هدر موبایل
1397/11/28 11:39:24
سرویس فرهنگی
پزشکیان در همایش روانشناسی مدرسه:

نظام آموزشی کشور، ساختارسازی و حل مسئله را آموزش نمی‌دهد

نایب رئیس مجلس با تاکید بر ضرورت اصلاح ساختار آموزشی، افزود: نمی‌شود فردی ۱۲ تا ۱۸ سال درس بخواند ولی نتواند زندگی خود را بچرخاند و دربه در به دنبال پشت میزنشینی باشد.
نظام آموزشی کشور، ساختارسازی و حل مسئله را آموزش نمی‌دهد نایب رئیس مجلس با تاکید بر ضرورت اصلاح ساختار آموزشی، افزود: نمی‌شود فردی 12 تا 18 سال درس بخواند ولی نتواند زندگی خود را بچرخاند و دربه در به دنبال پشت میزنشینی باشد. https://cdn.icana.ir/d/019/201901103121048315.jpg نظام,آموزشی,کشور،,ساختارسازی,و,حل,مسئله,را,آموزش,نمی‌دهد Icana

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، مسعود پزشکیان در همایش روانشناسی مدرسه که صبح امروز (یکشنبه 28 بهمن) در محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، با اشاره به دوره حضور خود به عنوان وزیر بهداشت و درمان، 4 مسئله را در خصوص این موضوع حائز اهمیت دانست که عبارتند از؛ ساختار، برنامه، مدیریت و منابع.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: در ساختار غلط نمی توان راه درست رفت؛ اگر هم بخواهیم درست حرکت کنیم، نتیجه درستی نمی گیریم.

وی با تاکید بر اینکه اگر ساختار درستی تعریف نشود، به دست آوردن نتیجه، سخت و مشکل زا است، ادامه داد: در آموزش باید کاری کرد که از ابتدا افراد به صورت گروهی و تیم‌ورک کار کنند؛ آموزش‌ها باید طوری باشد که بتوان با مشکل برخورد کرد و راه حل را یافت،  همچنین آموزش باید به گونه ای باشد که دانش آموز و دانشجو ارتباطات و مدیریت را یاد بگیرد.

یک عمر درس می خوانیم ولی بهره کاربردی و عملی از آن نداریم

پزشکیان تصریح کرد: ما نیروهای نابغه و بااستعدادی تربیت می کنیم که در صورت برخورد با یک مشکل، می گذارند و می روند؛ نمی توانند تیم درست کرده، ساختارسازی داشته باشند و آن را مدیریت کنند و نتیجه آن خواهد شد که افرادی تک بُعدی بار می آیند که مقدار زیادی اطلاعات دارند.

وی افزود: ساختار باید به گونه ای باشد که در جریان کار بتوان این مسائل را یاد گرفت؛ ما یک عمر درس می خوانیم ولی بهره کاربردی و عملی از آن نداریم.

این نماینده مردم در مجلس دهم تاکید کرد: آموزش تنها یک آموزش محتویات ذهنی است که ذهن فرد را از اطلاعات و اعداد و ارقام پر می کند، ولی وقتی این افراد در جامعه با یک مشکل ساده برخورد می کنند، دپرس می شوند، قهر می کنند و کار را رها می سازند.

چند درصد از فارغ التحصیلان مدارس نخبه پرور در ایران ماندند

وی با طرح این پرسش که چند درصد از فارغ التحصیلان مدارس نخبه پرور در ایران ماندند و یا اگر مانده اند، آیا توانسته اند مشکلی را حل کنند؟ توضیح داد: ما فقط آموزش های تئوری بلد هستیم ولی نمی توانیم عمل کنیم، در حالی که به راحتی می توان در حین تحصیل به دانش آموز مهارت آموزش داد.

پزشکیان با انتقاد از اینکه ساختار آموزشی کشور کار تیمی نمی کند، بیان کرد: ساختار آموزشی ما به دانش آموز و دانشجو چگونگی حل مشکل، ایجاد ارتباطات، ساختار سازی و حل مسئله را یاد نمی دهد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: نمی شود فردی 12 سال یا 16 و 18 سال درس بخواند ولی زمانی که از این فضا بیرون آمد، نتواند زندگی خود را بچرخاند و دربه در به دنبال شغل و پشت میز نشینی باشد.

وی تاکید کرد: ساختار آموزش و پرورش باید اصلاح شود؛ کلاس از حالت متکلم وحده بیرون بیاید؛ مشارکت ایجاد و سیستم ارزیابی آموزشی تصحیح شود.

زاهدی: مدرسه و فضای مجازی باید با یکدیگر آمیخته شوند

به گزارش خانه ملت همچنین در این نشست محمدمهدی زاهدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تاکید بر اینکه آینده کشور در گرو حرکت صحیح وزارتخانه های آموزش و پرورش و علوم است، گفت: این دو وزارتخانه باید در جهت اهداف کلان کشور و نظام گام بردارد و نخواهد تحت تاثیر القائات سیاسی رفتار کند، زیرا سرعت آن را در راستای رسیدن به اهداف و چشم اندازها کند می کند.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مدرسه باید به عنوان سنگر اصلی محسوب شود، افزود: پشتیبانی ها، سیاستگذاری ها و تصمیم گیری های مدرسه مهم است و باید ارتباط تنگاتنگ بین خط مقدم و سنگر و پشت صحنه وجود داشته باشد و در اینجاست که همه نهادهای کشور که با آموزش و پرورش مرتبط  هستند، در ارتباط با مدرسه قرار می گیرند و به آن کمک می کنند.

وی با اشاره به فضای مجازی توضیح داد: نمی توان از فضای مجازی فرار کرد؛ این فضا وجود دارد و روز به روز پررنگ تر می شود و مدرسه نیز باید با فضای مجازی با یکدیگر آمیخته شوند.

این نماینده مردم در مجلس با اشاره به ضرورت آموزش مهارتی در این خصوص در مدارس تاکید کرد: باید از فضای مجازی به خوبی استفاده کرد، در حالی که ما هنوز "فناوری نرم" را در کشور جدی نگرفته ایم و به عنوان یک مطالبه وارد ادبیات ما نشده است.

زاهدی از رسانه ها به ویژه صداوسیما خواست تا نشست هایی با موضوع فناوری نرم که مجموعه ای از مقررات، رویه ها و هنجارهایی است که رفتار انسان و نیازهای روحی، روانی، فرهنگی و اجتماعی او را هدف قرار داده، برگزار کنند.

وی افزود: به جای آنکه از فناوری نرم در جهت اهداف خود بهره ببریم، غفلت از این موضوع و تسامح باعث می شود فواید آن به مضرات آن تبدل شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس همچنین با تاکید بر فناوری فرهنگی، آن را مجموعه ای از ابزار و روش ها و فرآیند تبدیل دانش به محصولات و خدمات فرهنگی که منتقل کننده ارزش های فرهنگی فناوران حوزه فناوری فرهنگی است، تعریف کرد و گفت: اگر به سرعت در این زمینه اقدام نکنیم، کشور آسیب خواهد دید./

پایان پیام

 

اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

آخرین اخبار
Powerd By : Tasvirnet