روز مجلس
1388/04/20 13:35:00
سرویس فرهنگی

اعلام نظر مرکز پژوهش‌ها درباره طرح تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق‌التدریسی

**مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نظر کارشناسی خود درباره طرح تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق‌التدریسی و آموزشیاران نهضت سواد‌آموزی در وزارت آموزش و پرورش را اعلام کرد.

مقدمه

طرح تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق‌التدریسی و آموزشیاران نهضت پس از تصویب در کمیسیون آموزش و تحقیقات برای تصویب نهایی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مطرح شد. در آن هنگام با مطرح شدن بحث مغایرت قانونی طرح با بند «1» ماده (145) قانون برنامه چهارم توسعه به پیشنهاد نمایندگان طرح به مدت یک ماه مسکوت گذارده شده و برای بررسی بیشتر و اصلاحات لازم به کمیسیون آموزش و تحقیقات عودت داده شد. ضمن اینکه شبهه ‌مغایرت با اصل 75 قانون اساسی نیز در این طرح وجود داشت.

 

ارزیابی طرح پیشنهادی

1. با توجه به ظرفیت موجود در ماده (24) قانون مدیریت خدمات کشوری و نسبت نیروهای خروجی سالیانه از آموزش و پرورش به نیروهای مورد نظر در طول پنج سال، ماده مذکور کفایت امر را می‌نماید و نیازی به تصویب قانون جدیدی نیست.

2. قید مبنای استخدامی براساس میانگین 12 ساعت تدریس، افزایش آن به 24 ساعت پس از استخدام موجب می‌شود در برخی از رشته‌ها و مناطق مازاد نیرو به‌وجود آید، به‌ویژه اینکه حدود 67 درصد از نیروهای مورد نظر را زنان تشکیل می‌دهند، پیش‌بینی می‌شود، ساماندهی نیروها با مشکل بیشتری مواجه شود. ضمن اینکه این موضوع علاوه‌بر اینکه تورم موجود در آموزش و پرورش را افزایش می‌دهد، کسری بودجه دستگاه را نیز تشدید می‌نماید. در نظر گرفتن میانگین 24 ساعت حق‌التدریس برای استخدام می‌تواند از شدت مشکلات مذکور بکاهد.

3. در نظر گرفتن قانون مدیریت خدمات کشوری و منطقی نمودن اندازه دولت از یک‌سو و نیاز به انعطاف‌پذیری لازم برای ساماندهی نیروی انسانی خود به تناسب تغییرات ساختاری جمعیت دانش‌آموزی ایجاب می‌کند نیروهای مورد نظر، به‌صورت پیمانی استخدام شوند این امر به بهره‌وری بیشتری منتج می‌شود.

4. ورود آموزشیاران نهضت سوادآموزی به آموزش و پرورش به لحاظ عدم آشنایی آنها با نیازهای دانش‌آموزان سنین 6 تا 18 سال باعث کاهش کیفیت آموزشی و پرورشی خواهد شد و می‌تواند به آسیب برای آموزش و پرورش منجر شود. بدیهی است آن تعدادی از آموزشیارانی که طبق قانون لغو مواد (6) و (6 الحاقی) به اساسنامه نهضت سوادآموزی می‌بایستی استخدام می‌شدند. از این امر مستثنی هستند. لازم به ذکر است سازمان نهضت سواد‌آموزی معادل نیروهای خروجی خود اقدام به به‌کارگیری نیروهای جدیدی می‌نماید و این دور تسلسل ادامه خواهد یافت.

5. استخدام دارندگان مدرک کاردانی به‌عنوان معلم به لحاظ دارا نبودن توانمندی‌های لازم در امر تعلیم و تربیت آینده‌سازان کشور، به صلاح نیست. اگرچه با‌توجه به کمبود شدید در رشته‌های خاص فنی و حرفه‌ای و کارودانش و عدم امکان جذب کارشناس در این رشته‌ها، به اجبار استخدام این‌گونه نیروها با مدرک کاردانی مستثنی شده است.

6. ذکر استخدام در مناطق نیازمند در طرح پیشنهادی کفایت امر را نمی‌نماید. قید استثنای استخدام در شهرهای بزرگ موجب خواهد شد از افزایش تورم نیرو در این‌گونه شهرها جلوگیری شود. لازم به ذکر است پیشنهادات احتمالی شهرهای مذکور با بالا بردن ضریب اشتغال نیروهای شاغل تأمین خواهد شد.

 

پیشنهادها

با در نظر گرفتن موارد فوق پیشنهاد می‌شود طرح به شکل ذیل اصلاح شود:
ماده (1) ـ در اجرای ماده (24) قانون مدیریت خدمات کشوری، دولت موظف است از تاریخ تصویب این قانون حداکثر طی پنج سال نیروهای حق‌التدریس و آموزشیاران نهضت سواد‌آموزی را به‌شرح مندرج در این قانون با رعایت قانون مدیریت خدمات کشوری به استخدام پیمانی آموزش و پرورش درآورد.

ماده (2) ـ معلمان حق‌التدریس وزارت آموزش و پرورش دارای مدرک کارشناسی و بالاتر با چهار سال سابقه حق‌التدریس و دارندگان مدرک کاردانی در رشته‌های خاص فنی و حرفه‌ای و کارودانش به تشخیص وزارت آموزش و پرورش با پنج سال سابقة حق‌التدریس و شاغل بودن در زمان تصویب این قانون و داشتن میانگین 24 ساعت تدریس در هفته در چهار سال گذشته (برای دارندگان مدرک کارشناسی و بالاتر)و پنج سال گذشته (برای دارندگان مدرک کاردانی در رشته‌های خاص فنی و حرفه‌ای و کارودانش) به استخدام پیمانی در‌می‌آیند.

تبصره: معلمان حق‌التدریس که در زمان استخدام مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر در رشته‌های مورد نیاز آموزش و پرورش ارائه دهند مشمول این ماده می‌شوند.

ماده (3) ـ مشمولین تبصره «3» قانون لغو مواد (6) و (6 الحاقی) به اساسنامه نهضت سوادآموزی مصوب 8/8/1380 که در زمان تصویب این قانون در نهضت سوادآموزی شاغل بوده و دارای مدرک کارشناسی و بالاتر هستند به استخدام پیمانی در می‌آیند.

ماده (4) ـ 900 نفر از مربیان پیش دبستانی که بیش از ده سال سابقة همکاری با آموزش و پرورش دارند درصورت شاغل بودن در زمان تصویب این قانون و دارا بودن مدرک کارشناسی و بالاتر به استخدام پیمانی در‌می‌آیند.

ماده (5) ـ کلیه افرادی که از طریق این قانون به استخدام آموزش و پرورش در‌می‌آیند صرفاً در مناطق مورد نیاز آموزش و پرورش به استثنای شهرهای بزرگ، ساماندهی و مشغول به‌کار خواهند شد و نقل‌و‌انتقال این افراد پس از پنج سال اشتغال از زمان استخدام و در صورت موافقت مبدأ و نیاز مقصد امکان‌پذیر خواهد بود.

تبصره: همسران جانبازان تابع قانون مربوط می‌باشند.

ماده (6) ـ از تاریخ تصویب این قانون به‌کارگیری هرگونه نیروی حق‌التدریس در وزارت آموزش و پرورش ممنوع است. مگر به پیشنهاد آموزش و پرورش و صرفاً با رعایت مفاد تبصره ماده (32) قانون مدیریت خدمات کشوری، تصویب هیئت وزیران، اخذ تعهد مبنی‌بر عدم درخواست استخدام و دارا بودن کلیه شرایط مورد نظر آموزش و پرورش می‌توانند به‌کار گرفته شوند.

ماده (7) ـ گزارش عملکرد این قانون هر سال توسط وزارت آموزش و پرورش به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ارائه خواهد شد.

اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

آخرین اخبار
Powerd By : Tasvirnet