هدر موبایل
1397/11/24 14:48:14
سرویس اقتصادی
قربانی مطرح کرد:

اصلاح ساختار بودجه تا 4 ماه آینده

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس توضیح داد که مشکلات متعددی در بودجه ریزی کشور وجود دارد بنابراین باید تمام ابعاد این کار احصا و اصلاح شود که تا ۴ ماه دیگر گام هایی در این راستا برداشته می شود.
اصلاح ساختار بودجه تا 4 ماه آینده عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس توضیح داد که مشکلات متعددی در بودجه ریزی کشور وجود دارد بنابراین باید تمام ابعاد این کار احصا و اصلاح شود که تا 4 ماه دیگر گام هایی در این راستا برداشته می شود. https://cdn.icana.ir/d/019/201607109167088729.jpg اصلاح,ساختار,بودجه,تا,4,ماه,آینده Icana

علی قربانی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به اصلاح ساختار بودجه، گفت: بخشی از اصلاحات ساختار بودجه به دو سوم بودجه کل کشور که مربوط به بانک ها، شرکت های دولتی و موسسات انتفاعی وابسته به دولت است، بر می گردد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: از هزار و 700 هزار میلیارد تومان بودجه کل کشور هزار و 274 هزار میلیارد تومان مربوط به بودجه شرکت های دولتی، بانک ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت است که عملا در مجلس به هیچ وجه بررسی نمی شود و فقط در قالب لایحه به مجلس می آید و تصویب می شود.

نماینده مردم بجنورد، مانه، سملقان، جاجرم، گرمه در مجلس دهم شورای اسلامی توضیح داد: 448 هزار میلیارد تومان باقی مانده مربوط به بودجه جاری و عمرانی است، که بخش بزرگی از آن در قالب ردیف متفرقه در بوجه می آید و بخشی از آن اعتبارات ملی و شاید نزدیک 20 درصد هم از آن اعتبارات در قالب بودجه های عمرانی در  اختیار شورای برنامه ریزی توسعه استان ها قرار می گیرد.

تمام هزار و 700 میلیارد تومان بودجه در مجلس بررسی نمی شود

وی با تاکید براینکه باید کل هزار و 700 میلیارد تومان بودجه کشور در مجلس مورد بررسی قرار گیرد، بیان داشت: در حقیقت بر بسیاری از شرکت ها، بانک‌ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت عملا هیچ نظارتی از سوی مجلس صورت نمی گیرد این در حالی است که طبق قانون اساسی مجلس با تحقیق و تفحص می تواند نظارت عام بر تمام امور داشته باشد اما این اتفاق اکنون رخ نمی دهد.

قربانی در ادامه گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به ردیف های متفرقه در بودجه سنواتی، گفت: سالانه چند هزار میلیارد تومان به ردیف های متفرقه اختصاص داده می شود این ردیف ها سرفصل مشخصی دارد که دراختیار دولت است و دولت هر طور بخواهد آن را هزینه می کند.

این نماینده مجلس عنوان کرد: بودجه ریزی باید به این نحو باشد که عملکرد یکساله دستگاهی مورد ارزیابی قرار گیرد و سالانه به آن 10 تا 20 درصد افزوده شود تا براساس عملکرد سال گذشته بودجه تخصیص پیدا کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر نگاه می شود سال گذشته به یک دستگاه چه میزان بودجه داده شده بود و برای سال بعد میزان آن بدون در نظر گرفتن عملکرد و خروجی آن دستگاه بودجه افزایش پیدا می کند این در حالی است که انتظار می رود دولت گزارشی از کارکرد دستگاه ها داشته باشد تا بدانیم بودجه سنواتی کجا و به چه روشی خرج شده و چقدر بهره وری داشته است تا نسبت به آن بودجه را کم یا زیاد کرد.

انتقاد از اختلاف تخصیص اعتبارات

قربانی بیان داشت: باید چنین اصلاحاتی در ساختار بودجه ریزی کشور رخ دهد اما تاکنون چنین تحولاتی صورت نگرفته است و هر سال 21 تا 22 تبصره در مجلس با جنجال بررسی و تصویب می شود، در این بین تصویب یک بحث است تخصیص اعتبارات بحث دیگر.

گراف لایحه بودجه 98

 

این نماینده مجلس توضیح داد:در تبصره 21 قانون بودجه سال 97 تاکید شده بود که تفاوت تخصیص نباید بیشتر از 10 درصد باشد، یعنی نباید اعتبار پروژه ای  150درصد باشد و اعتبارات استان یا جایی دیگر زیر 10 درصد باشد و نهایت اختلاف تخصیص اعتبار نباید از 10 درصد تجاوز کند.

دولت سلیقه ای اعتبارات را تخصیص می دهد

وی گفت: با این حال دولت هر طور که دوست دارد اعتبارات را تخصیص می دهد و این بودجه ریزی نیست بنابراین باید فکر اساسی شود تا دولت این اندازه قدرت برای اجرا نکردن مصوبات مجلس را نداشته باشد که در واقع  نقض ساختاری و کارکردی در نظام بودجه ریزی ایران را نشان می دهد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس با بیان اینکه اصلاح ساختار بودجه می تواند در قالب لایحه، طرح یا توافق بین مجلس و دولت باشد، اظهار داشت: باید در این اصلاح ساختار تمام ابعاد بودجه ریزی کشور دیده شود و به نظر می رسد تا 4 ماه دیگر این موضوع کلید بخورد./

پایان پیام

اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

آخرین اخبار
Powerd By : Tasvirnet