هدر موبایل
1396/12/27 08:15:36
سرویس اجتماعی
نجفی توضیح داد:

پشت پرده تغییر کاربری باغات تهران چیست؟/ سهم ناچیز صنایع در تشدید آلودگی هوای پایتخت

عضو مجمع نمایندگان استان تهران گفت: خودروهای فرسوده و موتورسیکلت های کاربراتوری بیشترین عامل آلودگی هوای تهران هستند.
پشت پرده تغییر کاربری باغات تهران چیست؟/ سهم ناچیز صنایع در تشدید آلودگی هوای پایتخت عضو مجمع نمایندگان استان تهران گفت: خودروهای فرسوده و موتورسیکلت های کاربراتوری بیشترین عامل آلودگی هوای تهران هستند. https://cdn.icana.ir/d/019/201707109157690655.jpg پشت,پرده,تغییر,کاربری,باغات,تهران,چیست؟/,سهم,ناچیز,صنایع,در,تشدید,آلودگی,هوای,پایتخت Icana

محمدرضا نجفی درگفت وگو با خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه نوع آلودگی هوای تهران منشاء شیمیایی دارد و عمده آن حاصل احتراق وسایل نقلیه موتوری است، گفت: دلیل عمده آلودگی هوا درپایتخت خودروها و وسایل نقلیه موتوری استفاده کننده از سوخت بنزین و گازوییل  است، این وسایل نقلیه مبتنی بر استانداردها و تکنولوژی مناسبی نبوده و از سوخت نامناسبی هم استفاده می کنند؛ و مع الاسف آنکه در مراحل تولید و استفاده از برخی قطعات نیز استانداردهای موجود به کفایت رعایت نمی شود. از سوی دیگر سوختهای فسیلی خصوصا گازوییل بسیار بیش از استانداردهای تعریف شده مولد آلودگی است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهرو پردیس درمجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه سوخت مصرفی خودروها غیراستاندارد بوده و وسایل نقلیه نیز از استانداردهای قابل قبولی برخوردار نیستند، افزود: استفاده از موتورسیکلت های کاربراتوری دست کم در کلان شهری مانند تهران با منطق اقتصادی، امنیت و سلامت مردم سازوگار نیست، آسیب هایی که به سلامت و عمر مردم وارد می شود، مدارسی که به واسطه آلودگی هوا تعطیل شده، اداراتی که دچار مشکل می شوند؛ سوخت مازادی که مصرف می شود، هزینه های درمانی بار شده، اوقات تلف شده مردم، هزینه های استهلاک، تعمیر و نگهداری مکرر، بخشی از نتایج چنین عملکرد و  ایراداتی است.

وی با بیان اینکه واردات و تولید موتورسیکلت کاربراتوری باید متوقف شود، تصریح کرد: باید از موتورسیکلت برقی و یا گازی استفاده شود، این نوع موتورسیکلت بیش از خودروی سواری آلایندگی دارد، ضمن آنکه سیستم حمل و نقل عمومی نیز هنوز متناسب با ضرورت ها و نیازهای کلانشهری مانند تهران فراهم نشده است و در چنین شرایطی است که شهروندان از وسایل نقلیه شخصی و یا غیر بهره ور استفاده می کنند.

نجفی با تاکید براینکه بهترین سیستم حمل و نقل عمومی از نوع ریلی است، گفت: سیستم حمل و نقل عمومی اعم از تاکسی، اتوبوس و مینی بوس های فرسوده بسیار آلاینده بوده و حتما برای این وسایل باید جایگزینی مناسب قرار داد؛ از طرف دیگر توسعه فضاهای سبز که جاذب این آلودگی هاست ضرورت استراتژیک دیگری است که با مدیریت نادرست شهری و تخریب باغات و فضاهای سبز و تبدیل کاربری آنها به تجاری، مسکونی و اداری برای انتفاع بیشتر عده ای سود جو و منفعت طلب، اسباب خساراتی ماندگار برای پایتخت و عموم شهروندان رقم خورده است.

این نماینده مردم درمجلس دهم، با اشاره به اینکه وزارت نفت باید نسبت به بهبود کیفیت و ارتقاء استانداردهای سوخت مسئولانه تر عمل کند، تصریح کرد: وزارت صنایع نیز از واردات و تولید موتورسیکلت های کاربراتوری با تمهید دسترسی شهروندان به موتورسیکلت های برقی و گازی جلوگیری نماید و  استاندارد و کیفیت خودروهای تولیدی را نیز به قدر کفایت افزایش دهد.

نجفی با بیان اینکه افزایش تعرفه واردات خودروهای هیبریدی حرکت در مسیر نادرست است گفت: مجلس شورای اسلامی درمتن برنامه ششم توسعه تمامی موارد گفته شده را درقالب احکام مجزا و دقیقی تصویب کرد و وزارتخانه های نفت، صنایع و معادن و کشور و نیز شهرداری از پشتوانه ها و زیر ساخت قانونی لازم نیز برای رفع و یا حداقل کاهش این مشکل برخوردار شدند، هر چند امکانات و اختیارات این دستگاهها در صورت عمل عالمانه و مسئولانه در سنوات متمادی گذشته، قابلیت قرار گرفتن در جایگاه شایسته ای که در خور کشور، مردم و نظام جمهوری اسلامی ایران باشد را داشته است. 

وی در خصوص آلودگی ناشی از صنایع در مقایسه با شبکه حمل و نقل و وسایل نقلیه موتوری گفت: هر چند ممکن است سهم این بخش در قیاس با سایر آلاینده ها خیلی زیاد نباشد، لیکن با توجه به لزوم اقتصادی، پایا و رقابتی بودن تولید خاصه در کل زنجیره ارزش از طرفی، و بار ترافیکی و مسائل دیگری نیز که علاوه بر آلودگیهای محیط زیستی ایجاد می نمایند از طرف دیگر در میان مدت انجام همکاری، مساعدت و حمایت های لازم با این صنایع برای انتقال به شهرکهای صنعتی اقدامی موثر و راهگشا برای همه ذینفعان خواهد بود.
نجفی گفت: مسئله ضروری دیگر مدیریت جامع پسماند شهر است که توان تبدیل شدن به یک پیشرانه اقتصادی، محیط زیستی و اجتماعی را در صورت وجود برنامه ای جامع و مسئولانه دارد، که اگر چنین نشود، کما فی السابق، وضعیت پر خسارت و آلوده کننده ای که تاکنون بوده است و اسباب اضمحلال سرمایه های مادی و معنوی شده است ادامه خواهد یافت. 

عضو مجمع نمایندگان استان تهران ،افزود: در پایان ذکر این نکته نیز ضرورت دارد که نمایندگان ، در راستای انجام وظایف خود، در کمک و همراهی با مدیران و دستگاههای سالم، با برنامه و کارآمد تمامی مساعی خود را بکار خواهندبست و از طرف دیگر هیچ مسامحه و تعللی را در برخورد با قاصرین و مقصرین در انجام وظایفی که با امور حیاتی مردم مرتبط است مجاز و روا ندانسته و اقدامات لازم اصلاحی را با روشهای شایسته و متناسب بعمل خواهند آورد./
پایان پیام

اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

آخرین اخبار
Powerd By : Tasvirnet