هدر موبایل
1398/04/04 00:42:00
سرویس اقتصادی
گزارش خانه ملت از تبلیغات تجاری مقایسه ای

چگونه روش های نوین تبلیغات به بهبود کسب وکار منجر می شود؟

کارشناسان اقتصادی معتقدند در شرایطی که رکود تورمی اقتصاد ایران را با چالش روبرو کرده است ، استفاده از روش های نوین تبلیغات به منزله تحریک بازار قلمداد شده و می تواند در بهبود فضای کسب و کار کشور موثر باشد.
چگونه روش های نوین تبلیغات به بهبود کسب وکار منجر می شود؟ کارشناسان اقتصادی معتقدند در شرایطی که رکود تورمی اقتصاد ایران را با چالش روبرو کرده است ، استفاده از روش های نوین تبلیغات به منزله تحریک بازار قلمداد شده و می تواند در بهبود فضای کسب و کار کشور موثر باشد. https://cdn.icana.ir/d/019/201906102395584774.jpg چگونه,روش,های,نوین,تبلیغات,به,بهبود,کسب,وکار,منجر,می,شود؟ Icana

 خبرگزاری خانه ملت- فاطمه مهردادیان -  توجه به بازار و بهبود روابط تجاری هیچ گاه در اقتصاد ایران به اندازه امروز ضروری نبوده ، اقتصاددانان معتقدند اکنون که رکود و تورم مجال تجارت و سرمایه گذاری را تنگ کرده است، استفاده از روش های نوین تجاری برای بهبود شرایط کسب و کار ضروری ترین اقدام اقتصادی محسوب می شود.

وقتی رکود تورمی در جامعه فراگیر شده ،دشواری تامین مواد اولیه افزایش یافته، تغییر نرخ ارز ریسک سرمایه گذاری را افزایش داد،گرایش خریداران به ذخیره‌سازی و کمرنگ شدن رقابت های خارجی به حداکثر خود می رسد نشان دهنده رکود  چند وجهی است که اگر برای آن راهکاری اندیشیده نشود؛ فشار اقتصادی را روز به روز بیشتر خواهد کرد.

 در چنین شرایطی استفاده  از روش‌های نوین تجاری برای تغییر  و توسعه عرضه کالاها و خدمات می‌تواند بهترین راهکار را برای جذب مشتریان  و تحریک بازار قلمداد شود.

کارشناسان مرکز پژوهشهای مجلس، تبلیغات تجاری را  به عنوان یک مفهوم و پدیده اقتصادی، یکی از عناصر مهم و کلیدی موفقیت در هر راهبرد رقابتی کسب و کار تجاری به شمار می‌آورند.

در حال حاضر جلوه جدیدی از تبلیغات تجاری به نام تبلیغات" تجاری مقایسه ای" مطرح است که طی آن از نام تجاری و علامت تجاری و سایر عوامل موثر در شناسایی هویت محصول و خدمت برای مقایسه کالا و خدمات خود با رقبا استفاده می‌شود .

اتخاذ راهبرد مقایسه‌ای منافعی همچون افزایش رقابت در بازار ،بهبود کیفیت محصولات و خدمات، کاهش قیمت و غیره را با خود به ارمغان می آورد؛ در برخی از کشورها نظیر ایالات متحده آمریکا استفاده  از این راهبرد برای توسعه تجارت به شکل فزاینده‌ای روبرو بوده و مقررات خاصی نیز برای قاعده مند کردن آن تصویب شده است ،این در حالی است که با وجود وضع مقررات دولت  خلاء قانونی در این زمینه روبه‌رو هستیم.

   
  تبلیغات تجاری می‌تواند مردم را از وجود برند آگاه کرده و کسب و کار را در میان خریداران  بالقوه مشهور تر جلوه دهد با رشد فزاینده رقابت بین رده‌های مختلف محصولات میلیون‌ها شرکت تمایل دارند ،در اذهان مصرف کننده تاثیر خوبی از خود به جا بگذارند
تبلیغات در ماهواره

 

کارشناسان اقتصادی در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی معتقدند  تبلیغات تجاری می‌تواند مردم را از ورود وجود برند آگاه کرده و کسب و کار را در میان خریداران  بالقوه مشهور تر جلوه دهد، با رشد فزاینده رقابت بین رده‌های مختلف محصولات میلیون‌ها شرکت تمایل دارند ،در اذهان مصرف کننده محصولات یا خدمات تاثیر خوبی از خود به جا بگذارند، بدین منظور مبالغ هنگفتی صرف تکنیک‌های مختلف تبلیغاتی می شود تا خرید محصولات یا خدمات آنها در ذهن مشتریان نهادینه شود.

کارشناسان معتقدند استفاده از روش‌های تجاری که فاقد هرگونه جذابیتی برای مصرف‌کننده بوده و در نتیجه هیچ برداشت موثری برای افزایش فروش نخواهد داشت، همانند ساخت دو یا چند تیزر تلویزیونی که پخش مداوم و متناوب آن در شبکه های مختلف درباره یک یا دو یک یا چند کالا باعث شده تبدیل به ضد تبلیغات شده و مخاطب با تغییر شبکه های تلویزیونی از شنیدن مداوم یک تیزر تبلیغاتی پرهیز کند.

تاریخچه تبلیغات مقایسه ای و کاربرد آن در شرکتهای برند

به لحاظ تاریخی استفاده از تبلیغات مقایسه‌ای هرچند در اوایل قرن هجدهم میلادی شروع شده اما در طول قرن بیستم  راه‌اندازی کارزار های تبلیغاتی توسط دو آمریکایی مانور تبلیغاتی بزرگی را در این کشور فراهم کرده است به طوری که کمیسیون تجارت فدرال در سال ۱۹۷۱ شروع به حمایت مشروع شمردن تبلیغات در رسانه های چاپی و ملی کرد، تاریخچه تبلیغات تجاری مقایسه ای که در اقتصاد آزاد و رقابتی پیشرو بوده است ، در ایالات متحده آمریکا در سطح بالایی از شهرت قرار  داشته و نوع قابل قبولی از تجارت را معرفی کرده است.

تبلیغات مقایسه ای ممکن است در حوزه‌های مختلف مورد استفاده قرار گیرد، چنانچه در صنعت غذایی فست فود "ساب وی "خود را با فست فود" مک دونالد "به عنوان انتخاب سالم تر مقایسه کرد و "دو تین دونات" ادعا کرد که قیمت قهوه" استارباکس "بالاتر بوده و برای گروه یا طبقه اجتماعی و اقتصادی بالاتر است؛

 به طور مشابه در صنعت بزرگ نوشیدنی پپسی و کوکاکولا برای سال‌های سال از طریق آگهی‌های تبلیغاتی تلویزیونی خود همدیگر را با استفاده از تم و مزه ها یا استفاده از قالب های رنگی که برای نشان دادن برتری نام تجاری بر یکدیگر بود تغییر کردند در صنعت خودرو نیز صنایع "ا ئو دی"و "بی ام و" با تبلیغ خود بر بیلبوردهای تبلیغاتی ادعای برتری نسبت به دیگری داشتند.

اقتصاد دانش بنیان

تبلیغات بال های کسب کار در شرایط رکودند

در واقع تبلیغات مقایسه ای به صورت مستقیم یا غیرمستقیم مثبت یا منفی در صدد ارتباط یا متمایز ساختن دو برند مورد مقایسه باشد برای طرح آن قاعده های کلی مطرح شد و قواعد و قوانینی و تصویب رسید که در آن شرکت ها نتوانند با مقایسه منفی جنبه های محدود منفی محصول یا خدمت رقیب را مورد حمله قرار دهند

استاد حسین قوامی استاد مدیریت بازرگانی و عضو هیات علمی دانشگاه در گفتگو با خبرنگار  خبرگزاری خانه ملت  می گوید: هر جامعه ای که قرار است ،برای تولید و تجارت و تنظیم الگوی مصرف برنامه‌ریزی کند باید از فنون و آداب تبلیغات استفاده کند تا سطح آگاهی مصرف کننده و خریداران زمینه رقابت و ایجاد اشتغال را فراهم کند.

 قوامی معتقد است : تبلیغات می‌تواند بال‌های کسب و کار محسوب شود و در شرایط که  رکود و تورم بازار ایران را محاصره کرده است، استفاده از فنون و روشهای نوین تبلیغاتی می تواند راهگشا بوده و چرخه تولید را بچرخاند .

به گفته این عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی یکی از آسیب های تبلیغات مرتبط با ضعف دانش آکادمی و دانشگاهی است که باعث شده تبلیغات غیر جذاب و مشابهی توسط شرکت ها و تولید کننده ها به منصه ظهور برسد که در عمل جذابیتی برای مخاطب نداشته و تاثیری نیز بر رقابت و کیفیت فروش ندارد

وی با اشاره به تبلیغات مقایسه ای تاکید می کند: تبلیغات مقایسه ای یکی از روش های نوین تجاری محسوب می شود که در ایران بجز اپراتورها که در دوره ای تلاش کردند با برداشت هایی از آن تکنیک جدیدی در تبلیغات تجاری ارائه دهند ، بصورت کلی مغفول باقی مانده چرا که  عوامل دخیل در تبلیغات را می توان مربوط به صاحب آگهی ،رسانه، ناظران بر تبلیغات مخاطبان و موسسه های تبلیغاتی دانست و با قاطعیت گفت که خلع جدی در حوزه قوانین و مقررات مربوط به تبلیغات تجاری وجود دارد .

این استاد دانشگاه می افزاید : از سال ۱۳۵۴ تاکنون ۳۰ قانون از نهادهای قانونگذار مثل مجلس شورای اسلامی و هیئت دولت با موضوع تبلیغات تصویب شده که حتی برخی از آنها با یکدیگر متناظر هستند.

 وی ادامه داد متناظر بودن قوانین باعث شده موسسات تبلیغاتی برای استفاده از روش های نوین با مشکلات جدی روبه‌رو شوند.

مزایا و معایب تبلیغات تجاری مقایسه ای

بر اساس  گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، تبلیغات مقایسه ای می تواند به عنوان یک روش موفق بازاریابی و سوخت رسان با ارائه مقایسه، کیفیت ،کمیت ،اندازه و سایر خصوصیات محور محرک اطلاعات مفیدی را از برند علامت تجاری تبدیل شده و همچنین مقایسه شده در اختیار مشتریان خود قرار دهد .

همچنین سردرگمی مخاطب را کاهش داده و ایجاد اعتماد به نفس برای رقیب تجاری ایجاد کرده و فاکتورهای نوآوری و خلاقیت را به ارمغان می آورد.

دادگستری اروپا در سال ۲۰۰۱ تبلیغات مقایسه را به عنوان یکی از عناصر مهم در ایجاد رقابت تجاری سالم به شمار آورد ،که می‌تواند مزایا و معایب کیفیت و نوع کالا و خدمات ارائه شده را بیان کرده و به مشتریان این امکان را می‌دهد که خود را با انتخاب بهترین و مناسبترین کالا تطبیق دهند و ممانعت از تبلیغات مزبور می‌تواند کاهش رقابت در بازار و کاهش کیفیت کالاها را به دنبال داشته باشد.

در کنار مزایای گفته شده  عده ای از  منتقدان نیز معتقدند رسمیت قانونی تبلیغات مقایسه ممکن است به کاهش رفاه اجتماعی  موثر باشد  به گونه ای کهتبلیغ به گونه ای در ادهان عمومی جا بیفتند که برند مقایسه شده که چه بسا از کیفیت و حتی قیمت مناسب تری برخوردار است ناچار به خروج از بازار شود. همچنین  گفته می شود  تبلیغات مقایسه‌ای مخاطراتی را به دنبال دارد، که مهمترین آنها می‌تواند اشتباه گرفتن نام تجاری  و هوشیاری برای رقبا و ایجاد نوعی نزاع تبلیغاتی میان رقبا باشد که به خسارات متقابلی منجر شود.

در زمان بحران های اقتصادی باید تغییرات استراتژی بر روی بازاریابی و فنون تجارت صورت گیرد و فروش محصول و توزیع آن باید با خلاقیت و با کمترین هزینه های ممکن برای مصرف کننده فراهم شود
احمد انارکی محمدی تیتر یک

 

استفاده از روش های خلاقانه در زمان رکود بازار ضروری است

احمد انارکی محمدی،نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی  در گفتگو با خبرنگار  خبرگزاری خانه ملت معتقد است نگاهی به شرایط تجارت در زمان های بحرانی سراسر دنیا نشان می دهد، که  برخی ظرفیت تولید و خدمات خود را متناسب با کاهش تقاضای مشتریان و برای بقا در شرایط تشدید رکود کاهش می دهند، اما به نظر می رسد بازار ایران از گذشته به علت اتکا به روش‌های سنتی تبلیغاتی و عدم توجه به بازاریابی و بازارسازی های آکادمیک نتوانسته تجارت و تولید خود را در داخل و خارج از کشور بهبود سیستماتیک دهد .

 وی  خاطر نشان  می کند: در زمان بحران های اقتصادی باید تغییرات استراتژی بر روی بازاریابی و فنون تجارت صورت گیرد و فروش محصول و توزیع آن باید با خلاقیت و با کمترین هزینه های ممکن برای مصرف کننده فراهم شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی همچنین  تصریح می کند: استفاده از روش‌های نوین تجاری و حفظ و پایداری قیمت در شرایطی که رشد تورمی باعث شده کالاهای غیرضروری از سبد خانوار حذف شوند مهمترین راهکاری است که می‌تواند به کمک فعالان تجار و تولید کنندگان بیاید.

 انارکی محمدی همچنین  می افزاید: بهترین راهکار برای ماندن در بازار در شرایطی که تولید و رکود در جامعه سایه انداخته است تغییر رفتار مشتریان و تطبیق با تغییر رفتار مشتریان و استفاده از روش های موثر فروش کالاها و خدمات است به نوعی که مصرف‌کننده موجب شود که خرید ضروری برای خانواده خود انجام داده است.

استفاده از تبلیغات مقایسه ای در ایران مستلزم بازگشت به قانون ثبت اختراعات ۱۳۸۶ هست که بر اساس" بند الف ماده ۴۰" قانون مذکور" استفاده از هر علامت که در ایران ثبت شده باشد، توسط هر شخص غیر از مالک علامت مشروط به موافقت مالک آن است "،به موجب "بند ب "همان ماده "مالک علامت ثبت شده می‌تواند در صورت استفاده دیگران از علامت در صورتی که مسبوق به اجازه نباشد و یا ارتکاب عملی که عادتاً منتهی به نقض حقوق شود اقامه دعوا نماید، این حقوق شامل موارد استفاده از علامت می‌شود که شبیه علامت ثبت شده است و استفاده از آن برای کالا یا خدمات مشابه ممکن است موجب گمراهی عموم شود."

توسل به راهبرد تبلیغات مقایسه از کشور به کشورهای دیگر بسته به قواعد و هنجارهای فرهنگی اجتماعی اقتصادی و قانونی و حقوقی متفاوت است ؛سیاست مقایسه ای در جذب مخاطبان خود و توسعه کسب و کارهای تجاری نقش حیاتی ایفا می‌کند .

در این روش با مقایسه کیفیت و کمیت به طور کلی هر خصوصیتی که در جذب و اقدام مصرف‌کننده نقش کلیدی داشته باشد اطلاعات جامع و مفیدی را در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌دهد.

به گفته این نماینده مجلس یکی از آسیب هایی که در حوزه تبلیغات تجاری وجود دارد و قوانین متعدد در نهادهای مختلف در این حوزه است که ضروری است تا هرچه سریع‌تر قانون تبلیغات با در برگیری کامل توسط مجلس به تصویب برسد.
علی اسماعیلی

مجلس برای پوشش خلاء های قانونی تبلیغات آماده است

علی اسماعیلی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت تاکید می‌کند: استفاده از روش‌های نوین تجاری می‌تواند به بهبود روند تولید و بازار در شرایط کنونی کمک کند و اگر در این حوزه ضعف قانون گذاری وجود دارد ،مراجع ذی‌ربط می‌توانند طی جلساتی زمینه را برای ارائه لایحه توسط دولت یا طرح توسط نمایندگان مجلس فراهم کند.

 اسماعیلی معتقد است: اتاق بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی یکی از مهم ترین بخش هایی است که می‌تواند در کنار مجلس شورای اسلامی برای بهبود شرایط بازار و روش های تجاری به میدان آمده و با معرفی زمینه را برای استفاده از روش‌های نوین تجاری نظیر روش مقایسه ای فراهم کند.

به گفته این نماینده مجلس یکی از آسیب هایی که در حوزه تبلیغات تجاری وجود دارد و قوانین متعدد در نهادهای مختلف در این حوزه است که ضروری است تا هرچه سریع‌تر قانون تبلیغات با در برگیری کامل توسط مجلس به تصویب برسد.

 این نماینده مجلس همچنین تاکید می‌کند: نبود تشکلهای صنفی در حوزه تبلیغات باعث شده تا نظارت درستی بر شیوه تبلیغات در کشور وجود نداشته باشد، این در حالی است که در بسیاری از کشورها نظام نامه های حرفه ای و اخلاقی وجود دارد و مخاطبان آگهی در برابر پیام های تبلیغاتی واکسینه شده و به آن اعتماد می‌کنند.

نتیجه گیری

تبلیغات مقایسه ای  اگر بی طرفانه یک یا چند خصیصه اساسی مرتبط قابل اثبات و احراز کالا یا خدمت را مقایسه کند، که قیمت یکی از آنهاست و موجب اشتباه گرفتن کالا و خدمات آگهی دهنده با کالا و خدمات رقیب نباشد، می‌تواند به عنوان یکی از روش‌های نوین  بهبود دهنده تجارت به کار گرفته شود .

در ایالات متحده آمریکا که یکی از پیشگامان توسل به این روش و به رسمیت شناختن آن است قوانین و مقررات بسیاری در راستای قانونمند ساختن آن تهیه شده و در اتحادیه اروپا نیز به رغم مخالفت‌های ابتدائی با تصویب دستورالعمل در سال ۲۰۰۶ تبلیغات مقایسه‌ای تحت شرایطی مجاز اعلام شد.

در کشور فرانسه نیز به رغم رویکرد منفی نسبت به تبلیغات مقایسه ای به مرور زمان منافع و مزایای آن مشخص و به صورت و به تصویب رسید در ایران نیز هرچند بعضی آگهی‌های تبلیغاتی مشاهده می‌شود  که  بطور ضمنی از راهبرد مقایسه استفاده کردند، اما در عین حال پدیده جدیدی به شمار رفته و در حال حاضر هیچ مقررات صریحی که به طور خاص به آن موضوع پرداخته باشند دیده نمی شود؛ از آنجا که سیاست‌های حاکم بر تبلیغات تجاری عدم بررسی تخصصی این پدیده در مجامع علمی و همچنین مشکلات حقوقی که ممکن است به وجود آید باعث شده این روش از تبلیغات در ایران محصور بماند .

تبلیغات مقایسه ای در صورتی که عدم مغایرت با موازین شرعی و قانونی نداشته باشد،  می تواند در تجارت کالاها و یا خدمات دارای ویژگی‌های اساسی مشابه در مورد کالاهای همسان یا با کاربرد مشابه مطرح شود و  به عنوان روش نوینی در تبلیغات و محرکی برای بازار قلمداد شودکه بصورت ثانویه به بهبود کسب و کار ، اشتغال و کارآفرینی منجر شود.

پایان پیام

اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

موضوع مرتبط

زنجیره خبر

آخرین اخبار
Powerd By : Tasvirnet