هدر موبایل
1398/04/15 16:40:07
سرویس سیاسی

جنایات دور و نزدیک مهمانان ناخواندۀ خلیج فارس

نزدیک به چهار دهه است که آب‌های خلیج فارس روی آرامش را به خود ندیده است‌ و مهمانان ناخوانده ی آب های نیلگون جنوب ایران همواره یک سوی این نا آرامی ها بوده اند، مهمانانی که از فرسنگ ها دور تر خلیج فارس و دریای عمان را با سودای قدرت و منفعت نا امن کرده و جاهلان منطقه ای را به سکوتی مرگ بار دعوت می کنند همراهانی که همچون گاو شیر ده منابع منطقه را در اختیار اربابان آمریکایی خود قرار می دهند.
جنایات دور و نزدیک مهمانان ناخواندۀ خلیج فارس نزدیک به چهار دهه است که آب‌های خلیج فارس روی آرامش را به خود ندیده است‌ و مهمانان ناخوانده ی آب های نیلگون جنوب ایران همواره یک سوی این نا آرامی ها بوده اند، مهمانانی که از فرسنگ ها دور تر خلیج فارس و دریای عمان را با سودای قدرت و منفعت نا امن کرده و جاهلان منطقه ای را به سکوتی مرگ بار دعوت می کنند همراهانی که همچون گاو شیر ده منابع منطقه را در اختیار اربابان آمریکایی خود قرار می دهند. https://cdn.icana.ir/d/019/201907103156092243.jpg جنایات,دور,و,نزدیک,مهمانان,ناخواندۀ,خلیج,فارس Icana

به گزارش خبرگزاری خانه ملت این روزها و پس از رفتارهای پیر مرد پر حاشیه ی آمریکایی، قطب انرژی و یکی از مهمترین آب راه های تجاری دنیا بیش از گذشته در صدر اخبار قرار گرفته است.

اردیبهشت 98 و پس از یاوه های جنگ طلبانه ی گروه "بی" ناو عظیم "آبراهام لینکن" به خلیج فارس اعزام و این اقدام آغاز دور جدید  تنش در منطقه شد.

خلیج فارس

کمی بعد از اعزام ناو آبراهام لینکلن، ناو "یواس‌اس آرلینگتون" نیز  به منطقه اعزام شد و آمریکا اعلام کرد سیستم دفاع ضدموشکی پاتریوت خود را در منطقه تقویت می‌کند و ۱۵۰۰ نیروی اضافی هم به خاورمیانه خواهد فرستاد.

در میانه همین نا آرامی ها امارات متحده عربی اعلام کرد چهارنفت کش در ساحل فجیره هدف عملیات خراب کارانه قرار گرفته است و ایران و یمن را به سازماندهی این اقدامات متهم کردند پس از آن و در زمان حضور نخست وزیر ژاپن در تهران دو نفتکش دیگر در دریای عمان هدف حمله قرار گرفتند  و باز هم ادعا شد ایران در آن نقش داشته ادعایی که بعد ها توسط اروپایی ها رد شد.

بندر فجیره

 

در ادامه؛ پنجشنبه، 13 تیر ماه یک کشتی نفت کش حامل 2 میلیون بشکه نفت ایران به مقصد سوریه با درخواست آمریکا و با همراهی انگلستان در جبل الطارق توقیف شد.

جان بولتون عضو برجسته ی گروه جنگ افروز "بی" این اقدام را یک خبر عالی دانست و از آن استقبال کرد و برخی رسانه ها از بازجویی ملوانان کشتی توقیف شده سخن گفتند، در این میان، محسن رضایی فرمانده پیشین سپاه در یک پیام  توئیتری نوشت: انقلاب اسلامی در طول تاریخ چهل‌ساله خود، در هیچ معرکه‌ای آغازگر تنش نبوده، اما در پاسخ به زورگویان و گردن کشان، تعلل نکرده و تردید به دل راه نداده است. انگلیس اگر نفتکش ایرانی را رفع توقیف نکند، وظیفه دستگاه‌های مسئول، اقدام متقابل و توقیف یک نفتکش انگلیسی است

محسن رضایی: ایران هیچ گاه در پاسخ به زورگویان و گردن کشان، تعلل نکرده و تردید به دل راه نداده است.

علاءالدین بروجردی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، نیز در این باره گفته است: "به شدت این اقدام انگلیس را محکوم می‌کنم و معتقدم اگر انگلیس هر چه سریعتر به این اقدامات پایان ندهد، باید منتظر عواقب آن نیز باشد، مسئولیت‌های این اقدامی که با دستور و هماهنگی آمریکا صورت گرفته است را انگلیس باید برعهده گیرد."

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این روندی که انگلیس در قبال محموله نفتی ایران آغاز کرده، نمی‌تواند ادامه پیدا کند و در هر صورت این کشتی باید هر چه سریعتر آزاد شود.

وی با بیان اینکه اگر بخواهد راهزنی دریایی ادامه پیدا کند، هیچ امنیتی در دریا‌ها باقی نمی‌‎ماند، افزود: بارها جمهوری اسلامی ایران به خصوص نیروی دریایی ارتش، در آبهای دور دست کشتی کشورهای مختلف را از دست دزدان دریایی نجات داده است و هیچ گاه فکر نمی کردیم یک کشور نیز مانند دزدان دریایی عمل کند و جایگزین آن‌ها شود.

اما این اقدامات تنها بخش کوچکی از جنایاتی بوده که آمریکا و متحدانش در خلیج فارس انجام دادند.

نفتکش ها و کشتی های تجاری حضوری همیشگی در خلیج فارس داشته اند که همواره هدفی مناسب برای جنگ افروزی و بهانه سازی بوده،  و در طول تاریخ بارها و بارها به مورد حمله و تهاجم قرار گرفته اند.

جنگ میان ایران و عراق عمدتا در جبهه زمینی جریان داشت، اما دو کشور برای تحت فشار گذاشتن طرف مقابل به کشتی‌های تجاری و نفتکش‌ها هم حمله می‌کردند.

عراق عمدتا تلاش می‌کرد که با حملات هوایی صادرات نفت ایران را مختل کند. استراتژی ایران هم عمدتا این بود که با استفاده از قایق‌های تندرو، موشک‌های کرم ابریشم و یا مین‌گذاری دریایی کشتی‌های کشورهای عرب متحد عراق را تحت فشار قرار دهد.

با طولانی شدن جنگ ایران و عراق، نبرد در جبهه دریا تشدید شد؛ به طوری که تعداد حملات دریایی از ۵ و ۲۲ مورد در سال‌های اول و دوم جنگ، به ۱۱۱ و ۱۷۹ مورد در سال‌های ششم و هفتم جنگ رسید.

تعداد زیادی از کشتی‌هایی که در این بین آسیب دیدند به کشورهایی به جز ایران و عراق تعلق داشتند. در ۲۷ اردیبهشت ۱۳۶۶ عراق یک ناوچه آمریکایی را به اشتباه هدف قرار داد و ۳۷ نفر از خدمه کشتی در این حمله کشته شدند.

رونالد ریگان، رئیس جمهور وقت آمریکا، امنیت در خلیج فارس را به عنوان یکی از اولویت‌های خود اعلام کرد و به این ترتیب در حدود یک سال پایانی جنگ، نیروی دریایی آمریکا، به بهانه محافظت از نفتکش‌های کویتی درگیر شدند و عملا جنگی اعلام‌نشده را علیه نیروهای ایرانی آغاز کرد. جنگی که برخی آن را بزرگترین درگیری دریایی آمریکا پس از جنگ جهانی دوم می‌دانند.

در ۳۱ تیر ۱۳۶۶ نفتکش‌ کویتی "بریجتون"، که به همراه یک ناوگروه آمریکایی حرکت می‌کرد، پس از عبور از تنگه هرمز به مین دریایی برخورد کرد و این شکستی برای دولت ریگان محسوب شد.

پس از آن آمریکا حضور کشتی‌های نظامی خود را در خلیج فارس افزایش داد و ده‌ها هلیکوپتر هم برای شناسایی، حمله و پشتیبانی هوایی به کار گرفت.

در 30 شهریور ۱۳۶۶ وزارت دفاع آمریکا یک کشتی باری ایرانی به نام "ایران اجر" را توقیف کرده و ۲۶ نفر از خدمه آن را هم به اسارت گرفت. دست کم سه نفر از خدمه ایرانی کشتی هم در جریان حمله هلیکوپترهای آمریکایی و توقیف آن شهید شدند.

خلیج فارس

 

در ادامه و در  ۱۶ مهر ۱۳۶۶ هلیکوپترهای آمریکایی به گروهی از قایق‌های سپاه پاسداران در نزدیکی جزیره فارسی، در آب‌های میان ایران و عربستان در خلیج فارس، حمله کردند.

خلیج فارس

آمریکایی‌ها در این حمله شش نفر از نیروهای سپاه پاسداران  را به اسارت گرفتند که دو نفر از آنها شهید شدند. یکی از آنها نادر مهدوی، فرمانده ناوگروه دریایی سپاه بود.

در ۲۷ مهر ۱۳۶۶ آمریکا به بهانه حمله ایران به یک کشتی با پرچم این کشور در نزدیکی فاو که هیچ گاه اثبات نشد  سکوهای نفتی ایران را در "میدان نفتی رشادت" مورد حمله قرار داد.

از آنجا که خط لوله‌ای میان سکوهای نفتی میدان رشادت و میدان رسالت وجود داشت، حمله آمریکا به سکوهای میدان نفتی رسالت هم آسیب زد.

سکوی نفتی

در ۲۵ فروردین ۱۳۶۷ ناو آمریکایی "ساموئل بی رابرتز" در خلیج فارس به یک مین دریایی برخورد. برخورد به مین دریایی آسیب جدی به این ناو زد و ده نفر از خدمه آن هم زخمی شدند.

آمریکا عامل آسیب به ناوش را ایران اعلام کرد. آنها می‌گفتند مین‌های دیگری در منطقه یافته‌اند که مشخصاتشان با مین‌های یافته شده در کشتی ایران اجر مطابقت داشته است.

ایران گفت که منطقه برخورد مین به کشتی آمریکایی، در نزدیکی بحرین، مستمراً تحت کنترل نیروهای آمریکایی و کشورهای عرب بوده و ایران امکان مین‌گذاری در آن را نداشته است.

چهار روز بعد و در ۲۹ فروردین ۱۳۶۷ نیروهای آمریکایی به انتقام برخورد مین به ناو "ساموئل بی رابرتز" در "عملیات آخوندک" به سکوهای نفتی در نصر و سلمان، با قابلیت تولید مجموعا بیش از ۳۰۰ هزار بشکه نفت در روز حمله کردند.

در ۱۲ تیر ۱۳۶۷ ناو آمریکایی یو‌اس‌اس وینسنس با شلیک موشکی هدایت‌شونده به سوی یک ایرباس ایران ایر، این هواپیمای مسافربری را سرنگون کرد و همه ۲۹۰ سرنشین آن  به شهادت رسیدند.

پرواز شماره ۶۵۵ از بندرعباس برخاسته و در مسیر عادی خود به سوی دوبی می‌رفت و ناو وینسنس هنگام حمله وارد آب‌های سرزمینی ایران شده بود و نیروهای ایرانی با آن درگیر شده بودند تا از آب‌های ایران خارج شود.

آمریکا ادعا کردند که وینسس، ایرباس ایرانی را با یک اف ۱۴ اشتباه گرفته و پس از چند بار اخطار رادیویی به آن شلیک کرده ادعایی که از منظر نظامی کاملادروغ است،ارتفاع پروازی هواپیمای مسافری، جسه، و مسیر پروازی آن مشخص و با یک جنگنده متفاوت است و رادار های پیشرفته آمریکایی در این مورد اشتباه نکردند .هیچ یک از خدمه ناو وینسنس به خاطر اشتباهشان تحت پیگرد قرار نگرفتند و از آنها تجلیل نیز شد.

پرواز 655



در موارد متعددی نیروهای دو طرف به یکدیگر اخطار رادیویی داده‌اند و یا حتی به هم تیر هشدار شلیک کرده‌اند.با پایان جنگ ایران و عراق اگرچه سطح رویارویی در آب‌های خلیج فارس و دریای عمان کاهش یافت اما تنش و تقابل میان طرف ایرانی و آمریکا و متحدانش همچنان باقی ماند.

در فروردین ۱۳۸۶ نیروهای سپاه پاسداران ۱۵ ملوان نیروی دریایی بریتانیا را که وارد آب های سرزمینی ایران شده بود بازداشت کردند و پس از 13 روز آزاد شدند.

در اردیبهشت 94 کشتی ای تجاری موسوم به " مرسک تیگریس" توسط ایران توقیف شد که آمریکایی ها سعی کردند آنرا اقدامی تهاجمی و غیر قانونی جلوه دهند در حالی که در قرار دادی شرکت مالک این کشتی متعهد به ترانزیت کالا به ایران شده بود، معامله ای که هیچ گاه انجام نشد و بر اساس رای دادگاه این کشتی برای جبران خسارت وارده توقیف شده بود.

در دی ۱۳۹۴ نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دو قایق نظامی آمریکایی را در آب‌های ایران و در نزدیکی جزایر فارسی توقیف و ۱۰ ملوان نیروی دریایی آمریکا را بازداشت کرد,  و آمریکایی ها ادعا کردند این قایق ها بر اثر اشتباه ناوبری وارد آب های ایران شده اند و پس از آن دو افسر نیروی دریایی آمریکا که فرماندهی دو قایق توقیف‌شده را به عهده داشتند برکنار شدند.

ملوانان آمریکایی



وزارت کشور ایران در خرداد ۱۳۹۶ اعلام کرد که گارد ساحلی عربستان با تیراندازی به یک قایق ماهیگیری ایرانی، یک صیاد ایرانی را کشته است.در سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ چندین لنج و شناور ایرانی و سعودی توسط ماموران طرف مقابل توقیف و ملوانان آنها بازداشت شدند.

اما این روزها و پس از سالها جنگ افروزی و تخاصم آمریکایی های مدعی حقوق بین الملل در پی خروج  یکجانبه و غیر قانونی از برجام اقدامات تحریک آمیز آنها  فشار همه جانبه ای را  به مردم ایران تحمیل کرده اند و آنها دیگر به تحریم های ضد حقوق بشری هم راضی نیستند، اما باید توجه داشته باشند هر اقدامی در منطقه خاور میانه و خلیج فارس امنیت انرژی و اقتصادی کل دنیا را به خطر خواهد انداخت و آمریکایی ها دیگر اختیاری برای بازگراندن امنیت به منطقه خاورمیانه را نخواهند داشت.

ایران هرگز آغازگر هیچ مشاجره و جنگی نبوده است و همواره دست دوستی به سمت همسایگان دراز کرده و تاکید کرده است حفظ امنیت باید بر عهده تمامی کشورهای منطقه باشد و هیچ نیازی به کشوری خارج از این چارچوب نیست

ایران هرگز آغازگر هیچ مشاجره و جنگی نبوده است و همواره دست دوستی به سمت همسایگان دراز کرده و تاکید کرده است حفظ امنیت باید بر عهده تمامی کشورهای منطقه باشد و هیچ نیازی به کشوری خارج از این چارچوب نیست، امید است تا دیر نشده این کشورها به درک درستی از شرایط پیچیده منطقه برسند./

پایان پیام.

اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

آخرین اخبار
Powerd By : Tasvirnet