هدر موبایل
1397/08/27 08:39:12
سرویس فرهنگی
ساداتی‌نژاد مطرح کرد:

انتقاد از قطع ارتباط رشته‌های علوم انسانی با جامعه/ دانشجویان به جای کارآفرین بودن "کارجو" بار می‎آیند

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تحصیل حدود نیمی از دانشجویان کشور در رشته‎های علوم انسانی را یک ظرفیت دانست که باید از آن بهره برد و گفت: قطع ارتباط رشته‌‎های علوم انسانی با جامعه بیانگر ضعف نظام آموزشی ما در دانشگاه‎ها است.
انتقاد از قطع ارتباط رشته‌های علوم انسانی با جامعه/ دانشجویان به جای کارآفرین بودن "کارجو" بار می‎آیند عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تحصیل حدود نیمی از دانشجویان کشور در رشته‎های علوم انسانی را یک ظرفیت دانست که باید از آن بهره برد و گفت: قطع ارتباط رشته‌‎های علوم انسانی با جامعه بیانگر ضعف نظام آموزشی ما در دانشگاه‎ها است. https://cdn.icana.ir/d/019/201704107595759781.jpg انتقاد,از,قطع,ارتباط,رشته‌های,علوم,انسانی,با,جامعه/,دانشجویان,به,جای,کارآفرین,بودن,"کارجو",بار,می‎آیند Icana

سیدجواد ساداتی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با تأکید بر ضرورت بومی سازی رشته‌های علوم انسانی در دانشگاه‌ها، تحصیل حداقل 50 درصدی دانشجویان در رشته‌‎های علوم انسانی را ظرفیتی مهم برشمرد که برنامه‌ریزان کشور حتما باید به آن توجه داشته باشند.

نماینده مردم کاشان و آران بیدگل در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر منابع تحصیلی علوم انسانی در دانشگاه‌ها عموما کتب خارجی بوده در حالیکه کشورمان منابع غنی از گذشته در این حوزه دارد، گفت: مقام معظم رهبری نیز در این باره همواره تأکیداتی داشته‌اند لذا می‎توان با مطالعه و برنامه‌‎ریزی از منابع ایرانی اسلامی فراوانی که در این حوزه وجود دارد، این رشته‌ها را بومی‌سازی کرد.

وی اضافه کرد: البته یکی از مشکلات حوزه آموزشی کشور، بحث کاربردی کردن علم بوده که چالش‌های فراوانی در این زمینه وجود دارد و سال‌‎هاست که بحث ارتباط بین علم و جامعه یا صنعت و دانشگاه مطرح است که این نبود ارتباط و ضعف ساختاری در رشته‌های علوم انسانی نیز چندین برابر سایر رشته‌ها نمود دارد.

ساداتی‌نژاد با یادآوری اینکه متأسفانه حوزه آموزشی کشور نمی‎تواند کار آفرین تحویل جامعه دهد، گفت: حتی فارغ‌التحصیلان در رشته‌های مهندسی نیز پس از دوره فارغ التحصیلی به جای کار آفرینی و مشغول کردن خود و عده‌‎ای دیگر، به دنبال جذب در نهادها و دستگاه‌ها هستند که پرورش این روحیه، ضعفی بزرگ در نظام آموزشی کشور به شمار می‌آید.

تأکید سیستم آموزشی فقط به تسلط بر یک سری محفوظات است

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با انتقاد از اینکه در حوزه علوم انسانی تأکید فقط بر محفوظات درسی است در حالیکه حتی یک فارغ التحصیل علوم انسانی نیز می‎تواند کار آفرین باشد، گفت: در حوزه‌های ادبیات، ویراستاری، داستان نویسی و حوزه کودکان کارهای زیادی در رشته‌های علوم انسانی می‌‎توان انجام داد که عموما این کارها انجام نمی‌گیرد.

بیشتر بخوانید:

ساداتی‌‎نژاد اضافه کرد: البته امروز نباید به این دلیل که بازار کاری برای رشته‌های علوم انسانی وجود ندارد، ظرفیت پذیرش در این رشته‌‎ها را محدود کرد و این اشتباه به مانند همان خطایی است که در دهه 80 در خصوص دانشگاه‌های تربیت معلم صورت گرفت که با انباشت فارغ التحصیلان در این دانشگاه تصمیم به تعطیلی دانشگاه و عدم پذیرش در این دانشگاه مواجه شدیم و امروز که دچار بحران کمبود معلم و نیروی آموزشی در کشور هستیم، نتیجه آن تصمیم اشتباه را می‎بینیم.

بزرگترین رسالت وزارت علوم تحول در نظام آموزشی کشور است

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه متأسفانه دانشجویان ما در کشور به جای کار آفرین کارجو بار می‎آیند، گفت: در حال حاضر هیچ رابطه‎ای بین کسب و کار و محفوظاتی که در دانشگاه آموخته می‌‎شود وجود ندارد و بزرگترین مأموریت و رسالت امروز وزارت علوم‌، تحقیقات و فناوری تعریف رابطه‎ای بین دانشگاه و جامعه است که بتواند تحولی در آموزش در دانشگاه‌ها ایجاد کند./

پایان پیام

اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

آخرین اخبار
Powerd By : Tasvirnet