هدر موبایل
1398/01/04 17:40:37
سرویس اقتصادی
دهقان در گفت‌وگوی مشروح با خبرگزاری خانه ملت (قسمت دوم):

روایتی از سفر مقامات نظام به چین؛ روابط ایران و چین دوباره گرم می شود/مسئولان عمق موضوع FATF را نفهمیده اند

نایب رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس معتقد است که روابط ایران با کشورهای دوست همچون چین به سردی گراییده است، اما انتقال پیام رهبری توسط مسئولان نظام در سفر به این کشور، فضای تعاملات میان دو کشور را بهبود بخشیده است.
روایتی از سفر مقامات نظام به چین؛ روابط ایران و چین دوباره گرم می شود/مسئولان عمق موضوع FATF را نفهمیده اند نایب رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس معتقد است که روابط ایران با کشورهای دوست همچون چین به سردی گراییده است، اما انتقال پیام رهبری توسط مسئولان نظام در سفر به این کشور، فضای تعاملات میان دو کشور را بهبود بخشیده است. https://cdn.icana.ir/d/019/201903102897003604.jpg روایتی,از,سفر,مقامات,نظام,به,چین؛,روابط,ایران,و,چین,دوباره,گرم,می,شود/مسئولان,عمق,موضوع,FATF,را,نفهمیده,اند Icana

خبرگزاری خانه ملت ؛ گروه اقتصادی- خدیجه رمضان‌بیگیحمیدرضا خدامی؛ محمد دهقان زاده 1341 در روستای نغندر در شهرستان طرقبه شاندیز استان خراسان رضوی است، وی از نمایندگان شاخص و برجسته اصولگرا در ادوار هفتم، هشتم، نهم و دهم مجلس شورای اسلامی بوده  است.

یکی از ویژگی های اصلی این نماینده چهار دوره ای مجلس تسلط بالا به مسائل حقوقی و قانونی بوده زیرا وی در ادوار مختلف مجلس همواره در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس مشغول به فعالیت بوده است.

تأسیس خبرگزاری دانشجو (SNN) یکی از فعالیت‌های مؤثر وی در عرصه فکری و سیاسی بود. این چهره برجسته اصولگرا از ابتدای ورود به مجلس تاکنون، سفت و سخت همچنان بر مواضع عدالت خواهانه خود ایستاده است و درباره پافشاری بر این مواضع می گوید "قانون اساسی پرچم تحقق عدالت و احیای حقوق عامه را در دستان قوه قضاییه قرار داده است، اما به خاطر عدم استفاده این قوه از اختیارات خود یا عدم وجود اراده برای برافراشتن پرچم عدالت و مبارزه با فساد یا نبود دانش و علم کافی برای مقابله با آن این پرچم، از دست قوه ‌قضاییه افتاده و گروه های مختلف این پرچم را بلند کرده اند".

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی، آرمان و هدف اصلی خود برای فعالیت های سیاسیش را عدالت خواهی و مبارزه با فساد عنوان می کند و معتقد است که "وقتی غده‌ای از فساد در بدن شکل بگیرد، هر چه دیرتر عمل کنید، جراحی آن سخت‌تر می‌شود. به نظر من انقلاب اسلامی در همان چارچوب و آرمان‌های سال 57 نیازمند یک جراحی است و باید اتفاق بیفتد".

FATF عاملی برای بستن دستان ایران در جنگ اقتصادی با غرب است

وی ریشه مشکلات اساسی کشور را در شرایط کنونی در بحث اقتصادی، رویکرد دولت در توقف ابزارهای کشور جهت مقابله و دور زدن با تحریم ها به بهانه شفاف سازی می داند و می گوید که FATF عاملی برای بستن دستان ایران در جنگ اقتصادی با غرب است.

نایب رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس که داعیه مقابله با فساد را دارد و در چهار دوره فعالیت خود در مجلس تمام تلاشش را برای تصویب قوانین ضدفساد انجام داده، معتقد است که مسئولان جمهوری اسلامی به انقلاب جفا کرده اند.

خبرگزاری خانه ملت در گفت‌وگوی مشروح خود با این نماینده پرسابقه و باتجربه مجلس که بیش از سه ساعت به طول انجامید و شما بخش دوم آن را ملاحظه می کنید، به موضوعاتی درباره قوانین ضد فساد و رانت در کشور،عملکرد قوه قضائیه در مبارزه با فساد، دلایل گسترش مفاسد در نظام اقتصادی و سیاسی کشور، دلایل افزایش مشکلات اقتصادی به ویژه گرانی ارز، پشت پرده پافشاری دولت برای پذیرش FATF و دلایل تیرگی روابط ایران با دوستان سنتی و استراتژیک مانند روسیه، هند و چین پرداخته است.

تحریم های آمریکا یک بار در سال 92 شکست خورد

آمریکا از اول انقلاب ایران را تحریم کرده اما تحریم‌های فلج کننده را از سال 89 علیه ما طراحی کرده است و ایران نیز با این تحریم‌های فلج کننده مقابله کرد و در واقع تحریم های آمریکا یک بار در سال 92 شکست خورد، به گونه ای که اوباما در کنگره اعلام کرد که دیگر تحریم‌های آمریکا علیه ایران اثری نداشته و با این اقدام تلاش کرد تا کنگره را توجیه کند که به برجام رأی دهند، البته تصمیم اوباما به این دلیل بود که ایران با این تحریم‌ها مقابله کرد.

-در دوران تحریم های قبل چگونه نفت می فروختیم؟

ما حق داریم تحریم‌ها را دور بزنیم؛ با فروش رسمی نفت ما در جنگ بازنده بودیم

ایران در سال 90 – 91، حدود 170 میلیارد دلار نفت فروخته بود که بخش مهمی از این فروش به صورت غیررسمی انجام شده بود، لذا فروش نفت و مراودات اقتصادی به شکل غیررسمی حق جمهوری اسلامی بوده و نباید بعضی‌ها این امر را نقطه منفی نسبت به ایران تلقی کنند، چراکه آمریکا ظالمانه ایران را تحریم کرده و ما حق داریم تحریم‌ها را دور زده و با آن مقابله کنیم و اگر می‌خواستیم به شکل رسمی در این 40 سال فعالیت کنیم باید همان سال اول جنگ دستمان را به نشانه تسلیم در مقابل صدام بلند می‌کردیم، چون در آن سال ها به ما اسلحه و حتی سیم خاردار هم نمی‌دادند. 

ایران در دوران جنگ با چمدان پول برده، اسلحه خریده و وارد کشور می کرد

آقای شیخ عطار سفیر اسبق ایران در آلمان در فراکسیون نمایندگان ولایی اظهار کرد ما از همان اول جنگ کار غیررسمی می‌کردیم ، با چمدان پول برده اسلحه خریده و وارد کشور می کردیم در شرایطی که کشور در جنگ بوده و تحریم شده بود.

آقای شیخ عطار سفیر اسبق ایران در آلمان در فراکسیون نمایندگان ولایی اظهار کرد ما از همان اول جنگ کار غیررسمی می‌کردیم و در شرایطی که کشور درگیر جنگ بوده و تحریم شده بود، با چمدان پول برده، اسلحه خریده و وارد کشور می کردیم، بنابراین اگر می‌خواستیم رسمی اسلحه خریداری کنیم، از همان اول شکست خورده بودیم، چراکه به صورت رسمی به ما اسلحه رسمی نمی فروختند، البته هر جا می توانستیم رسمی اسلحه خریداری کرده و هر جا که نمی توانستیم غیررسمی خریداری می کردیم، لذا ایران در طول این 40 سال به این شکل عمل کرده است، چون به به دنبال این بوده که در جنگ نظامی از خود دفاع کند و اگر این اقدامات را انجام نمی داد قطعا حماقت کرده بود.

فروش نفت در زمان تحریم ها چگونه انجام شده است؟

ایران را ناحق و حتی در جنگ تحریم کردند، اما در جنگ نظامی با دور زدن تحریم‌ها بر جنگ فائق آمده و پیروز میدان شدیم، بنابراین اگر به ایده و تئوری برخی از آقایان که اعتقاد داشتند همه چیز باید رسمی و برای دنیا شفاف باشد، عمل می کردیم در برابر رژیم بعث تسلیم شده و کشور را به صدام تحویل می‌دادیم،.

پس از چند مرحله تحریم فلج کننده ایران پس از انقلاب، تحریم بعدی ایران از سال 89 شروع شد و این حق ایران بود که بتواند نفت  را فروخته و پول آن را وارد کشور کند، این موضوع که ما نفت خودمان را فروخته و پول آن  را وارد کشور کنیم، در هیچ آیینی و مطابق هیچ مکتب اخلاقی امری قبیح تلقی نمی شود و این موضوع که  نفت خودمان را فروخته و پول خودمان را وارد کشور کنیم از حقوق طبیعی ما بوده است.

فروش 170 میلیارد دلاری نفت در دوران تحریم ها

در آن زمان مسئولان نفتی کشور نزد روسای جمهور برخی از کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای که در طول این 40 سال به شکل رسمی با آنها رابطه اقتصادی کم و بیش داشتند، رفته و می گفتند ما 40 سال است با شما کار کرده‌ایم، اکنون که آمریکایی‌ها این ظلم را به ما روا می کنند، آیا عادلانه است که شما به خاطر آمریکا رابطه‌تان را با ما قطع کنید.

طبق آماری که مسئولان نفتی در دوران قبلی تحریم ها ارائه دادند، ما 170 میلیارد دلار نفت فروخته و پولش را وارد کشور کردیم، در آن زمان مسئولان نفتی کشور نزد روسای جمهور برخی از کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای که در طول این 40 سال به شکل رسمی با آنها رابطه اقتصادی کم و بیش داشتیم، رفته و می گفتند که ایران 40 سال با شما کار کرده‌ است، بنابراین در حال حاضر که آمریکایی‌ها این ظلم را به ما روا می کنند، آیا عادلانه است که شما به خاطر آمریکا رابطه‌تان را با ما قطع کنید، که در پاسخ طرف های خارجی می‌گفتند که مراوده اقتصادی برای آنها این هزینه دارد، اما مسئولان ایرانی نیز عنوان می کردند که بله فعالیت رسمی هزینه دارد، اما  لازم نیست شما به شکل رسمی با ایران کار کنید، بلکه می‌توانید غیررسمی با ایران فعالیت کرده و مراوده داشته باشید.

دور زدن تحریم ها یعنی اتصال افرادی غیررسمی از ایران با عناصر غیررسمی برخی کشورها

-آقای زنگنه که در تحریم های گذشته فعالیت غیررسمی انجام داده می‌گوید اکنون در یونان و ایتالیا جواب تلفن من را نمی‌دهند، بنابراین در این شرایط چگونه می توان فعالیت کرد؟

تا جایی که من اطلاع دارم آقای زنگنه در دوران تحریم های فلج کننده وزیر نبوده و اهل کار غیررسمی و ریسک هم نبوده  است و اشخاص دیگری این اقدام را انجام داده‌اند. آقای رستم قاسمی در دوران قبلی تحریم ها نزد برخی مقامات کشورها می رفت و برای دور زدن تحریم های ظالمانه آمریکا فرمول هایی پیشنهاد می داد و آنها نیز همکاری می کردند.

دور زدن تحریم ها یعنی اتصال افرادی غیررسمی از ایران با عناصر غیررسمی برخی کشورها که این کار در این دولت تعطیل شد و اثرش قفل شدن اقتصاد کشور بود.

خشن‌ترین تحریم‌ها در زمان اوباما انجام شد/دموکرات‌ها همیشه متولی تحریم ایران بودند

-می‌گویند اوباما به دیپلماسی عاشقانه خیلی اعتقاد داشته است و می گفته می‌دانم ایران تحریم است و خودم هم اجازه می دهم تحریم را دور بزند،  اما ترامپ این منفذها را هم بسته است، نظر شما چیست؟

نه، دموکرات‌ها تحریم را جدی‌تر گرفته‌ بودند، چراکه دموکرات‌ها همیشه معتقد به جنگ نرم بودند و جریان جمهوری خواه همیشه معتقد به رفتار سخت بوده است، چراکه تحریم‌های دوگانه همانند داماتو عمدتا در دوران دموکرات ها و کلینتون شکل گرفت، بنابرابن دموکرات‌ها همیشه متولی تحریم ایران بودند و خشن‌ترین تحریم‌ها در زمان اوباما انجام شد و در زمان اوباما بود که علاوه بر تحریم‌های اولیه، تحریم‌های ثانویه و بعد تحریم شورای امنیت با پیگیری آمریکا انجام شده و تحریم سازمان ملل نیز اضافه شد.

محمد دهقانی نقندر



-اعتقاد دارید که اوباما تحریم ها را سخت‌تر کرده است؟

اوباما 100 درصد در بحث تحریم‌ها سخت‌تر عمل کرده است.

-آیا دموکرات‌ها روی کار بیایند تحریم‌ها کمتر نمی شود؟

در طول تاریخ جمهوری اسلامی ایران متولی تحریم‌ها عمدتا دموکرات‌ها بوده اند و سخت ترین تحریم ها در زمان کلینتون و اوباما اعمال شده است، بنابراین اگر  تاریخ را مشاهده کرده و کتاب ریچارد نفیو درباره هنر تحریم‌ها را بخوانید می بینید اتفاقا دموکرات ها بیشتر پیگیر تحریم ایران بوده اند و الآن هم دولت ترامپ همان تحریم های زمان اوباما را برگردانده است.

تا سال‌های 89، 90، 91 و تا سال 92 که دولت آقای روحانی سر کار آمد با تحریم‌ها مقابله شد و ایران در هر بخش که توانست کار رسمی و هر بخش که نتوانست کار غیررسمی انجام داد، اما کار غیررسمی آدم‌های خودش را می طلبد و زمانی که گفته می شود کار غیررسمی یعنی آدم‌های غیررسمی در کشورهایی که با آنها کار می کنیم و آدم های غیررسمی در کشور خودمان.

-آیا در حال حاضر می توان به صورت رسمی با دوستان مجازی فعالیت اقتصادی داشت؟

خرید رسمی نفت و گاز از ایران توسط چین، ترکیه و کره جنوبی انتظار غلطی است

این نظر که نمی‌توان تحریم‌ها را دور زد، قطعا احمقانه و شاید خیانت‌آلود بوده و خلاف تجربیات روشن چند سال گذشته ما است که توانسته بودیم به راحتی تحریم ها را دور بزنیم.

این موضوع که در زمان تحریم آمریکا انتظار داشته باشیم رئیس جمهور چین و رئیس جمهور ایران کار ضد تحریمی انجام دهند، انتظار غلطی است و این موضوع که کره جنوبی که یکی از همپیمانان آمریکا بوده  رسما از ایران میعانات گازی خریداری کند توقع زیادی است، همچنین  اگر از ترکیه انتظار داشته باشیم که با وجود اینکه در ناتو فعالیت و در بخش هایی با آمریکا همکاری دارد، رسما به تحریم‌های آمریکا دهن کجی کند، تقاضای زیادی است، اما این نظر که نمی‌توان تحریم‌ها را دور زد، قطعا احمقانه و شاید خیانت‌آلود بوده و خلاف تجربیات روشن چند سال گذشته کشور است که به راحتی تحریم ها را دور زده بودیم.

زنگنه  خواسته یا ناخواسته تمام راه‌های مقابله با تحریم را بسته است

چرا آقای زنگنه می‌گوید دیگر هیچ کس تلفن ما را جواب نمی‌دهد، ما هیچ دوستی در دنیا نداریم، این اظهارات یعنی راه بسته است و این یعنی القای بن بست؟، اما موضوع اصلی این است که عملکرد آقای زنگنه  خواسته یا ناخواسته تمام راه‌های مقابله با تحریم را بسته است، چراکه آقای زنگنه قرارداد گازی ایران را با پاکستان رسما متوقف کرده در حالی که قرار بوده با اجرای خط لوله انتقال گاز به پاکستان، در این قرارداد روزانه 21.5 میلیون مترمکعب گاز به پاکستان بفروشیم که در سال 91 فعالیت عمرانی آن را آغاز و کار انجام شده بود و قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) نیز مشغول به فعالیت بود.

زنگنه عامل توقف پروژه انتقال گاز به پاکستان است

آقای زنگنه طی مصاحبه‌ای گفت پاکستانی‌ها اصلا پول ندارند، نباید این قرارداد بسته می شد و باید متوقفش کنید، لذا پیمانکار را خلع  و قرارداد را متوقف کرد، در حالی که پاکستانی ها آن زمان 35 درصد اضافه‌تر از قیمت، برای خرید گاز ایران پول ‌داده و سوخت مایع برای نیروگاه‌های خود خریداری می‌کرده است.

-آیا همزمان با مذاکرات برجام قرارداد خط لوله گاز با پاکستانی ها  متوقف شد؟

از همان روزهای اولی که آقای زنگنه روی کار آمد، قرارداد گازی با پاکستان را متوقف کرد، در حالی که هنوز به برجام نرسیده بود و این اقدامات دو حالت دارد، شاید به امید این بوده که کشور راهی جز برجام نداشته باشد و شاید به این دلیل بوده که دلخوشی به برجام داشته که در آینده قرار است برجامی ایجاد شود، البته از نظر آقای زنگنه، دولت پاکستان فقیر بوده و پولی برای پرداخت بهای گاز نداشته است، اما باید پرسید چطور پاکستان پس از توقف قرارداد با ایران با ترکمنستان قرارداد منعقد کرد تا خط لوله موسوم به تاپی از خاک افغانستان تا پاکستان احداث شود، آیا پاکستانی‌ها برای آنها پول داشتند، برای ایران پول نداشتند تا با خط لوله ای به طول 260 کیلومتر گاز آنها را تامین کنیم؟!

وزیر نفت شرکت های چینی را از ادامه فعالیت در پروژه های توسعه پارس جنوبی منع کرد

جدا از بحث پاکستان، چرا آقای زنگنه قرارداد با چین را برهم زده و قراردادشان را لغو کرد، چینی‌ها در آزادگان، یادآوران و در فاز 11 پارس جنوبی با مشارکت شرکت داخلی پتروپارس کار می‌کردند، اما آقای زنگنه علاوه براینکه چینی‌ها را از ادامه کار در این میادین منع و آنها را از عملا از ایران اخراج کرد، شرکت های داخلی را هم دچار اختلال کرد.

چینی‌ها به سختی حاضر به همکاری با ایران هستند

-ظاهرا اعلام شده شرکت چینی CNPC به دلیل تحریم‌ها وارد فعالیت اجرایی فاز 11 پارس جنوبی نمی شود، نظر شما چیست؟

آقای زنگنه آن زمان چینی‌ها را بیرون کرده اما در حال حاضر از آنها خواهش می‌کند که در این میدان فعالیت کنند، اما در حال حاضر چینی‌ها گلایه داشته و به سختی حاضر به همکاری با ایران هستند، نمونه آن در زمانی که آقای رستم قاسمی هنوز وزیر بود و یک ماه به پایان وزارتش مانده بود به یکی از دوستان مطمئن مطلبی را گفته بود که بیان آن بد نیست؛« به محض اینکه دولت آقای روحانی در سال 92 رأی آورد یکی از افراد اصلی آقای روحانی با رستم قاسمی تماس گرفته و  عنوان کرده که پتروپاس(شرکت داخلی وابسته به صندوق بازنشستگی نفت) دیگر در فاز 11 پارس جنوبی فعالیت نکند»، در حالی که شرکت پتروپارس در گذشته برخی فازهای پارس جنوبی را اجرا کرده و توانایی این کار را دارد، چرا نباید در فاز 11 فعالیت کند؟.

«آقای رستم قاسمی آن زمان عنوان کرده بنده تا وقتی که مسئولیت دارم پتروپارس کار می کند و زمانی که شما روی کار آمدید به این شرکت اجازه فعالیت ندهید»، هر چند افرادی از دولت جدید با شرکت پتروپارس تماس گرفته بودند و این شرکت نیز فعالیت خود را محدود کرده بود، اما اکنون این سوال مطرح می شود که چرا باید پتروپارس را به عنوان یک شرکت داخلی که با شرکت چینی جوینت شده را بیرون کرده و فاز 11 را متوقف کنند، بنابراین خود دولت چینی‌ها را از پارس جنوبی، میادین آزادگان و یادآوران بیرون و قرارداد آنها را لغو کرد.

-آیا دولت به دنبال جایگزینی شرکت های بهتری به جای این شرکت های خارجی بود؟

داستان نامه ترکان به جهانگیری درباره مشارکت هندی ها در میدان فرزاد چه بود؟

در صحن غیرعلنی مجلس، نامه علنی آقای ترکان به جهانگیری را در برابر آقای زنگنه خواندم که آقای ترکان طی آن نامه ای می نویسد؛ "هندی‌ها گله کرده و می‌گویند قرار بود 9میلیارد دلار در میدان فرزاد B و 20 میلیارد دلار در چابهار هزینه کنیم، اما آقای زنگنه عنوان کرده هندی ها می‌خواهند از ایران گاز مجانی بگیرند، طبق محتوای نامه آقای ترکان، هندی ها می گویند ما کی از شما درخواست گاز مجانی داشتیم؟ ما می خواستیم پول هزینه کنیم و به قیمت بین‌المللی گاز از شما خریداری کنیم"، سپس آقای ترکان از آقای جهانگیری تقاضا می‌کند که در جلسه اقتصاد مقاومتی این موضوع را مطرح کند و برای آن تدبیری اندیشیده شود و آقای جهانگیری در پاراف این نامه می‌نویسد؛ «جناب وزیر نفت جهت بررسی و اظهار نظر". اینکه آیا اظهارنظری می شود یا نه بی اطلاع هستم.

زنگنه تمام روابط و قراردادهای ایران با شریک‌های سنتی را دچار اختلال کرد

خلاصه قرار بوده هندی‌ها 29 میلیارد دلار در فرزاد B و چابهار هزینه کنند، اما آقای زنگنه در مصاحبه ای که متن آن موجود بوده از فعالیت هندی ها استقبال نمی‌کند و در حالی که توافق اولیه صورت گرفته و قرارداد در شرف نهایی شدن بوده، از پیگیری و امضای قرارداد اجتناب می کند.

این از هندی‌ها و چینی‌ها و آن از پاکستانی‌ها و روس‌ها، این اقدامات چه معنایی دارد؟، آقای زنگنه همه روابط و قراردادها را با برخی همسایگان و برخی کشورهای  بزرگ که شریک سنتی ایران بوده اند، دچار اختلال کرده است یعنی پل پشت سر جمهوری اسلامی ایران را خراب کرده به امید یا برای اینکه می‌خواهد ما را به سمت اروپا و آمریکا حرکت دهد، بنابراین این شائبه جدی در خصوص رفتار، اقدام و تصمیم آقای زنگنه وجود دارد که ایشان راهی را طی کرده که ایران هیچ راهی نداشته باشد جز اینکه مسیر خود را تغییر داده و  با اروپا و آمریکا خود را هماهنگ کند و در واقع این شبهه جدی وجود دارد که ایشان تمام راه‌ها را به گونه ای طراحی کرده که همه چیز فقط به اروپا و آمریکا منتهی شود.

پشت پرده عدم تعیین سفیر ایران در کشورهای هند و چین چیست؟

کدام انسان عاقل قبل از اینکه دوست جدید پیدا کند، به تمام دوستان مجازی قبلی خود لگد می‌زند و آنها را از خود دور می‌کند، اما آقای زنگنه و دولت محترم این کار را کرده‌اند، شما نمی پرسید چرا در کشور چین  که شریک استراتژیک ایران بوده و همین الان هم نفت به همان چین و هند فروخته می شود، ماه‌های طولانی سفیر تعیین نمی شود و یک سفیر قوی به نام آقای صفری که در همه دولت‌ها سفیر بوده را برداشته و پس از مدت‌ها سفیری انتخاب می کنند که گویی سفیری برای این کشور انتخاب نکرده و شأن و سطحش سفیر این کشور نیست، بنابراین این سوال مطرح می شود که اگر دولت به دنبال کار کردن با کشور چین بود باید اینطور با این کشور رفتار می‌کرد؟

برخوردهای غیردیپلماتیک با رئیس جمهور چین در سفر تاریخی وی به ایران

-سفر رییس جمهور چین به ایران سطح روابط دو کشور را افزایش نداد؟

بحث روابط ایران و چین بحث دوست و غیردوست نیست، بلکه بحث منافع مشترک است، فکر نکنند ما به سمت چین غش می‌کنیم. رئیس جمهور چین بعد از سال‌ها در یک سفر تاریخی به ایران آمد، اما رفتاری غیردیپلماتیک با ایشان صورت گرفت که بیان برخی از آنها به صلاح کشور نیست و ان شاءالله در زمان مناسب رفتار و مواضع برخی دولتمردان ایرانی با هیئت چینی و رییس جمهور این کشور را در این سفر توضیح می دهیم. در آن سفر برخی آقایان از موضع بالا و بدون رعایت شان رییس جمهور و هیئت عالیرتبه چینی با آنها برخورد کردند به امید آنکه می خواهند با آمریکا و اروپا هماهنگ شوند.

روایت رئیس مجلس از سفر به چین؛ روابط ایران با چین به سردی گراییده است

آقای لاریجانی بیشتر از همه می‌تواند راجع به چین نظر بدهد، منتهی نظر نمی‌‌دهد، البته آقای لاریجانی پس از بازگشت از  دو سفری که در این مدت به چین  داشته است اعلام کرد روابط ایران با چین به سردی گراییده است.

چین کشوری بوده که به آمریکایی ها تنه می زند، اما مسئولان ایران به جای اینکه از این زمان به عنوان فرصت استفاده کنند، به امید آنکه می‌خواهند به عواید برجام برسند، قراردادها را متوقف می‌کنند، البته آقای لاریجانی بیشتر از همه می‌تواند درباره چین نظر بدهد، منتهی نظر نمی‌‌دهد، البته آقای لاریجانی پس از بازگشت از دو سفری که در این مدت به چین  داشته است اعلام کرد روابط ایران با چین به سردی گراییده است.

رئیس مجلس در سفر به چین حامل پیام مقام معظم رهبری بود

در آخرین سفری که آقای لاریجانی با جمعی از اعضای کابینه و نمایندگان به چین داشتند پیام مقام معظم رهبری را برای رییس جمهور چین قرائت کردند و زمانی که نامه رهبری برای رییس جمهور خوانده شده بود ایشان از این مواضع راهبردی و هوشمندانه مقام معظم رهبری استقبال می کنند.

محمد دهقانی نقندر


برخی از چینی‌ها  قبل از نامه مقام معظم رهبری رغبتی به ایجاد روابط راهبردی با دولتمردان ایرانی نداشتند، چراکه برخی دولتمردان  ایرانی فقط به روابط با آمریکا و اروپا می اندیشیدند، بنابراین  کشورهایی همانند چین، روسیه و هند اجزای این دولت ایران را پای کار ایجاد روابط راهبردی با  کشورهایشان نمی شناسند و فکر می کنند که همین الآن اگر اروپا چراغ سبز نشان دهد، دولت ایران چین و روسیه را رها کرده و شتابان به سمت غرب می رود، همان کاری که در این 5 الی 6 سال گذشته متاسفانه انجام دادند،  لذا ضرری که آقای زنگنه و امثال آقای زنگه به کشور زدند این است که رابطه 40 ساله استراتژیک ایران را با کشورهایی که بستری برای مقابله با فشارها و تحریم‌های آمریکا بودند تخریب کرده و پل های پشت سر را خراب کردند و اعتمادی و ارتباطی که در پنهان با این کشورها داشته ایم و کارمان را انجام می‌دادند، دچار چالش کردند.

چینی ها قبل از نامه رهبری رغبتی به ایجاد روابط راهبردی با دولتمردان ایرانی نداشتند

آیا این مسائل را به آقای زنگنه گفتید؟ چراکه آقای زنگنه عنوان کرده که آمادگی دارید حرف منتقدان را شنیده و به آنها پاسخ دهد.

متاسفانه یک شیوه ای در مجلس ایجاد شده که هر موضوعی که پیش می آید جلسه علنی و غیرعلنی برگزار می کنند و دو ساعت تریبون به برخی دولتمردان مثل آقای زنگنه می‌دهند و 3 دقیقه هم به یکی از منتقدان می رسد، اما اگر زنگنه را دعوت کنند و 15 دقیقه منتقدان صحبت کنند و 15 دقیقه وزیر نفت و تمام خبرنگاران هم حضور داشته باشند، خیلی خوب است و موجب می شود همه مواردی که گفته می شود روبرو شده و حقایق روشن شود. 

متاسفانه در IPC و در جلسه قبل هم همین اتفاق افتاد، چراکه قرعه کشی می‌شود که مثلا 5 نفر هر نفر 3 دقیقه صحبت کنند که بیشتر طرفداران دولت و آقای زنگنه صحبت می کنند و ما باید از یک نفر وقت بگیریم که فقط 3 دقیقه صحبت کنیم.

ما اهل گفت وگو هستیم، هم در خصوص IPC و هم در خصوص قرارداد وزارت نفت با توتال ساعت ها با آقای زنگنه گفت وگو کردیم و 72 نفر از نمایندگان هم در خصوص این موارد نامه ای نوشتند که ایشان پاسخ سوالات 72 تن نماینده را نداد و به حاشیه رفت که فلان جا و روسیه و عراق  اینطور هستند، از آقای زنگنه سوال کردیم چرا قرارداد پاکستان را  لغو و چینی‌ها را از کشور  بیرون کردید؟ چرا قرارداد هند را که آماده امضا بود برهم زده و امضا نکردید، چرا رابطه ایران را با ترکیه به تنش کشاندید، در حالی که می‌توانستیم  بسیاری از مسائل را با ترکیه حل کنیم، اما متأسفانه در قرارداد با ترکیه شکست خورده و 14 ماه گاز مجانی به این کشور دادیم.

بدهی یک میلیارد و 800 میلیون دلاری به ترکمستان

سوال ما از آقای زنگنه این است که چرا رابطه ایران را با ترکمنستان خراب کرده و  در حال حاضر یک میلیارد و 800 میلیون دلار به ترکمستان بدهکاریم که درصد بسیار سنگینی سود روی آن می‌آید؟ چرا از فرصت‌های عراق استفاده نمی‌کنید؟ چرا از فرصت‌های داخلی و ظرفیت شرکت‌های داخلی که بسیاری از فازهای پارس جنوبی را اجرا کردند، استفاده نکردید؟ چرا در عسلویه و خارک قرارداد LNG و NGL که کار کرده و 50 درصد پیشرفت کرده بود را متوقف کرده و ادامه ندادید؟ از آقای زنگنه سوالات زیادی داریم که پاسخ آنها تقریبا برای خودمان واضح شده است، اما ایشان اگر مایل باشد نه به عنوان وزیر بلکه به عنوان یک ایرانی وطن دوست کنار یکدیگر نشسته و با اختصاص وقت مساوی با هم گفت وگو می کنیم.

 آقای زنگنه علاقه دارد جلسه‌ای بگذاریم که وزیر نفت 2 ساعت در آن جلسه سخنرانی کند و ما هم 3 دقیقه زمان داشته و چند بار بگویند وقتت تمام شد و ما هم ناله ای کرده و بنشینیم، بنابراین با اینکه ادعای کارشناسی ندارم و جنرال نیستم،  فقط سوال دارم و می‌پرسم که چرا آقای زنگنه این اقدامات را انجام داد؟چرا با این سیاست ها و تصمیمات غلط به کشور ضربه کارایی وارد کرده و پل های پشت سر را خراب کرد؟

-می‌گویند اگر  دو کنوانسیون پالرمو و CFT یعنی دو الزام از 41 الزام FATF​ امضا نشود، مسئولیت اتفاقات پس از آن با خود شما است، این مسئولیت را می پذیرید؟

FATF در 3 سال گذشته اجرایی شده است

معتقدم که FATF  حداقل حدود 3 سال است اجرا شده، چرا می‌گویم اجرا شده، چون در خرداد سال 95 آقایان رفتند، الزامات را امضا کرده و FATF را پذیرفتند، تصمیم دولت این بوده کهFATF  را اجرا کند و از 41 الزام آن 4 مورد مربوط به مجلس بوده که دولت بر خلاف قانون آن را پذیرفته است، یعنی دولت از طرف مجلس تعهد کرده که مجلس 4 لایحه  مرتبط با FATF را تصویب می کند، البته 37 الزام مربوط به خود دولت بوده که از همان 3 سال قبل نسبت به اجرای 37 الزام تعهد داده و خود را نیازمند تصویب مجلس نمی‌دانسته است و از همان زمان این 37 الزام را اجرا کرده است.

اطلاعات مالی کشور در اختیار FATF قرار گرفته است

در خرداد 95 که دولت 41 الزام را پذیرفته 4 مورد مربوط به مجلس بوده و دولت به شکل غیرقانونی نسبت به آنها تعهد داده است، در حالی که اجرای آن مستلزم لایحه بوده تا در مجلس تصویب شود و 37 مورد به تصویب مجلس نیاز نداشته است و دولت هم برای اجرای آن 37 الزام لایحه نیاورده و عنوان کرده خودم این موارد را اجرا می‌کنم و آن 37 الزام را تا آنجا که توانسته اجرا کرده است، البته بخش مهمی از این 37 الزام مربوط به تبادل اطلاعات بوده که انجام داده است.

نامه بانک ملت و سپه برای مقابله بانکی با تحریم شدگان آمریکا

 در رسانه‌ها برگه هایی منتشر شده مبنی بر اینکه بانک مرکزی به بانک ها اعلام کرده که برای هر فردی که در لیست تحریم ها قرار گرفته حساب باز نکند، بنابراین دولت 3 سال بوده که این الزامات را اجرا کرده و نامه های بانک ملت و سپه موجود است که به آنها ابلاغ شده به هیچ وجه به اسامی‌ای که در لیست تحریم قرار دارند، حتی سپرده هایشان را تحویل ندهند و تاکید شده که گشایش حساب و پرداخت سپرده برای آن دسته افراد که نامشان در لیست تحریم خاص اتحادیه اروپا و یا لیست تحت تحریم مشترک اتحادیه اروپا و سازمان ملل است، امکان‌پذیر نمی باشد یعنی پولتان را نمی‌دهیم.

 بانک کشاورزی طی دستورالعملی شفاف‌تر مطالب را بیان کرده و گفته "در راستای الزام نهادهای ناظر داخلی در خصوص رعایت قوانین و مقررات مبارزه با پولشویی و تأمین مالی به تبع آن ممنوعیت ارائه خدمات به کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی و گروه های تحریم هرگونه فعالیت با افرادی که براساس لیست اعلامی از سوی سازمان بین‌المللی نظیر سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا، وزارت امور خارجه آمریکا، خزانه‌داری آمریکا و غیره و تمامی لیست‌های تحریمی اعلامی از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، تحریم هستند ممنوع بوده و استعلام اشخاص و کالاهای تحریمی به آدرس فلان از طریق سامانه برای همکاران ذی مدخل در واحدها، باجه‌های ارزی و شعب بانک از طریق شبکه دوم در این راستا ضروری است."

به بانک ها می‌گویند هیچ خدماتی به افراد تحت لیست تحریم ندهید، لذا دو نفر از این افراد که از سوی آمریکایی‌ها تحریم شده اند و کارشان این بوده که ارز جمهوری اسلامی را از خارج به داخل می‌آوردند پیش من آمده و از این بخشنامه گلایه کردند

براین اساس به بانک ها می‌گویند هیچ خدماتی به افراد تحت لیست تحریم ارائه ندهید که دو نفر از این افراد که از سوی آمریکایی‌ها تحریم شده اند و کارشان این بوده که ارز جمهوری اسلامی را از خارج به داخل می‌آوردند پیش من آمده و از این بخشنامه گلایه کردند.

برخی افراد اطلاعات دور زنندگان تحریم را به آمریکا لو داده اند

-آیا این افراد تحریم‌ها را دور می‌زدند؟

آنها ارز متعلق به خودمان را از خارج وارد کشور می‌کردند، اما یک شیر پاک نخورده‌ای اطلاعات آنها را به آمریکا می دهد و این افراد تحریم می شوند، البته این افراد می دانستند چه کسی اطلاعاتشان را به آمریکایی ها داده است، اما چون برای من مسجل نیست، نمی‌توانم اسم این شخص را ذکر کنم، بنابراین به محض اینکه این  افراد تحریم شدند، بانکی که در آن حساب داشتند با آنها تماس گرفته و عنوان می کند سپرده های خود را خارج کنید تا مثلا به آنها لطف کنند و می گویند حسابتان را ببندید چراکه اگر حسابتان را نبندید، حساب خود بانک را تحریم می‌کنند، این یعنی دولت با بانک‌های خود و بانک مرکزی با سیستم واحدFIU  یعنی واحد اطلاعات مالی وزارت اقتصاد، به مدت حدود 3  است که مقررات و الزامات FATF را اجرا می‌کند.

ممانعت از ورود ارز به داخل کشور علت اصلی نابه سامانی بازار ارز

کدام عقل سلیم حکم می‌کند که در زمانی که تحریم هستیم، ورود دلار و ارز را به داخل کشور تحریم و ممنوع  کنیم، چرا؟ اگر خروج دلار را ممنوع می کردند، اشکالی نداشته و عاقلانه بود، اما واردات دلار را چرا ممنوع کردند؟

دولت چگونه می گوید که می‌خواهد FATF را اجرا کند، در حالی که 3 سال است که آن را اجرا می‌کند، آیا کسی پرسیده چرا ارز 19 هزار تومان شد؟ دلیل گرانی ارز این بود که ورود ارز را به داخل کشور ممنوع کردند، چرا ممنوع کردند؟ چه کسی باید در این زمینه پاسخگو باشد؟ کدام عقل سلیم حکم می‌کند که در زمانی که تحریم هستیم، ورود دلار و ارز را به داخل کشور تحریم و ممنوع  کنیم، اگر خروج دلار را ممنوع می کردند، اشکالی نداشته و عاقلانه بود، اما واردات دلار را چرا ممنوع کردند؟

-بر چه اساسی می گویید دولت واردات ارز را ممنوع کرد؟

 از کجا می‌گویم ممنوع کردند؟ چون پس از اینکه دلار 19 هزار تومان شد  مجبور شدند واردات دلار و طلا  را آزاد اعلام کنند، این سوال مطرح می شود که چه زمانی واردات را ممنوع کرده بودید که سپس آزاد کردید و چرا ممنوع کرده بودید؟، البته براساس  بند آخر الزامات 41 گانه مقرراتFATF  حمل پول نقد غیرقانونی و پولشویی است، یعنی  شما حق ندارید 50 هزار دلار در کیف خود گذاشته و به داخل ایران بیاورید و در زمانی که دولت ورود دلار و ارز خارجی را ممنوع کرده بود، گمرک وجوه نقد را از مسافران تحویل می گرفت تا منشأ آن را بررسی کند تا پولشویی نباشد و بعد از یک تا 45 روز اگر پولشویی نبود، پول را برمی‌گرداند، چه کسی دولت را ملزم به رعایت این الزامات کرده است؟  چه کسی FATF، را اجرا کرده است؟ سه سال بود که دولت آن را اجرا می‌کرد.

-چرا دولت ورود دلار را ممنوع کرد؟

دولت ورود دلار را ممنوع کرد، به این دلیل که  کار غیررسمی انجام نشود، نفت را رسمی و غیررسمی نمی‌فروشند به این دلیل که می خواهند همه چیز شفاف باشد، می‌خواهند بابک زنجانی ایجاد نشود و همه چیز شفاف شود، دلار را غیررسمی دریافت نمی کنند، چون می‌خواهند همه چیز شفاف انجام شود و دقیقا الزاماتFATF  را 3 سال است که اجرا کرده اند.

دولت برای تصویب دو الزام باقی مانده FATF تمام کشور را به هم ریخته است

تمام قرائن نشان می‌دهد که دولت که برای این دو مورد باقی مانده اینقدر خود را به زمین و آسمان کوبانده پا به زمین می‌کوبد و اصرار دارد، حتما آن 37 الزام را اجرا کرده  چون از اختیار خودش بوده است

بارها و بارها تبادل اطلاعات در راستای پذیرش FATF انجام شده است، اما دولت خود را به آب و آتش می‌زند و برای دو الزام باقی مانده تمام کشور را به هم ریخته  تا این دو الزام باقی مانده را به تصویب برساند، بنابراین آیا عقل سلیم قبول می‌کند که  37 الزام که به عهده خود دولت بوده اجرا نمی‌شود؟ تمام قرائن نشان می‌دهد که دولت که برای این دو مورد باقی مانده اینقدر خود را به زمین و آسمان کوبانده، پا به زمین می‌کوبد و اصرار دارد، حتما آن 37 الزام را اجرا کرده  چون از اختیار خودش بوده است.

شاید تاکنون 10 بیانیه توسط  FAFT در مورد ایران صادر شده باشد، البته تمام متن بیانیه ها درباره ایران نبوده اما نام ایران در بخشی از این بیانیه ها وجود داشته است و این اتفاق در حالی رخ می دهد که رسم بر این است وقتی FATF  می‌خواهد اجلاسی برگزار و بیانیه ای صادر کند پیش از آن از کشورها گزارش دریافت می کند و دولت ایران نیز در این مدت تعدادی گزارش ارائه کرده  است، بنابراین چرا گزارش‌هایی که به   FAFT  ارائه داد را منتشر نمی‌کند؟

-آیا دولت تاکنون اطلاعات خاصی در اختیار FATF قرار داده است؟

همانطور که در نامه ی 4 صفحه ای 75 نفر از نمایندگان مجلس توضیح داده شد دولت تاکنون گزارش های موردنیاز FATF  را ارائه داده چراکه به دنبال این بوده که به اصطلاح خودش، ایران را از لیست کشورهای غیرهمکار و پرریسک خارج کند، بنابراین دائما به آنها اطلاعات داده و با آنها مکاتبه کرده است و در موارد متعدد به FATF  گزارش داده است، چرا گزارش را برای ملت ایران منتشر نمی‌کند؟  گزارش باید منتشر  و مشخص شود دولت در این گزارش‌ها چه گفته است. چطور همه چیز باید برای دنیا شفاف باشد، اما برای ملت‌ ایران آنچه که توسط دولت گزارش داده شده شفاف نباشد؟

اقرار رئیس FATF به تأثیرگذاری این کارگروه در افزایش نرخ دلار در ایران

-آیا FATF هم معتقد است دولت الزامات را اجرا کرده است؟

 رئیس FATF؛ آقای مارشال بیلینگسلیا دستیار معاون خزانه‌داری آمریکا بوده است، چند روز قبل  آقای سلیا در آمریکا عنوان کرده که دلار 14 هزار تومانی کار FATF است، البته پیش از این 19 هزار تومان شد و پس از اینکه دولت FATF  را نقض کرد، قیمت دلار تعدیل شد، بنابراین دولت الزاماتFATF  را اجرا کرد و دلار 19 هزار تومان شد، اما دوباره مجبور شدند به صورت موقت الزامات FATF  را زیر پا بگذارند که واردات دلار را آزاد کردند و با این اقدامات دلار ظرف 3 روز به 9 هزار تومان رسید که دوباره خودشان جلوی کاهش قیمت آن را گرفته و اطلاعیه دادند که بانک ملی دلار را با رقم 11 هزار و 500 تومان دلار خریداری می کند و با این اقدام مانع کاهش قیمت آن شدند.

FATF  به عنوان ابزار هوشمند‌سازی تحریم آ‌مریکا در ایران عمل می کند

FATF در بیانیه‌ای که صادر کرده به بخش تبادل و ارائه اطلاعات ایران که از مهمترین الزامات FAFT بوده ایرادی وارد نکرده و ایرادات بیانیه‌های FATFدر بخش‌های دیگر است، بنابراین اطلاعات را در این مدت ارائه کرده و با FATF همکاری می‌کردند، اما میزان همکاری‌شان کافی نبوده است، بنابراین  FATF همچنان امیدوار است که ایران بخش دیگر الزامات را نیز اجرا کند.

زمانی که FATF می‌گوید دلار 14 هزار تومانی کار من است، چند جهت به ما می دهد مهمترین جهت این بوده که FATF  به عنوان ابزار هوشمند‌سازی تحریم آ‌مریکا در ایران عمل می کند، چرا ابزار هوشمندسازی ؟ چون برای جنگ اقتصادی، آمریکایی‌ ‌ها نیازمند اطلاعات هستند و همین اطلاعات  بوده که تحریم را هوشمند می‌کند. چرا گفتند تحریم هوشمند؟، چون هوشمند یعنی اطلاعات دقیق، شما با اطلاعات هوشمند می توانید نقطه‌ای حریف را بزنید، چطور موشک هوشمند به نقطه می‌زند، تحریم هوشمند هم به هدف می زند، البته در کتاب‌های خود آمریکایی‌ها هم  ذکر شده که تحریم هوشمند باید مبتنی بر اطلاعات باشد.

 FATF اطلاعات روش دور زدن تحریم ها را برای آمریکایی ها تأمین می‌کند

-چه کسی اطلاعات روش دور زدن تحریم ها را برای آمریکایی ها تأمین می‌کند؟

FATF اطلاعات روش دور زدن تحریم ها را برای آمریکایی ها تأمین می‌کند و دولت محترم جمهوری اسلامی ایران، رسما و سخاوتمندانه اطلاعات را به آنها می دهد، بنابراین دولت در این 3 سال FATF  را  تا آنجا که توانسته به شکل کامل اجرا کرده است و تنها دو موضوع CFT‌ و پالرموباقی مانده است، اینها آثارش چیست؟

تاکنون دو قانون داخلی در راستای الزامات  FATF تصویب شده همانند  قانون مبارزه با پولشویی کهFATF  به دولت دستور داده بود  که این قانون داخلی باید اصلاح شود و در مجلس نیز اصلاح شد، البته نمایندگان زهر این قانون را گرفتند و آن را به قانونی متناسب با نیاز جمهوری اسلامی تبدیل کردند.یکی دیگر از الزامات 41 گانه  FAFT حذف یک تبصره از قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم بوده است و در یک تبصره از قانون مذکور عنوان شده بود گروه‌های آزادی‌بخش و گروه هایی که علیه اشغال خارجی مبارزه می کنند تروریست محسوب نمی شوند و دولت با سخاوتمندی تمام لایحه ای به مجلس ارائه کرد تا این تبصره را حذف کند و نمایندگان طرفدار دولت نیز آن تبصره را حذف کردند، البته ما یک تبصره به جای آن قرار دادیم تا زهر حذف آن تبصره گرفته شود، اما این لوایح قوانین داخلی بوده  که ایران می تواند آن را تفسیر کند، اما زمانی که کنوانسیون‌ها را بپذیریم باید براساس تفسیر آنها اقدام کنیم.

-آیا موضوع تحفظ در کاهش آسیب های دو کنوانسیون پالرمو و CFT اثری ندارد؟

در بحث امکان تحفظ در دو کنوانسیون پالرمو و CFT اختلافاتی وجود دارد و نمی خواهم آن را کلا رد کنم. در پالرمو صحبت‌هایی مطرح می شود که امکان تحفظ وجود دارد، اما برخی می‌گویند این مسئله امکان پذیر نیست، البته همه کارشناسان در خصوص عدم امکان قبول شرط تحفظ در موضوع CFT اتفاق نظر دارند، فقط در مورد پالرمو این اختلاف وجود دارد که آیا با شروطی می توانیم خود را از خطرات آن مبرا کنیم یا خیر.

این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد که از 41  الزام FATF، حدود 39 الزام اجرا شده و 37 الزامش فقط در دست دولت بوده و در این 3 سال اجرایی کرده است و آن چه در زمینه اقتصادی در این 3 سال گذشته اتفاق افتاده، بخشی ناشی از اجرای الزامات FATF  است که اقتصاد کشور را دچار افت کرده است.

مسئله FATF فقط تبادل بانکی نیست، بلکه ممنوعیت حمل پول دستی است

مسئله FATF فقط تبادل بانکی نیست که باید شفاف باشد، ممنوعیت حمل پول دستی هم است. یعنی شما ارز را به صورت چمدانی نمی‌توانید حمل کنید، یعنی همه چیز باید رصد و به آنها اطلاع داده شود.

FATF برای بستن دست ایران در جنگ اقتصادی است

به نظر من دقیقا FATF   برای بستن دست ایران در جنگ اقتصادی در خصوص مقابله با تحریم‌ها و هوشمندسازی تحریم های آمریکا است. از این رو با اجرای مفاد این الزامات 41 گانه در 3 سال گذشته توسط دولت، اقتصاد کشور قفل شده است.

اجرای FATF موجب شد که نرخ دلار در کشور به 19 هزار تومان برسد، البته نمی‌خواهم بگویم که همه مسائل ناشی از FATF است، بلکه فرمول‌های اقتصادی، مسئله نقدینگی نیز در این شرایط تأثیرگذار بوده، چراکه اقتصاد یک بعدی نیست که یک مسئله ای مانند FATF، اقتصاد را به اینجا رسانده باشد، اما قطعا در هوشمندسازی تحریم و در قفل کردن اقتصاد کشور اجرای الزامات FATF توسط دولت موثر بوده است.

-استدلال موافقان تصویب و اجرای FATF چیست؟

موافقین یک استدلال بیشتر ندارند و نماد آن، سخنان علنی آقای ظریف وزیر خارجه است، وی اخیرا اعلام کرد که من تضمین نمی‌کنم که با پذیرشFATF وضعیت کشور بهتر شود،  اما تضمین می‌کنم اگر FATF را نپذیرید، بهانه دست آمریکا بیشتر شده و به ما فشار خواهد آورد.

-آیا با نپذیرفتن FATF گرانی ها بیشتر نمی شود؟

این موضوع عنوان می شود که در صورت عدم تصویب و اجرای دو کنوانسیون پالرمو و CFT که تنها دو الزام از 41 الزام  FATF است، در کشور گرانی ایجاد می شود، اما نظر ما 180 درجه عکس این رویکرد دولت است، چراکه معتقدیم که شرایط کنونی کشور و مشکلات اقتصادی و گرانی ها ناشی از اجرای الزامات 41 گانه FATF  است و قطعا هر چه در اجرای آن جلوتر برویم، کشور بیشتر غرق و اقتصاد کشور بیشتر دچار مشکل می شود، کما اینکه در این 3 سال به خاطر اجرای الزامات FATF به اقتصاد کشور ضربات سنگینی وارد شد.

به نظر من FATF یعنی اینکه ما با دستان خود راه مقابله با تحریم‌ها را می‌بندیم، یعنی همه منفذها و روزنه‌های مقابله با تحریم را پر کنیم.

مسئولان جمهوری اسلامی ایران عمق موضوع FATF را نفهمیده اند

-چرا بعد از گذشت چندین ماه هنوز مسئله FATFتعیین تکلیف نشده است؟

به نظر من  اکثر مسئولان جمهوری اسلامی ایران عمق موضوع FATF را نفهمیده اند و شاید بیشتر آنها 50 صفحه مطلب در خصوص این حرکت فریبکارانه غرب را مطالعه نکرده باشند.

 موضوع FATF بحث کاملا فنی است و متأسفانه برخی از متولیان نمی‌گذارند این مطالب به صورت کارشناسی توسط مسئولان فهمیده شود.هنر برخی از عناصر دولتی و برخی غرب گرایان افراطی این بوده است که موضوع FATF را به یک مسئله سیاسی تبدیل کنند تا با دو قطبی سازی سیاسی در کشور واقعیت را  غلط جلوه داده و اجازه ندهند این موضوع کاملا فنی و اقتصادی برای مسئولان و مردم به صورت شفاف فهمیده شود.

-آقای رئیس جمهور اخیرا اعلام کرده اند که رهبری با تصویب FATF مخالفتی ندارند؟

این اظهارات و ادعاها کاملا نادرست بود. آقای آملی لاریجانی در مجمع تشخیص مصلحت اعلام کرده که من از رهبری در این رابطه پرسیدم و ایشان فرمودند که این حرف درست نیست.

در خصوص پولشویی ما به جد معتقد به مبارزه با آن هستیم که یکی از انواع پولشویی مربوط  به قاچاق کالا و مواد مخدر است است که حتما دولت باید با آن مبارزه کرد، اما آنچه FATF  به عنوان  پولشویی می‌داند، این است که ما نفتمان را نفروخته و پولش را وارد کشور نکنیم، در حالی که رویکرد فروش نفت و وارد کردن پول آن از نظر ما کاملا مشروع است ولی FATF این را پولشویی می‌داند، اما ما حقمان این است که نفتمان را فروخته و پولش را وارد کنیم، نمی خواهیم دزدی کنیم و پولشویی هم نمی‌کنیم، بلکه نفت خودمان که برای خودمان است را فروخته و پولی که برای خودمان  بوده را به صورت غیررسمی می‌آوریم. مگر ما باید تابع الزامات آمریکایی باشیم که می‌خواهد ما را از بین ببرند.

-علت استعفای آقای ظریف چه بود؟

بعد از 7 یا 8 سال جنگ نیابتیِ آمریکا با ما و جبهه مقاومت، آقای بشار اسد به ایران سفر کرد و این اقدام، پیام اقتدار، قدرت و پیام پیروزی جبهه مقاومت و در رأس آن رهبر معظم انقلاب را مخابره کرد. حالا به خاطر اشکالات اداری و یا هر دلیل دیگر، آقای ظریف آنجا نبوده است، آقای ظریف در این موقعیت که همه رسانه‌های دنیا چه دشمنان و چه دوستان به این پیام قدرت جمهوری اسلامی ایران می‌پردازند نباید حاشیه بزرگ درست می کرد که آن پیام گم و کمرنگ شود، از آقای ظریف به عنوان یک دیپلمات که سال ها در آمریکا و ایران آموزه های دیپلماتیک را فراگرفته است، انتظار بود که به این مسئله بدیهی توجه می کرد و به خاطر اختلاف با آقای روحانی این سفر مهم را تحت الشعاع احساسات درونی خود قرار نمی داد./

پایان پیام

 

کلید واژه‌ها

اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

آخرین اخبار
Powerd By : Tasvirnet