هدر موبایل
1397/07/07 13:20:34
سرویس فرهنگی
میرزاده در تشریح گزارش بازدید خود از مدارس خارج از کشور:

نیازی به ورود قوه‌قضاییه به تخلفات مدارس خارج از کشور نیست

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس می‌گوید تخلفات مدارس خارج از کشور به اندازه‌ای نیست که نیاز به اعمال ماده ۲۳۶ و ورود قوه قضاییه باشد.
نیازی به ورود قوه‌قضاییه به تخلفات مدارس خارج از کشور نیست سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس می‌گوید تخلفات مدارس خارج از کشور به اندازه‌ای نیست که نیاز به اعمال ماده 236 و ورود قوه قضاییه باشد. https://cdn.icana.ir/d/019/201801108743668003.jpg نیازی,به,ورود,قوه‌قضاییه,به,تخلفات,مدارس,خارج,از,کشور,نیست Icana

سیدحمایت میرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با ارائه گزارشی از سفر خود به کشورهای آذربایجان و ترکیه به منظور اطلاع از وضعیت مدارس ایرانی خارج از کشور، گفت: جمعی از نمایندگان مجلس خواستار اعمال ماده 236 برای مدارس خارج از کشور شدند به همین دلیل کمیته اعمال ماده 236در مورد مدارس و دانش‌آموزان خارج از کشور" تشکیل و کسب اطلاعات میدانی و آگاهی از مشکلات دانش‌آموزان و معلمان در مدارس ایرانی خارج از کشور -که بیشترین دانش‌آموز را دارند- ضروری دانستند. 

بیشتر بخوانید: تحصیل برخی آقازاده‌ها و نور چشمی‎ها در مدارس خارج از کشور

بیشترین دانش‌آموزان مدارس ایرانی خارجی از کشور در کشورهای آذربایجان و ترکیه حضور دارند

نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بیشترین دانش‌آموزان و معلمان مدارس ایرانی خارجی از کشور در دو کشور آذربایجان و ترکیه حضور دارند به همین دلیل ماموریت بازدید از مدارس این دو کشور را بر عهده وی گذاشته شده است، افزود: اگرچه بخشی از مشکلات مدارس فوق به "امور بین‌الملل" مستقر در تهران -که تقریبا نقش اداره‌کل استانی آموزش و پرورش را بازی می‌کند- مرتبط می‌شود، اما نقش اصلی را مراکزی تحت عنوان "سرپرستی" با ایفای نقش آموزش و پرورش منطقه، بازی می‌کنند.

بزرگترین مرکز سرپرستی مدارس خارج از کشور در ترکیه مستقر شده است

وی با بیان اینکه مراکز سرپرستی مدارس خارج از کشور در چند نقطه جهان مستقر شده‌اند که بزرگترین آن در ترکیه است، ادامه داد: این سرپرستی 12کشور همچون روسیه، قفقاز، تاجیکستان، ازبکستان، قرقیزستان، اوکراین، آذربایجان و... را سرپرستی می‌کند که 16 مدرسه را شامل می‌شود.

ادامه مدیریت  مدارس خارج از کشور به صورت کنونی به صرفه نیست چراکه اگر دانش‌آموز و معلم در کشوری همچون تاجیکستان مشکلی پیدا کند باید برای حل آن به سرپرستی ترکیه مراجعه کند، در حالی که تاجیکستان هم مرز ایران بوده و راحت‌تر می‌تواند خود را به ایران برسانند.

مشکلات دانش‌آموزان و معلمان خارج از کشور به جای حضور در سرپرستی‌های دیگر کشورها به صورت اینترنتی حل شود

میرزاده به نتیجه بررسی‌های خود اشاره کرد و توضیح داد: ادامه مدیریت و سرپرستی مدارس به صورت کنونی چندان به صرفه و صلاح نیست چراکه اگر دانش‌آموز، معلم و کارمند اداری در کشوری همچون تاجیکستان مشکلی پیدا کرده باشد باید برای حل آن به سرپرستی ترکیه مراجعه کند، در حالی که تاجیکستان هم مرز خراسان شمالی بوده و راحت‌تر و سریع‌تر می‌تواند خود را به ایران برسند درواقع امکان حضور فیزیکی در ترکیه بسیار سخت و پرهزینه است، بنابراین باید مشکلات و کارها غیرحضوری بیشتر از طریق فضای مجازی و اینترنت حل و فصل شوند.

وی با تاکید بر اینکه باید در تشکیل و انتخاب مراکز سرپرستی‌های مدارس ایرانی در کشورهای مختلف تجدیدنظر شود، اضافه کرد: بهتراست هر سرپرستی صرفا چند کشور اطراف خود را پوشش دهد نه آنکه مدرسه‌ای در گوشه‌ای از دنیا توسط یک مرکز سرپرستی در گوشه دیگری از دنیا اداره شود، در حالی که تماس و رفت و آمد به ایران آسان‌تر است.

این نماینده مجلس به دیگر دستاوردهای خود از این سفر اشاره کرد و گفت: برای اعزام معلمان به مدارس خارجی از کشور از داوطلبان آزمون گرفته و طی 2 سال به خارج از کشور مامور می‌شوند اما با وجود آنکه سال90-91 این آزمون گرفته شده و قول رفتن به خارج از کشور طی روزهای آتی پس از اعلام نتیجه آزمون به آن‌ها داده شده، هنوز با گذشت بیش از 5 سال این اعزام صورت نگرفته است که بلاتکیفی معلمان را به دنبال داشته است لذا باید مسئولان آموزش و پرورش با ورود به مسئله حق و حقوق آن‌ها را ادا کند.

معلمان انتخاب شده با توجه به تخصص خود در مدارس خارج از کشور جایگیری نمی‌شوند

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه یکی‍دیگر از مشکلات این است که معلمان انتخاب شده با توجه به تخصص خود در مدارس خارج از کشور جایگیری نمی‌شوند، اظهارکرد: به‌‎عنوان مثال یک مدرس فیزیک در ابتدای و یک معلم ابتدای در متوسط دوم مشغول به کار می‌شوند چراکه اصلا نیاز به تخصص آن‌ها نیست و صرفا پرکردن کلاس‌های خالی مدنظر قرار می‌گیرد بنابراین این طور اعزام‌ها نتیجه کیفی برای دانش‌آموزان خارج از کشور ندارد.

همسران سفرا، دیپلمات‌ها و... در خارج از کشور معلم شوند

عضو فراکسیون مستقلین مجلس توصیه کرد: همسران سفرا، دیپلمات‌ها و... عموما فرهنگی بوده یا به این کار واقف هستند بنابراین بهتر است از ظرفیت‌های موجود در همان کشورها استفاده کرد تا اینکه بودجه‌های آنچنانی برای اعزام معلم به کشورهای دیگر هزینه شود، همچنین می‌توان از معلمانی که مرخصی بدون حقوق گرفته و به خارج از کشور برای اموری همچون درمانی یا همراهی با خانواده به دلیل شغل پدر و همسر عزیمت کرده‌اند نیز برای تدریس در مدارس خارج از کشور بهره برد.  

وی ادامه داد: بیشتر مدیران مدارس نیز به دلیل زمان کوتاه مدیریت نمی‌توانند برنامه خاصی برای مدارس خود داشته باشند چراکه در سال اول به دنبال آشنایی با محیط و پیدا کردن مکان مناسب برای خانواده خود هستند و در سال دوم نیز باید آماده بازگشت به ایران شوند.

میرزاده با سفیر، کاردار و دیپلمات شدن افرادی که فرزندان مدرسه‌ای دارند مخالفت کرد و گفت: گاهی حضور این افراد سبب همراه کردن یک مدرسه در پشت سر خودشان می‌شود در حالی که جمعیت آن مدرسه به تعداد انگشتان دست نیز نمی‌رسد.

مخالفت با سفیر، کاردار و دیپلمات شدن افرادی که فرزندان مدرسه‌ای دارند

میرزاده همچنین با سفیر، کاردار و دیپلمات شدن افرادی که فرزندان مدرسه‌ای دارند مخالفت کرد و گفت: گاهی حضور این افراد سبب همراه کردن یک مدرسه در پشت سر خودشان می‌شود در حالی که جمعیت آن مدرسه به تعداد انگشتان دست نیز نمی‌رسد.

ضرورت فرهنگ‌سازی دراین خصوص که فرزندان کم سن‌شان را به خارج از کشور نفرستند

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تاکید بر اینکه لزومی بر حضور این تعداد از دانش‌‎آموز در کشورهای دیگر وجود ندارد بر ضرورت ارائه مشاوره به آن‌ها و والدین‌شان برای ممانعت از فرستادن فرزندان کم سن و سال‌شان به مدارس خارج از کشور تاکید کرد و اظهارکرد: مدارس ایرانی و غیرایرانی خارج از کشور کیفیتی چندان بالاتری از مدارس داخل ندارند و تنها برای این کودکان و نوجوانان مشکلات فرهنگی و... ایجاد می‌شود لذا انجام کار فرهنگی که دانش‌آموزان بدون شناخت وارد دیگر کشورها نشوند ضروری است.  

ترکیه پر شده از دانش‌آموزان سال دوازدهم!

وی افزود: ترکیه مملو از دانش‌آموزان سال دوازدهمی است در حالی که اکثر معلمان آن‌ها تخصصی تدریس نمی‌کنند.

تخلفات مدارس خارج از کشور به اندازه‌ای نیست که نیاز به اعمال ماده 236 و ورود قوه قضاییه باشد

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس همچنین از ارائه گزارش خود به کمیته آموزش و پرورش کمیسیون متبوعش طی هفته گذشته و ارائه آن به صحن علنی مجلس در آینده نزدیک برای اعمال ماده 236 خبر داد و گفت: طبق نتیجه حاصل شده تخلفات به اندازه‌ای نیست که نیاز به اعمال ماده 236 و ورود قوه قضاییه باشد اما بی‌برنامه‌گی، کج‌سلیقی و نبود بازرسی و نظارت بر عملکردها مشکلاتی را سالیان سال ایجاد کرده است لذا باید در سیستم برنامه‌ریزی و مدیریت مدارس خارج از کشور تجدیدنظر کرد./

پایان پیام

اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

خبر مرتبط

زنجیره خبر

آخرین اخبار
Powerd By : Tasvirnet