هدر موبایل
1398/06/24 14:35:51
سرویس فرهنگی
محمدی:

نبود رشته‌های مهارتی نقص بنیادی نظام آموزشی است

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نبود رشته‌های مهارتی را نقص بنیادی نظام آموزشی دانست و گفت: دانشگاه‌ها باید در مسیر مهارت افزایی گام بردارند.
نبود رشته‌های مهارتی نقص بنیادی نظام آموزشی است عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نبود رشته‌های مهارتی را نقص بنیادی نظام آموزشی دانست و گفت: دانشگاه‌ها باید در مسیر مهارت افزایی گام بردارند. https://cdn.icana.ir/d/019/201711105319773536.jpg نبود,رشته‌های,مهارتی نقص بنیادی,نظام,آموزشی,است Icana

داود محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت؛ در رابطه با خلاء مهارتی فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها، گفت: نداشتن مهارت و تخصص کافی فارغ التحصیلان دانشگاه‌های کشور برای ورود به بازار کار یکی از موضوعات اساسی و بنیادی نظام آموزشی است و باید دانشگاه‌ها و مراکز علمی در این خصوص کار پژوهشی جدی انجام بدهند، این موضوع را بارها از مسئولان دانشگاهی درخواست کرده‌ام که قسمتی از کار‌های پژوهشی  بر این موضوع مهم متمرکز باشد تا همه ابعاد آن مشخص شود.

جذب همه فارغ‌التحصیلان در ادارات دولتی امکان پذیر نیست

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، افزود: متاسفانه فرهنگ غلطی از گذشته در کشور وجود داشته که بر اساس آن فارغ‌التحصیلان مقاطع دکتری، کارشناسی ارشد و کارشناسی همواره به دنبال کار دولتی بودند و این احساس در میان خانواده‌ها و دانشجویان وجود داشت که دولت باید برای همه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در سازمان‌ها و دستگاه‌های تحت نظر خود کار ایجاد کند، البته این فرهنگ هنوز هم وجود داشته و خانواده‌ها به کرات این سوال را مطرح می‌کنند که چرا دولت برای فارغ‌التحصیلان کار ایجاد نمی‌کند.

وی ادامه داد: مردم معتقدند دولت باید برای فارغ التحصیلان دانشگاهی در ادارات تحت نظر خود کار ایجاد کرده و یا زمینه کار را فراهم کند، در مورد اول به دلیل محدودیت ظرفیت کارکنان دولت امکان بکارگیری تمامی دانشجویان فارغ التحصیل وجود ندارد، اما مورد دوم مطالبه‌ی به حقی بوده و دولت مکلف است زمینه کار را  برای مردم به خصوص جوانان فراهم کند.

محمدی، با تاکید بر اینکه باید با کار پژوهشی علت نبود مهارت و تخصص در میان فارغ التحصیلان را بررسی کنیم، تصریح کرد: یکی از موضوعاتی که باید در پژوهش‌ها مورد توجه قرار بگیرد این است که چرا نظام آموزشی در مدارس و دانشگاه نمی‌تواند مهارت لازم برای ایجاد کار و کارآفرینی را به دانش آموزان و دانشجویان آموزش دهد تا افراد پس از فارغ التحصیلی زمینه کار خودشان را فراهم کنند.  

نبود رشته‌های مهارتی نقص بنیادی نظام آموزشی کشور است

محمدی نقص اصلی و بنیادی نظام آموزشی کشور را نبود رشته‌های مهارتی و مورد نیاز جامعه دانست و افزود: متاسفانه در دانشگاه‌ها رشته‌هایی همچون فیزیک، شیمی، ریاضی، مکانیک و برق تدریس می‌‎شود که عمدتاً محض بوده و به طور عملی مهارت لازم را برای ایجاد کار ندارند.

 

بیشتر بخوانید: 

 

 سیستم آموزشی کشور فاقد توان لازم برای ایجاد خلاقیت است

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه، سیستم آموزشی کشور فاقد توان لازم برای ایجاد خلاقیت است، تصریح کرد: ایراد اساسی نظام آموزشی کشور، تدریس رشته‌های غیر ضروری بوده در حالی که کشور نیازمند علوم و آموزش‌های میان رشته‌ای در تمامی حوزه‌های صنعتی و فناوری است که از ترکیب چند رشته به وجود می‌آید، از طرفی امروزه بسیاری از دانشگاه‌های دنیا در رشته‌های خودشان تجدید نظر کرده و بر اساس نیاز جامعه خود رشته‌ای جدیدی ایجاد می‌کنند، اما اینکه چه رشته‌هایی نیاز کشور بوده و باید ایجاد شود، قابل مطالعه و بررسی است.

ضرورت تقویت خلاقیت و ترویج کارآفرینی در دانشگاه‌ها 

نماینده مردم تهران در مجلس، با تاکید بر ضرورت تقویت خلاقیت و ترویج کارآفرینی در دانشگاه‌ها، تصریح کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان تا حدودی توانستند این مشکلات را بر طرف کنند به نحوی که جوانان و فارغ التحصیلان دانشگاهی در کنار هم قرار گرفته و کار‌های جدیدی را تولید و یا بازتعریف کردند، البته موفقیت آنها کافی نبوده و باید با سرعت بیشتری ادامه پیدا کند.

دانشگاه‌ها باید در مسیر مهارت افزایی گام بردارند

 عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، با اشاره به اینکه دانشگاه‌ها باید به سمت مهارت افزایی حرکت کنند، یادآور شد: برای ایجاد خلاقیت در میان دانشجویان و دانش‌آموزان باید از متخصصان بهره بگیریم از طرفی ضرروی است از تجربه کشور‌هایی که در این زمینه موفق بوده‌اند نیز استفاده کرده و به منظور کسب موفقیت بیشتر در آموزش‌های مقاطع تحصیلی بازنگری کنیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه مهارت آموزی و توانمندسازی باید از آموزش و پرورش آغاز شود، اظهار کرد: معتقدم آموزش و پرورش باید در زمینه مهارت آموزی فعال‌تر عمل کنند، از طرفی لازم است خلاقیت در مقاطع متوسطه ایجاد شده و در دانشگاه دنبال شود از این رو متولیان امر باید با برنامه‌ریزی دقیق و منظم در جهت مهارت افزایی و کارآفرینی گام بردارند./

پایان پیام

اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

آخرین اخبار
Powerd By : Tasvirnet