هدر موبایل
1397/04/17 11:54:38
سرویس دیگر رسانه‌ها_
خادمی مطرح کرد:

سهمیه بندی و دونرخی شدن؛ راهکار اجباری برای بهینه سازی مصرف سوخت

عضوکمیسیون انرژی مجلس گفت:برای بهینه سازی مصرف سوخت مجبور هستیم سیاست انقباضی را رعایت کنیم و باید باز به سمت سهمیه بندی و دو نرخی شدن برویم.
سهمیه بندی و دونرخی شدن؛ راهکار اجباری برای بهینه سازی مصرف سوخت عضوکمیسیون انرژی مجلس گفت:برای بهینه سازی مصرف سوخت مجبور هستیم سیاست انقباضی را رعایت کنیم و باید باز به سمت سهمیه بندی و دو نرخی شدن برویم. https://cdn.icana.ir/d/019/51510.jpg سهمیه,بندی,و,دونرخی,شدن؛,راهکار,اجباری,برای,بهینه,سازی,مصرف,سوخت Icana

به گزارش خبرگزاری خانه ملت،برنامه «رویداد» رادیو گفت و گو با موضوع وزارت نفت و ضرورت مدیریت مصرف افسار گسیخته سوخت و با حضور هدایت الله خادمی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی روانه آنتن شد.

هدایت الله خادمی با بیان اینکه عدم ایجاد زیرساخت ها موجب مصرف افسار گسیخته سوخت شده است، گفت: چون فرصت را برای حمل و نقل عمومی و به راحتی و در دسترس برای مردم ایجاد نکردیم، سبب شده مردم همه خودرو داشته باشند و تک سرنشین باشند در نتیجه هم ترافیک ایجاد می کنند و هم مصرف سوخت را بالا می برند.

وی یکی دیگر از دلایلی که آمار افزایش مصرف سوخت را بالا برده قاچاق سوخت مطرح کرد و اظهار داشت: چون سوخت قاچاق می شود به عنوان مصرف در داخل محسوب می شود و میزان مصرف بیشتر دیده می شود از طرفی و خودروهایی که استفاده می کنیم میزان مصرف سوخت شان معمولا یک مقدار بیشتر از استاندارد است و همچنین فرسوده بودن خودرو باعث شده تا احتراق ناقص در مورتور شان صورت گیرد که سبب هم آسیب به محیط زیست و آلودگی هوا می شود و هم مصرف را بالا می برد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس برای مقابله مصرف بیش از حد سوخت به راهکارهای بلند مدت و کوتاه مدت اشاره کرد و بیان داشت: در دراز مدت باید همان کارهایی را انجام دهیم که انجام نداده بودیم یعنی باید زیرساخت ها را تغییر دهیم و سیستم حمل و نقل عمومی را توسعه دهیم.

وی در خصوص راهکارهای کوتاه مدت برای بهینه سازی مصرف سوخت نیز گفت: در شرایط فعلی نگرانی ما به این خاطر است که کارهایی که بایستی انجام می دادیم و به نفع کشور است نکردیم؛ یکی از آنها پالایشگاه سازی بود. اگر ما پالایشگاه هایمان را بعد از انقلاب توسعه می دادیم می توانستیم مواد خام را به بنزین و گازوئیل تبدیل کنیم در این صورت نه فقط نیاز داخل را تامین می کردیم بلکه نیاز بقیه کشورها را هم تامین می کردیم و فرآورده با ارزش افزوده بیشتر را صادر می کردیم.

خادمی افزود: در شرایط فعلی متناسب با رشد جمعیت و حمل و نقلی که وجود دارد، تقریبا میزان تولید و مصرف مان مشابه است و مشکلی  از اینکه بخواهیم وارد کننده سوخت باشیم نداریم ولی چون امکان دارد وضعیت بدتر شود و شدت مصرف انرژی بیشتر شود و از آن طرف نباید منابع مان را هدر دهیم باید کنترل کنیم.

وی ادامه داد: ما تجربه خوبی از سیستم دو نرخی، سیستم پوپولیستی و سهمیه بندی و کارت هوشمند داریم که باعث شد ما هم مصرف را کنترل کنیم و هم شفاف سازی شود و هم از قاچاق جلوگیری شود ولی متاسفانه در این دولت آن را رها کردند و الان هم مجبور هستیم سیاست انقباضی را رعایت کنیم و باید باز به سمت سهمیه بندی و دو نرخی شدن برویم./

اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

خبر مرتبط

آخرین اخبار
Powerd By : Tasvirnet