هدر موبایل
1398/02/11 11:27:09
سرویس فرهنگی
میرزاده:

حجم مطالب درسی متناسب با ساعات آموزشی نیست

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: حجم مطالب درسی متناسب با ساعات در نظر گرفته شده نیست، به همین دلیل باعث افت آموزشی می‌شود و از طرف دیگر حق مطلب در کلاس‌های درس ادا نمی‌شود.
حجم مطالب درسی متناسب با ساعات آموزشی نیست سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: حجم مطالب درسی متناسب با ساعات در نظر گرفته شده نیست، به همین دلیل باعث افت آموزشی می‌شود و از طرف دیگر حق مطلب در کلاس‌های درس ادا نمی‌شود. https://cdn.icana.ir/d/019/201903105584552947.jpg حجم,مطالب,درسی,متناسب,با,ساعات,آموزشی,نیست Icana

سید حمایت میرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت؛ با اشاره به انتقادها مبنی بر کم بودن ساعت آموزشی دانش‌آموزان ایرانی نسبت به میانگین جهانی گفت: آنچه که بنده می‌دانم این است که ساعات درسی متناسب با حجم مطالب درسی نیست یا حجم مطالبی که در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد، متناسب با ساعات در نظر گرفته شده نیست و اینجا یک اشکال اساسی وجود دارد و آن این است که یا باید حجم مطالب را کم کرد تا در آن ساعت بتوان آنها را تدریس کرد و یا باید ساعات آموزشی را بیشتر کرد تا بتوان آن حجم از مطالب را تدریس کرد.

متناسب نبودن ساعات درسی با حجم مطالب جلوی خلاقیت معلم و دانش‌آموز را می‌گیرد

ساعت کم آموزشی باعث افت تحصیلی می‌شود

نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به دلیل اینکه حجم مطالب متناسب با ساعات در نظر گرفته شده نیست، به همین دلیل باعث افت آموزشی می‌شود و از طرف دیگر حق مطلب در کلاس‌های درس ادا نمی‌شود و معلم و دانش آموز می‌خواهند زودتر کتاب تمام شود؛ از طرفی هم از آموزش و پرورش برای نظارت به اتمام حجم مطالب درس برای آمادگی امتحانات خرداد می‌آیند. بنابراین در این شرایط معلم مجبور است تا کلاس را هر طور شده به اتمام برساند حالا چه دانش آموز متوجه شده باشد و چه متوجه نشده باشد.

وی افزود: متاسفانه حجم مطالب آموزشی متناسب با ساعات در نظر گرفته شده نیست و همین امر باعث می شود تا جلوی خلاقیت معلم و دانش آموز گرفته شود و فرصتی برای کارهای مهارتی، عملی و پژوهشی و سوال‌های دانش آموزان نباشد. دانش‌آموزان متفاوت هستند و ممکن است حرف‌های متفاوتی بزنند و یا گروه‌بندی شده و راجع به یک موضوع بحث کنند و شاید نیاز باشد از مراکزی بازدید کنند که همه اینها نیازمند متناسب‌سازی حجم مطالب با ساعات درسی است.

ارتباط طولی و عرضی بین مطالب درسی مشکل‌ساز است

سخنگوی فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: یا باید ساعات درسی را به حدی افزایش داد که دانش آموز ناهار را در مدرسه بخورد و بعدازظهر هم باشد و از مراکز علمی بازدید داشته باشد و مزایای مادی معلم نیز در نظر گرفته شود یا به هر دلیلی همین یک شیفت باشد اما باید حجم مطالب را کمتر کنیم.

برخی از ناشران کتب درسی تاکنون آن مطالب را تدریس نکردند

میرزاده با بیان اینکه در برخی مواقع ارتباط طولی و عرضی بین مطالب درسی مشکل‌ساز است، تصریح کرد: ممکن است برخی مطالب در یک پایه تحصیلی باشد و همان مطلب در پایه دیگر نیز مطرح شود و ناشی از اینست که بسیاری از افراد که مولف و استاد کتاب درسی هستند، خودشان معلم آن کلاس نبودند، مثلا ممکن است برای یک پایه تحصیلی کتابی نوشته باشد که تا حالا آن را تدریس نکرده است اما اگر معلم بود و آن را تدریس می‌کرد متوجه می‌شد که حجم مطالب متناسب با ساعات درسی نیست.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: به عنوان مثال با استاد یک دانشگاهی قرارداد بسته شده و کتابی را به سرفصل‌هایی نوشته اما خود در مقطع دیگری تدریس می‌کند که بنده فکر می‌کنم این مبحث مشکل اولویت‌دارتر است.

تناسب حجم کتاب با ساعات در نظر گرفته شده در اولویت است

این نماینده مردم در مجلس دهم خاطرنشان کرد: باید در تمام حوزه‌ها استاندارد جهانی رعایت شود. تعدادی از کشورهای دنیا در هر حوزه‌ای مبحثی را به عنوان استاندارد تعریف کردند و در حوزه‌های دیگر نیز این استانداردها را تعریف کردند که با یکدیگر همخوانی دارد. باید این سوال را پرسید حقوقی که معلم دریافت می‌کند، آیا مطابق با استانداردهای بین‌المللی است؟ اولویت ما باید تناسب حجم کتاب با ساعات در نظر گرفته شده باشد./

پایان پیام

 

اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

خبر مرتبط

آخرین اخبار
Powerd By : Tasvirnet