خبرگزاری خانه ملت

هدر موبایل
1397/08/02 19:45:00
سرویس اجتماعی

حضور وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در فراکسیون زنان مجلس

اسلامی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی به منظور ارائه برنامه‌های خود در فراکسیون زنان مجلس حضور یافت.
حضور وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در فراکسیون زنان مجلس اسلامی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی به منظور ارائه برنامه‌های خود در فراکسیون زنان مجلس حضور یافت. https://cdn.icana.ir/d/019/201810104021964732.jpg حضور,وزیر,پیشنهادی,راه,و,شهرسازی,در,فراکسیون,زنان,مجلس Icana

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، محمد اسلامی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی سه شنبه یکم آبان ماه به منظور ارائه برنامه‌های خود در فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی حضور پیدا کرد.

وزارت راه حداقل امکانات برای حاشیه نشینی شهرهای بزرگ و روستاها تخصیص دهد

معصومه آقاپور علیشاهی ضمن تأکید بر مطالبه فراکسیون زنان در خصوص استفاده از ظرفیت مدیران زن بر مبنای شایسته سالاری گفت: ما  انتظار داریم بعد از این نامه‌های 17 نماینده زن در خصوص مشکلات حوزه انتخابیه‌شان بایگانی نشده و یا در نوبت قرارنگیرد بنابراین سهمیه ویژه‌ای را برای رفع مشکلات شهرها و روستاها اختصاص دهیم. همچنین حداقل امکانات را برای رفع مشکلات حاشیه‌ شهرهای بزرگ و وضعیت روستاها تخصیص دهید.

نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: شما می‌توانید از ظرفیت زنان تحصیلکرده در رشته معماری برای حوزه مبلمان شهری چه در داخل کشور و چه در خارج استفاده کنید ضمن آن که آنها می‌توانند نقش موثری در ایجاد تحول در چهره شهر داشته باشند.

بحث سه‌جانبه‌ای‌ها را یک جا تمام کنید

در ادامه سمیه محمودی با اشاره به وضعیت مسکن مهر و انتقاد از عملکرد رئیس جمهور که از آن تحت عنوان دولت اغنیا یاد کرد که برنامه‌ای برای بهبود وضعیت فقرا نداشته است، گفت: مسکن مهر یکی از مواردی است که برای افراد ضعیف در نظر گرفته شده بنابراین باید برنامه خود را در این خصوص ارائه دهید. از سوی دیگر در استان‌ها این دیدگاه وجود دارد که بیشتر وزارت راه از پیمانکاران حمایت می‌کند تا مردم بنابراین باید این سه‌جانبه‌ای‌ها یک جا تمام شود، برنامه شما در این رابطه چیست؟

نماینده مردم شهرضا و دهاقان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: حوزه کاری راه و شهرسازی از مواردی است که بیشتر از سایر حوزه‌ها به چشم می‌آید بنابراین انتظار داریم  که در رفع مشکلات این بخش اثرگذار باشید، از سوی دیگر در زمینه فعالیت در حوزه راه و شهرسازی در شهرستان‌ها دیدگاه‌های مردسالارانه حاکم است به همین دلیل انتظار داریم تا به گونه‌ای در این زمینه ورود پیدا کنید که در جامعه نمود داشته باشد.

توسعه راه‌های مواصلاتی بر اقتصاد کشور اثرگذار است

در ادامه زهرا ساعی با بیان اینکه حوزه راه یکی از پایه‌های توسعه کشور و توسعه راه‌های مواصلاتی بوده که در اقتصاد کشور اثرگذار است، گفت: هم اکنون انتظار داریم که پروژه‌های مسکن مهر را به پایان رسانده و از ظرفیت واحدهایی که خالی مانده یا رها شده‌اند برای ساماندهی زنان سرپرست خانوار استفاده کنید.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما برای راه‌های مواصلاتی چند پروژه ملی داریم ضمن این که در حوزه انتخابیه‌ام خط راه آهن میانه – تبریز که آقای آخوندی اقدامات ارزنده در این رابطه انجام داده است را به سرعت به پایان برسانید تا پایان سال به بهره برداری برسد. از سوی دیگر پروژه ملی دیگر اتوبان تبریز – بازرگان است که در 3 قطعه تعریف شده و سال گذشته آقای آخوندی این پروژه را کلنگ زنی کرد و این در حالی است که اتمام آن از این جهت دارای اهمیت است که نقش موثری در صادرات و تجارت کشور دارد، همچنین بحث اتمام جاده تبریز – اهر که به جاده مرگ معروف شده و هر روز کشته می دهد از دیگر مطالبات مردم حوزه انتخابیه‌ام است.

عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: پاییز 95 حادثه تلخ رخ داد و خانواده‌هایشان داغدار شدند که در پی آن مطالباتی دارند بنابراین در پی انتظاراتی که مردم آذربایجان دارند باید از این خانواده‌ها دلجویی شود.

من از منتقدان عملکرد وزارت راه و شهرسازی هستم

در ادامه سکینه الماسی با اشاره به اینکه از منتقدان وزارت راه و شهرسازی است، گفت: حوزه انتخابیه‌ام وضعیت متفاوتی نسبت به سایر بخش‌های کشور است و این در حالی است که متفاوت دیده نمی شود بنابراین انتظار دارم قول دهید جاده‌ای که از برج 4 سال 95 یعنی جاده جم – فیروزآباد که جنوب کشور یعنی عسلویه پایتخت انرژی کشور را به بخش مرکزی وصل می کند را به اتمام برسانید ضمن اینکه ناگفته نماند تمام جاده‌های حوزه انتخابیه‌ام تحت عنوان جاده مرگ شناخته می شوند.

نماینده مردم کنگان، دیر و جم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما کمبود اعتبارات را درک می‌کنیم اما انتظار داریم در این زمینه اولویت بندی کنید ضمن اینکه در بحث راه آهن قرار بود که از راه دیگری عبور داده شود اما توسط افراد دارای نفوذ این تصمیم تغییر پیدا کرد، همچنین باید جاده جم، پالایشگاه، ریز، سرچشمه، جم – فیروزآباد و دیر – بوشهر را افتتاح کنید.

عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به اینکه با وجود تلاش‌های بسیار تاکنون نتوانسته است در زمینه تعامل با وزارت راه و شهرسازی به نتیجه مطلوب دست یابد از وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی خواست تا فرودگاه‌های خلیج فارس و جم را تعیین تکلیف کند.

برنامه وزیر جدید راه برای بازسازی بافت‌های فرسوده چیست

در ادامه سیده حمیده زرآبادی با اشاره به اینکه بازسازی بافت های فرسوده از اهمیت بسزایی برخوردار است، گفت: بافت های فرسوده از این جهت دارای اهمیت است که می‌تواند محلی برای شکل‌گیری آسیب‌های اجتماعی باشد بنابراین باید به بازسازی این مناطق به عنوان اولویت مهم توجه کنید.

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به تازگی اعتصابات رانندگان در حوزه حمل و نقل از اهمیت بسزایی برخوردار بود ضمن اینکه آقایان ربیعی و آخوندی اقداماتی را در جهت تأمین لاستیک، بیمه و افزایش دستمزد آنها انجام دادند اما مشکل اصلی تبعیض و ایجاد رانت در سیستم حمل و نقل است. از سوی دیگر یکسری استارت آپ‌ها فعال در حوزه حمل و نقل که به دلیل تعریف وزارت راه مبنی بر اینکه حتما باید ناوگان داشته باشند باعث شده یکسری خودرو در اختیار شرکت‌ها باشد و شرکت‌ها نمی‌توانند به طور اجاره‌ای از آنها استفاده کنند که این مشکلی را در حوزه حمل و نقل ایجاد کرده است که پررنگ دیده نمی شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم یادآور شد: آقای آخوندی بر روی تعارض سازمانی و مقابله با رانت با مشکلات نظام مهندسی و چالش‌هایی که اختلاف نظرهایی بر سر بودن یا نبودن آن مطرح بود برنامه‌هایی داشت که انتظار می رود این موضوع را دنبال کنید. همچنین کشتی سازی و تولید ریل دو مبحث مهم است که ما توان تولید آن را داریم و در این زمینه با ذوب آهن نیز صحبت شد اما متأسفانه یکسری کارها بین وزارت راه و سازمان استاندارد به درگیری تبدیل شده است که باعث شده ما هنوز نتوانیم از آنها بهره برداری کنیم و این در حالی است که این موضوع در بحث حمایت از تولید داخل از اهمیت بسزایی برخوردار است.

زرآبادی تصریح کرد: جاده الموت و تنکابن یکی دیگر از مسائلی است که دغدغه‌هایی را در حوزه انتخابیه‌ام ایجاد کرده است کما اینکه در سال 82 در پی سفر مقام معظم رهبری به استان قزوین مصوب شد اما هنوز افتتاح و تکمیل آن عملیاتی نشده است. از سوی دیگر در زمان آقای آخوندی گفته شد این پروژه حداقل قسمت مربوط به استان قزوین تا تیر ماه سال 97 به اتمام می رسد اما محقق نشد بنابراین انتظار داریم در جهت تحقق مطالبات عمومی به این بخش توجه ویژه‌ای داشته باشید.

پروژه‌های نیمه تمام تخت جمشیدی شده است

در ادامه ناهید تاج‌الدین با بیان اینکه چه در بحث بودجه چه کل کشور به دلیل تنگ نظری‌های سایر کشورها شرایط کشور از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست، گفت: آقای روحانی باید مدیری را معرفی کنید تا در زمینه انگیزه و توانمندی، جسور و اجرایی هم باشد و مدیریت بحران داشته باشد و بتواند به خوبی تصمیم گیری کند و شما این مشخصه‌ها را دارید و اجرایی هستید اما واقعیت این است که مشکلات کشور زیاد است.

عضو هیئت رئیسه فراکسیون زنان مجلس یادآور شد: سال‌هاست پروژه‌های نیمه تمام به اصطلاح تخت جمشیدی شده است و لابی‌های صورت گرفته مانع از رعایت اولویت‌بندی‌ها در این بخش می‌شود بنابراین برای اتمام این پروژه‌ها به یک نگاه ملی نیاز داریم ضمن اینکه اگر همه نمایندگان این اطمینان قلبی را به وزرا و مدیران دولتی داشته باشند قطعا به دنبال قانونگذاری می‌روند و این در حالی است که برای ممانعت از اعمال ظلم به مردم حوزه انتخابیه ناچار به رصد این حوزه هستیم.

پروژه‌های مسکن مهر فاقد پیوست اجتماعی، فرهنگی و بهداشتی هستند

در ادامه فریده اولاد قباد با بیان اینکه ناپایداری در بازار مسکن و نوسانات شدید حتی در مورد اجازه مسکن و رونق مسکن به ویژه در مورد اقشار کم درآمد از دغدغه‌های مردم است از وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی خواست تا برنامه خود را در رابطه با مسکن اجتماعی که آخوندی آن را آغاز کرده بود ارائه دهد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بافت‌های فرسوده و عدم ایمنی ساختمان‌ها یکی دیگر از دغدغه‌های مهم مردم است که مشخص نیست سازمان نظام مهندسی در این زمینه به چه صورت اقدام می‌کند کما اینکه می‌بینیم برخی از ساختمان‌ها بعد از گذشت 5 سال به دلیل مشکلاتی که در تأسیسات و فوندانسیون و نظارت مهندسی وجود دارد با مشکل مواجه می‌شوند.

اولاد قباد تصریح کرد: هم اکنون 50 درصد مدارس استان تهران نیاز به تخریب، نوسازی و بازسازی دارند و خود شهر تهران نیز 30 درصد مدارسش دارای این مشکلات است و این در حالی است که بودجه خاصی برای آن در نظر گرفته نشده است و تنها حدود 3 میلیارد دلار از صندوق ذخیره ارزی بدان تخصیص یافته است، همچنین یکی دیگر از مشکلات موجود در حوزه شهرسازی به تعدد طرح‌های نیمه تمام و مطالبات پیمانکاران برمی گردد که باید برنامه خود را در حوزه تأمین زیرساخت‌های لازم برای رفع مشکلات این بخش ارائه دهید.

وی عنوان کرد: سیستم‌های مناسب برای حمل و نقل سریع و ارزان و نبود ایمنی برای حمل و نقل جاده‌ای از دیگر مواردی است که باید بر آن نظارت داشته باشید، از سوی دیگر در خصوص پروژه‌های مسکن مهر بعد از بازدیدی که از پردیس داشتیم مشخص شد که به رغم اینکه حدود 88 هزار مسکن مهر در این منطقه وجود دارد اما آنها فاقد پیوست‌های اجتماعی، فرهنگی، آموزشی و بهداشتی هستند ضمن اینکه بعضی از آنها تحویل داده نشده‌اند. همچنین باید در رابطه با مترو اسلامشهر با فرماندار آن رایزنی کنید.

رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی در پایان ضمن تأکید بر ضرورت اجرای ماده 101 در رابطه با عدالت جنسیتی از وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی خواست بر ظرفیت زنان توانمند، شایسته و باتجربه برای سمت‌های مدیریتی استفاده کند همچنین برنامه‌های خود را بر اساس اسناد بالادستی و برنامه ششم توسعه تدوین و اجرا کند.

مشکل راه‌های مواصلاتی روستایی را صد درصد رفع می‌کنم

محمد اسلامی با یادآوری اینکه پیش از این در برنامه‌های خود از ظرفیت مدیران زن شایسته فارغ از نگاه جنسیتی در سمت‌های معاون فرماندار، مدیر کل، معاون مدیر کل، معاون اداره کل و بخشدار استفاده کرده است، گفت: نکته مهم این است که بتوانیم نگاه‌ها و رویکردها را منطبق با نیازها و اولویت‌ها قرار دهیم و رویکردها و فکرها را اصلاح کرده و در مدار حرکت قرار دهیم و با ظرفیت انرژیک هماهنگی ایجاد کنیم.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی ادامه داد: هم اکنون انبوه پروژه‌های نیمه تمام و مطالبات پیمانکاران مطابق با بودجه دولت نیست و نمی‌تواند پاسخگوی نیازها باشد و این واقعیتی انکار ناپذیر است بنابراین سعی می‌کنیم با ساختار بهینه و هزینه و جمعیت کمتر وزارت راه و شهرسازی را اداره کنیم.

وی افزود: ما چالش‌های اساسی موجود در حوزه راه و شهرسازی مطابق با برنامه ششم لحاظ کرده و مشکلات آن را احصاء کردیم که تعیین کننده است تا با این استراتژی به سمت تحقق برنامه‌ها و اهداف کلان برویم. همچنین آنچه در خصوص نوسازی محلات باید بگوییم این است که تعیین تکلیف طرح بازآفرینی شهری هفته گذشته مطرح شد و آقایان نوبخت و جهانگیری در این خصوص تفاهم نامه‌ای ایجاد کردند که باید با قاطعیت و اراده سنگین و همه جانبه و با استفاده از ظرفیت استانداران آن را توزیع کنیم و به آنها محوریت دهیم تا آن را اجرا کنند چرا که نفوذ قدرت مقامات محلی بیشتر است. از سوی دیگر 270 محله در سال که هدف برنامه ششم است منتظر این تفاهم‌نامه بودیم که با تعهدات طرفین اجرا شود.

اسلامی یادآور شد: برای اجرای مسکن مهر باید یک جریان سازی در جهت تولید مسکن ایجاد کنیم چرا که اگر زیرساخت‌ها را ایجاد کنیم شرکت‌های بهره برداری و حمل و نقل وجود دارد که در جهت تولید و حرکت در جریان هستند بنابراین برای مسکن مهر نیز باید شرکت‌های خاص مسکن ساز را احصاء و گریدبندی کنیم و به آنها تسهیلات و مشوق‌هایی بدهیم که به طور مداوم کار آنها تولید مسکن باشد و این بخش را ساماندهی کنیم تا به جریان پایداری تبدیل شود ضمن اینکه این اقدام باید با اولویت اقشار کم درآمد و قشر متوسط صورت گیرد که در برنامه ششم توسعه بر آن تأکید شده است.

وی افزود: اگر اجاره بها در تهران افزایش پیدا کرده است به ساز وکار محل سکونت ارتباطی ندارد و عامل آن اقتصادی است و محاسبات بازار بر آن حاکم است که خارج از کنترل وزارت راه و شهرسازی است، همچنین نکته کلیدی و مهم ظرفیت تولید مسکن که شرکت‌های دارای صلاحیت و گرید باشند که نظامات مهندسی را رعایت کنند و مسائل فنی 21 گانه را رعایت کنند تا به ایجاد ساختمان‌های ایمن و مقاوم که با استطاعت مالی قشر متوسط همخوانی دارد کمک کند و همواره خط تولید برقرار شود.

اسلامی عنوان کرد: ما با افزایش طرح پیش‌بینی شده که بتوانیم با افزایش سرمایه بانک مسکن منابع و تسهیلات لازم را در اختیار این جریان قرار دهیم و این را به عنوان بازمهندسی مسکن در برنامه خود آورده‌ایم که بتوانیم هم در ساختار ستادی یک تحولی ایجاد کنیم و هم عدد 4.5 میلیون مسکن برای قشر متوسط که 900 هزار واحد روستایی و 500 هزار واحد برای خانواده‌های تحت پوشش سازمان‌های حمایتی مورد تأکیدآن است و در برنامه آمده است را محقق سازیم ضمن اینکه قرار است جریان تولید  مسکن توسط تشکل‌ها و بخش خصوصی دارای صلاحیت و گواهی‌نامه فعالیت برقرار شود که ساز و کار آنها تجربه شده است.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی اظهار کرد: راه‌های روستایی بحث مهمی است که نیاز به عدالت توسعه دارد و اگر منابع هم محدود است باید عادلانه توزیع شود چرا که اگر عدالت رعایت نشود و توزیع عادلانه نباشد روند تقاضامحور برآن حاکم می‌شود بنابراین باید این رویه با نگاه ملی اصلاح شود. همچنین این قول را می‌دهم که در دور فعالیت‌هایم دغدغه راه‌های مواصلاتی روستایی را صد درصد برطرف  کنیم، از سوی دیگر باید با مجلس تفهم کنیم که طرح جامع حمل و نقل طراحی شده و صندوق توسعه حمل و نقل که در دولت طی شده برای فعال سازی شریان‌های اقتصادی کشور به عنوان شبکه اصلی مادر که بر آن اتفاق نظر داشته باشیم ایجاد شود و در مورد راه‌های روستایی با توزیع اختیارات سلسله مراتب یک ساختار مقتدر ایجاد کنیم که متولی مشخص تمام کننده داشته باشد تا در جهت تحقق مطالبات عمومی روان سازی راه‌های روستایی را در دستور کار خود قرار دهیم./

پایان پیام

اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

آخرین اخبار
Powerd By : Tasvirnet