خبرگزاری خانه ملت

ایام محرم 1398
1388/04/30 11:13:49
سرویس سیاسی
نمایندگان نظر می‌دهند

انتصاب‌شهردار از سوی وزارت کشور

**مجلس شورای اسلامی هفته آینده به بررسی طرحی می پردازد که براساس آن انتصاب شهرداران شهرها به وزارت کشور سپرده خواهد شد.

در صورت تصویب نهائی این طرح، شهرداران در کلان‌ شهرها و مراکز استان‌ها با پیشنهاد استانداران توسط وزارت کشور منصوب خواهند شد ولی شهرداران بقیه شهرها در استان‌ها توسط استانداران منصوب می شوند.

اعضای شورای شهر تهران در یکی از جلسات اخیرخود نسبت به پیامدهای طرح انتصاب شهردار از سوی وزارت کشور هشدار داده و از آن انتقاد کردند و مهدی چمران رییس شورای شهر تهران نیز از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواست که این طرح را پس بگیرند.

خبرنگار خانه ملت، نظرچند تن ار نمایندگان مجلس شورای اسلامی را در خصوص محاسن و معایب طرح انتصاب شهردار از سوی وزارت کشور جویا شده است که در پی می آید:

 

استراتژی نظام واگذاری امور به مردم

رییس کمیسیون سیاست داخلی و امور شوراها درخصوص این طرح گفت: باتوجه به استراتژی نظام که واگذاری امور به مردم است، من به هیچ عنوان با این طرح موافق نیستم.

"روح‌ا.. حسینیان" با ابراز بی‌اطلاعی از طرح انتصاب شهرداران از سوی وزارت کشور تصریح کرد: من با هر طرحی که مشارکت مردم را کمرنگ کند مخالفم.

وی در پاسخ به این سوال که استدلال موافقان طرح انتصاب شهردار توسط وزارت کشور آن است که اعضاء شورای شهر به دلیل این که از طیف‌های گوناگون هستند نمی‌توانند شهردار متخصص انتخاب کنند آیا شما این استدلال را می‌پذیرید، گفت: اگر این استدلال را قبول داشته باشیم پس در سایر انتخابات نیز این مسئله مطرح می‌شود، در حالی که در نظام جمهوری اسلامی رییس جمهور که باید متخصص‌ترین فرد باشد توسط خود مردم انتخاب می‌شود لذا این استدلال به که اعضای شورای شهر نمی‌توانند شهردار متخصص انتخاب کنند به هیچ عنوان قابل قبول و قانع کننده نیست.

 

با انتصاب شهردار از سوی وزارت کشور شورای شهر تضعیف نمی‌شود

عضو کمیسیون سیاست داخلی و امور شوراهای مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: انتصاب شهردار از سوی وزارت کشور موجب تضعیف قدرت شورای شهر نمی‌شود.

"حسن نوروزی" خاطر نشان کرد: در صورت تصویب نهایی این طرح در شهرهایی که بیش از 200هزار نفر جمعیت دارند، شهردار توسط استاندار انتخاب می‌شود.

وی افزود: متاسفانه شاهد بودیم که برخی اعضای شورای شهر این مسئله را برنتافته و عنوان کردند که مجلس به دنبال تضعیف شورای شهر است در حالی که شوراهای شهر و روستا، شورای شهرداری نیستند بلکه اختیارات وسیعی در حوزه‌های مختلف از جمله آب ،برق و شوراهای حل اختلاف و مسائل فرهنگی دارند.

نماینده رباط کریم اظهار داشت: در حال حاضر شوراهای شهر بیشتر درگیر انتخاب شهردار هستند و بعضاً شاهدیم در طول یک دوره سه یا چهار شهردار عوض می‌کنند و به این ترتیب از وظایف اصلی خود باز می‌گردند.

نوروزی گفت: معمولاً اعضای شوراهای شهر و روستا از همه طیفها هستند و در بسیاری از موارد تخصص عمرانی ندارند لذا انتصاب شهردار از سوی این ترکیب باعث شده نود درصد شهرداران ما نیز تخصص لازم را نداشته باشند.

وی تاکید کرد: این طرح کمک می‌کند شهرداران را متخصصین فن و ناظرین عالی معماری و شهرداری انتخاب کنند.

 

با تصویب این طرح مبنای تشکیل شوراها زیر سوال می رود

مصطفی کواکبیان با انتقاد شدید از طرح انتصاب شهردار توسط وزارت کشور گفت: این طرح باطلی است که قطعاً در مجلس رای نخواهد آورد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، اظهار داشت: مبنای تشکیل شوراهای شهر این بود که با انتخاب شهردار منتخب خود بتوانند به اداره امور شهری بپردازند و این شیوه، یعنی انتخاب شهردار از سوی شورای شهر، امری پذیرفته در همه جای دنیاست.

وی با بیان این که واگذاری انتخاب شهردار به وزارت کشور، مهمترین اختیار شورای شهر را از آن سلب می‌کند، خاطر نشان کرد: ما حتی معتقدیم شهردار تهران باید به صورت مستقیم و با رای مردم انتخاب شود.

نماینده سمنان در پاسخ به این سئوال که استدلال برخی از مدافعان طرح این است که چون اعضای شورای شهر اغلب افراد متخصص نیستند و به تبع آن شهردار متخصص هم انتخاب نمی‌کنند، گفت: قطعاً یک شهردار مردمی مورد قبول اکثریت مردم به مراتب بهتر از یک شهردار متخصص غیر منتخب است؛ چون او با رضایت و نظر مردم سروکار دارد و می‌تواند از این پشتوانه قوی در اداره امور بهره گیرد.

 

واگذاری انتخاب به ‌وزارت کشور،خارج‌از مردم‌سالاری نیست

اسد ا.. بادامچیان تصریح کرد: انتصاب شهردار از طرف وزیر کشور خارج از مردم سالاری نیست.

عضو کمیسیون سیاست داخلی و امور شوراهای مجلس شورای در واکنش به انتقادات رییس شورای شهر تهران نسبت به طرح انتصاب شهردار از سوی وزارت کشور، گفت: انتصاب شهردار از طرف وزیر کشور که خود منتخب مجلس و رییس جمهوری است که ملت انتخاب کرده‌اند، خارج از مردم سالاری نیست.

بادامچیان اظهار داشت: موضوع این طرح یعنی انتخاب مسئولی که از یک طرف با مردم ارتباط دارد و از طرف دیگر با دستگاه‌های اجرایی، طبعاً موضوعی مهم و مورد توجه هم برای مردم و هم برای مسئولین است.

وی افزود: این موضوع قطعاً نظرات گوناگونی را نسبت به خود جلب می‌کند اما مهم آن است که دیدگاه‌های مخالف و موافق در نهایت صمیمیت و احترام به یکدیگر مطرح شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به انتقادات رییس شورای شهر تهران از این طرح و اظهارات وی مبنی بر این که طرح مزبور تمام تحولات مردم سالاری دینی را به هم می‌ریزد، گفت: موافقان و مخالفان طرح انتصاب شهردار از سوی وزارت کشور، هر دو طرفدار حضور مردم هستند و هر دو خواستار انتصاب شهرداری هستند که بتواند مسائل و مشکلات شهر را سامان دهد لذا با ادای احترام به آقای چمران، از ایشان می‌خواهیم که نظرتشان را باز کنند.

نماینده تهران با تاکید بر این که طراحان این طرح مخالف مردم سالاری دینی نیستند، یادآور شد: این موضوع که شهردار را وزیر کشوری انتصاب کند که این وزیر خود منتخب مجلس و رییس جمهور است که ملت انتخاب کرده‌اند، خارج از مردم سالاری نیست و از طرف دیگر اگر شوراهای شهر، شهردار را انتخاب کنند به معنای ایستادن مقابل دولت نیست.

بادامچیان اظهار داشت: پیشنهاد ما این است که دوستان مخالف طرح، نظرات کارشناسی خود را با حفظ احترام و صمیمیت مطرح کنند و طراحان نیز نظرات مخالفان را بشنوند و اگر نظرات را به حق و کارشناسی دیدند یا طرح خود را پس بگیرند و یا اگر نیازمند تغییراتی است، اصلاحات را با استفاده از نظر مخالفین به عمل آورند.

عضو کمیسیون سیاست داخلی و امور شوراها اظهار داشت: ما در مسئله شوراها تجربه تازه‌ای داریم و شوراهای ما غیر ازشوراهای کشورهای غربی و کمونیستی است.

وی ادامه داد: شوراهای ما برخاسته از نظام جمهوری ولایی است و این کار باید مبتنی براصول اسلامی و ایرانی صورت بگیرد و این نیازمند آن است که نظرات گوناگون مطرح و بررسی شود.

 

شهردار متصل به وزارت کشور، راحت‌تر عمل می‌کند

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: اگر شهردار به وزارت کشور متصل باشد خیلی راحت‌تر می‌تواند از پشتیبانی مالی و اجرایی استانداری‌ها و وزارت کشور بهره‌مند شود.

"حسین سبحانی‌نیا" اظهار داشت: بحث انتصاب شهردار از سوی وزارت کشور در زمان اصلاح قانون شوراها در مجلس هفتم نیز مطرح شد و برخی از همکاران ما پیشنهاد دادند برای این که شهردار از استقلال رای و ابتکار عمل برخوردار باشد و تحت نفوذ و تاثیر اعضای شورای شهر قرار نگیرد، بهتر است که در شهرهای بزرگ از طریق وزارت کشور و در دیگر شهرها از طریق استانداری‌ها انتصاب شود و نه از طریق شوراهای شهر.

وی افزود: از سوی دیگر مخالفان این استدلال معتقد بودند که فلسفه وجود نظام شورایی این است که مدیریت شهری از طریق منتخبین مردم در هر شهر اعمال شود و اگر انتصاب شهردار را از شورای شهر بگیریم، نظام شورایی کم رنگ می‌شود.

نماینده نیشابور تصریح کرد: این پیشنهاد نهایتاً درکمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و مجلس رای نیاورد اما اخیراً تعدادی از نمایندگان طی طرحی این مسئله را دوباره عنوان کرده‌اند.

سبحانی‌نیا گفت: واقعیت این است که در خیلی از شهرها، شوراها با شهرداران یا اختلاف نظر دارند ویا زد و بند، که در این میان بعضاً منافع مردم نادیده گرفته می‌شود لذا اگر این قضیه روشن‌تر شود و اصلاحاتی در این زمینه صورت گیرد، کار خوبی است.

 

انتصابی شدن شهردار، نقش مردم را کمرنگ می‌کند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: تصویب طرح انتصاب شهردار توسط وزارت کشور نقش مردم را در اداره امور خود بسیار کمرنگ می‌کند.

"سیدحسین نقوی حسینی" با بیان این که محور طرح انتصاب شهردار از سوی وزارت کشور، کاهش اختیارات شوراهای اسلامی شهرهاست، تصریح کرد: این طرح به شکل جدی، دارای مشکلات اساسی است.

وی یادآور شد: اصل مشارکت مردم در نحوه اداره شهر در قالب شوراها مورد تاکید قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است و طی سال‌های گذشته هزینه‌های زیادی را برای اجرایی شدن این اصل قانون اساسی پرداخت کرده‌ایم.

نماینده مردم ورامین با اشاره به عملکرد شوراهای اول و دوم گفت: اگر چه اولین دوره شوراهای شهر با مشکلات فراوانی آغاز به کار کرد اما این رویه در دوره بعد اصلاح شد و ما شاهد رشد بهتری از نظر عقلانیت شهروندی بودیم.

وی ادامه داد: در دوره دوم فعالیت‌های شوراهای شهر از حالت سیاسی خارج شد و اعضای شوراها را اغلب متخصصین امور شهری تشکیل می‌دادند که این تجربه زمینه‌ساز کارکرد مثبت دوره سوم شوراها شد.

نقوی تصریح کرد: خوشبختانه امروز شاهدیم که در اغلب شهرها افراد متخصص در چهارچوب قانون برای عضویت در شوراهای شهر انتخاب می‌شوند و شوراها نیز مدیر شهری خود را به عنوان شهردار انتخاب می‌کنند که این شکل زیبایی از مدنیت و مشارکت مردم در اداره شهر خویش است.

وی اظهار داشت: طرح مزبور در واقع مهمترین وظیفه شورا یعنی انتخاب شهردار را از آن سلب می‌کند و به وزیر کشور می‌سپارد که این مسئله اشکالات جدی در زمینه اداره شهر ایجاد می‌کند.

نقوی طرح انتصاب شهردار توسط وزات کشور را گامی درجهت تمرکز گرایی ارزیابی کرد و گفت: ما بعد از سی سال سعی کردیم با احیاء شوراهای شهر در جهت تمرکز زدایی حرکت کنیم و اختیارات را به مردم و موسسات مردمی بسپاریم اما با تصویب چنین قانونی قطعاً سیستم مدیریت را متمرکز خواهیم کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی خاطر نشان کرد: براساس قانون فعلی شهردار موظف است مصوبات شورای شهر را اجرا کند اما اگر شهردار توسط وزارت کشور منصوب شود و اختیارات خود را از وزیر کشور بگیرد، طبیعی است مقابل تصمیمات شورا می‌ایستد.

 

 

 

 

 

اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

آخرین اخبار
Powerd By : Tasvirnet