هدر موبایل
1398/06/30 10:00:00
سرویس فرهنگی
امینی فرد با انتقاد رها شدن صدها پروژه ناتمام آموزشی در سیستان و بلوچستان:

فقر سرانه آموزشی در استان حاصل چرخه معیوب و برنامه‌ریزی غیرمتوازن و غیرعادلانه

رئیس مجمع نمایندگان سیستان و بلوچستان با انتقاد از رها شدن صدها پروژه ناتمام آموزشی در استان سیستان و بلوچستان گفت: سرانه فضای آموزشی در کشور برای هر دانش آموز حدود ۵ و نیم مترمربع اما در استان حدود ۳ و نیم مترمربع است.
فقر سرانه آموزشی در استان حاصل چرخه معیوب و برنامه‌ریزی غیرمتوازن و غیرعادلانه رئیس مجمع نمایندگان سیستان و بلوچستان با انتقاد از رها شدن صدها پروژه ناتمام آموزشی در استان سیستان و بلوچستان گفت: سرانه فضای آموزشی در کشور برای هر دانش آموز حدود 5 و نیم مترمربع اما در استان حدود 3 و نیم مترمربع است. https://cdn.icana.ir/d/019/201909106428701740.jpg فقر,سرانه,آموزشی,در,استان,حاصل,چرخه,معیوب,و,برنامه‌ریزی,غیرمتوازن,و,غیرعادلانه Icana

محمد نعیم امینی‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با انتقاد از اینکه استان سیستان و بلوچستان از لحاظ سرانه فضاهای آموزشی و نیروی انسانی جزو کم‌توسعه یافته‌ترین استان کشور است، گفت: در استان رشد متوازنی در این رابطه وجود ندارد زیرا  سرانه فضای آموزشی در کشور برای هر دانش آموز حدود 5  و نیم مترمربع اما در استان  حدود 3 و نیم مترمربع و این حاصل نگاه و چرخه معیوب و برنامه‌ریزی غیرمتوازن و غیرعادلانه است که در طول نه دهه حضور آموزش و پرورش در استان شکل گرفته البته پس از انقلاب شاخص های آموزشی رشد زیادی داشته اما همچنان با مشکل مواجه هستیم.

رئیس مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان افزود: در رابطه با تامین نیروی کارآمد نیز مشکل داریم زیرا سیکل معیوبی را در رابطه با تامین نیروی انسانی ماندگار به ویژه در مرکز و جنوب استان داریم

وی ادامه داد: وزارت آموزش و پرورش بر این اساس مدلی را طراحی کرده که گزینش بومی در دانشگاه فرهنگیان مورد توجه قرار گیرد اما متاسفانه چون در سیستان و بلوچستان شاخص‌های آموزشی پایین است سهمیه‌ها در مرکز و جنوب استان تکمیل نمی‌شود و نیروها در مناطق دیگری مشغول می‌شوند البته این نیروها ماندگاری مناسب در مناطق محروم ندارند و پس از مدتی درخواست دارند به مناطق برخوردارتری از استان منتقل شوند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، یادآور شد: البته حدود سه سال گذشته با پیگیری‌های صورت گرفته ردیفی توسط سازمان برنامه و بودجه برای بهبود مسائل آموزشی در نظر گرفته شد که در سال‌های نخست اعتبارات خوبی تخصیص داده شد اما در سال‌های بعد مغفول ماند.

بخش اعظم پروژه های آموزشی با مشارکت خیرین انجام می شود/ عقب ماندن آموزش و پرورش از خیرین

امینی فرد افزود: در حال حاضر بخش اعظم پروژه‌های آموزشی با مشارکت خیرین انجام می شود اما متاسفانه وزارت آموزش و پرورش در این رابطه از خیرین عقب مانده و شاهد رها شدن صدها پروژه ناتمام در سطح استان هستیم؛ البته اعتبارات عادلانه تزریق نمی‌شود و زمانی که اعتبارات باید به پروژه‌های تکمیل نشده اختصاص یابد بی شک بسیاری از روستاها و شهرهای فاقد این پروژه‌ها محروم می‌مانند.

نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: استان سیستان و بلوچستان کم تراکم‌ترین استان کشور بوده و تراکم پایین جمعیت، صعب‌العبور‌بودن راه‌ها، عدم برخورداری از آموزشگاه‌های شبانه‌روزی و همچنین وجود برخی مسائل فرهنگی باعث شده که دانش‌آموزان دختر تحصیل را در مقاطع راهنمایی و دبیرستان رها کرده و بازمانده از تحصیل شوند.

تا مادامی که مسائل آموزش و پرورش استان حل نشود در سایر شاخص‌های توسعه پیشرفت معناداری نخواهیم داشت

رئیس مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در مورد برخی اظهارنظرها مبنی بر تحصیل دختران در مکتب، گفت: در این مکتب‌ها که عمومیت نداشته به صورت پاره ‌وقت تحصیلات تکمیلی ارائه می‌شود و حتی دانش‌آموزی که در مدرسه تحصیل می‌کند در حد مقدمات مسائل دینی و آموزش را فرا می‌گیرد؛ به طور قطع تا مادامی که مسائل آموزش و پرورش استان حل نشود در سایر شاخص‌های توسعه پیشرفت معناداری نخواهیم داشت زیرا اساس توسعه انسان توسعه یافته است که متاسفانه در این سیکل بسیاری از استعدادهای درخشان دچار مشکل می‌شوند.

ضرورت استقرار اداره کل اجرایی و نظارتی قوی در مرکز و جنوب استان

وی یادآور شد: بی شک در کنار تامین منابع انسانی و مالی استقرار یک اداره کل و واحد اجرایی و نظارتی قوی در مرکز و جنوب استان باید مورد توجه قرار گیرد و تا زمانی که پیش نیازها تامین نشود به دلیل وسعت و پراکندگی بیش از حد و عدم توجه به معیارهای مشخص در تخصیص منابع این روند ادامه خواهد داشت./

پایان پیام

اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

آخرین اخبار
Powerd By : Tasvirnet