شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها
1386/08/09 12:52:00
سرویس صحن
نطق پیش از دستور

محمد آشوری: تدوین منشور اتحاد ملی، زمینه عملی باور و اعتماد ملی را فراهم می سازد

نماینده مردم بندرعباس گفت: تدوین منشور اتحاد ملی با مشارکت همه جریانات سیاسی و نخبگان فکری می‌تواند زمینه عملی اتحاد ملی که بر باور ملی و اعتماد ملی استوار است را فراهم سازد .

به گزارش خانه ملت، متن کامل سخنان محمد آشوری تازیانی‌ نماینده بندرعباس، قشم، حاجی‌آباد و ابوموسی. اولین ناطق پیش از دستور جلسه علنی امروز چهارشنبه مجلس به شرح زیر است:

با کسب اجازه از محضر همکاران محترم، عرایضم را در سه بخش ارائه می‌نمایم:

بخش اول ـ مسائل منطقه‌ای:

1ـ هرمزگان و جزایرش آمیزه‌ای از ظرفیتها، مزیتها،‌ قابلیتها و استعدادهای سرشار و از سوی دیگر نارساییها و محرومیتهاست. مردم این خطه، گوهر خونگرمی، نجابت، صداقت، صبر و قناعت و ایمان را در صدف وجود خویش پرورده‌اند. به رغم کاستیها و نارساییها از جمله وفادارترین مردم به نظام و انقلابند. نسبت به خدمات ارزشمند نظام در بعد از انقلاب، شاکر و قناعت ورزند و نسبت به کارهای مانده گلایه‌مند. گلایه‌های این مردم از احساس تبعیض و محرومیت نسبی است.

2 ـ ضمن تشکر از رئیس‌جمهور محترم که درصدد تغییر نگاه ملی به مناطق محروم و کمتر برخوردار هستند، نظام برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی کشور را موظف نمایند نگاه ملی به هرمزگان را به تکیه بر مأموریتها و نقشهایی که در تقسیم کار ملی پذیرفته است را بازتعریف نماید تا وضع موجود را با سرعت بیشتری بوضع مطلوب نزدیک نماید.

هرمزگان بدلیل همجواری با پنج کشور حاشیه جمهوری خلیج‌فارس، اقتصاد استان و کشور را تجربه می‌نماید. کندی آهنگ توسعه در این‌سو و رشد شتابان در آنسوی مرز، احساس مقایسه اجتماعی و اقتصادی مرزنشینان ما را تحریک می‌نماید و در تضعیف نگاه آنان به حاکمیت ملی مؤثر است. پیشنهاد می‌شود راهبرد توسعه مناطق مرزی با تکیه بر مزیت منطقه‌ای در ساماندهی اقتصاد مرزی بخصوص بنادر و جزایر هرمزگان و بالاخص بندرعباس، قشم، هرمز و بندر مورد توجه ویژه قرار گیرد.

3 ـ مردم از ما می‌پرسند بیش از نیمی از درآمد گمرکات و عملیات گمرکی در استان هرمزگان است. میزان برخورداری آنان از این درآمد چیست؟

با تکیه بر نگاه کلان ملی،رکود اقتصادی در مرز و حل مشکلات معیشتی را چگونه می‌توان علاج نمود؟ از رئیس‌جمهور محترم درخواست می‌نمایم به معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ابلاغ نمایند. قانون اختصاص دو درصد از درآمد نفت و گاز مثل قانون اختصاص دو درصد نفت و گاز پیشنهاد دو درصد از درآمد گمرکات برای توسعه مناطقی که در آن گمرکات مستقر هستند در لایحه بودجه سال 87 منظور نماید.

4 ـ برغم تلاشهای قابل تقدیر وزارت راه و ترابری و مسؤولین استانی در ساماندهی راههای استان و اجرای پروژه‌ها هنوز مهمترین محور ارتباطی کشور بدلیل ترافیک سنگین خودروهای حامل بار و مسافر، آمار تلفات این محور غم‌انگیز است. از وزیر راه و ترابری می‌خواهم با دستور تسریع در اجرای پروژه بزرگراه بندرعباس ـ سیرجان و همچنین افزایش تعداد پروازها و تعداد صندلیها که بجد کاهش پیدا کرده است و از سوی دیگر تقویت خطوط ریلی و افزایش قطار مسافری، مانع نارضایتی مردم گردند.

5 ـ ضمن تشکر از وزیر محترم رفاه و وزیر محترم بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و مسؤولین محترم استان بخاطر امضاء توافقنامه تأمین نیروی انسانی متخصص برای راه‌اندازی ظرفیت خالی بیمارستان خلیج‌فارس تأمین اجتماعی برغم تلاشهای صورت پذیرفته باید بگویم مردم از وضعیت بهداشت و درمان در بندرعباس، قشم، خمیر، حاجی‌آباد بجد گلایه‌مندند. واقع‌بینانه، رفع این مشکلات تصمیم ملی را می‌طلبد. از وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌خواهم تدبیری اساسی بیندیشند.

6ـ اتفاق بزرگی که در غرب بندرعباس در منطقه ویژه اقتصادی معادن و فلزات خلیج‌فارس در شرف تکوین است و می‌رود که بستر سرمایه‌گذاریهای کلان را فراهم و با فعال شدن چرخه تولید در این صنایع، زمینه اشتغال جوانان هرمزگانی را سامان دهد نیازمند حمایت مستمر مسؤولین ملی و استانی است. تغییر مسیر خط انتقال گاز عسلویه، بندرعباس،‌ سیستان و بلوچستان از نوار ساحلی که قبلاً در هیأت محترم دولت با توجیه قوی اقتصادی، با اهداف استقرار صنایع انرژی در این منطقه و همچنین عملیات گازرسانی به شهرهای هرمزگان تصویب شده بود موجی از تعجب را برانگیخت. از رئیس‌جمهور محترم درخواست دارم جهت حل این مشکل دستور فرمایند. اجرای خط آنتنی انتقال گاز از شمال بندرعباس به غرب بندرعباس و بندرخمیر در دستور کار قرار گیرد.

7 ـ از جناب آقای مهندس علی‌آبادی رئیس محترم سازمان تربیت‌بدنی و همچنین استاندار محترم هرمزگان درخصوص امضاء توافقنامه و تأمین اعتبار ساخت دهکده المپیک ساحلی در بندعباس تقدیر و تشکر می‌نمایم و از ایشان درخواست می‌نمایم بمنظور تجلیل از قهرمانان ملی ـ استانی تدبیر اساسی بیندیشند.

بخش دوم ـ بخش کلان ملی:

 1 ـ تجربه انقلاب اسلامی در شرایطی در دنیا ظهور کرد که دو بلوک قدرت در تلاش برای تقویت آرایش قطبی خویش در فضای جنگ سرد با تکیه بر ایدئولوژی مارکسیسم و اندیشه لیبرالیسم بدنبال تقسیم منابع و منافع دنیا بودند. انقلاب اسلامی در یک چالش مستمر با قدرتهای سلطه توانست پایدار و استوار بماند و راه خود را استمرار بخشد. راز ماندگاری انقلاب را بیش از هر چیز باید در دو مؤلفه اقتدار ملی یعنی رهبری هوشمند و ملت رشید جستجو نمود که با درک تحولات جهانی و تغییرات درونی و شناخت تهدیدات و فرصتها هنر تبدیل تهدیدات به فرصتها را تجربه نمود که در ادبیات سیاسی به پیوند دولت ـ ملت موصوف است. باید واقع‌بینانه باور کنیم که قویترین مردمسالاری دینی را در کشور خود پرورده‌ایم و پیوند دولت، ملت را بعنوان یک مؤلفه اساسی در مقابل قدرت جهانی به نمایش گذاشته‌ایم که زیرساخت مشروعیت سیاسی ما را می‌سازد.

2 ـ رسانه‌های وابسته به قدرتهای سلطه، مدام و مستمر در این 27 سال بعد از انقلاب، گسست دولت، ملت را در مقاطع مختلف ترویج می‌نمایند و از این رهگذر سعی در نشان دادن و ادغام مستمر بحران مشروعیت و در پی آن بحران کارآمدی هستند. تلاش منطقی و تدبیر عقلانی برای تقویت مشروعیت و کارآمدی نظام، دو مؤلفه اساسی است که با تکیه بر اتحاد و همبستگی ملی و برمبنای تأمین منافع ملی در عرصه‌های مختلف به افزایش ظرفیت نظام در پاسخگویی به مطالبات مردم کمک می‌نماید.

3 ـ نامگذاری امسال به سال «اتحاد ملی و انسجام اسلامی» روشن نمودن افقی است که در پناه آن با تدبیر منشور اتحاد ملی و انسجام اسلامی و با تکیه بر اصول و مبانی مشروعیت و مقبولیت نظام و درک منافع ملی، ضمن شناخت زمینه‌ها و عوامل واگرایی برای تبدیل نمودن آن به همگرایی ملی اهتمام ورزیم تا زمینه عملی اتحاد ملی که بر باور ملی و اعتماد ملی استوار است را فراهم سازد. عنصری که شاخص قدرت ملی در کشورهای مردمسالار محسوب می‌گردد.

4 ـ انتخابات مجلس هشتم آزمون دیگری پیش روی همه ماست. امروز برغم تمرین رقابت در بین احزاب و گروههای سیاسی،‌هنوز رگه‌هایی از ضعف بلوغ سیاسی در کسب قدرت هویداست. هرچند گفتمان مسلط امروز، رقابت برای خدمت به مردم گردیده است اما شیوه‌ها و روشها هنوز آغشته به بداخلاقیهایی است که آثار آن معمولاً در بعد از رقابت در رفتار و عملکرد برخی از افراد ساری و جاری است.

براستی چگونه می‌توان مدلی را طراحی نمود که اخلاق را در سیاست نهادینه کرد و این آفات را برطرف نمود. آفاتی که در مسیر حرکت، نرخ بهره‌وری ملی را می‌کاهد و اثربخشی خدمات و خدمتگزاران به ملت را تضعیف می‌نماید. چگونه می‌توان همگرایی ملی را با تکیه بر شناخت و عمل به منافع ملی تقویت نمود؟ چگونه می‌توان ریسک حضور در عرصه‌های سیاسی را کاهش داد و اقبال نخبگان فهیم و درد آشنا را در این زمینه سامان داد؟ چگونه می‌توان دولت برآمده از رأی مردم را و حتی مخالف رأی خویش را یاری کرد و این فرهنگ را نهادینه نمود؟ چگونه می‌توان در فراز و فرودهای قدرت از غرور و غفلت و رقیب‌ستیزی پرهیز نمود؟ چگونه می‌توان نگاه صفر و صدی را وانهاد و از چمبره تعلقات جناحی رهایی یافت و مزیتهای رفتاری و عملکردی رقیب را ستود؟ چگونه می‌توان عیار نقد خویش را بر حق و حقیقت و عدل و انصاف استوار نمود و از دشمنی‌ورزی و ستیزه‌جویی پرهیز کرد؟

5 ـ بنظر می‌رسد تدوین منشور اتحاد ملی با مشارکت همه جریانات سیاسی و نخبگان فکری و پایبندی و التزام به این میثاق براساس قانون اساسی و اندیشه‌های امام راحل و رهنمودهای مقام معظم رهبری می‌تواند این نارساییها و دغدغه‌ها را برطرف نماید.

بخش سوم- بخش بین‌المللی :

امسال ملت بزرگ و رشید ایران اسلامی در حالی به استقبال 13 آبان بعنوان روز ملی مبارزه با استکبار جهانی می‌رود که نومحافظه‌کاران آمریکا، ناکام از تلاش برای اجماع جهانی برعلیه جمهوری اسلامی ایران برای انزوای آن در جامعه بین‌المللی بر طبل یک جانبه‌گرایی می‌کوبند تا بار دیگر هیمنه شکسته استکباری خود را به رخ ما بکشند و جلوه‌های دیگری از پرخاشگریهای خود را به نمایش بگذارند که به برخی از آنها اشاره می‌گردد:

1 ـ موفقیتهای نظام جمهوری اسلامی ایران و ملت بزرگ در برداشتن گامهای اساسی در راستای رشد و تعالی و پیشرفت ملی و دستیابی به فناوریها نوین، برغم انحصارطلبیهای قدرتهای سلطه که منجر به ورود در حیاط‌‌خلوت این قدرتها گردیده است، آنان را دچار عصبیتی کشنده نموده است. عکس‌العمل این عصبانیت را می‌توان در رفتار دوگانه‌ای جست که در ساختار روابط بین‌الملل بر ما روا می‌دارند.

امروز پس از 27 سال از ظهور انقلاب اسلامی و افزایش اثربخشی آن بر تحولات منطقه‌ای و جهانی، ایران اسلامی در کانون توجهات و معادلات جهانی قرار گرفته است و استراتژیست‌های دنیا توصیه می‌نمایند نقش جمهوری اسلامی را در تحولات درست و واقع‌بینانه ارزیابی شود.

2 ـ اقتضاء نگاه حاکمیتی است که در دولت درحال نبرد دیپملماسی با دشمن، نماینده حاکمیت ملی درعرصه بین‌المللی را حمایت کرد،‌ نه تضعیف و با نظارت همه جانبه در چارچوب قانون اساسی و نقد مشفقانه و مصلحانه و افزایش قدرت چانه‌زنی برای دفاع از منافع ملی در عرصه جهانی کمک نمود.

3 ـ صدا و سیما ثابت نمود که با تولید محصولات و برنامه‌های مناسب و بسترسازی منطقی در راستای تضارب آراء و اندیشه‌ها می‌تواند قابلیتهای رسانه ملی را در چارچوب قانون اساسی و منافع ملی به نقطه تعادل برساند.

ضمن تشکر از جناب آقای مهندس ضرغامی ریاست محترم صدا و سیما، حمایت دولت و مجلس در راستای توسعه تجهیزات این رسانه بالاخص در مرزها که تأمین‌کننده امنیت ملی نظام می‌باشد را ضروری می‌دانم.

4 ـ در پایان ضمن تشکر از خدمات ارزشمند جناب آقای دکتر لاریجانی دبیر محترم شورای عالی امنیت ملی برای جناب آقای دکتر جلیلی دبیر جدید این شورا که در اجرای سیاستهای هسته‌ای کشور آرزوی توفیق می‌نمایم.

 

اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

آخرین اخبار
Powerd By : Tasvirnet