هدر موبایل
1396/05/07 10:28:15
سرویس استان ها
خانه ملت گزارش می دهد:

مردم آذربایجان غربی منتظر شنیدن سوت قطار ارومیه/ پروژه ای که در تولد 16 سالگی بالاخره چرخ به روی ریل می گذارد

مردم آذربایجان غربی نزدیک به دو دهه است که چشم به راه ریلی هستند که قطار ارومیه – مراغه را با خود بیاورد،اما هنوز این نگاه به سرانجام نرسیده و گفته می شود که با توجه به بودجه های درنظر گرفته شده احتمالا این پروژه چند ماه دیگر به بهره برداری برسد.
مردم آذربایجان غربی منتظر شنیدن سوت قطار ارومیه/ پروژه ای که در تولد 16 سالگی بالاخره چرخ به روی ریل می گذارد مردم آذربایجان غربی نزدیک به دو دهه است که چشم به راه ریلی هستند که قطار ارومیه – مراغه را با خود بیاورد،اما هنوز این نگاه به سرانجام نرسیده و گفته می شود که با توجه به بودجه های درنظر گرفته شده احتمالا این پروژه چند ماه دیگر به بهره برداری برسد. https://cdn.icana.ir/d/019/46864.jpg مردم,آذربایجان,غربی,منتظر,شنیدن,سوت,قطار,ارومیه/,پروژه,ای,که,در,تولد,16,سالگی,بالاخره,چرخ,به,روی,ریل,می,گذارد Icana

به گزارش گروه حوزه انتخابیه خبرگزاری خانه ملت؛ آذربایجان غربی یکی از استان‌های مرزی ایران است که به سبب دارا بودن مرز مشترک با کشور از اهمیت ویژه‌ای در توسعه کشور دارد ،اما خود از توسعه همه جانبه کیلومترها فاصله دارد.

قطار یکی از زیرساخت‌های توسعه هر منطقه به حساب می‌رود این زیرساخت توسعه در آذربایجان غربی 16 است که به وعده‌ ها هنوز محقق نشده است،چراکه سال های سال است که مردم این استان منتظر حرکت قطار روی ریل هستند،ولی به نظر می‌رسد مردم تا زمانی که خود در صندلی کوپه‌های قطار ننشسته و شیرینی یک سفر را توسط آن نچشند وعده‌های مسئولان را باور نخواهند کرد.

راه آهنی که ساخت هر 12 کیلومتر آن یک سال طول کشید

طرح راه‌آهن مراغه- ارومیه که از سال ۸۰ آغازشده به طول ۱۸۵ کیلومتر و در پنج قطعه در حال اجرا است، ولی با گذشت ۱۶ سال فراز و فرود به سرانجام نرسیده است.

 عملیات اجرایی این طرح از ۱۶ سال پیش آغاز شده و تاکنون قطعه اول آن از مراغه تا میاندوآب و قطعه دوم آن از میاندوآب به مهاباد به بهره‌برداری رسیده است، این طرح که باید در سال ۸۸ به اتمام می‌رسید، با وعده‌های متعدد مسوولان همچنان درگیر مشکلات اعتباری است.

بر اساس اعلام مسئولان کشوری و استانی؛با تزریق اعتبارات جدید قرار بود ایستگاه نقده دهه فجر سال گذشته و ایستگاه ارومیه نیز بهار سال ۹۶ افتتاح شود، اما عدم تحقق افتتاح ایستگاه نقده موجب شد بار دیگر امیدهای مردم منطقه رنگ ببازد.

خط آهنی که می تواند شاهراه تجارت و اقتصاد غرب کشور باشد

حمل‌ونقل ارزان،ظرفیت‌های گسترده انتقال بار و مسافر و راحتی و سهولت در ارتباطات و امنیت در مسافرت‌های طولانی از بزرگ‌ترین مزایای خط آهن است،ولی مردم آذربایجان غربی سال‌ها است از این نعمت محروم‌اند. آذربایجان غربی به‌دلیل هم‌مرز بودن با سه کشور ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان به‌عنوان شاهراه ارتباطی ایران به اروپا یاد می‌شود؛اما ارومیه با وجود ضرورت و اهمیت توسعه زیرساخت‌های راه و حمل‌ونقل محروم از شبکه ریلی است.موقعیت جغرافیایی ویژه آذربایجان غربی دسترسی آسان کشور به بازارهای جهانی را فراهم کرده است به‌طوری‌که جاده و ریل‌های ارتباط با اروپا به‌ویژه مبادی اصلی ورود و خروج کالا و مسافر از کشور به اروپا و برعکس در آذربایجان غربی قرار دارد،اما متاسفانه شاخص‌های توسعه‌ای حمل‌ونقل به‌ویژه ضریب نفوذ شبکه ریلی در این استان پایین است.

روزهای پایانی دولت یازدهم در پیش است، مردم این منطقه متأسفانه در طول سالهای روند اجرای طرح ملی راه‌آهن ارومیه- مراغه شاهد وعده‌های متعددی مبنی بر اتمام هر چه سریع‌تر این پروژه بودند، اما دولت دهم و یازدهم نتوانستند به وعده های خود عمل کرده و قطار را به ارومیه بیاورند؛ حال باید منتظر ماند و دید، مردم ارومیه بالاخره صدای سوت قطار را در آغاز دولت دوازدهم خواهند شنید.

خبرگزاری خانه ملت در گفتگو با نمایندگان آذربایجان غربی به بررسی شرایط راه آهن ارومیه و آخرین وضعیت آن پرداخته است.

روح الله حضرت پور در نطق میان دستور 34067510/30/2016 6:23:51 PMhttp://media.icana.ir/Image/2016/10/201610107568886924_Thum.jpgرمضانعلی سبحانی فر محسن علیجانی زمانی در نطق میان دستور روح الله حضرت پور در نطق میان دستور محمد قمی در نطق میان دستور خدیجه ربیعی در نطق میان دستور
روح الله حضرت پور 3406759/4/2016 2:12:37 PMhttp://media.icana.ir/Image/2016/09/201609104015695068_Thum.jpgروح الله حضرت پور
روح الله حضرت پور

حضرت پور تاکید کرد:           

توسعه تجارت و حمل و نقل غرب کشور با بهره برداری از راه آهن ارومیه/ خط آهن ارومیه برای افتتاح نیازمند بودجه مناسب است

روح الله حضرت پور طلاتپه در گفتگو با خبرگزاری خانه ملت در خصوص مراحل بهره برداری خط راه آهن ارومیه و مشکلات این پروژه "، اظهار داشت:اقدامات بسیار خوبی طی سال های اخیر توسط دولت فعلی و قبلی برای به سرانجام رسیدن پروژه مهم و تاثیرگذار خط آهن ارومیه صورت گرفته که با توجه به جدیت و پیگیری های که طی این سالها صورت گرفت،بالاخره در حال نتیجه گرفتن است.

وی با بیان اینکه کمک ها و منابع مالی خوبی در این مدت برای پیشبرد این پروژه اختصاص داده شد تا شاهد به بهره برداری رساندن این خط آهن باشیم، اظهار کرد: انتظار مردم این است که هرچه سریعتر این پروژه قدیمی به نتیجه برسد، چرا که با راه اندازی و بهره برداری از این پروژه می توان شاهد شکوفایی و رشد حوزه های مختلف صنعتی و اقتصادی در استان آذربیجان غربی و غرب کشور باشیم.

نماینده مردم ارومیه در مجلس با قدردانی از رئیس جمهور، وزیر راه و استاندار آذربایجان غربی به دلیل کمک ها و پیگیری های بسیار خوبی برای تحقق این پروژه بزرگ انجام داده اند، افزود: برای بهره برداری هرچه سریعتر و مطلوب تر این خط آهن باید بودجه نقدی و مناسبی برای پایان دادن و به نتیجه رسیدن این پروژه اختصاص داده شود تا تمامی ایستگاه ها به طور کامل افتتاح شود.

وی با اشاره به اینکه پروژه خط آهن ارومیه مراحل آخر اقدامات عمرانی و اجرایی خود را در حال گذر می باشد، گفت: باید با همکاری و هماهنگی دستگاه های مربوطه نسبت به برطرف شدن موانع تکمیل نهایی این پروژه اقدامات لازم صورت بگیرد.

عضوکمیسیون قضائی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مشکلاتی در مسیر این پروژه برای بهره برداری وجود دارد که باید هر چه سریعتر نسبت به برطرف کردن آن اقدام لازم صورت بگیرد، بیان کرد: به طور مثال خط انتقال گاز به زنجان در مسیر این پروژه قرار گرفته که باید نسبت به جابه جای آن کارهای لازم صورت بگیرد،چرا که این موانع در مسیر پیشرفت و اجرایی شدن پروژه  خلل وارد می کند.

 وی افزود: ایستگاه آخر این خط راه آهن در ارومیه که پیش از این فاصله زیادی تا شهر داشت با حمایت شهرداری به محلی نزدیک و جنب ترمینال شهری منتقل شد که مطمئنا می تواند در حمل و نقل تاثیر مناسبی داشته باشد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مطمئنا با افتتاح این خط راه آهن شاهد تاثیرات خوبی در اوضاع اقتصادی، تجاری و توسعه استان و غرب کشور خواهد بود،گفت: با توجه به همجواری استان آذربایجان غربی با مرزهای ورود به اروپا این خط آهن تاثیرات شایانی برای توسعه اقتصادی و بهبود وضعیت مردم منطقه خواهد داشت.

 

هادی بهادری 3406755/30/2016 2:38:07 PMhttp://media.icana.ir/Image/2016/05/201605106161081381_Thum.jpg
هادی بهادری

 

بهادری:بهره برداری از راه آهن ارومیه جهشی بزرگ در توسعه آذربایجان غربی است/ افتتاح خط ریلی ارومیه تا پیش از پایان تابستان

سیدهادی بهادری درگفتگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درخصوص وضعیت خط راه آهن ارومیه ،‌اظهار : راه آهن ارومیه – مراغه نزدیک به 20 سال پیش تصمیم گرفته شد که احدث شود که حدود 13 سال پیش کار اجرایی آن آغاز شد که به دلیل کمبود اعتبارات کمی روند احداث و راه اندازی آن به درازا کشید،ولی با پیگیری های خوب صورت گرفته در سال گذشته و تزریق منابع مالی روند رو به رشد این پروژه به خوبی طی شد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه کارهای عمده این خط راه آهن بعد از گذشت این سالها انجام شده و اکنون مراحل آخر کار می باشد،افزود: با توجه به احداث ایستگاه‌ها، محوطه‌سازی ها و تکمیل همه اجزای این پروژه به نظر می‌رسد افتتاح رسمی آن در به هفته دولت انجام شود.

بهادری مطمئنا بهره برداری از این خط راه آهن و تردد در آن می توان کمک شایانی به اقتصاد و پویایی تجارت در شمال غرب کشور داشته باشد،تصریح کرد: چراکه آذربایجان غربی دروازه ارتباط با ترکیه و اروپا است و می تواند در حمل و نقل و بازرگانی کشور سهم فراوانی را ایفا کند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس این خط آهن را از نظر حمل ونقل کالا و جابجایی مسافر با توجه به نزدیکی آن به مناطق مرزی شمال‌غرب و سردسیر بودن منطقه مهم ارزیابی کرد و گفت: این خط‌آهن از نظر سهولت و ایمنی تردد و حمل‌ونقل و اتصال مناطق شمالی و مرکز استان به شبکه اصلی راه‌آهن کشور بسیار حایز اهمیت است.

وی با تاکید بر اینکه مسیر ریلی همواره زیرساخت توسعه در هر شهر و کشوری بوده است،‌افزود: بدون شک افتتاح و بهره برداری از این خط آهن می تواند باعث تقویت اقتصاد گردشگری توریسم و تجارت در کشور باشد./

پایان پیام

اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

خبر مرتبط

آخرین اخبار
Powerd By : Tasvirnet