هدر اصلی سایت
PrintPageچاپPrintPageچاپ با عکس ToFriendارسال به دوستان Whatsapp google_plus Line twitter
فرهنگی در تشریح سوال خود از وزیر علوم:

وزارت علوم با دانشکده های توسعه دهنده رشته های مهارتی رفتار مناسبی ندارد

سرویس صحن
نماینده مردم تبریز در مجلس گفت: طبق چشم انداز دانشجویان مهارتی باید به یک میلیون و 200 هزار نفر برسند، ولی با حمایت های فعلی وزارت علوم امکانپذیر نخواهد بود، چرا که بسیاری از مراکز جامع علمی کاربردی تعطیل شده اند.
سه‌شنبه 27 فروردین 1398 ساعت 17:17
وزارت علوم با دانشکده های توسعه دهنده رشته های مهارتی رفتار مناسبی ندارد نماینده مردم تبریز در مجلس گفت: طبق چشم انداز دانشجویان مهارتی باید به یک میلیون و 200 هزار نفر برسند، ولی با حمایت های فعلی وزارت علوم امکانپذیر نخواهد بود، چرا که بسیاری از مراکز جامع علمی کاربردی تعطیل شده اند. https://cdn.icana.ir/d/019/201603108620848704.jpg وزارت,علوم,با,دانشکده,های,توسعه,دهنده,رشته,های,مهارتی,رفتار,مناسبی,ندارد Icana

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، محمدحسین فرهنگی در نشست علنی نوبت عصر امروز (سه شنبه 27 فروردین) مجلس شورای اسلامی در توضیح سوال خود مبنی بر علت عدم توجه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به توسعه و تصویب رشته ها و حمایت از آموزش های کاربردی، مهارتی و مرتبط با مشاغل موجود در کشور چیست؟ گفت: یکی از مسیرهای اشتغال در کشور آموزش های مرتبط با اشتغال است، در حالی که شاهدیم بخش های آموزش های عالی که زیرنظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هستند، با مشاغل مورد نیاز و نیازهای اقتصادی کشور منطبق نیست. وزارتخانه درخصوص مراکز آموزشی دانشگاه ها و دانشکده هایی که مرتبط با مشاغل و مهارت های آموزشی علمی کاربردی در دستور کار قرار دارند، رفتار مناسبی ندارد و از آنها به درستی حمایت نمی کند.

وی ادامه داد: مناسب بود به جای این رفتار، تقویت و رسمیت دادن به آموزش های کاربردی این دوره ها و استانداردسازی آنها و تقویت آنها مبادرت می کرد و مسیر را که منطبق با مصالح کشور است، با جدیت پیگیری کند. در سال های اخیر شاهد کاهش آموزش مهارت های کاربردی در مقاطع مختلف بودیم، آمار دانشجویان مهارتی از 600 هزار دانشجو در سال 92 به 240 هزار نفر در سال 95 و 130 هزار نفر در سال 97 کاهش پیدا کرده است و رشته هایی که به فارغ التحصیلان بیکار اضافه می کنند به طور جدی مورد حمایت هستند و به صورت نسبی در حال گسترش هستند و مشکل بودجه و امکانات ندارند.

فرهنگی تصریح کرد: طبق چشم انداز دانشجویان مهارتی باید به یک میلیون و 200 هزار نفر برسند، ولی با حمایت های فعلی وزارت علوم امکانپذیر نخواهد بود. بسیاری از مراکز جامع علمی کاربردی تعطیل شده اند، مدافع آموزش عالی در دولت وزارت علوم است و می تواند به آمارها و اولویت بندی برنامه ها اعتراض کند. واحدهای جامع علمی کاربردی که در طول یکی دو سال گذشته تعطیل شده اند، بعضاً از دیوان عدالت اداری حکم گرفتند یا دوباره احیا شدند، این از وزار علوم قابل قبول نیست.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: پذیرش دانشجویان در مقاطع کارشناسی ارشد در دانشگاه علمی کاربردی امکانپذیر نیست. درخصوص تکنیک های جدید بورس، اینترنت اشیا و رشته های نو هیچ برنامه مدون و مشخصی وجود ندارد و در دستور کار وزارت علوم هم نیست. خیلی از دوره هایی که مورد پذیرش در علوم محض هستند و مابه ازایی در حوزه اشتغال ندارند، کاهش در آنها صورت نمی گیرد.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس گفت: باید دوره های جدیدی مناسب بازار کار تدوین شود و حمایت ها از آن صورت گیرد. واحدهایی که تعطیل شده و می شوند، واحدهایی هستند که ریالی از دولت بودجه نمی گیرند، اینها هزینه هایشان را از دانشگاه هایشان تامین می کردند، اما در یک روند کاهش قرار گرفته اند. چرا این اتفاق برای دانشگاه هایی که صرفاً هزینه می کنند رخ نمی دهد؟

وی اظهار کرد: این شرایط مطابق با وضعیت فعلی کشور نیست، اگر نظارت ها را افزایش می دادند، این مشکلات به وجود نمی آمد. رشته هایی که بیش از 50 سال سابقه دارند باید بروند در دانشگاه هایی که یکی دو دهه بیشتر سابقه ندارند، این چه سیاستگذاری و اولویت گذاری است؟

فرهنگی اظهار کرد: دکتر غلامی ضمن توضیحاتی که از گذشته دادند، وعده هایی برای آینده دادند، اما در حد مطلوب شرایط فعلی کشور نبود. ایشان گفت که برخی واحدهای علمی کاربردی به مستخدمان و کارمندانشان آموزش می دادند، چرا اجازه می دادید چنین کاری انجام دهند، ضابطه می گذاشتید. مگر اینها زیرمجموعه شما نیستند؟ مگر سیاست های اینها را وزارت علوم تعیین نمی کند؟ چرا آنها را منع نکردید؟ ضمن اینکه با اطلاعاتی که بنده دارم، اطلاعاتی که به شما دادند دقیق نیست.

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: واحدهای متعددی را سراغ دارم که تعطیل شده اند در حالی که هیچگونه اشکالی که فرمودید، نداشتند و در حال حاضر مکان آنها تبدیل به فضای اداری شده، قبل از شما بودجه نمی گرفتند و در حال حاضر دانشجویان آنها سوق پیدا کرده اند به سمت آموزش های زیرزمینی، زیرا آموزشی به طور رسمی داده نمِی شود. بسیاری از دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی مستقیماً به بازار کار هدایت می شدند، استدلال شما پذیرفته نیست.

وی گفت: بیش از 35 درصد دانش آموزان متوسطه در هنرستان های فنی و حرفه ای در مدارس کار و دانش کشور مشغول به کار هستند، در 5 سال آینده پیش بینی شده است این آموزش ها به 45 درصد برسد، یعنی میلیون ها نفر در مقاطع تحصیلی پایین تر از آموزش عالی در حال تحصیل آموزش های مهارتی در مقطع متوسطه هستند.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس بیان کرد: شما باید تحرک مناسبی داشته باشید تا به سرعت بتوانید خود را برسانید به پاسخگویی به این جمعیت عظیمی که از شما انتظار آموزش عالی دارند، به ذهن کسی هم نرسد که اگر در هنرستان درس می خواهند نیازی به آموزش عالی ندارد.

فرهنگی ادامه داد: دوره های غیرآکادمیک و غیرحرفه ای گواهی می دهند، که باید ارزش استخدامی داشته باشند، آموزش های بی ربط ارزش استخدامی داشته و آموزش های مرتبط ارزش استخدامی ندارند، این چه فاجعه ای در کشور است. از حضرتعالی انتظار داشتیم دفتری را که مربوط به تامین بودجه دانشگاه های فنی و حرفه ای است ، مداخله می فرمودید و با رئیس سازمان صحبت می کردید که بودجه ای به دانشگاه بدهند که شما بتوانیم پاسخگوی استان ها و شهرستان ها باشید. فردا 50 درصد آموزش عالی کشور باید پاسخگوی هنرآموزان و هنرجویان باشد. این با مدیریت فعلی و با چشم انداز فعلی سازگار نیست.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس در پایان گفت: انتظار دارم آن چیزی که تاکنون گفته و شنیده شد، واقعا عملیاتی کنند و نشستی با ایشان داشته و قولی از ایشان بگیریم که اتفاقات خوبی در این حوزه شاهد باشیم. بنده از توضیحات قانع نشدم، اما درخواست می کنم به رأی گذاشته نشود./

پایان پیام

 

پیشنهاد سردبیر
اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000