خبرگزاری خانه ملت

روز مجلس
1388/05/14 11:32:00
سرویس صحن
لاریجانی:

استراتژی مجلس همگرایی و مساعدت دولت است

**رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مجلس استراتژی خود را در همگرایی و مساعدت دولت می‌داند.

به گزارش خبرنگار خانه ملت، "علی لاریجانی" در مراسم تحلیف دهمین دوره ریاست جمهوری گفت: قطعاً مجلس شورای اسلامی با تحلیل واقع بنیانه از شرایط کشور و با تاسی به توصیه رهبر معظم انقلاب حضرت آیت ا.. خامنه‌ای دامت برکاته استراتژی خود را در همگرایی و مساعدت دولت در این جهاد می‌داند و برهمکاری صمیمانه قوای سه گانه تاکید دارد تا فرصت زمینه مساعد برای رفع مشکلات مردم فراهم گردد و هم پیام روشنی باشد برای برخی دول غرب که با رفتارعجولانه خود در ماجراهای پس از انتخابات و با تسخیلات واهی عملاً خود را بر سفره گرفتند و بفهمند که ایرانیان با هر عقیده‌ای در مقابل دسایس بیگانگان یک دل و هم صدا خواهند بود و به موقع پاسخ هرزه درانی آنان را خواهند داد.

وی با بیان این که مجلس بر همین اساس در اولین گام که رای اعتماد به دولت جدید می‌باشد برمبنای سه محور قضاوت خود را شکل می‌دهد، ادامه داد: نخست اصالت فکر دینی وزرای پیشنهادی بر منهج روحانیت و مرجعیت دینی، دوم سابقه انقلابی روشن عزیزان و رهپویی ولایت فقیه و سوم  کارآمدی که از نظر تحصیل و چه از بعد تجربه گذشته آنان که این ویژگی‌ها مستندات بر سوگندی که نمایندگان محترم یاد کرده‌اند تا پاسدار حریم اسلام و نگاهبان دستاوردهای انقلاب اسلامی ملت ایران و حافظ حقوق ملت و استقلال و اعتلای کشور باشند.

رییس مجلس گفت: وزرا چون در جایگاه مدیران ارشد استراتژیک نظام قرار دارند باید از فرزانگی از این سه ویژگی برخوردار باشند تا در مسیر تصمیم‌گیری‌های کلان متکی بر معرفت اسلامی انقلابی و تجربه اندوخته شده استقلال فکری خود را حفظ نمایند.

علی لاریجانی در ابتدای مراسم تحلیف دهمین دوره ریاست‌ جمهوری گفت: مراسم تحلیف مصادف با دو مناسبت برجسته است که بر فرخندگی آن می‌افزاید.

وی افزود: میلاد فرخنده امام زمان (عج) که فخر جهان اسلام است بر همه مسلمانان جهان مبارک باشد و هم 14 مرداد به نام صدور فرمان مشروطیت نام دارد که فرمان عدالت خانه توسط مظفرالدین شاه در سال 1205 که یک پیام پند آموز می‌باشد.

وی افزود: خدای سبحان را سپاس می‌گوییم که ملت سربلند ایران را مفتخر به انقلابی الهی نمود که با تئوری مردم سالاری دینی پرآوازه گردید و با استقامت در اندیشه و سلوک امام (قدس‌ سره) و شهدای عظیم‌الشان منزلتی تاثیرگذار در بین ملل اسلامی یافت. بر روح پرفتوح آن مرد الهی درود می‌فرستیم و طول عمر عزتمندانه رهبر فرزانه انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (دامت برکاته) را از خداوند متعال طلب می‌کنم.

لاریجانی خاطر نشان کرد: مقدم رییس جمهور محترم را در خانه ملت گرامی می‌داریم و مفتخریم که ریاست محترم قوه قضائیه، اعضای محترم شورای نگهبان، مجلس خبرگان و مجمع تشخیص مصلحت نظام و ریاست محترم دفتر مقام معظم رهبری، ائمه جمعه و پیشگاهیان اقلیت‌های دینی و اساتید دانشگاه‌ و نخبگان، خانواده معظم شهدا، رزمندگان و آزادگان و ایثار گران، وزراء، سیاست مداران و مقامات کشوری و لشکری، سفرای محترم کشورهای خارجی در جمهور اسلامی ایران، هنرمندان، قهرمانان ملت و دبیران احزاب و تشکل‌های سیاسی و مدیران مسئول روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها دعوت مجلس شورای اسلامی را پذیرفتند و بر شکوه این مجلس افزودند.

وی گفت: بر همت عالی ملت عظیم‌الشان ایران که در مشارکتی شورانگیز، انتخاباتی عزت آفرین خلق نمودند آفرین می‌گوئیم.

لاریجانی اظهار داشت:‌ بی‌شک حرکت غرور آفرین ملت پشتوانه مهمی برای رییس جمهور محترم و سخت کوش جناب آقای احمدی‌نژاد و دولت جدید خواهد بود تا اهداف عالی ملی کشور را محقق نماید و امیدواریم که با انجام مراسم تحلیف دوره جدیدی برای دولت آغاز شود و سرآغاز نو در تقدیر نیکوی امور کشور شود که سخن امام علی‌(ع) سرلوحه کار ماست که "تدبیر نیکو سرمایه اندک را بالندگی می‌بخشد و مدیریت نادرست سرمایه هنگفت را به باد می‌دهد."

وی ادامه داد: در فلسفه سیاسی اسلام حسن قدرت در ایجاد فرزانگی عقلانی و دینی و فربهی توسعه و آبادانی و تحقق عدالت و دادگری است که در این میان عدالت از درخشندگی کانونی برخوردار است که ام‌الفضائل مدینه فاضله محسوب می‌شود.

رییس مجلس گفت: به همین جهت در روایات متعددی که شیعه و سنی در باب قیام حضرت مهدی (عج) آورده‌اند، گسترش عدالت در سراسر گیتی و ریشه سوزی بیداد از همه آبادی‌های زمین در راس آرمان‌های انقلاب امام قرار دارد چرا که عدالت زمینه‌ حیات اجتماعی است و زندگی بی‌عدالت مرگی است که حیات پنداشته می‌شود.

وی با روایت نقلی از امام حسین که فرمود از پیامبر اکرم شنیدم که اگر از دنیا جز یک روز باقی نمانده باشد خداوند آن روز را دراز گرداند تا مردی از فرزندان من قیام کند و زمین را از عدل و داد آکنده کند پس از آن که از ستم وبیداد آکنده شد، ادامه داد: تقریباً همین مضمون از روایات اهل سنت نظیر ابوداود سجستانی و جلال الدین سیوطی و دیگران نقل شده است.

لاریجانی گفت: از امام صادق (ع) نقل است که فرمود مقصود از احیاء عدل پس از جور است و امام کاظم (ع) در تفسیر همین آیه فرمود این زنده کردن به این نیست که با باران زمینی را زنده کند بلکه خداوند مردانی بر می‌انگیزد تا حصول عدالت را زنده کنند. پس زمین در پرتو عدالت دیگر بار زنده می‌شود.

رئیس مجلس خاطرنشان کرد: وجه دیگری که در ظهور حضرت برجسته است، فعلیت یافتن عقلانیت در بین مردم است، به نحوی که امام سجاد (ع) می‌فرماید "بی تردید مردم زمان غیبت مهدی(عج) که امامت او را باور دارند و منتظر ظهور اویند از مردمان دیگر زمان‌ها برتر و افضل هستند چون خدای متعال به آنان عقل و درک و قدرت شناختن داده است که غیبت برای شان چون ظهور است."

وی با بیان اینکه محتوای عدالت از منظر سنت اسلامی با ریشه‌های فطری آدمی چنان تنیده است که در تحقق آن عقلانیت نیز توسعه می‌یابد و به فعلیت می‌رسد، افزود: مفهوم عدالت در مکتب ما از سنخ تعدیلات اقتصادی مکتب رفاه و یا‌ آنچه که فیلسوفان چون جان رز و دیگران تبع نموده‌اند نیست، بلکه به تعبیر آیت الله شهید مطهری عدالت زمینه سازی در جهت تکامل انسان‌هاست که به کمال ذاتی خود نایل شوند، یعنی امری ذووحده است. طبعا وجه مهم آن فعلیت استعدادهای عقلانی بشر است.

لاریجانی با رد مباحثی که در خصوص  پایان قراردادی تاریخ، از سنخ آنچه که هگل و فوکویاما بر آن سخن گفته اند، اظهار داشت: بنابراین چنین مرحله‌ای برازنده پایان تاریخ است، چون مرحله‌ای بالاتر از فعلیت نیست و طبعا فضیلتی مهمتر از چنین انتظاری نیست که پیامبر اکرم (ص) فرمود «افضل اعمال امتی انتظار فرج الله عزوجل» چرا که اینجا وضوح به دولت‌ هاشمی است.

وی ادامه داد: علت اینکه در آیین کشورداری در مسلک امام و رهبر معظم عدالت رکن رکنین است، برگرفته از چنین مکتب دورانی است که زمینه سازی ظهور را باید در چنین قلمرویی جستجو کرد.

رئیس مجلس افزود: بی جهت نیست در ماجرای مشروطیت، علما و روحانیون که رهبران قیام بودند مطالبه نهضت را در تاسیس عدالتخانه و اجرای شریعت اسلام اعلام کردند.

وی تصریح کرد: بعد از اقدام موسیه نوز در اواخر 1322 هجری قمری و ماجرای بانک استقراض روس و درگیری‌های مردم با آصف الدوله و سلسه و سلطان و شاه السلطنه و علاء الدوله حاکم تهران، علما و تعداد زیادی از مردم تهران شهر را ترک و در حضرت عبدالعظیم به بست نشستند که مهاجرت صغری نامیده شد.

لاریجانی گفت: پس از رسالت به عمل آمده علما بصورت مکتوب مطالبات خود را اعلام نمودند و عزل موسیه نوز و عزل حاکم تهران تاسیس عدالتخانه و اجرای شریعت اسلام بود.

وی تصریح کرد: مظفرالدین شاه ناگزیر پذیرفت دادنامه‌ای به عین الدوله صدراعظم نوشت البته مقاصد آقایان را اجرا داریم و آنها را تا فردا به شهر بیاورید والا من خودم می‌روم آنها را می‌آورم.

رئیس مجلس افزود: ترتیب و تاسیس عدالتخانه دولتی برای اجرای احکام شرع مطاع و آسایش رعیت از هر مقصود مهمی واجب‌تر است و این است که به صراحت مقرر می‌کنیم، برای اجرای این نیت مقدس، قانون معدلت اسلامی که عبارتست از تعیین حدود و اجرای احکام شریعت مطهره است باید در تمام ممالک محروسه ایران عاجلا دایر شود.

رئیس مجلس خاطرنشان کرد: بگذاریم که تا مدت‌ها از اجرای آن تفره رفتند تا جایی که آیت الله سیدمحمد طباطبایی در نامه‌ای به عین الدوله نوشت کجاست آن هم راز و عهد و پیمان! همه خواسته‌ها به تفره گذرانیده بلکه صریحا می‌گویند این کار نخواهد شد و تاسیس مجلس منافی سلطنت است.

وی گفت: نمی‌دانند که سلطنت صحیح بی‌سواد با بودن مجلس است بی مجلس سلطنت بی معنا و در معرض زوال است.

لاریجانی ادامه داد: بعد از مهاجرت کبری یعنی سفر آیات بهبهانی، طباطبایی به قم بود که با دخالت رجال سیاسی و منور الفکرها در تحصن مردم در سفارت انگلیس و دخالت مشیرالدوله و پیشنهاد سفیر انگلیس به جای مجلس عدالت لفظ کنستیتوسیوم و حکومت مشروطه وارد ادبیات سیاسی آن روز شد.

رئیس مجلس گفت: حتی در فرمان اول مظفر الدین شاه اسم مجلس شورای اسلامی قید شد که با دخالت منورالفکرها شاه مجددا فرمان را اصلاح کرد. مجلس ملی قید نمود اما مقصود مردم همان مجلس عدالت و قانون شرع بود.

وی افزود: گویند مظفرالدین شاه قبل از صدور فرمان آخر پرسید مقصود از مشروطیت چیست؟ گفتند عدل، علم و ترقی و آبادی مملکت است. ملاحظه می‌فرمایید چقدر واژه‌های مشروطه آزادی خواهی بورژوازی و غیره در آن زمان نامانوس بود، چرا که عدالت مورد نظر دانشمندان اسلامی واژه‌ای فراگیر است آنگونه که در مکتب ما ویژگی ظهور است و شمول دارد بر توسعه و آبادانی بسط عقلانیت و بیداری و مردم سالاری و استقلال و مبارزه با استعمار و استثمار و مبارزه با فساد.

وی در ادامه سخنانش گفت: ادوارد براون که مزاجی مسالمت آمیز با مذهب ندارد می‌گوید نهضتی که به تدریج تبدیل به مشروطه خواهی شد در آغاز اعتراضی بود به ذعامت روحانیت علیه بی عدالتی و ولخرجی‌های درباری که حتی آماده در روز کشور را تسلیم بیگانگان و کفار کنند و بی حمایت روحانیت مردم نمی‌توانستند امتیاز انحصار تنباکو را در هم شکنند و نه می‌توانستند شاه را به اعطای مشروطیت وا دارند.

رئیس مجلس تصریح کرد: در واقع امروز سالروز مجلس عدالت است و نمونه تکامل یافته آن آنگونه که در علمای صدر مشروطه نیت تحقق آن را داشته‌اند  مجلس شورای اسلامی در نظام ماست.

وی گفت: در سوگند تحلیف رئیس جمهور پشتیبانی از حق و گسترش عدالت محوریت یافته است. چون صیغه‌هایی از قبیل عهد و قسم باید با نیت قربت و قصد انشاءالله ادا شود و یادکننده سوگند باید بالفعل و یا بالقوه استطاعت ادای دین الهی خویش را داشته باشد مجلس شورای اسلامی در این صراط متین رئیس جمهور گرامی را به چند اصل سفارش می‌کند.

اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

آخرین اخبار
Powerd By : Tasvirnet