هدر موبایل
1397/07/08 12:12:09
سرویس صحن
در نشست علنی امروز

انتقاد نماینده مهریز از گسترش بی رویه دانشگاه ها در کشور/ تعداد دانشگاه های کشورهای پیشرفته یک پنجم ایران است

نماینده مردم بافق و مهریز در مجلس با انتقاد از گسترش بی رویه دانشگاه ها در کشور گفت: تعداد دانشگاه ها در کشورهای پیشرفته کمتر از یک پنجم دانشگاه های ایران است.
انتقاد نماینده مهریز از گسترش بی رویه دانشگاه ها در کشور/ تعداد دانشگاه های کشورهای پیشرفته یک پنجم ایران است نماینده مردم بافق و مهریز در مجلس با انتقاد از گسترش بی رویه دانشگاه ها در کشور گفت: تعداد دانشگاه ها در کشورهای پیشرفته کمتر از یک پنجم دانشگاه های ایران است. https://cdn.icana.ir/d/019/201807102378834103.jpg انتقاد,نماینده,مهریز,از,گسترش,بی,رویه,دانشگاه,ها,در,کشور/,تعداد,دانشگاه,های,کشورهای,پیشرفته,یک,پنجم,ایران,است Icana

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، محمدرضا صباغیان در نشست علنی امروز (یکشنبه، 8 مهرماه) مجلس شورای اسلامی در  تشریح سوال خود و سید جواد ابطحی نماینده خمینی شهر از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری عنوان کرد: دلیل گسترش بی رویه دانشگاه ها در اشکال مختلف چیست و برای ساماندهی آموزش عالی چه اقداماتی تاکنون انجام داده اید و چه برنامه هایی در دست اجرا دارید؟

نماینده مردم بافق، مهریز، ابرکوه و خاتم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه البته ایرادات و اشکالات مربوط به این سوال فقط مربوط به این دوره نیست، گفت: گسترش بی رویه دانشگاه ها و عدم رسیدگی و نظارت به آنها چهره علمی کشور را مخدوش کرده است و بخش اعظمی از این ایراد نیز متوجه به همین مسئله است.

وی ادامه داد: گسترش دانشگاه ها از یک نظر خوب است، ولی از یک طرف نیز بسیاری از دانشگاه ها، ساختمان ها و تجهیزاتشان معطل مانده است که وضعیت به گونه ای است که حتی حقوق بسیاری از این کارکنان نیز معوق مانده و وزارت علوم توان پرداخت حقوق کارکنان را نیز ندارد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی افزود: در حال حاظر بسیاری از رشته ها در دانشگاه های کشور حذف و در حال ادغام است که این مسئله به خودی خود اقدام خوبی در شرایط کنونی است، اما با توجه به اینکه این گسترش بی رویه پیش از این و بدون کار کارشناسی صورت گرفته، امروز با حذف و ادغام دانشگاه ها بسیاری از نیروهای دانشگاهی بلاتکلیف شده اند.

صباغیان با بیان اینکه حتی برخی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی قادر به تامین هزینه های خود نیستند، گفت: از سوی دیگر برخی از مراکز علمی وارد امور اقتصادی شده اند که هیچ ربطی به کار آموزش عالی و دانشگاهی ندارد.

وی تاکید کرد: البته گسترش بی رویه دانشگاه ها در مقطع زمانی سال های 84 تا 92 با سیاست های خاصی که در آن زمان اعمال می شد، صورت پذیرفت، ولی از سال 92 تا 95 نیز شاهد بودیم که ایجاد 1800 ظرفیت در مقطع دکتری و 4300 ظرفیت در رده کارشناسی ارشد نیز با تصمیم دولت محقق شد.

این نماینده مردم در خانه ملت ادامه داد: گسترش بی رویه دانشگاه ها در کشور در حالی رخ می دهد که در کشورهای پیشرفته تعداد دانشگاه ها کمتر از 500 عدد است. برای مثال در کشور انگلیس 291 دانشگاه و کشور آلمان 412 دانشگاه فعالیت می کنند اما در ایران 2569 دانشگاه وجود دارد. آیا این تعداد دانشگاه اهداف ما در حوزه آموزش عالی را محقق کرده است؟

وی ادامه داد: از سوی دیگر آیا انواع دانشگاه ها مثل دانشگاه آزاد و پیام نور ، علمی –کاربردی و... خروجی علمی داشته است./

وی با بیان اینکه در شرایط کنونی جمع کثیری از فارغ التحصیلان دانشگاه ها بیکار بوده و صندلی دانشگاه ها خالی از دانشجو است، گفت: امروز مراکز علمی بلااستفاده باقی مانده اند و براساس آمارها ظرف دو سال گذشته حدود 50 هزار دانشجو برای تحصیل به خارج از کشور رفته اند که اکثراً نیز به کشور بازنمی گردند. همچنین طبق گزارشات اعلامی آمریکا رتبه اول و امارات رتبه سوم در جذب دانشجو را از آن خود کرده اند.

صباغیان بافقی با بیان اینکه با وجود کثرت بالای دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی ما استاندارد نبوده و آنها تنها به دنبال رقابت تجاری و اقتصادی هستند، بیان کرد: امروز دانشگاه ها در مقطع کارشناسی بدون امتحان دانشجو می پذیرند، از این رو مشخص است که فارغ التحصیلان این دانشگاه ها چه کسانی بوده و چه دستاورد علمی با خود به همراه خواهند داشت، از سوی دیگر مسئولان به اساتید و مدیران دانشگاه ها می گویند که شما به دانشجویان نمره بدهید تا آنها در این مراکز حضور داشته باشند و دانشگاه ها تعطیل نشوند.

وی ادامه داد: متاسفانه امروز دانشجویان سر کلاس دروس اساتید حضور پیدا نمی کنند و تنها امتحان می دهند که این نشان دهنده آن است که هدف اصلی دانشجو تجارت و کسب درآمد است. همچنین امتحان و ارزیابی علمی دانشجویان ارزشی نداشته و جعل، تقلب، سفارش کردن و پایان نامه های اجاره ای به یک رویه تبدیل شده است. از این رو به نظر من مشکلات کنونی حوزه اقتصاد و آسیب های اجتماعی به نوع تربیت دانشجو در دانشگاه ها بازمی گردد.

این نماینده مردم در مجلس دهم گفت: امروز حدود 2500 دانشگاه در کشور داریم، حال این سوال مطرح است که چرا در کشورهایی مانند کانادا، ژاپن و آلمان این میزان دانشگاه وجود ندارد؟ چرا مسئولان برای حفظ صندلی خود مجوز تاسیس می دهند؟ که نتیجه آن است که دانشجو اندوخته علمی نداشته و طی 4 سال کمترین بار علمی را فرا می گیرد. بنابراین اگر به دنبال اصلاح جامعه و اقتصاد کشور هستیم، باید برنامه ریزی دقیقی را برای تربیت دانشجو و اصلاح آموزش عالی صورت دهیم./

پایان پیام

کلید واژه‌ها

اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

آخرین اخبار
Powerd By : Tasvirnet