پیام مقام معظم رهبری به‌ مناسبت آغاز سال ۱۳۹۹ هجری شمسی سال جهش تولید
1397/01/02 10:44:20
سرویس اقتصادی
خانه ملت گزارش می‌دهد:

بازار خودروی ایران در سال 96 در چه لاینی حرکت کرد؟

صنعت و بازار خودروهای تولید داخل و وارداتی در سال گذشته یکی از پرحاشیه‌ترین بخش‌های کشور بوده که اثرات آن به‌صورت مستقیم و غیر مستقیم در زندگی افراد جامعه قابل مشاهده است.
بازار خودروی ایران در سال 96 در چه لاینی حرکت کرد؟ صنعت و بازار خودروهای تولید داخل و وارداتی در سال گذشته یکی از پرحاشیه‌ترین بخش‌های کشور بوده که اثرات آن به‌صورت مستقیم و غیر مستقیم در زندگی افراد جامعه قابل مشاهده است. https://cdn.icana.ir/d/019/118656.jpg بازار,خودروی,ایران,در,سال,96,در,چه,لاینی,حرکت,کرد؟ Icana

خبرگزاری خانه ملت_سرویس اقتصادی_ بازار خودرو کشور در سال 96 بستر حوادث و اتفاقات مختلفی بود که بخشی از این اتفاقات دولتی و بخشی دیگر بازار، واسطه‌گری و دلالی بود؛ اما نهایتا آنچه که به مردم رسید چه بود؟

الف) در بخش دولتی خودرو در سال 96 چه گذشت؟

      1.تعرفه واردات خودرو

شاید بتوان تغییرات تعرفه واردات خودرو را یکی از چالشی‌ترین موضوعات پیش روی صنعت خودروسازی کشور دانست، بسته بودن چند ماهه سایت ثبت سفارش خودرو تاثیراتی را بر روی قیمت خودروهای وارداتی داشت و فعالان و واردکنندگان منتظر اعلام نهایی تعرفه‌ها بودند تا قیمت محصولات خود را تغییر دهند.

با اعلام تعرفه‌های واردات توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت شاهد افزایش چشمگیر قیمت خودروهای وارداتی بودیم زیرا تعرفه واردات خودروها بر اساس حجم موتور آنها از 55 درصد تا 95 درصد متغیر بود؛ نکته قابل توجه در اعلام تعرفه‌های جدید افزایش تعرفه واردات خودروهای هیبریدی بود که مجددا کاهش یافت؛ به منظور تغییر تعرفه‌های واردات خودرو مجلس طرح دو فوریتی کاهش تعرفه واردات خودرو را در دستور کار دارد که در اردیبهشت سال 97 در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مجددا آرامشی به بازار این محصول بازگردد.

در این زمینه محسن کوهکن با ابراز نگرانی از سو استفاده از فضای افزایش تعرفه واردات خودرو، به خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، می گوید: با اختلاف تعرفه ها، اگر نگوییم پول های باد آورده ای نصیب واردکنندگان می شود باید گفت که با این تصمیم گیری عدد و رقم قابل توجهی به جیب کسانی می رود که پیش از افزایش تعرفه خودرو وارد کرده بودند و در حال حاضر می توانند به قیمت روز به مصرف کننده بفروشد.

2.حذف پراید از خط تولید

پراید و پژو 405 را می‌توان دو محصول سودآور خودروسازان داخلی دانست که دل کندن از آن برای این دو گروه خودروسازی سخت است، به همین دلیل راهکار حذف تدریجی این محصولات از خط تولید را در پیش گرفته‌اند، طی روزهای اخیر مدیرعامل سایپا اعلام کرد که تولید پراید 25 درصد کاهش پیدا کرده، لذا در مسیر حذف این محصولات باید این موضوع را مدنظر قرار داد که با عدم وجود خودرو صفر در بازار نمونه کار کرده آن با افزایش قیمت بالایی روبه‌رو می‌شود.

باید به این موضوع نیز توجه ویژه‌ای داشت که پراید خودروی دهک‌های پایین جامعه است و جایگزین احتمالی این محصول باوجود دارا بودن کیفیت ساخت بهتر باید قیمت مناسبی داشته باشد؛ حذف ناگهانی و بدون در نظر گرفتن جایگزین مناسب روش مناسبی برای خودرو نیست.

در این خصوص خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با ولی ملکی عضو کمیسیون صنیع و معادن به گفت وگو پرداخته است. نماینده مردم مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی توقف تولید پراید را قطعی دانست و افزود : سیاست‌های کارخانه سایپا حذف تدریجی است که سالانه بخشی از میزان تولید پراید خود را کاهش می‌دهد این کاهش تولید سالانه 10 تا 12درصد از تولید است.

       3. استانداردهای 85 گانه

اعمال فاز اول استاندارهای جدید برای صنعت خودرو تعدادی از محصولات تولید داخل مانند سایپا 131 و سایپا 132 دوگانه سوز، سایپا 141 بنزینی و دوگانه سوز، پژو پارس با موتور XUM ، وانت تک کابین و دو کابین مزدا و کارا 1700(بنزینی و دوگانه سوز) و همچنین واردات خودرو هایی مانند خودروهای MVM 315 سدان،MVM 550 ، تیگو 5، آسا B 50F ، لیفان 620، لیفان X50، لیفان X60 ، جک J5 ، هیوندای i10 از دستور کار خارج کرد.

البته خودروسازان با برخی اقدامات و درخواست‌ها موفق به تمدید مجوز شماره گذاری تعدادی از این محصولات شدند و مهلتی را دریافت کردند تا استاندارد محصولات خود را ارتقاء دهند.

     4.تعیین قیمت خودروهای پسا برجامی

تولید محصولی مانند پژو 2008 یکی از اولین دستاوردهای برجامی صنعت خودروسازی کشور بود، اما در زمینه اعلام قیمت و پیش فروش این محصول اتفاقاتی صورت گرفت و مدیران ایران‌خودرو علاقه‌ای به اعلام قیمت نهایی و دقیق آن نداشتند.

مدیرعامل ایران خودرو در آن ایام در گفت‌وگو با خبرنگار خانه ملت، گفت: در صورتی که عوامل موثر بر قیمت تمام شده به ویژه نرخ ارز نسبت به شرایط کنونی ثابت بماند و تغییر نکند، در آغاز تحویل، پژو2008 با 98 میلیون و 900هزارتومان به دست مصرف کننده می‌رسد.

     5.قراردادهای جدید خودرویی

بعد از برجام علی رغم عدم پایبندی شرکت‌های پژو و رنو به قراردادهای همکاری با خودروسازان ایرانی در دوران تحریم مجددا قراردادهای در راستای تولید مشترک منعقد شد که درصورت عمل به تعهدات از سوی شرکای اروپایی می‌توان آینده خوبی برای صنعت خودرو کشور متصور شد.

     6.عدم تعیین تکلیف خصوصی سازی خودروسازی‌ها

در روزهای پایانی سال 96 شاهد ابراز علاقه مدیران خودروسازی‌های داخلی و وزیر صنعت، معدن و تجارت به   خصوصی‌سازی واقعی هستیم، اتفاقی که می‌تواند راه حل رفع مشکلات این صنعت بزرگ کشور باشد.

در ظاهر سهم دولت در خودروسازی‌ها 20 درصد است اما در واقعیت آنها دولتی هستند، باید در زمینه واگذاری خودروسازان به این مسئله توجه کرد که انحصار در این صنعت افزایش پیدا نکند.

رضا انصاری در گفت وگوی خود با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در خصوص خصوصی‌سازی در صنعت خودرو کشور، گفت: شرایط کنونی مدیریت در مجموعه صنعت خودرو نشان می دهد که سایه دولت بر مدیریت بنگاه‌های خودروسازی بسیار سنگین است و همچنان بخش خصوصی واقعی نداریم.

ب) بازار، واسطه‌گری و دلالی در سال 96 چه وضعیتی داشت؟

      1.استفاده از رانت و تعرفه دولت

در خرید و یا پیش خرید برخی محصولات که تازه به بازار عرضه می‌شوند یا در بازار از اقبال خوبی برخوردار هستند همواره رانت‌های آزاردهنده‌ای وجود داشته که باعث شده است محصولات در اختیار دلالان قرار بگیرد و خریداران عادی مجبور به پرداخت بهای بیشتری برای آن محصول شوند؛ در سال 96 نیز شاهد وجود این مسائل در عرضه تعدادی از خودروهای تازه وارد به بازار بودیم.

     2.نوسانات ارزی تاثیرگذار بر بازار

با توجه به وارداتی بودن برخی قطعات خودروهای تولید داخل و وابسطه بودن قطعه سازان داخلی به دلار نوسنات ارزی تاثیر بسیار زیادی را بر روی قیمت تمام شده محصوات داخلی می‌گذارد، در زمینه خودروهای وارداتی نیز به صورت 100درصدی نوسانات قیمت ارز تاثیر مستقیم بر قیمت دارد.

     3.گرانی خودروهای داخلی

با توجه به میزان درآمد ایرانیان و قیمت خودرو در کشور می‌توان فهمید که قیمت خودرو در ایران بالا است، در سال گذشته با این وجود در ابتدای هر سال بین 10 تا 12 درصد قیمت خودرو افزایش پیدا می‌کند، در سال 96 بنا به دلایل مختلف همانند افزایش ناگهانی قیمت ارز و بسته شدن سایت ثبت سفارش شاهد افزایش قیمت این محصول بودیم.

ج) نهایتا سرانجام چه شد؟

1.کیفیت خودروهای داخلی افزایش آن چنانی نداشته است

داخلی‌سازی بسیاری از محصولات تازه وارد در قرار داد آنها قید شده اما بر اساس برخی از گزارشات و اخبار پیشرفت داخلی سازی بر اساس قرار داد صورت نگرفته است، چینی‌های مهمان بازار ایران نیز علی‌رغم تبلیغاتی که برای آنها صورت گرفته کیفیت چشمگیری ندارند و تامین قطعات یدکی آنها با دشواری‌های فراوانی همراه است، در خودروهای تولید داخل نیز که قطعات آنها به راحتی در دسترس است و جود قطعات یدکی بی کیفیت و تقلبی، بسیاری را دچار مشکل کرده است.

     2. آمار بالای حوادث جاده‌ای

همچنان مقصر بسیاری از سوانح جاده‌ای، برخی خودروهای بی‌کیفیتی بودند که یا به دلایل بالا، ساخت داخل بوده‌اند و از جهات مختلف  اقتصادی بدون افزایش کیفیت توسط داخلی‌ها ساخته و روانه جاده‌ها شده‌اند و یا وارداتی بوده‌اند و نظارت چندانی به کیفیت آن نبوده  است.

  3.هوای کلانشهرهمچنان آلوده مانده است

برخی از کارشناسان بر این عقیده هستند که برخی از خودروهای داخلی از استانداردهای کافی برخوردار نیستند و با وجود اعمال استانداردهای یورو 4 و در آینده یورو5 در تولید سوخت همچنان ایجاد آلودگی می‌کنند.

د)ضرورت افزایش کیفیت خودروهای تولید داخل

باتوجه به مشکلات مطرح شده باید افزایش کیفیت تولید داخل به‌عنوان یک ضرورت در دستور کار تولیدکنندگان خودرو کشور قرر بگیرد تا شاهد کاهش برخی از این مشکلات باشیم.

اگر در آینده ضعف نظارت‌ها برطرف ، سوخت و ساز خودرو‌ها استاندر و ایمنی تولیدات داخل افزایش پیدا کند، شاید در سال 97 شاهد حوادث جاده‌ای کمتری باشیم که مسئولیت اصلی آن با کیفیت ساخت خودرو است./

پایان پیام

اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

خبر مرتبط

آخرین اخبار
Powerd By : Tasvirnet