پیام مقام معظم رهبری به‌ مناسبت آغاز سال ۱۳۹۹ هجری شمسی سال جهش تولید
1386/08/01 12:30:00
سرویس صحن
نطق پیش از دستور

سرافراز یزدی خواستار حل ریشه‌ای مشکلات شهر مشهد در برنامه‌ریزی سال 87 شد

علی سرافراز یزدی، سومین ناطق پیش از دستور جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی خواستار اختصاص کمکهای قابل ملاحظه جدای از بودجه‌های رایج به شهر مشهد برای حل ریشه‌ای مشکلات این شهر در برنامه‌ریزی سال ۸۷ شد.

به گزارش خبرگزاری خامه ملت، متن کامل نطق پیش از دستور نماینده مردم مشهد و کلات به این شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

"اللهم صل علی علی بن موسی الرضا المرتضی الامام التقی النقی و حجتک علی من فوق الارض و من تحت الثری الصدیق الشهید صلاه کثیره تامه زاکیه متواصله متواتره مترادفه کافضل ماصلیت علی احد من اولیائک".

درود بی‌پایان خداوند بر پیامبر اکرم و خاندان طاهرینش، سلام بر امام راحل و شهدای عزیز و جانبازان مقاوم و صبور و آزادگان سرافراز و خانوادههای معظم و ایثارگر آن.

با آرزوی سلامت و طول عمر بابرکت برای مقام معظم رهبری، سخنان خود را در 3 بخش به حضور شما تقدیم می‌دارم.

اول ـ مسائل حوزه انتخابیه

همه ما اعتقاد داریم که مشهد مقدس پایتخت معنوی ایران اسلامی است و سالیانه حدود 20 میلیون نفر از عاشقان امامت و ولایت از سراسر جهان و ایران به پای‌بوسی امام هشتم مشرف می‌شوند. بارها از زبان اکثر قریب به اتفاق مسؤولین تراز اول مملکت شنیده‌ایم که مشهد یک شهر ملی و بلکه یک شهر جهانی است و در بودجه‌ریزی کشور (باید) جای خاصی برای آن درنظر گرفت. همه ما اذعان داریم که امکانات این شهر مقدس با وجود همه تلاشهای بی‌وفقه مسؤولین استانی و شهری باز هم کاستیهای فراوانی دارد که نبایستی آن را از نظر دور داشت.

بایستی اعتراف کرد که امکانات موجود در شأن این امام همام و زوار عزیزش نیست. همه ما قبول داریم که نمی‌توان با بودجه‌های استانی و درآمدهای شهری شهر مقدس مشهد را اداره نمود. پس چه باید کرد؟ من بعنوان یکی از دربانان بارگاه ملکوتی حضرت رضا و بعنوان نماینده این شهر از ریاست محترم جمهور، رئیس محترم مجلس و رئیس محترم قوه قضاییه و در رأس همه اینها از مقام عظمای ولایت خاضعانه درخواست دارم که دستور بفرمایند در برنامه‌ریزی سال 87 حتماً مشکل این شهر مقدس بطور ریشه‌ای حل گردد و مشهد را جدای از بودجه‌های رایج بعنوان شهری ملی و با کمکهای قابل ملاحظه از این وضع نجات دهند.

امروز مشکلات اصلی و جدی مشهد که در بدو ورود هر زائر و یا گردشگر توجه‌اش را جلب می‌کند به قرار زیر است:

1 ـ مسأله بازسازی بافت فرسوده اطراف حرم مطهر

2 ـ مسأله حاشیه‌نشینی مشهد که جمعیتی قریب به 700 هزار نفر را شامل می‌شود.

3 ـ مسأله حمل و نقل شهری این شهر که یک کمک جدی و کلان را در شرایط فعلی طلب می‌کند.

4 ـ تأمین زیرساختهای لازم جهت فضای خدماتی، رفاهی، زیارتی و سیاحتی و دهها مشکل دیگر.

اما حوزه انتخابیه دیگر اینجانب شهر کلات است. شهری با سابقه تاریخی و امکانات بالقوه طبیعی زیاد که از محرومیت زیاد رنج می‌برد. باتوجه به تلاشهای بسیار ارزشمند دولت در این منطقه هنوز ما نیاز به پشتیبانی جدی دولت داریم.

دوم ـ اما راجع به مجلس

بایستی عرض کنم که در مجموع کارنامه قابل قبولی را عرضه داشته و مورد رضایت نسبی مقام معظم رهبری است.

وقتی گفته می‌شود بطور نسبی یعنی رهبری معظم انقلاب عملکرد ما را در مقایسه با مجلس ششم با آن گونه عملکرد که همه ما اطلاع داریم مقایسه می‌نمایند ولی خود ما بهتر می‌دانیم که این تأیید از منبع حکمت، رفعت و مرحمت ایشان .... ماست. ولی آیا واقعاً ما از پتانسیل عظیم مجلس و شرایطی که مردم در انتخاب این مجلس و دولت فراهم کردند، استفاده کافی را داشتیم؟ به اعتقاد من مجلس دچار غفلتهایی شد که در زیر به آن اشاره می‌کنم:

الف ـ ما در دو سال اول مجلس کارنامه بهتری را نسبت به یکسال و اندی اخیر از خود بجای گذاشتیم. ما در برخورد با لوایح و طرحها بطور کارشناسی‌شده و منسجم عمل نکردیم و گاهی دچار لابی‌های دولتی و مصلحت‌اندیشی‌های عجولانه و مقطعی و تصمیم‌گیریهای ضد و نقیض گردیدیم.

گاهی اوقات تصمیمات خود را در زمان کوتاهی برهم زدیم که این خلاف شأن مجلس و دستگاه قانونگذاری کشور است.

ب ـ ما از حق نظارت مجلس در این اواخر درست استفاده نکردیم و بخاطر مصلحت‌اندیشی‌های خودساخته و موهوم و در بعضی اوقات مخالفت با حریف سیاسی در استیضاح‌ها و پرسشهایمان منصفانه و قاطع عمل نکردیم و مصلحت به اصطلاح سیاسی را بر مصالح حتمی نظام و مردم ترجیح دادیم که این خلاف اصل اصولگرایی است که رهبری انقلاب بر آن تأکید دارند.

ما گاهی این اواخر حمایتهای کارشناسی نشده و ناصواب از دولت را در کنار اغماض از نافرمانی‌ها و عدم تبعیت دولت از مصوبات مجلس که .... را با حمایتهای کارشناسی، قانونی و منطقی از دولت که مدنظر مقام معظم رهبری است، اشتباه گرفتیم که این باعث تنزل جایگاه مجلس است. بعنوان مثال در لایحه بودجه 85 و 86 مجلس محترم نظرات سازنده و کارشناسی خوبی را ارائه نمود و اشکالات جدی بودجه را به دولت گوشزد کرد و از خطرات تورمی که امروز دامن ملت را گرفته است، خبر داد ولی متأسفانه با لابی‌ها و رایزنیهای دولتی و غیره در نهایت چیزی را تصویب کرد که امروز با تبعات (آن) درگیر هستیم. و جالبتر اینکه در بودجه 86 مجلس محترم پیش‌بینی کسریهای جدی را می‌کرد ولی دولت محترم اصرار به صرفه‌جویی و جلوگیری از کاهش هزینه‌ها داشت و منافع مالی غیرواقعی را در بودجه پیشنهاد می‌کرد که امروز ما شاهد کسریهای زیادی هستیم.

از همه جالبتر اینکه نمایندگان به فکر طرحهای گوناگون در جهت رفع کسریها هستند یعنی خود مجلس کار قوه مجریه را بعهده گرفته است که این از عجایب دستگاه قانونگذاری است.

سوم ـ اما چند کلمه‌ای با دولت اصولگرا و ارزشی

 زحمات و تلاشهای بی‌وقفه دولت هر انسان منصفی را وادار به اعتراف می‌کند. دیپلماسی فعال دولت در عرصه جهانی و دفاع از ارزشهای انقلاب و شکستن حصارهای تصنعی حاکم بر روابط بین‌الملل جزو افتخارات والای دولت است ولی از باب نقد برادرانه و دوستانه به دولت نکات زیر را عرضه می‌دارم.

الف ـ ما از شروع انقلاب تاکنون بایستی اعتراف کنیم که تمام دولتها در نهایت تعهدشان به نظام تلاش کرده‌اند و پیشرفتهای امروز ما در تمام عرصه‌ها مدیون آنهاست ولی یک سؤال همچنان ذهن هر ایرانی را بخود مشغول کرده است که آیا مدیران کلان کشور درجهت روانسازی کارها و اینکه وقتی مردم به ادارات و مراکز دولتی مراجعه می‌کنند کارشان به آسانی انجام شود چقدر موفق بوده‌اند؟ جواب این سؤال را می‌توان در صدها هزار نامه‌ای که مردم در سفرهای استانی تقدیم به رئیس‌جمهور می‌کنند دریافت. ما بایستی مدیریت و کار را از چند نفر مسؤول اجرایی در رأس نظام به بدنه نظام اداری منتقل کنیم. آنگاه رئیس‌جمهور محترم و وزرای عزیز لازم نیست شبانه‌روز 20 ساعت کار کنند. از امیرکبیر نقل کرده‌اند که یکروز در باغش با بعضی از وزراء نشسته بود و اعلام کرده بود که هرکس مشکلی دارد به او مراجعه نماید ولی کسی مراجعه نکرد. او خود سؤال نمود که مردم چرا به ما مراجعه نکردند؟ آیا مشکلی در کشور نیست و خود او پاسخ داد که خیر، ما مسؤولان شایسته و دلسوز و نظامی کارآ را طراحی کردیم که نیاز مراجعین ما را کم می‌کند. چرا ما در 30 سال انقلاب نتوانستیم این نظام کارآ را طراحی کنیم؟

ب ـ من کاری با اعمال ضد و نقیض مقامات اقتصادی دولت و مجلس ندارم. فقط از خودم و شما سؤال می‌کنم آیا می‌توانید ادعا کنید که در عرض حتی یکماه قیمتها ثابت مانده و یا کاهش یافته؟‌ آیا مگر ما در بین مردم زندگی نمی‌کنیم؟ مگر ما غذا نمی‌خوریم؟ مگر ما مسکن تهیه نمی‌کنیم؟ آیا شاهد افزایش گاهی اوقات روز به روز اجناس نیستیم؟ چه کسی واقعاً‌ به این مردم مظلوم بایستی پاسخ بدهد؟

دولت عزیز ادعا می‌کند که ما تابع مجلس و مردم هستیم. آیا این آمد و رفتهای لوایح واضح و مشخص بین مجلس و دولت چه معنا دارد؟ در همین لایحه دوفوریتی تعیین سن رأی‌دهندگان آیا دولت نظر ما را نمی‌داند؟ ‌پس این آمد و شدها چه چیزی را بیان می‌کند؟

در پایان ضمن آرزوی توفیق برای همه نمایندگان محترم و دولتمردان عزیز،‌ به خودم و همه شما توصیه می‌کنم تقوای الهی و استفاده از این فرصت باقی مانده را؛‌ والسلام.

اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

آخرین اخبار
Powerd By : Tasvirnet