هدر موبایل
1397/01/02 10:21:46
سرویس اقتصادی
کیان پور از سهم ناچیز ایران از مبادلات دریایی انتقاد کرد:

تقویت دیپلماسی اقتصادی راهکار ارزآوری از کریدورهای بین المللی آبی/ خط اعتباری دولتی لازمه تامین زیرساخت‌های بنادر است

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس،برضرورت افزایش سهم بیشتر ایران از کریدورهای بین المللی آبی تاکید کرد و گفت:بی توجهی به ظرفیت های دریایی و حمل و نقل کالا از آبراهه ها سالی ۳۰۰ هزار شغل را از بین می برد.
تقویت دیپلماسی اقتصادی راهکار ارزآوری از کریدورهای بین المللی آبی/ خط اعتباری دولتی لازمه تامین زیرساخت‌های بنادر است نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس،برضرورت افزایش سهم بیشتر ایران از کریدورهای بین المللی آبی تاکید کرد و گفت:بی توجهی به ظرفیت های دریایی و حمل و نقل کالا از آبراهه ها سالی 300 هزار شغل را از بین می برد. https://cdn.icana.ir/d/019/64363.jpg تقویت,دیپلماسی,اقتصادی,راهکار,ارزآوری,از,کریدورهای,بین,المللی,آبی/,خط,اعتباری,دولتی,لازمه,تامین,زیرساخت‌های,بنادر,است Icana

مجید کیان پور در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با تاکید بر ضرورت افزایش سهم ایران در مبادلات بین المللی، گفت: بنادر موجود در ایران بهترین فرصت برای رونق اقتصادی کشور بوده اما تاکنون کمترین توجه به این ظرفیت بکر شده است.

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه برای افزایش ارزآوری از طریق دریا و همچنین بنادر نیاز به دکترین و استراتژی بلند مدت برای صادرات داریم، افزود: بررسی حجم مبادلات و صادرات ایران نشان می دهد که شاید به لحاظ تناژ رقم بالایی باشد اما به لحاظ ارزش ریالی و ارزی از کمترین قیمت برخوردار است.

صادرات دریایی صورت گرفته اجناس با ارزشی به لحاظ ارزی نبوده است

نماینده مردم درود و ازنا در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه صادرات صورت گرفته از طریق دریا تاکنون اجناس قیمتی و با ارزشی به لحاظ ارزی نبوده است، تصریح کرد: علت عدم کسب سهم مناسبی از بازارهای بین المللی عدم ارتباط مناسب با کشورهای همسایه و همچنین صادرات کالاهایی با کیفیت نازل بوده است.

کیان پور با تاکید بر اینکه ایران با 80 میلیون جمعیت توانایی جذب بازار 400 میلیونی کشورهای همسایه و بهبود شاخص های تجارت جهانی را دارد، تصریح کرد: شرط جذب بازارهای جهانی تولید کالاها با استانداردهای کشور مبدا و مقصد و ارایه خدمات پس از فروش مناسب است.

ضعف دیپلماسی اقتصادی علت عقب ماندگی ایران در جذب بازارهای جهانی است

وی با بیان اینکه ضعف در دیپلماسی اقتصادی از عوامل دیگر عقب ماندگی ایران در جذب بازارهای جهانی است، گفت: باید با برنامه ریزی کارآمد و قوی تر افزایش تولیدات ملی و فضاسازی برای صادرات را فراهم کنیم.

این نماینده مردم در مجلس دهم،ادامه داد: تامین زیرساخت‌های بندری و تقویت ناوگان دریایی را می‌توان از دیگر راهکارهایی دانست که ایران را در زمینه رقابت‌پذیر شدن در فعالیت‌های بندری و دستیابی به سهم بالاتری از حمل‌ونقل دریایی بین‌المللی یاری خواهد داد.

ریسک سرمایه گذاری در حوزه دریا و بنادر باید کاهش یابد

کیان پور با تاکید بر اینکه حرکت کشور در مدار اقتصاد مقاومتی، سند چشم انداز و برنامه ششم توسعه در نهایت منجر به صادرات بیشتر و صدور خدمات فنی و مهندسی می شود، افزود: درنظرگرفتن خط اعتباری از سوی دولت برای صادرکنندگان می تواند ریسک سرمایه گذاری را برای آن ها کاهش دهد.

وی با اشاره به نقش وزارتخانه های مختلف در افزایش سهم ایران در مرودات بین المللی در حوزه دریا، تصریح کرد: باید تعاملی میان وزارتخانه های مختلف مانند صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی اقتصاد، راه و شهرسازی، بانک مرکزی، گمرک برقرار شود تا به این ترتیت تولیدات ملی در مسیر ورود به کشورهای دیگر قرار بگیرند.

کیان پور لازمه تعامل وزارتخانه ها و دستگاه های مختلف در مسیر ارزآوری بیشتر از کریدورهای بین المللی آبی را تقویت دیپلماسی اقتصادی در وزارت خارجه خواند و گفت: باید تلاش شود که بخش رایزن های اقتصادی در وزارت خارجه و همچنین دیپلماسی اقتصادی در سفارت دیگر کشورها فعال تر شود.

موفق به استفاده از موقعیت استراتژیک خلیج فارس نشدیم

وی با اشاره به ارتباط حسنه ایران با بیش از 55 کشور دنیا، افزود: متاسفانه با وجود موقعیت استراتژیکی که در خلیج فارس داریم اما نتوانسته ایم از این مسیر ارزآوری خوبی برای کشور حاصل کنیم.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه علاوه بر صادرات دریایی می توانیم از حمل و نقل در این بخش نیز ارزآوری خوبی را برای کشور تضمین کنیم، تصریح کرد: با تقویت روابط میان کشورهای همسایه باید ایران را به عنوان دروازه حمل و نقل کالا به دنیا بشناسانیم.

کیان پور با اشاره به تاکید برنامه ششم توسعه بر ضرورت توسعه دریا و همچنین بنادر و حتی ایجاد بنادر خشک، گفت: اگر ما نتوانیم از ظرفیت های کشور در حوزه دریا استفاده کنیم سالی 300 هزار شغل از بین خواهد رفت.

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه عدم سرمایه گذاری مناسب از بنادر کشور در حاشیه خلیج فارس سهم ما از بهره مندی از این موقعیت استراتژیک را به شدت کاهش داده است، افزود: استفاده از سرمایه گذاران خارجی در راستای تامین زیر ساخت ها و همچنین بهره مندی از حمل و نقل ترکیبی می تواند سهم ایران را در تجارت حمل و نقل کالا به یک استاندارد مطلوب برساند./

پایان پیام

کلید واژه‌ها

اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

آخرین اخبار
Powerd By : Tasvirnet