هدر موبایل
1397/09/10 11:38:24
سرویس فرهنگی
یارمحمدی عنوان کرد:

بازماندگی از تحصیل به دلیل استفاده از معلمان فارس برای دانش‌آموزان بلوچ/ فاصله مدارس در مناطق روستایی زیاد است

عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در مجلس می‌گوید آمد و شد دانش‌آموزان از روستایی به روستای دیگر برای رفتن به مدرسه، مشکل است و همین امر یکی از محورهای بازماندگی از تحصیل است.
بازماندگی از تحصیل به دلیل استفاده از معلمان فارس برای دانش‌آموزان بلوچ/ فاصله مدارس در مناطق روستایی زیاد است عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در مجلس می‌گوید آمد و شد دانش‌آموزان از روستایی به روستای دیگر برای رفتن به مدرسه، مشکل است و همین امر یکی از محورهای بازماندگی از تحصیل است. https://cdn.icana.ir/d/019/201702105819273633.jpg بازماندگی,از,تحصیل,به,دلیل,استفاده,از,معلمان,فارس,برای,دانش‌آموزان,بلوچ/,فاصله,مدارس,در,مناطق,روستایی,زیاد,است Icana

علیم یارمحمدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به وضعیت بازماندگان از تحصیل در استان سیستان و بلوچستان، از بی‌تفاوتی مسئولان نسبت به این امر انتقاد کرد و گفت: آمار بازماندگان از تحصیل در استان سیستان و بلوچستان و در فاصله سنی بین 6 تا 18 سال، بر اساس آمارهای رسمی خود وزارت آموزش و پرورش 121 هزار نفر است که از این میزان، 19 هزار نفر آن متعلق به شهر زاهدان است.

فضای آموزشی، کادر آموزشی، فاصله مدارس از یکدیگر و جایابی آنها، دو زبانه بودن و استفاده از مشارکت خود مردم از جمله محورهای بازماندگی از تحصیل است

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی درباره علت این بازماندگی از تحصیل افزود: شاخص‌های بازماندگی از تحصیل مشخص است؛ فضای آموزشی، کادر آموزشی، فاصله مدارس از یکدیگر و جایابی آنها، دو زبانه بودن و استفاده از مشارکت خود مردم از جمله این محورهاست.

چندین سال مردودی پشت سر هم در پایه اول به دلیل نبود معلمان همزبان

عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس توضیح داد: با توجه به روستایی بودن منطقه استان سیستان و بلوچستان و فاصله روستاها در آن، آمد و شد دانش‌آموزان از روستایی به روستای دیگر که مدرسه دارد، مشکل است.

وی همچنین به موضوع دو زبانه بودن در این منطقه اشاره کرد و گفت: در مناطقی از کشور که قومیت‌ها در اکثریت هستند، مسئولین باید از مشارکت خود مردم استفاده کنند تا ارتباطات بهتر برقرار شود؛ مثلا در سیستان و بلوچستان که بچه‌های ما دو زبانه هستند، در پایه اول چندین سال مردودی پشت سر هم داریم زیرا معلمان همزبان برای مدارس استفاده نشده است.

یارمحمدی استفاده از معلمان فارس برای دانش‌آموزان بلوچ را یکی از معضلات مهم حوزه آموزش در این منطقه عنوان کرد و افزود: در اکثر مناطق دوزبانه کشور مشکلاتی از این دست وجود دارد؛ لذا در پایه‌های ابتدایی باید یا از معلم همزبان استفاده شود یا کسی که آموزش‌های لازم را دیده باشد.

اگر کمی مدرسه دورتر باشد نمی‌گذارند دختر درس بخواند

وی همچنین درباره تفکیک جنسیتی آمار بازماندگان از تحصیل در استان سیستان و بلوچستان، گفت: آماری به تفکیک جنسیتی نداریم ولی طبیعتا دختران بیشتر هستند؛ به دلیل تعصبات خاص در این منطقه دختران را کمتر به مدرسه می‌فرستند؛ مگر اینکه مدرسه در محدوده محل سکونت خودشان باشد زیرا اگر کمی دورتر باشد نمی‌گذارند دختر درس بخواند.

وزیر تمام موارد را پذیرفت اما به ما می‌گویند دنبال راه چاره بروید؛ گویی فراموش کرده‌اند دولت هستند و وظیفه تحصیل رایگان را برعهده دارند

عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در مجلس با اشاره به طرح این موضوعات در قالب سوالی از وزیر آموزش و پرورش در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، ادامه داد: وزیر تمام موارد را پذیرفت و تایید کرد اما به ما می‌گویند دنبال راه چاره بروید؛ گویی فراموش کرده‌اند دولت هستند و وظیفه تحصیل رایگان را برعهده دارند.

طی مسافت 1800 کیلومتری برای تحصیل در دانشگاه فرهنگیان

یارمحمدی همچنین به بخش دیگری از سوال خود در حوزه آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: علیرغم مصوبات قبلی، دانشگاه فرهنگیان در حوزه جنوبی استان بازگشایی نشده و متقاضیان تحصیل در این دانشگاه باید رفت و برگشت 1800 کیلومتر بروند تا به دانشگاه در زاهدان برسند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس اعلام کرد با توجه به قانع کننده نبودن پاسخ‌های وزیر، این سوالات در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار خواهد گرفت./

پایان پیام

اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

آخرین اخبار
Powerd By : Tasvirnet