هدر موبایل
1396/04/30 09:27:32
سرویس سیاسی
خانه ملت گزارش می‌دهد

جلوس وزارت کشور برمسند جایگزینی شوراهای منحل شده/ فلسفه مشارکت مردم در اداره شهرها چه می‌شود

سرنوشت شوراهایی که منحل می‌شوند یا انتخابات آن‌ها ابطال می‌شود، از جهاتی مبهم است که می‌توان این موضوع را مورد بررسی قرار دارد.
جلوس وزارت کشور برمسند جایگزینی شوراهای منحل شده/ فلسفه مشارکت مردم در اداره شهرها چه می‌شود سرنوشت شوراهایی که منحل می‌شوند یا انتخابات آن‌ها ابطال می‌شود، از جهاتی مبهم است که می‌توان این موضوع را مورد بررسی قرار دارد. https://cdn.icana.ir/d/019/46834.jpg جلوس,وزارت,کشور,برمسند,جایگزینی,شوراهای,منحل,شده/,فلسفه,مشارکت,مردم,در,اداره,شهرها,چه,می‌شود Icana

خبرگزاری خانه ملت، سرویس سیاسی- احمد خزایی؛ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران علیرغم آنکه نظارت بر ۳ انتخابات خبرگان رهبری، ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی را به شورای نگهبان واگذار کرده، نظارت بر انتخابات شوراها را برعهده مجلس شورای اسلامی قرار داده است.

ساز و کار فعلی برگزاری انتخابات شوراها به سختی رغبت برگزاری ۴ سال یکبار این انتخابات را ایجاد می‌کند؛ در قانون فعلی، هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها از بین نمایندگان و با رای وکلای ملت در صحن مجلس شورای اسلامی انتخاب می‌شوند.

کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور ۶ نفر و کمیسیون اصل نودم قانون اساسی ۴ نفر را به صحن مجلس شورای معرفی می‌کنند تا نمایندگان مردم در خانه ملت، ۳ نفر را از کمیسیون شوراها و ۲ نفر را از کمیسیون اصل نودم قانون اساسی برای عضویت در هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا انتخاب کنند.

صحن علنی مجلس امروز یکشنبه 18 تیرماه 66910007/10/2017 9:35:17 AMhttp://media.icana.ir/Image/2017/07/201707108260001402_Thum.jpgصحن علنی مجلس امروز یکشنبه 18 تیرماه
صحن علنی مجلس امروز یکشنبه 18 تیرماه

 

پس از تشکیل این هیات ۵ نفره به عنوان عالی ترین ناظر انتخابات شوراها، هیات‌های عالی استانی نظارت بر انتخابات شوراها از بین نمایندگان مجلس با حکم رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها که متشکل از ۳ نماینده آن استان در مجلس شورای اسلامی است، انتخاب می‌شوند. پس از آن، هیات‌های عالی استانی نظارت بر انتخابات شوراها، هیات‌های ۵ نفره نظارت شهر و بخش را انتخاب می‌کنند.

از آنجایی که وظایف ذاتی نمایندگان مجلس شورای اسلامی نظارت و تقنین است، افزودن بار نظارت بر انتخابات شوراها به وظایف وکلای ملت، کار آن‌ها را سخت‌تر می‌کند. علاوه بر این عدم وجود ساختار مناسب برای نظارت بر انتخابات شوراها، ثبت نام گسترده کاندیداها، زمان محدود برای بررسی صلاحیت‌ها و مهلت رسیدگی به اعتراضات سبب می‌شود تا نارضایتی‌های فراوانی ایجاد شود. شاید نتوان نماینده‌ای را یافت که تمایل به حضور در هیات نظارت بر انتخابات شوراها را داشته باشد یا پس از حضور در این عرصه، حتی رضایت نسبی نسبت به این حضور خود داشته باشد.

صحن قانون اساسی کتاب سبز مجلس صحن قانون اساسی کتاب سبزمجلس2003004/4/2011 2:17:53 PMhttp://media.icana.ir/Image/2011/04/2175_Thum.jpg
صحن قانون اساسی کتاب سبز مجلس




علاوه بر آنچه که گفته شد، نکته جالب در انتخابات شوراها، عدم برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای است؛ به بیان دیگر در صورت ابطال انتخابات شوراها در یک حوزه یا انحلال یک شورا در طول مسیر دوره چهارساله خود به دلیل تخلف، هیچ گاه انتخابات میاندوره‌ای برگزار نمی‌شود.

برای مثال در انتخابات شورای شهر پردیس در استان تهران، به دلیل ابطال انتخابات چهارمین دوره شوراها، این شهر در طول ۴ سال گذشته بدون وجود شورا، امور شهری خود را اداره کرد.

سوالی که در این زمان مطرح می‌شود آن است که جایگزین شورای منحل شده یا تشکیل نشده به دلیل ابطال انتخابات چه نهادی است. برای پاسخ به این سوال باید به قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور رجوع کرد. در ماده ۸۵ این قانون مقرر شده: هر گاه انتخابات هر یک از شوراهای روستا و شهر و شهرک بنا به دلایل ذکر شده متوقف و یا پس از تشکیل طبق مقررات قانونی منحل‌شود تا برگزاری انتخابات مجدد و تشکیل شورای جدید، استاندار جانشین آن شورا خواهد بود.


تبصره یک این ماده بیان می‌کند: جانشین شورای شهر تهران، وزیر کشور خواهد بود.
همچنین در تبصره دو این ماده آمده است: جانشین شورای روستا، شورای بخش می‌باشد.
چنین شرایطی طبیعتا موافقان و مخالفانی دارد.

محمد جواد کولیوند به عنوان رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس دهم، موافق این شرایط است و اعتقاد دارد، در شوراها، انتخابات میان دوره‌ای نداریم، زیرا نیازی به برگزاری انتخابات نیست. همچنین بیان می‌کند، ساز و کار برگزاری انتخابات شوراها پرمشغله است و نیازی نیست کشور را درگیر انتخابات کنیم.

محمدجواد کولیوند 3406756/28/2016 12:40:54 PMhttp://media.icana.ir/Image/2016/06/201606103898632879_Thum.jpgمحمدجواد کولیوند
محمدجواد کولیوند



رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور که به دلیل عضویت در هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها، تجربیات فراوانی دارد و با سختی‌های برگزاری انتخابات شوراها آشناست، معتقد است: در صورت برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای شوراها، این انتخابات باید در زمان برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان باشد که در این‌صورت تنها یکسال از عمر شوراها باقی می‌ماند، به همین دلیل انتخابات میان دوره‌ای برگزار نمی‌شود، زیرا برای برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای باید بیش از یکسال از عمر دوره شورا باقی مانده باشد. برای مثال انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در سال 98 برگزار می‌شود و یکسال بعد از آن مهلت پنجمین دوره شوراها پایان می یابد، به همین دلیل انتخابات میان دوره‌ای شوراها برگزار نمی‌شود.


جان کلام موافق عدم برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای شوراها این است که، برای برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای، هزینه‌های زیادی به کشور تحمیل می‌شود، در حالی که یکسال از عمر دوره شورا باقی مانده است و با این شرایط که مدت کوتاهی باقی مانده به صرفه نیست که انتخابات شوراها برگزار شود.

اما از سوی دیگر علیرضا رحیمی نماینده مردم تهران،ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی که در جریان برگزاری پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا ریاست هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراهای استان تهران را داشت، مخالف عدم برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای انتخابات شوراها است زیرا، فلسفه برگزاری انتخابات شوراها آن است که مردم در سرنوشت و اداره شهر مشارکت داشته باشند و در صورت انحلال شوراها یا ابطال انتخابات آن، خسارت بزرگی به مردم وارد می‌شود.

نشست خبری علیرضا رحیمی 669100012/26/2016 6:01:07 PMhttp://media.icana.ir/Image/2016/12/201612108953174936_Thum.jpg
نشست خبری علیرضا رحیمی



رئیس هیات نظارت بر انتخابات شوراهای استان تهران معتقد است حتما باید قانون انتخابات شوراها در این زمینه اصلاح شود.

این نماینده مردم در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی چنین استدلال می‌کند که با وجود سخت بودن برگزاری انتخابات شوراها، تعداد شهرهایی که می‌بایست انتخابات میان‌دوره‌ای آن‌ها برگزار شود، کم است و می‌توان به راحتی این انتخابات را برگزار کرد تا مردم در اداره شهر مشارکت داشته باشند.

در نهایت این مخالف عدم برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای شوراها معتقد است، ایجاد امکان برگزاری انتخابات میاندوره‌ای شورای شهر، با توجه به فلسفه برگزاری انتخابات شوراها یک ضرورت غیر قابل انکار است.

حال با توجه به آنچه که بیان شد، سوالاتی به ذهن متبادر می‌شود، از جمله آنکه چرا با وجود تصریح قانون اساسی بر تشکیل شوراهای شهر و روستا، ممکن است یک شهر در طول ۴ سال بدون شورا امورات شهری خود را پیگیری کند و قائم به شخص باشد؟

شوراهای شهر و روستا شوراهای شهر و روستا2003004/29/2011 3:45:32 PMhttp://media.icana.ir/Image/2011/04/4161_Thum.jpg
شوراهای شهر و روستا




در بخش ابتدایی اصل یکصدم قانون اساسی آمده است: برای‏ پیشبرد سریع برنامه‏‌های‏ اجتماعی‏، اقتصادی‏، عمرانی‏، بهداشتی‏، فرهنگی‏، آموزشی‏ و سایر امور رفاهی‏ از طریق‏ همکاری‏ مردم‏ با توجه‏ به‏ مقتضیات‏ محلی‏، اداره‏ امور هر روستا، بخش‏، شهر، شهرستان‏ یا استان‏ با نظارت‏ شورایی‏ به‏ نام‏ شورای‏ ده‏، بخش‏، شهر، شهرستان‏ یا استان‏ صورت‏ می‏‌گیرد که‏ اعضای‏ آن‏ را مردم‏ همان‏ محل‏ انتخاب‏ می‏‌کنند./

پایان پیام

کلید واژه‌ها

اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

آخرین اخبار
Powerd By : Tasvirnet