هدر موبایل
1397/11/27 15:33:02
سرویس صحن
صادقی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه 98؛

لایحه بودجه براساس شرایط ویژه اقتصادی و تنگناهای تحریم تنظیم نشده است

عضو فراکسیون امید مجلس تاکید کرد: لایحه بودجه سال ۹۸ براساس شرایط ویژه اقتصادی کشور و تنگناهای تحریمی تنظیم نشده است.
لایحه بودجه براساس شرایط ویژه اقتصادی و تنگناهای تحریم تنظیم نشده است عضو فراکسیون امید مجلس تاکید کرد: لایحه بودجه سال 98 براساس شرایط ویژه اقتصادی کشور و تنگناهای تحریمی تنظیم نشده است. https://cdn.icana.ir/d/019/201712109027455951.jpg لایحه,بودجه,براساس,شرایط,ویژه,اقتصادی,و,تنگناهای,تحریم,تنظیم,نشده,است Icana

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، محمود صادقی در نشست علنی نوبت عصر امروز (شنبه، 27 بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه 98، ضمن گرامیداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب و تقدیر و تشکر از مردم به جهت حضور در راهپیمایی 22 بهمن و خنثی توطئه بیگانگان گفت: از رهبر معظم انقلاب به خاطر بیانیه راهبردی که افق روبه رو را در قالب گام دوم انقلاب سپاسگزاری می شود و امیدواریم همه دستگاه ها در قوای سه گانه این بیانیه را در اولویت قرار دهند، همچنین شهادت پاسداران جان بر کف در حادثه تروریستی سیستان و بلوچستان را به ملت ایران و خانواده شهدا تسلیت عرض می کنم و از مسئولان امنیتی و اطلاعاتی کشور انتظار دارم با حساسیت بیشتری مراقب تحرکات این نیروها باشند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در توضیح دلایل مخالفت خود با کلیات لایحه بودجه 98، تصریح کرد: متاسفانه به طور کلی این لایحه کشور را در شرایط ویژه در نظر نگرفته است در حالی که ما به تعبیری در شرایط جنگ اقتصادی هستیم اما لایحه به نوعی تنظیم شده که گویا به دنبال پنهان کردن وقایع کشور است.

وی افزود: با توجه به شرایط ویژه کشور و تنگناهای اقتصادی و تحریم ها و احتمال زیاد این فشارها در سال آینده انتظار می رفت دولت در تنظیم لایحه بودجه فراتر از یک سند شبیه اسناد حسابداری عمل کند، دولت می بایست از طریق تنظیم سیاست های مالی، ارزی و درآمدی ظرفیت را برای انجام اصلاحات اقتصادی در نظر می گرفت.

صادقی یادآور شد: در شرایطی که دشمن فشار خود را بر درآمدهای نفتی متمرکز کرده کاهش درآمد نفتی به عنوان فرصت در لایحه بودجه در نظر گرفته می شد، در لایحه بودجه 98 منابع حاصل از صادرات نفتی بیشتر از واقعیت پیش بینی شده همچنین مخارج پیش بینی شده براساس این درآمدهای غیرواقعی و موهوم تنظیم شده بنابراین به نظر می آید که در سال آینده با کسری بودجه بسیار روبه رو شویم.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: براساس برآورد کارشناسان مرکز پژوهش های مجلس سال آینده تا حدود 100 هزار میلیارد تومان کسری واقعی بودجه خواهیم داشت اما دولت سعی کرده کسری بودجه را در لایحه پنهان کند در صورتی که اگر دولت مصلحت را در آن می دید که برای کنترل فضای روانی میزان صادرات نفت را بیش از حد قابل پیش بینی در حدود یک و نیم میلیون بشکه نفت برآورد کند، منطق این بود که نسبت به افزایش سهم صندوق توسعه ملی و کم برآوردی عمدی قیمت نفت در سال آینده معادل ریالی منابع استفاده شده از بودجه را به رقم واقعی تبدیل کند.

وی ادامه داد: در جلسه فراکسیون شفافیت کارشناسان گزارشی ارائه کردند که بر مبنای آن لایحه بودجه سال 98 کاملا غیرشفاف است در واقع عدم شفافیت به کل ارقام بودجه تسری داده شده است. پیامد این پیش برآورد غیرواقعی سبب می شود ما به ازای آن در مصارف بودجه درج شود که قابل تحقق نخواهد بود.

صادقی پیامدهای این روش مندرج در تنظیم لایحه بودجه را تصریح کرد و گفت: دولت می خواهد دست خود را باز بگذارد تا براساس منابع تخصیص ها مدیریت کند، پیامد این روش کاهش شأن تقنینی و نظارتی مجلس خواهد بود، مجلس حدود 2 ماه از وقت خود را صرف بررسی لایحه بودجه کرده اما اگر قرار باشد دولت براساس صلاحدید خود و در حد منابع وصولی به تخصیص منابع بپردازد تقدیم بودجه، تشکیل کمیسیون تلفیق و اختصاص این همه زمان زیر سوال می رود.

این نماینده مردم در مجلس دهم تاکید کرد: این شیوه بودجه ریزی آفت های مختلفی دارد که در گزارش های متعدد مرکز پژوهش ها به آن ها اشاره شده است؛ مسئولان دستگاه ها در برنامه ریزی هزینه ها با این شیوه دچار اشتباه می شوند، آن ها برای کاهش هزینه تلاش نمی کنند لذا کشور را در شرایط بحرانی تصور نکرده و در سطح عموم مردم نیز اشتباهات موجب افزایش انتظارات بودجه ای خواهد شد.

صادقی ادامه داد: در لایحه بودجه سال 98 اثری از اقدامات اصلاحی برای منابع و مصارف به چشم نمی خورد، اقدامات اصلاحی چون حذف مالیات‌های غیر ضرور و حذف معافیت‌های مالیاتی غیر ضرور به صورت جدی دیده نشده است، همچنین مسئله تفکیک حساب های بانکی، شخصی و تجاری برای جلوگیری از فرار مالیاتی و رفتارهای سوداگرانه می توانست محور کار دولت قرار گیرد.

وی افزود: از سوی دیگر حذف موازی کاری بین دستگاه ها می توانست به کاهش هزینه ها منجر شود، در حوزه بازنشستگی و بیمه ای نیز اقدامات اصلاحی انجام نگرفته در حالی که می توانستیم اصلاحات پارامتریک در این زمینه را شروع کنیم، افزایش بازدهی شرکت ها و سرمایه های در اختیار صندوق ها هم مورد توجه واقع نشده است،  منابع شرکت ها نیز در خزانه متمرکز نشده است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس دهم گفت: در حوزه مربوط به هدفمندی یارانه ها نیز بررسی ها نشان می دهد قانون هدفمندی که بر مبنای واقعی کردن قیمت حامل های انرژی پایه گذاری شده مورد توجه قرار نگرفته است. دولت در لایحه بودجه 98 هیچ اقدامی برای واقعی کردن قیمت حامل های انرژی نکرده است درآمدهای حاصل از صادرات نفتی را به عنوان یک منبع اصلی تامین یارانه مورد استفاده قرار داده است.

صادقی ادامه داد: متاسفانه برداشت از صندوق توسعه ملی بسیار قابل توجه شده به نوعی که مطابق بند الف تبصره یک لایحه بودجه 98 سهم صندوق توسعه ملی 20 درصد منابع حاصل از صادرات نفت خام و میعانات گازی و خالص صادرات در نظر گرفته شده در حالی که طبق برنامه ششم توسعه این سهم باید 34 درصد در نظر گرفته می شد.

وی افزود: برخلاف اساسنامه صندوق توسعه ملی منابعی که به نام صندوق توسعه ملی در سال های گذشته اختصاص پیدا کرده در جای غیره مصرف شده است، در گزارش اخیر مرکز پژوهش های مجلس نیز به این موضوع پرداخته شده است علاوه بر این دولت ساز و کاری را برای مدیریت منابع خود تعبیه نکرده است.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در کشورهای دیگر تاثیر افزایش قیمت نفت در زندگی روزانه دستگاه های حاکمیتی مشهود می شود اما در کشور ما تاثیر صرفه جویی در رفتار حاکمیت با این لایحه بودجه مشاهده نمی شود، همچنین در بخش انتشار اوراق در لایحه بودجه 98 به این حوزه اتکاء فراوانی شده است./

پایان پیام

کلید واژه‌ها

اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

زنجیره خبر

آخرین اخبار
Powerd By : Tasvirnet