هدر اصلی
1398/02/24 13:51:21
سرویس فرهنگی
در کمیسیون فرهنگی بحث شد:

ذائقه موسیقایی مردم چرا تغییر کرده است؟

مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ می‌گوید نباید خود را تافته جدا بافته از جهان بدانیم و غلبه موسیقی جهانی پاپ و سبک را نادیده بگیریم.
ذائقه موسیقایی مردم چرا تغییر کرده است؟ مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ می‌گوید نباید خود را تافته جدا بافته از جهان بدانیم و غلبه موسیقی جهانی پاپ و سبک را نادیده بگیریم. https://cdn.icana.ir/d/019/201902106940368225.jpg ذائقه,موسیقایی,مردم,چرا,تغییر,کرده,است؟ Icana

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت دومین جلسه از سلسله نشست‌های گفت‌وگوی فرهنگی با محوریت موسیقی در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

حاضران در این جلسه به بیان دلایل تغییر ذائقه موسیقایی ایرانیان در دهه اخیر اشاره کردند.

عرفان‌پور: تغییر ذائقه موسیقایی یک مسئله چند بعدی است

میلاد عرفان‌پور؛ مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری با اشاره به اینکه ذائقه موسیقایی جوان ایرانی تغییر شکل داده و این تغییر شکل مطلوب ما نیست، افزود: این موضوع از سیاستگذاری و تولیدهای ما در حوزه سینما، ادبیات، تئاتر و ... منفک نیست و اینها همانند حلقه های یک زنجیر هستند که ذائقه مردم را به یک سمت و سوی واحدی هدایت کرده است که طبعا موسیقی از آن الهام گرفته است.

در ادامه وی بهترین راه حل و درمان ذائقه موسیقایی مردم را "تولید خوب و تولید گفتمانی انقلاب اسلامی" دانست و برای رسیدن به این هدف، حمایت از نهادهای تولید کننده از لحاظ تامین بودجه برای تولید مطلوب را اثرگذار معرفی کرد.

وی با اشاره به سابقه و آثار مطلوب حوزه هنری، کمبود بودجه این موسسه را دلیلی برای ادامه یافتن تغییر ذائقه مردم و غفلت از ظرفیت الگوسازی بیان کرد.

عرفان پور، یکی دیگر از دلایل تغییر ذائقه موسیقایی را مشکلات موجود در محتوا، شعر و عدم حمایت از ادبیات فاخر کشور دانست و یکی از مهمترین عوامل را "رسانه" مشتمل بر تلویزیون، فضای مجازی و ... قید کرد که از لحاظ سیاستگذاری رها شده اند.

رمضانی: غفلت از ظرفیت آموزش و پرورش در حوزه موسیقی

علی رمضانی مدیرکل فرهنگی هنری اردوها و فضاهای پرورشی آموزش و پرورش، با اشاره به فعالیت های هنری و فرهنگی این وزارتخانه همچون برگزاری مسابقات در این حوزه از ظرفیت 14 میلیونی در آموزش و پرورش خبر داد و در ادامه گزارشی از رونق فعالیتهای هنری و فرهنگی در آموزش و پرورش ارائه کرد که از این جمله میتوان به اختصاص یک هفته به عنوان هفته سرود و تئاتر، برگزاری مسابقات در حوزه فرهنگی و ... اشاره کرد.

در ادامه وی حوزه آموزش و پرورش را یک حوزه پرمخاطب و تاثیر پذیر نام برد و خواستار همکاری و ورود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این حوزه و همچنین افزایش بودجه برای امور فرهنگی آموزش و پرورش شد.

جلالی: ذائقه کشور در تمام حوزه ها تغییر کرده و موسیقی از آن مستثنی نیست

همچنین فرهود جلالی، مدیر مرکز فرهنگی هنری پارپیرار و فعال فرهنگ و هنر اقوام تأکید کرد: سیاستگذاری ها در حوزه موسیقی هماهنگ با ممیزی و تحقیقات انجام شده نیست و رفتارهای ما در عرصه های مختلف همچون شأن قائل نبودن برای هنرمندان برجسته، روند طولانی و پر هزینه فعالیت های موسیقی از اخذ جواز تا برگزاری کنسرت و ... سبب تغییر ذائقه امروز شده است چرا که فعالان فرهنگی اغلب پشت پرده امور فرهنگی نیستند و سیاستگذار واحدی در این حوزه وجود ندارد.

وی افزود: باید چهل سال سیاسگذاری در این حوزه را بررسی کنید چرا که این خط مشی ها سبب تغییر ذائقه امروز شده است.

یارندی: کار کارشناسی و تحقیقاتی باید مبنای ارائه راه حل برای تغییر ذائقه موسیقایی باشد

سرهنگ مهدی یارندی مدیر کل امور هنری معاونت اجتماعی ناجا گفت: برای رسیدن به تعاریف واحد و نقطه شروع کار در این حوزه، لازم است ابتدا کمیته ای برای تحقیق و پژوهش مبنی بر بررسی مواردی همانند اینکه تغییر در چه مرحله ای است، علل تغییر ذائقه موسیقایی کدامند، ایفای نقش هر نهاد و ارگان در این خصوص چگونه باشد، چه اصلاحاتی باید صورت گیرد و ... تشکیل شود و سپس بر مبنای آن ارائه راهکار در این خصوص صورت گیرد و سهم هر نهاد و ارگان تعیین شود.

ایشان از آمادگی ناجا برای کمک به صورت ایجابی در این مورد خبر داد.

اسعدی: لزوم تحقیقات استراتژیک و راهبردی در حوزه موسیقی  

در ادامه هومان اسعدی؛ عضو هیئت علمی و مدیر گروه موسیقی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه انواع موسیقی همچون سنتی، کلاسیک و .. محلی برای ظهور ندارند، گفت: صدا وسیما همچنان از نشان دادن آلات موسیقی اجتناب میکند علیرغم اینکه مسئله فقهی در این خصوص وجود ندارد و در فضاهای مجازی همانند اینستاگرام براحتی در معرض نمایش است؛ بنابراین وقتی عرضه صورت نمی‌گیرد، تغییر ذائقه امری بدیهی است.

وی افزود: این موضوع دغدغه بسیاری از کشورهای خارجی همچون اسپانیا و فرانسه نیز هست و تحقیق های متعددی در این خصوص در داخل و خارج صورت گرفته است و برخی اعتقاد دارند که به علت ظهور فضاهای مجازی، سلیقه موسیقایی اصطلاحاً از تک خوارگی به همه چیز خوارگی تبدیل شده است.

اسعدی ادامه داد: این بدان معنا است مردم همه نوع موسیقی را گوش میکنند اما با چه نسبتی و در چه شرایط متفاوت است و نیاز به تحقیقات جدی نیاز دارد ولی من پیشنهاد میکنم تحقیقاتی از نوع تحقیقات راهبردی و استراتژیک در این خصوص صورت گیرد.

ترابی:  پذیرش واقعیت های جامعه جهانی و آموزش اصول اولیه موسیقی در مدارس

علی ترابی مدیر کل دفتر موسیقی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز افزود: یکی از مشکلات ما این است که خود را تافته جدا بافته از جهان میدانیم و غلبه موسیقی جهانی پاپ و سبک را نادیده میگیریم.

وی ادامه داد: اگر در دهه های اول بعد از انقلاب موسیقی سنتی ما گل کرد به خاطر شرایط گلخانه ای آن زمان بود؛ بدین معنا که جلوی موسیقی پاپ را گرفته بودیم و نهایتا واقعیت ما را به مسیری دیگر هدایت کرد با ظهور رسانه ها غیر از صدا و سیما همچون فضاهای مجازی این نهال (موسیقی پاپ) شکل گرفت و چون ساده و جوان پسند بود سریع رشد کرد.

ترابی گفت: نباید الان حسرت دوران گذشته را بخوریم زیرا واقعیت ها خودشان را تحمیل کردند و باید واقع بین بود.

وی ادامه داد: اینکه اساسا چند درصد از جوانان ما موسیقی خود را از کانال موسیقی های مجاز گوش میکنند، من به جرات میگویم زیر 30 درصد زیرا آنقدر دسترسی به موسیقی در سراسر دنیا سهل و آسان است که جوان ما اطلاع ندارد کدام موسیقی مجاز است و کدام مجاز نیست.

وی تاکید کرد: باید واقعیت های جهانی را پذیرفت و ما هم جدا نیستیم و اگر بخواهیم جدا باشیم شرایط این اجازه را به ما نمیدهد.

در پایان مدیر کل دفتر موسیقی معاونت هنری وزارت فرهنگ به تفاوت نظام آموزش و پرورش ایران با نظام آموزشی در دنیا در خصوص برخورد با موسیقی اشاره کرد و ذکر کرد که نظام آموزشی در خصوص موسیقی اصولی گام برنداشته است چرا که حتی اصول اولیه موسیقی در مدارس آموزش داده نمی­شود و نظام آموزشی هیچگونه توجهی به این مسائل ندارد.

سیاوشی: سیاستگذاری واحد در موسیقی نیازمند افراد جسور و آگاه به چهارچوب نظام است

طیبه سیاوشی شاه عنایتی نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون فرهنگی نیز در این جلسه، موسیقی را یکی از سرگرمی ها و علائق مردم دانست که اکثریت مردم توجه خاص و ویژه­ای به آن دارند.

وی افزود: هنوز موسیقی به صورت رسمی پذیرفته نشده است و گاهی به صورت امر غیر فرهنگی شناخته و بیان میشود و نادیده گرفتن ظرفیت 14 میلیونی در آموزش و پرورش، مصداقی بر این موضوع است.

وی اضافه کرد: نمیتوان وجود موسیقی را در ایران انکار کرد و باید موسیقی در حوزه سیاستگذاری لحاظ شود و این مسئله نیازمند افراد جسور و آگاه به چهارچوب نظام است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: تلاش و اهتمام بر این است در حوزه تغییر ذائقه موسیقایی مردم ایران که از دید حاضران جلسه متفاوت است با استفاده از تحلیل و دستاوردهای مراکز پژوهشی و دانشگاهی بتوانیم به یک سیاستگذاری واحد و موثری در حوزه موسیقی برسیم.

مازنی: کمیسیون فرهنگی محل گفتگوی اهالی فرهنگ

احمد مازنی نماینده مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون فرهنگی نیز کمیسیون فرهنگی را غیر از تعیین بایدها و نبایدهای قانونی و نظارتی در حوزه فرهنگ، محلی برای گفتگوی تعاملی میان تمام اهالی فرهنگ دانست که در آن بتوان کلیه متولیان، ذینفعان و صاحب نظران این حوزه را به هم نزدیک کرد.

وی تاکید کرد: این گفتگوها باید خروجی موثر و راهبردی داشته باشد چرا که صرف نشستن، گفتن و برخاستن مشکلی را حل نمیکند لذا با تحلیل درست باید به راهکار برسیم./

پایان پیام

اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

آخرین اخبار
Powerd By : Tasvirnet