هدر موبایل
1398/07/22 09:42:57
سرویس فرهنگی
مسعودی:

امضاکنندگان تنها با ماده اول طرح "رفع انحصار" از زبان انگلیسی موافقت کرده‌اند

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با تاکید بر اینکه تنها ماده اول طرح رفع انحصار از زبان انگلیسی مورد موافقت امضاکنندگان قرار گرفته است، گفت: زمینه جذب اساتید سایر زبان‌های خارجی با تصویب طرح فراهم می شود.
امضاکنندگان تنها با ماده اول طرح "رفع انحصار" از زبان انگلیسی موافقت کرده‌اند عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با تاکید بر اینکه تنها ماده اول طرح رفع انحصار از زبان انگلیسی مورد موافقت امضاکنندگان قرار گرفته است، گفت: زمینه جذب اساتید سایر زبان‌های خارجی با تصویب طرح فراهم می شود. https://cdn.icana.ir/d/019/201803102287983118.jpg امضاکنندگان,تنها,با,ماده,اول,طرح,"رفع,انحصار",از,زبان,انگلیسی,موافقت,کرده‌اند Icana

 اصغر مسعودی در  گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت اهداف طرح رفع انحصار زبان انگلیسی در نظام آموزشی هماهنگی کشور را استفاده بیشتر و با کیفیت تر از زبان انگلیسی و سایر زبان‌های زنده دنیا و توجه به زبان علمی دانست و گفت: این طرح منحصر به یک زبان نیست بلکه بر توجه به زبان‌های منطقه‌ای که رمز حفظ هویت فرهنگ و تمدن هر منطقه تاکید دارد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: بر اساس ماده اول این طرح؛ آموزش و پرورش مکلف است امکان آموزش و سایر زبان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای را به صورت اختیاری فراهم کند البته این توضیح لازم است که یک طرح گاه دارای ماده واحده است و زمانی موادی دیگر به طرح اضافه می‌شود و در واقع ماده اول طرح مورد موافقت امضاکنندگان قرار گرفته و سایر مواد به سه دلیل یعنی مخالفت با اصول سی‌ام قانون اساسی، فقدان زیرساخت‌های لازم و تضاد برخی مواد با ماده اولیه طرح مورد موافقت و حمایت بسیاری از امضاکنندگان طرح قرار نگرفته است.

وی یادآور شد: بر اساس اصل سی ام قانون اساسی دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه تا پایان دوره متوسطه فراهم آورد و امکانات تحصیلات عالی را تا سرحد خودکفایی کشور به طور رایگان گسترش دهد همچنین براساس این اصل مترقی قانون اساسی آموزش رایگان است و از محتوای برخی تبصره‌های طرح؛ آموزش برمبنای هزینه بوده که خلاف قانون اساسی است بنابراین موادی از طرح مذکور قابل اجرا نیست زیرا شهرها و روستاهای زیادی فاقد آموزشگاه زبان انگلیسی هستند.

نماینده مردم نی ریز و استهبان در مجلس دهم، افزود: بنابراین اگر ماده اولیه این طرح مورد توجه قرار گیرد و سایر مواد حذف شود به ارتقای کمی و کیفی زبان های زنده دنیا و جایگاه اساتید زبان‌های خارجی منجر می شود به ویژه آنکه در آن بخش از سخنان رهبر معظم انقلاب که به زبان علم تاکید می کند آمده است که چرا زبان فرانسه یا زبان آلمانی تعلیم داده نمی‌شود؟

مسعودی یادآور شد: البته اداره کل تدوین قوانین مجلس پیشنهاد داده که برای رفع انحصار از زبان انگلیسی و هدفمند نمودن طرح مذکور مجموعه زبان‌های رسمی سازمان ملل که متشکل از شش زبان چینی، اسپانیایی، انگلیسی، عربی، روسی و فرانسوی است محور آموزش در طرح قرار گیرد؛ بنابراین اصلاح طرح لازم و ضروری است زیرا برخی مواد با ماده اولیه در تضاد است.

بسترهای لازم برای ارتقای جایگاه اساتید زبان‌های زنده دنیا با تصویب طرح فراهم می‌شود

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: این طرح هنوز در مجلس و صحن علنی مطرح نشده اما نقطه نظرات مختلفی را در فضای مجازی در مورد آن شاهد هستیم؛ در واقع هدف حذف زبان انگلیسی نیست بلکه بسترهای لازم برای ارتقای جایگاه اساتید زبان‌های زنده دنیا را فراهم می‌کند، در توسعه علم و دانش و استفاده از نقطه نظرات دانشمندان کشورهای مختلف موثر خواهد بود و از سویی زمینه جذب اساتید سایر زبان‌های خارجی را فراهم می‌کند.

زبان بازتاب فرهنگ، اندیشه انسان‌ها و جلوه هویت آن‌ها است

وی با بیان اینکه زبان بازتاب فرهنگ، اندیشه انسان‌ها و جلوه هویت آن‌ها است، گفت: رسیدن به علم و دانش و شناخت فرهنگ بدون شناخت و آموختن زبان تحقق نمی‌یابد و آموزش راهکار حفظ زبان، رمز هویت، کلید دانش، دانایی، پیشرفت و توسعه است./

پایان پیام

اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

آخرین اخبار
Powerd By : Tasvirnet