هدر اصلی سایت
PrintPageچاپPrintPageچاپ با عکس ToFriendارسال به دوستان Whatsapp google_plus Line twitter
فلاحتی:

نگاه فرمولی و سخت‌افزاری باعث انباشت بدهی‌ها در آموزش و پرورش شده است

سرویس فرهنگی
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه نگاه فرمولی سازمان برنامه باعث انباشت بدهی‌ها در آموزش و پرورش شده، خواستار متفاوت شدن نحوه بودجه‌نویسی برای این وزارتخانه شد.
جمعه 23 فروردین 1398 ساعت 11:09
نگاه فرمولی و سخت‌افزاری باعث انباشت بدهی‌ها در آموزش و پرورش شده است عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه نگاه فرمولی سازمان برنامه باعث انباشت بدهی‌ها در آموزش و پرورش شده، خواستار متفاوت شدن نحوه بودجه‌نویسی برای این وزارتخانه شد. https://cdn.icana.ir/d/019/201711109080690420.jpg نگاه,فرمولی,و,سخت‌افزاری,باعث,انباشت,بدهی‌ها,در,آموزش,و,پرورش,شده,است Icana

فرهاد فلاحتی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت  در پاسخ به این سوال که چرا آموزش و پرورش هر سال علیرغم اختصاص 100درصدی بودجه دچار بدهی می‌شود، توضیح داد: یکی از مسائل عمده آموزش و پرورش در مسائل بودجه‌نویسی، کسری آن است که هر سال به سال بعد منتقل می‌شود؛ مادام که این کسری جبران نشود، حتی تخصیص‌های 100درصدی هم نمی‌تواند مشکل آموزش و پرورش را رفع کند.

نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید تکلیف مواجه شدن با کسری بودجه در آموزش و پرورش در دولت مشخص شود، افزود: هنوز آموزش و پرورش و سازمان برنامه به یک رقم واحدی از بدهی‌های این وزارتخانه از سالیان گذشته تا به امروز نرسیده‌اند؛ حتی کمیسیون آموزش مجلس آمار و اطلاعات دقیقی از بدهی‌های آموزش و پرورش با ریز و جزء آن را ندارد.

برخی مطالبات فرهنگیان از چهار یا شش سال قبل مانده است

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اینکه آمارها شفاف نیست، ادامه داد: خود آموزش و پرورش هم نتوانسته شفافیت مدنظر را مشخص کند؛ اینکه از پاداش پایان خدمت معلمان چیزی مانده یا خیر؛ هزینه ایاب و ذهاب فرهنگیان در نقل و انتقالات پرداخت شده است یا نه؛ طلب معلمان بابت امتحانات چقدر است و رقم‌های متعدد دیگری که در احکام بودجه‌ای وجود دارد.

وی با بیان اینکه برخی مطالبات به چهار یا شش سال قبل برمی‌گردد که پرداخت نشده و شفاف نیست، افزود: بعد از شفاف شدن، این ارقام باید به تایید سازمان برنامه و بودجه برسد.

تخصیص اعتبارات 100درصدی است ولی نیاز آموزش و پرورش رفع نمی‌شود

وی توضیح داد: اختلاف نظری بین سازمان برنامه و آموزش و پرورش در امر بودجه نویسی وجود دارد؛ سازمان به لحاظ ارقام و آمار می‌گوید هر ساله آنچه نیاز آموزش و پرورش است، تخصیص پیدا می‌کند اما در میدان عمل مشاهده می‌شود بسیاری از هزینه‌ها انجام نشده است.

فلاحتی گفت: آنچه سازمان برنامه با زبان بودجه‌ریزی خود به آموزش و پرورش تخصیص می‌دهد با آنچه که آموزش و پرورش در میدان عمل به آن نیاز دارد، متفاوت است.

وی با ذکر مثالی توضیح داد: نسبت معلم به دانش‌آموز در کشور یک به 32 است؛ سازمان برنامه و بودجه نیز جمعیت دانش‌آموزی را به این نسبت تقسیم می‌کند و می‌گوید فلان تعداد معلم نیاز داریم و برای همان میزان اعتبارات در نظر گرفته می‌شود در حالی که در میدان عمل حتی کلاس‌های تک نفره و چند نفره در کشور وجود دارد که آموزش و پرورش باید به آنها معلم اختصاص دهد.

باید بودجه‌نویسی آموزش و پرورش با دستگاه‌های دیگر متفاوت باشد

این نماینده مجلس افزود: به همین دلیل برخی مدارس با مازاد معلم روبرو هستند و برخی دیگر با کمبود و به گونه‌ای بوده که آموزش و پرورش مجبور شده نیروی حق التدریس بگیرد؛ مواردی از این دست زیاد است لذا این مطالبات جمع شده و به بدهی وزارتخانه به فرهنگیان تبدیل و از سالی به سال بعد منتقل می‌شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تاکید بر اینکه باید برای بودجه‌نویسی آموزش و پرورش یک تفاوت جدی با دستگاه‌های دیگر قائل شد، گفت: نگاه فرمولی و سخت‌افزاری سازمان برنامه به حوزه آموزش و پرورش باعث انباشت این بدهی‌ها شده است./

پایان پیام

پیشنهاد سردبیر
اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000