پیام مقام معظم رهبری به‌ مناسبت آغاز سال ۱۳۹۹ هجری شمسی سال جهش تولید
1388/04/31 18:41:04
سرویس فرهنگی
نمایندگان مجلس تاکید کردند

ادغام وزاتخانه‌ها نیازمند کار کارشناسی است

**ادغام وزارتخانه‌ها و سازمان‌هایی که زمینه‌های کاری نزدیک به هم دارند اقدامی نه تنها شایسته بلکه بایسته است.

اما اعمال ادغام شاید در هر شرایطی نتایج مثبتی که برای آن پیش‌بینی می‌شود را به همراه نداشته باشد. از این روست که هرجا از تغییر و تحولی مانند ادغام سخت گفته می‌شود، تاکیدات فراوان کارشناسان و صاحب‌نظران برای انجام مطالعات عمیق و دقیق و کار کارشناسانه را شاهد هستیم.

حال وقتی سخن از ادغام دو سازمان بنیانی کشور چون وزارتخانه‌های "آموزش و پرورش" و "علوم، تحقیقات و فناوری" باشد، این مهم اهمیتی دوچندان می‌یابد.

در مورد ادغام این دو وزارتخانه دیدگاه‌های تنی چند از کارشناسان امر که از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات هستند را جویا شده‌ایم:

 

مقدمات ادغام فراهم نیست

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: بحث ادغام وزارت علوم و تحقیقات و فناوری با وزارت آموزش و پرورش، بدون فراهم کردن مقدمات لازم به مصلحت نیست.

"علی عباسپور" اظهار داشت: ادغام وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و آموزش و پرورش از مجلس هفتم  آغاز شده  و در مجلس هشتم  نیز در دستور کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس قرار دارد.

عباسپور  خاطر نشان کرد: بسیاری از کشورهایی چون فرانسه، چین، ژاپن و... دارای یک وزارتخانه با سیستم آموزشی پیشرفته هستند که بطور کلی همه مراحل آموزش و تحقیقات از مقاطع قبل از دبستان تا دوره‌های پیشرفته دانشگاهی را تحت پوشش دارند و در همه این مجموعه‌ها تصمیم‌گیری یکپارچه‌ای توسط یک وزارتخانه صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه توجه به این نوع سیستم آموزش، مجلس هفتم را بر آن داشت مطالعاتی را در این زمینه انجام دهد، ادامه داد: اما نکته مهم این است ادغام این دو وزارتخانه باید تحت شرایطی صورت گیرد. نخست آنکه استقلال دانشگاه‌ها محقق شود و دیگر آنکه آموزش و پرورش نیز از حالت تمرکز‌گرایی خارج شود.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات تصریح کرد: در حال حاضر دانشگاه‌ها توسط هیات امنا اداره می‌شود و هیات امنا نیز زیر نظر وزارت علوم به وظایف خود عمل می‌کنند؛ بنابراین با استقلال دانشگاه‌ها مسئولیت‌های وزارت علوم از لحاظ اجرایی کمتر می‌شود.

وی گفت: آموزش و پرورش نیز در شرایط کنونی با توجه به حجم بالای تعداد کارکنان و  دانش‌آموزان، تنها از سوی وزارت آموزش و پرورش مدیریت می‌شود. در حالیکه در بسیاری از کشورها مدارس توسط شهرداری‌ها اداره می‌شوند، بنابراین با فعال شدن بخش نهادهای عمومی غیردولتی و یا خصوصی در کشور وظایف وزارت آموزش و پرورش به حداقل می‌رسد.

نماینده تهران اظهار داشت: اگر بتوان مدلی پیدا کرد که آموزش و پرورش و علوم و تحقیقات بتوانند وظایف و مسئولیت‌های خود را کاهش دهند، می‌توان به سمت یکپارچه شدن مدیریت و ادغام این دو وزارتخانه پیش رفت.

وی افزود: مجلس طی جلساتی با حضور شهرداری‌ها و آموزش و پرورش در حال بررسی مقدمات این کار است.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ادغام وزارتخانه‌های علوم و آموزش و پرورش با یکدیگر کار ارزنده‌ای است، گفت: این ادغام شرایط خاص خود را می‌طلبد و در حال حاضر با وضعیت فعلی اگر بخواهیم بدون کار کارشناسی و فراهم کردن مقدمات کار وزارتخانه‌های علوم و آموزش و پرورش را با هم ادغام کنیم ممکن است مشکلاتی را به بار آورده که به ضرر این دو وزارتخانه باشد.

 

ادغام امکان‌پذیر نیست

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با توجه به شرح وظایف و ماموریت‌های وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری، در حال حاضر قابلیت اجرایی ادغام این دو دستگاه وجود ندارد.

"علی کریمی فیروزجانی"  با اشاره به  حجم بالای تعداد کارکنان و  دانش آموزان و دانشجویان هر دو وزارتخانه تاکید کرد: این ویژگی ساختاری  امکان ادغام این دو دستگاه را از بین می‌برد.

نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی با  اشاره به اصل 30 قانون اساسی مبنی بر تحصیل رایگان در آموزش و پرورش تصریح کرد: فعالیت‌های این دو وزارتخانه از لحاظ ماهوی متفاوت است.

وی ادامه داد: وزارت آموزش و پرورش یکی از زیربنایی‌ترین و کلیدی‌ترین وزارتخانه‌ها در کشور است که در صورت ادغام آسیب جدی خواهد دید.

کریمی خاطر نشان کرد: همچنین این دو وزارتخانه وظایف صرفا آموزشی را بر عهده ندارند بلکه وظایفی فرهنگی را نیز عهده دار هستند، لذا باید در جهت رفع مشکلات آنها حرکت کنیم.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات تاکید کرد: موضوع ادغام وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و علوم و تحقیقات و فناوری امکان پذیر نیست و در صورت ادغام، آسیب‌های جدی به آموزش و تعلیم و تربیت کشور وارد می‌شود.

وی تصریح کرد: نظر مجلس و کمیسیون مربوطه نیز مطمئنا نسبت به این ادغام مساعد نخواهد بود.

 

ادغام مشکلی را حل نمی‌کند

"فاطمه آجرلو"عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به نظر می‌رسد این ادغام مشکلی را حل نمی‌کند.

وی افزود: ما در طول تاریخ انقلاب بارها شاهد ادغام دستگاه‌های زیادی بودیم اما متاسفانه مسئولین بعد از گذشت زمانی به این نتیجه می‌رسیدند که این امر مشکلی را حل نمی‌کند و نتیجه دلخواه به دست نمی‌آید.

نماینده مردم کرج با تاکید بر اینکه انقلاب ما نباید هزینه این آزمون و حطاها را بپردازد، ادامه داد: بعد از گذشت 30 سال از انقلاب نباید اقداماتی را انجام دهیم که نتایج منفی به همراه داشته باشد.

وی خاطر نشان کرد: به نظرم قبل از طرح موضوع ادغام  باید ابتدا آن را مورد بررسی و کار کارشناسی دقیق و عمیق قرار گیرد؛ در صورت حصول نتیجه مثبت تصمیمات لازم گرفته شود و مجلس نیز طبعا آن را به تصویب می‌رساند.

آلیا همچنین یادآور شد: حتی قبل از بررسی نیز نباید هیچگونه اظهارنظر و فضاسازی در این رابطه صورت گیرد زیرا نباید تحقیقات و بررسی در یک جریان سازی و فضاسازی صورت گیرد که در نهایت منجر به تصمیم‌گیری شود.

وی متذکر شد: اینگونه تصمیم‌گیری‌ها هزینه‌های زیادی به نظام تحمیل کرده و می‌کند.

 

ادغام موجب تسهیل سیاست‌گذاری می‌شود

"اسفندیار اختیاری کسنویه یزد" خاطرنشان کرد: ادغام این دو وزارتخانه در صورت آسیب ندیدن حجم عظیم پرسنل آموزش و پرورش امکانپذیر است.

نماینده زرتشتیان در مجلس با تاکید بر اینکه ادغام و یکپارچه شدن وزارتخانه‌ها خوب است اظهار داشت: اما اگر بخواهیم وزارتخانه آموزش و پرورش را با توجه به گستردگی فعالیت و مشکلات مربوط به آن، سقف بودجه و تعداد پرسنل این سازمان با وزارتخانه دیگری ادغام کنیم، مدیریت آن بسیار مشکل خواهد شد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات با بیان اینکه امکان رسیدگی به آموزش آینده‌سازان کار بسیار گسترده و مشکلی است، تصریح کرد: این امر تنها با مدیریت قوی ممکن است.

وی یادآور شد: در حال حاضر هم که حجم کار کمتر است دردسرهای وزارت آموزش و پرورش زیاد است.

اختیاری خاطر نشان کرد: ادغام دو وزارتخانه‌ آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری را تنها از این جهت که آموزش از مهد کودک تا مقطع دکتری یکپارچه می‌شود و باعث تسهیل سیاست‌گذاری‌ها در این زمینه می‌گردد، می‌توان مفید دانست.

 

نباید شتابزده تصمیم گرفت

نماینده مردم پاکدشت در مجلس شورای اسلامی گفت: در مورد ادغام وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری نباید شتابزده تصمیم گرفت.

"فرهاد بشیری" تصریح کرد: ادغام این دو وزارتخانه با توجه به وظایف دستگاه‌ها و نیز دیدگاه‌هایی که در کشور نسبت به دو وزارتخانه آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری وجود دارد، نمی‌تواند خیلی مفید باشد.

نماینده مردم پاکدشت افزود: در حال حاضرآموزش عمومی و عالی مورد توجه و عنایت مسئولین قرار دارد لذا ممکن است با ادغام این دو وزارتخانه، مقاطع ابتدایی و راهنمایی مورد بی‌توجهی و تبعیض قرار گیرد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات خاطر نشان کرد: این امر بدون بررسی و کار کارشناسی دقیق امکان‌پذیر نیست و نباید شتابزده تصمیم گرفت.

 

بخش تحقیقات و فناوری آسیب می‌بیند

"سعدالله نصیری قیداری" عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در خصوص ادغام دو وزارتخانه آموزش و پرورش و علوم و تحقیقات و فناوری گفت: ادغام این دو وزارتخانه  به صلاح کشور نیست؛ زیرا این دو، وزارتخانه‌هایی بسیار گسترده، با مشکلات زیادی هستند که ادغام آنها نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند، بلکه مشکلات را افزایش می‌دهد.

وی ضمن مثبت ارزیابی کردن ادغام وزارتخانه‌ها، خاطر نشان کرد: این اقدام به شرطی مثبت است که وزارتخانه‌هایی که از لحاظ وظایف و مسئولیت به هم نزدیک بوده و از لحاظ ساختاری نیز گسترده نیستند با یکدیگر ادغام شوند، تا با این ادغام از هزینه‌ها و بودجه کاسته شود.

نماینده زنجان تصریح کرد: اگر آموزش و پرورش بخشی از وظایف خود را به بخش‌های غیردولتی و خصوصی منتقل کند و به نوعی مسئولیت خود را کاهش دهد در آن صورت امکان ادغام به وجود می‌آید؛ اما در شرایط کنونی امکان این امر وجود ندارد.

وی ادامه داد: این دو وزارتخانه شاید به لحاظ ظاهری به یکدیگر شباهت‌هایی داشته باشند اما در کارکرد وظایف متفاوتی را به عهده دارند. زیرا اهمیتی که تولید علم در وزارت علوم وجود دارد در وزارت آموزش و پرورش وجود ندارد. اگر در شرایط کنونی ادغام این دو صورت گیرد بخش تحقیقات و پژوهش و فناوری قویا آسیب خواهد دید.

اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

آخرین اخبار
Powerd By : Tasvirnet