هدر موبایل
1398/05/22 10:04:06
سرویس سیاسی
میرمحمدصادقی در گفت‌وگوی تفصیلی با خانه‌ملت:

پیگیری حضور مشاوران حقوقی- نگارشی در کمیسیون‌ها/ سرانجام لوایح پالرمو و CFT در مجمع/ اوضاع سیاسی- اقتصادی ایران روبه بهبود است

معاون قوانین مجلس با یادآوری اقدامات این معاونت و تقویت ارتباط با دانشگاهیان، اهم موضوعات پیگیری شده از جمله تصویب اصول و ضوابط تنقیح و قانون نویسی و حضور مشاوران حقوقی- نگارشی در کمیسیون‌ها را یادآور شد.
پیگیری حضور مشاوران حقوقی- نگارشی در کمیسیون‌ها/ سرانجام لوایح پالرمو و CFT در مجمع/ اوضاع سیاسی- اقتصادی ایران روبه بهبود است معاون قوانین مجلس با یادآوری اقدامات این معاونت و تقویت ارتباط با دانشگاهیان، اهم موضوعات پیگیری شده از جمله تصویب اصول و ضوابط تنقیح و قانون نویسی و حضور مشاوران حقوقی- نگارشی در کمیسیون‌ها را یادآور شد. https://cdn.icana.ir/d/019/201810100882078195.jpg پیگیری,حضور,مشاوران,حقوقی-,نگارشی,در,کمیسیون‌ها/,سرانجام,لوایح,پالرمو,و,CFT,در,مجمع/,اوضاع,سیاسی-,اقتصادی,ایران,روبه,بهبود,است Icana

حسین میرمحمدصادقی در گفت‌وگوی تفضیلی با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت به ساز و کار رعایت شکل قانون نویسی در مجلس اشاره و از معرفی افرادی پیرو تصویب مصوبه‌ای در هیات رئیسه مجلس خبر داد که بر اساس آن مشاوران حقوقی و  نگارشی در کمیسیون‌های تخصصی مجلس حضور پیدا می‌کنند. وی در ادامه اظهارات خود به ضمن تحلیل وضعیت سیاسی کشور، سرانجام لوایح پالرمو و CFT در مجمع تشخیص مصلحت نظام را یادآور شد.

معاون قوانین مجلس شورای اسلامی همچنین بر لزوم شفافیت اطلاعات به عنوان راهکاری برای مبارزه با فساد تاکید و در مورد روند اجرای قوانین آزمایشی و تبدیل آنها به قانون دائمی در مجلس توضیحاتی را ارایه کرد.

الزام حضور مشاوران حقوقی و نگارشی در کمیسیون‌ها با هدف رعایت شکل قانون نویسی

میرمحمد صادقی در توضیح برنامه معاونت قوانین مجلس برای رعایت شکل قانون نویسی در مجلس، گفت: در این معاونت «اصول و ضوابط تنقیح و اصول و ضوابط قانون نویسی» نهایی شده است تا قانون نویسی  و تنقیح از اصول و ضوابط مشخصی برخوردار شود. این به تصویب قوانین جامع در تمامی حوزه‌ها کمک می‌کند.

حسین میرمحمدصادقی

وی در ادامه یادآ‌ور شد: در هیات رئیسه نیز موردی دیگر در زمینه قانون نویسی به تصویب رسده است؛ به موجب این مصوبه مشاوران حقوقی، نگارشی و ادبی باید در هر کمیسیون حضور داشته باشند، پیرو این مصوبه برای سه کمیسیون مهم از جمله کمیسیون برنامه و بودجه و قضایی و حقوقی افرادی به رئیس مجلس معرفی شدند که به عنوان مشاور در کمیسیون‌ها حضور داشته باشند اما هنوز نتیجه آن به معاونت قوانین اعلام نشده است.

معاون قوانین مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در صورت اجرای این مصوبه از لحاظ قانون نویسی پیشرفت خواهیم کرد، خاطرنشان کرد: مشاورانی که در حال حاضر در کمیسیون‌ها حضور دارند اکثراً حقوق‌دان نیستند لذا کمک چندانی به نحوه نگارش و محتوای طرح و لوایح نمی‌شود بنابراین غیر از دبیران باید مشاورانی مسلط به مبانی حقوقی و آیین نگارش در کمیسیون-ها حضور داشته باشند.

تشکیل شورای راهبردی و هیات مشاوران تنقیح متشکل از اساتید دانشگاه

میرمحمد صادقی در توضیح ارتباط دانشگاه و مجلس شورای اسلامی، گفت: "شورای راهبردی تنقیح " و "هیات مشاوران تنقیح، تدوین و تدوین تفسیر قوانین" متشکل از اساتید دانشگاه فعالیت خود را آغاز کرده است، برخی از استعلام‌ها نیز در این جلسه‌ها مطرح و نظر اساتید دانشگاهی را دریافت می‌کنیم. ما معتقدیم اگر مسئله مشاوران در کنار این موضوع پیگیری شود می‌توان از اساتید در کمیسیون‌های مجلس استفاده کرد و گامی دیگر در این جهت برداشت.

پیشنهاد برگزاری دوره‌های کاربردی برای آموزش حقوق پارلمانی

وی در خصوص ظرفیت ایجاد رشته قانون نویسی در مراکز آموزشی و دانشگاهی، گفت: حقوق پارلمان را می‌توانی در قالب دروس دیگر تدریس کرد و نیازی به ایجاد رشته مستقل در دانشگاه نیست اما می‌توان در دوره‌های تحصیلات تکمیلی به ویژه در رشته‌ حقوق عمومی، واحدهای درسی در این زمینه ارایه شود البته دوره‌های کاربردی برای آموزشِ موارد مهم حقوق پارلمان در راستای بهینه شدن وضعیت قانون‌گذاری نیز می‌توان برگزار کرد. به نظر می‌رسد این دوره‌های کاربردی عملی‌تر هم باشد.

سامانه‌ واکاوی قوانین قبل و بعد از تصویب راهکاری جهت جلوگیری از پراکنده‌گویی‌ها

معاون قوانین مجلس همچنین به ضرورت سازماندهی قوانین یا ایجاد بانک نقد قوانین از طرف اصناف، گروه‌ها و کارشناسان اشاره کرد و گفت: تعبیه ساز و کاری در این زمینه بسیار خوب است تا کارشناسان، حقوق‌دانان یا گروه‌های مرتبط قبل و بعد از تصویب قانون نظر خود را اعلام کنند. در حال حاضر، به صورت پراکنده برخی افراد و گروه‌ها نظر خود را به معاونت قوانین یا کمیسیون¬ها اعلام می‌کنند اما چنین راهکاری می‌تواند در قالب سامانه‌ای ایجاد شود. همانطور که در کشور انگلستان نهادی به نام کمیسیون حقوقی وجود دارد که قوانین را رصد، نظرات را دریافت و خلاء‌ها را بررسی می‌کند و در نهایت طرح‌هایی را آماده کرده و به پارلمان ارایه می‌دهد.

اوضاع کشور بهبود می‌یابد/ ایران کشوری مطرح و قدرتمند

میرمحمد صادقی در ادامه اظهارات خود وضعیت سیاسی و اقتصادی کشور را یادآور شد و گفت: اتفاقاتی که در شرایط کنونی افتاده موجب شده که علیرغم مشکلات زیاد مردم، ایران تبدیل به کشوری مطرح و قدرتمند شود. در دهه‌های اخیر به نظر ‌نمی‌رسید دولت‌های بزرگ به دنبال مذاکره و برقراری روابط با ایران باشند، اما مجموع اقداماتی که علیه جمهوری اسلامی ایران انجام شد مقاومت ملت ایران را سبب گشت و اقتداری را برای ما به ارمغان آورده که مهم است و در بلند مدت به ما کمک خواهد کرد.

معاون قوانین مجلس شورای اسلامی معتقد است: مشکلات اقتصادی گذرا بوده و حل خواهد شد و در صورتی که ما در کنار این موارد در صحنه سیاسی به خوبی با کارت‌های خود بازی کنیم، به نتایجی خوبی خواهیم رسید. به نظر می‌آید برقراری روابط خوب ایران و اروپا موجب ایجاد تفرقه و فاصله بین اروپا و آمریکا شود. در هر حال ما با حفظ روابط خود با کشورهای اروپایی و سایر کشورها و بازی خوب سیاسی می‌توانیم قدرت و اقتدار ایران را تثبیت کنیم.

وی تاکید کرد: مردم نیز علی‌رغم شکایات به حقی که از وضعیت کنونی به ویژه در حوزه اقتصادی دارند، غرور ویژه‌ای به دست آورده اند لذا در مجموع به نظر اوضاع کشور رو به بهبود است.

سرانجام لوایح پالرمو و CFT در مجمع تشخیص مصلحت نظام

میرمحمد صادقی در ادامه این گفت‌وگو سرانجام لوایح پالرمو و CFT در مجمع تشخیص مصلحت نظام را یادآور شد و گفت: با وجود تشکیل جلساتی در مجمع تشخیص مصلحت نظام و حضور در این جلسات، بررسی این دو لایحه به سرانجام نرسیده و به نظر می‌رسد که لایحه پالرمو و CFT فعلاً مسکوت مانده است.

وی با اشاره به تمدید تعلیق ایران از فهرست سیاه FATF، گفت: با توجه به تمدید تعلیق ایران به نظر می‌رسد عجله‌ای برای تعیین تکلیف این لوایح وجود ندارد، هرچند امکان تعیین تکلیف این دو لایحه وجود دارد زیرا نپیوستن ممکن است معنی موافقت با پولشویی را به دیگران القاء کند، لذا اصل الحاق خوب است. الحاق به این کنوانسیون‌ها با موضوعات سیاسی و برجام ارتباط چندانی ندارد، از لحاظ واقع گرایانه نباید الحاق به این کنوانسیون‌ها را با سایر مسائل مخلوط کرد.

3 قانون آزمایشی در انتظار دائمی شدن

میرمحمد صادقی در ادامه موضوع تبدیل قوانین آزمایشی به دائمی را یادآور شد و گفت: تعداد قوانینی که مدت اجرای آزمایشی آنها تمام شده بسیار اندک است، ما موارد را به کمیسیون مربوطه تذکر می‌دهیم تا اقدامی در جهت تمدید یا ارایه طرح یا لایحه برای دایمی شدن قانون انجام دهند. در همین راستا قانون مدیریت خدمات کشوری دائمی شد اما قانون مدیریت بحران و ارتقاء نظام سلامت اداری هنوز به شکل آزمایشی در حال اجرا است. قانون مالیات بر ارزش افزوده نیز به صورت آزمایشی در حال اجراست اما در هفته‌های آتی گزارش قانون دائمی به صحن مجلس ارجاع می‌شود.

ورود معاونت نظارت مجلس در صورت عدم اجرای قانون دسترسی آزاد به اطلاعات

معاون قوانین مجلس شورای اسلامی در پایان ضمن اشاره به تصویب قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، گفت: تصویب این قانون گام بسیار موثری در مبارزه با فساد بود، نهادهای مختلف مجلس پیگیر اجرای این قانون و اصول آن هستند، دولت اگر اجرا نکند، معاونت نظارت باید عدم اجرا را بررسی و گزارش دهد زیرا مهم ترین لازمه مقابله و مبارزه با فساد شفافیت است./

پایان پیام

کلید واژه‌ها

اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

آخرین اخبار
Powerd By : Tasvirnet