هدر موبایل
1398/10/07 13:16:09
سرویس سیاسی
پورابراهیمی در گفت‌وگوی اختصاصی با خانه ملت:

مجلس دهم کارهای جامع تری نسبت به قبل انجام داد

رئیس سابق کمیسیون اقتصادی مجلس که زمانی در جلسات شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا حضور پیدا می کرد بررسی مدیریت مصرف سوخت را در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت تشریح کرد.
مجلس دهم کارهای جامع تری نسبت به قبل انجام داد رئیس سابق کمیسیون اقتصادی مجلس که زمانی در جلسات شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا حضور پیدا می کرد بررسی مدیریت مصرف سوخت را در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت تشریح کرد. https://cdn.icana.ir/d/019/201902101182201532.jpg مجلس,دهم,کارهای,جامع,تری,نسبت,به,قبل,انجام,داد Icana

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، گروه سیاسیمحمدرضا پورابراهیمی که سابقه حضور در ادوار نهم و دهم مجلس را دارد از عملکرد مجلس دهم به دلیل انجام اقدامات پایه ای دفاع می کند و می گوید کمیسیون های این دوره از مجلس به ویژه کمیسیون اقتصادی گام هایی برای بهبود روند کشور برداشته اند. رئیس کمیسیون اقتصادی در قوه مقننه که به دلیل تخصصش در حوزه بورس در دولت احمدی نژاد به بدنه تخصصی دولت نهم افزوده شد تاکید دارد از آنجایی که گرایش و مسیر حرکتی که در دولت دوم احمدی نژاد شکل گرفته، همکاری خود را با این دولت قطع می کند. با وجود اینکه او در سال آخر مجلس دهم ریاست کمیسیون اقتصادی را بر عهده ندارد می گوید تاثیری بر فعالیتش در کمیسیون ندارد و همچنان مسائل را پیگیری می کند.

این نماینده کرمان و راور در بخش دیگری از این گفتگو به مناسبات استانی در مجلس اشاره کرده و می گوید کرمانی ها جریان هماهنگی دارند که در موضوع توسعه استان اختلاف نظرهای سیاسی شان را کنار می گذارند.

ادامه مصاحبه عضو فراکسیون نمایندگان ولایی در مجلس با خبرگزاری خانه ملت را در ادامه می خوانید:

***

محمدرضا پورابراهیمی خودش را اصلاح طلب می داند یا اصولگرا؟

بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری، در کشور دو جریان انقلابی و غیر انقلابی داریم. کسانی که دل در گرو انقلاب، نظام، مبانی که امام عزیز و بزرگوار به عنوان طراح و معمار انقلاب اسلامی برای جامعه اسلامی و انقلاب ما تبیین کرده و امروز مواضع رهبر در استمرار مواضع امام عزیز و بزرگوار تبیین می شود، دارند انقلابی هستند و کسانی که با اساس کشور، انقلاب و نظام مشکل دارند و مخالفت می کنند غیرانقلابی هستند، از نظر من و بر اساس فرمایشات رهبری نمی توانیم در کشور موضوعی تحت اصولگرایی و اصلاح طلبی مطرح کنیم. خط قرمز ما شهدا، رهبری و امام است که در تفاسیر مختلف می تواند به گروه هایی انتصاب پیدا کند ولی پیشنهاد و نظر بنده این است که ما بگویم انقلابی هستیم یا خیر؛ بله من انقلابی هستم.

شما در دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد به صورت رسمی دعوت به کار شدید، به طور مثال وزیر اقتصاد وقت از شما برای عضویت در شورای عالی بورس ایران دعوت به همکاری کرد، این همکاری چگونه شکل گرفت و آیا هنوز ارتباطی با اعضای دولت نهم و دهم دارید؟

در سال های 80 در مقطع دکتری در دانشگاه تهران تحصیل می کردم و آن زمان به دلیل تخصصم در حوزه مباحث اقتصادی، بورس و بازار سرمایه، رئیس کل وقت سازمان بورس و اوراق بهادار کشور برای همراهی در حوزه فعالیت تخصصی دعوت به همکاری کرد و مسئولیتی آنجا بر عهده داشتم و قرار بود برای آغاز به کار بورس های منطقه ای که در استان کرمان است، برای انجام این ماموریت در استان حضور پیدا کنم و بعد از مدتی هم که راه اندازی شد برگردم تهران و مسیر کار را ادامه دهم. در سال 82 با زلزله بم مواجه شدیم و این کار عقب افتاد با این حال در پایان سال 83 به کرمان رفتم و به عنوان مدیر بورس منطقه ای استان کرمان موضوع بحث افتتاح، راه اندازی و کار تخصصی در آن زمان را با وزارت اقتصاد شروع کردم. سال 84 که انتخابات ریاست جمهوری تمام شد و آقای دکتر احمدی نژاد به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد قرار بود بنده به تهران برگردم و در حوزه فعالیت تخصصی خودم را ادامه دهم، همزمان با این قضیه با پیشنهادی که از طرف وزیر وقت اقتصاد آقای دکتر دانش جعفری مواجه شدم تا عضو شورای عالی بورس شوم. البته عضویت در شورای عالی بورس به صورت تمام وقت نیست و مسئولیت اجرایی ندارد، با این حال بنده را به دلیل سوابق کاری، تخصص و حوزه مسئولیتی ام در جایگاه دانشگاه، به عنوان یکی از سه نفر خبره مالی کشور برای عضویت در شورای عالی بورس معرفی کردند. بنابراین کار اجرایی در حوزه وزارت اقتصادی یا در مجموعه سازمان بورس برعهده بنده قرار نگرفت.

 

با دوره اول دولت آقای احمدی نژاد همکاری داشتم و در حوزه کاری به ویژه در مباحث اقتصادی همکاری می کردم اما در دولت دوم به دلیل گرایش و مسیر حرکتی که در دولت دوم آقای احمدی نژاد شکل گرفت با آنها همکاری نداشتم. تا امروز هیچ همکاری بین من و دولت دوم که تمام شده وجود ندارد، در واقع بین مجموعه های که در ارتباط با این موضوع بودند ارتباطی وجود ندارد

هنوز با اعضای دولت نهم و دهم ارتباط دارید؟

 حدود 10 سال عضو شورای عالی بورس بودم با عضویت بنده در شورا با وزرای بعدی هم تمدید شد، قانون امکان عضویت در دو دوره 5 ساله را فراهم می کرد، از این جهت بعد از پایان 10 سال عضویت بنده در شورای عالی بورس به اتمام رسید. با دوره اول دولت آقای احمدی نژاد همکاری داشتم و در حوزه کاری به ویژه در مباحث اقتصادی همکاری می کردم اما در دولت دوم به دلیل گرایش و مسیر حرکتی که در دولت دوم آقای احمدی نژاد شکل گرفت با آنها همکاری نداشتم. تا امروز هیچ همکاری بین من و دولت دوم که تمام شده وجود ندارد، در واقع بین مجموعه های که در ارتباط با این موضوع بودند ارتباطی وجود ندارد.

در مجلس نهم نایب رئیس و در مجلس دهم ریاست کمیسیون اقتصادی بر عهده داشتید، عملکرد دو مجلس را ارزیابی کنید و آیا اینکه می گویند مجلس ناکارآمد شده است را قبول دارید؟

در مجلس نهم فضای منسجم تری حاکم بود، ما دو فراکسیون داشتیم. در فراکسیون ولایی که غالب بود جمع بندی کارها انجام می شد و تصمیمات در فراکسیون شکل می گرفت، البته نقطه نظرات مختلف در آن فراکسیون مطرح می شد. در آن فضا شرایطی بود که بتوان کارهای حوزه جاری کشور را بهتر رصد کرد. البته یک سال و نیم با دولت احمدی نژاد درگیر بود و کار می کرد و بعد از آن با روی کار آمدن دولت آقای روحانی، با دولت جدید ارتباط داشتیم. در مجلس دهم به دلیل وجود سه فراکسیون کار بسته تر شد و جمعبندی تصمیمات صحن علنی با مشکلاتی موتجه می شد اما در مجلس دهم در کمیسیون اقتصادی حجم کمی و کیفی کار  بیشتری انجام شدو توانستیم اتفاقات خوبی را در کمیسیون رقم بزنیم. گرچه در مجلس نهم کارهای خوبی انجام و ظرفیت سازی خوبی صورت گرفت؛ برخی قوانین در همان زمان تصویب شد ولی با این وجود در مجلس دهم کارهای زیر بنایی ویژه ای در کمیسیون شکل گرفت.

چه کارهای زیربنایی صورت گرفت؟

 بحث اصلاح قانون بانک مرکزی، اصلاح قانون بانکداری جمهوری اسلامی ایران، اصلاح قانون مبارزه با قاچاق و کالا و ارز که بسیار مهم  و مورد تاکید مقام معظم رهبری بود در مجلس دهم دنبال شد. اصلاح  قانون مالیات بر ارزش افزوده که الان در دستور صحن علنی است و برای شور دوم از صحن به کمیسیون اقتصادی ارجاع شده است، قانون پایانه های فروشگاهی که ساختار جدیدی را در حوزه نظام مالیاتی کشور ایجاد کرده است نیز از اقدامات مهم محسوب می شود. همچنین بسیاری از ظرفیت های قانونی در بخش های مختلف احیا شد، باید به این نکته تاکید کنم عمده مواردی که مطرح کردم 2 تا 3 سال از زمان مجلس را به خود اختصاص داد. برخی از این موارد از جمله قانون پایانه های فروشگاهی به تصویب و نتیجه رسیده است،برخی موارد تا نیمه بررسی شد و برای شور دوم به کمیسیون ارجاع داده شد مانند قانون ارزش افزوده و مبارزه با قاچاق کالا و ارز و بخشی هم مانند بانک مرکزی و بانکداری گزارش شان در نوبت دستور صحن است که امیدواریم قبل یا بعد از بررسی بودجه سال 99 در دستور کار قرار گیرد. مجموعا عملکرد کمیسیون اقتصادی را در 2 دوره نهم و دهم مجلس مثبت ارزیابی می کنم، در دوره دهم کارهای پایه ای و جامع تری شکل گرفت، اولویت های ویژه ای در دستورکار قرار گرفت، البته سختی و شرایط در مجلس دهم بیشتر از مجلس نهم و صحن علنی بود. در مجموع در مجلس نهم کارهای محکمتر و متقن تری شاهد بودیم ولی در حوزه کمیسیونی، در مجلس دهم کارهای پایه تری شکل گرفت.

آیا طرح یا لایحه ای تصویب کرده اید که تاثیر مستقیمی بر بهبود معشیت مردم داشته باشد؟

خیلی وقت ها آن چیزهایی که در بودجه سنواتی تصویب کردیم به طور مثال در بحث حمایت از جوانان، در حوزه وام اشتغال یا مسکن به درست اجرا نشد. در بحث مسکن وزیر قبلی دولت فعلی همکاری لازمه را نداشت این در حالی است که کار برای مردم، کشور و به ویژه جوانان خیلی مهم است. وزیر پیشین راه و شهرسازی همکاری لازم را به جهت انجام تکالیف و وظایف انجام نداد، بنابراین با مشکل عدم تامین مسکن برای جوانانی روبه رو هستیم که هر ساله به خیل جمعیت آنها افزوده می شود. با پیگیری های  نظارتی که انجام دادیم توانستیم ظرفیت اجرایی قانون را افزایش دهیم که اقدام مهم و اساسی بود، در دو بخش مسکن و ازدواج اقدامات مستمری انجام می شود و تحت عنوان وام تسهیلاتی در اختیار جوانان قرار می گیرد.

در بخش اشتغالزایی چه کارهایی صورت گرفت؟

در بخش اشتغالزایی هم چند اقدام به صورت مستقیم و غیر مستقیم انجام دادیم، اقداماتی که اثر مستقیم دارد عمدتا در بحث قوانین بودجه و تعهدات دولت در تبصره 18 قانون بودجه سنواتی تامین و تعریف می شود که اعتبارات از منابع صندوق توسعه ملی و منابع داخلی بانک ها تعریف می شود تا به طرح های بزرگ و کوچک کمک کند. اقدامات غیر مستقیم نیز در واقع بهبود فضای کسب و کار و رفع موانع پیش روی است. زمانی که دنبال معشیت و اشتغال مردم هستیم در واقع در حوزه توسعه ای تعریف می شود به عبارتی باید فعالیت های موجود را توسعه دهیم اما زمانی که می گویم نگران بسته شدن کارخانه های موجود هستیم، هر دو بخش حفظ و توسعه اشتغال اهمیت پیدا می کند، با بهبود فضای کسب و کار مشکلات در حوزه مالیاتی، بیمه ای و بانکی کمک می شود چرا که هم وضعیت موجود حفظ می شود و هم امکان سیر مسیر پیشرفت فراهم خواهد شد. در جلسه اخیر در صحن علنی گزارشی از دستگاه های مختلف در خصوص اقتصاد دانش بنیان را ملاحظه کردید، شاید مهم ترین نکته ای که به صورت تکرار در صحبت های نمایندگان دولت، نمایندگان مجلس، بخش خصوصی، معاونت علمی فنآوری، وزارتخانه های مختلف از جمله وزارت اقتصاد، علوم درگیر بود و بیان شد این بود که فضای کسب و کار مناسب وجود ندارد. فضای کسب و کار سامل مسائل مالیاتی، بیمه ای، گمرکی و مسائل مرتبط با حوزه ارز و تامین منابع مالی است و طبیعیتا این مشکلات ما است بنابراین مسائل بانکی و مالیاتی از موضوعات است. ما در کمیسیون اقتصادی و مجلس در طول این سال ها تلاش مان این بود که همزمان با هدف گذاری اشتغال مستقیم و معیشت که باید توسط مجلس ریل گذار شود مشکلات جانبی آن را که ساختاری است رفع کنیم.

با این حال اگر بخواهم جمع بندی کنم، دو دسته اقدامات در مجلس نهم و دهم شکل گرفته است، دسته اول برای کمک به حل مشکلاتی معیشتی و اشتغال، دوم هم اقدامات به صورت مستقیم بوده است یعنی ما در تخصیص اعتبارات ویژه برای بحث اشتغال و ازدواج با در نظر گرفتن ضوابط قانونی برای واگذاری زمین به جوانان فاقد مسکن اقدام کردیم.همچنین در صدد بودیم مشکلات معیشتی پیرامون صحبتی که تعریف کردم را برطرف کنیم، یک بخش هم کمک هایی بود که متمرکز بود به افرادی که محرومیت ها و محدودیت های مالی هستند یا افرادی که تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی بودند، به این گروه به صورت ویژه تر برای اشتغالزایی کمک کردیم .

شما سه سال اول مجلس دهم رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس بودید، چه اتفاقی افتاد که سال آخر ریاست را به نماینده ای دیگر واگذار کردید؟

اعضای فراکسیون ها معمولا پیش از برگزاری انتخابات در مجلس چه هیات رئیسه مجلس چه کمیسیون ها نشستی برگزار می کنند، ما در کمیسیون اقتصادی اعضای فراکسیون ولایی برای انتخابات هیات رئیسه کمیسیون جلسه گذاشتیم، در این نشست 14 نماینده عضو فراکسیون ولایی که در کمیسیون اقتصادی عضویت داشتند حاضر شدند، بنده و یکی از همکارانم برای ریاست کمیسیون داوطلب شدیم که بنده 12 رای کسب کردم از این رو مقرر شد در نشست عصر همان روز کمیسیون اقتصادی براساس توافق صورت گرفته عمل کنیم. جلسه کمیسیون تشکیل شد، یکی از همکاران ما که در نشست صبح فراکسیون حضور داشت با تاخیر وارد جلسه شد از این رو رای من و آقای حضرتی برابر و 11 رای شد. قرعه کشی انجام شد که قرعه به نام آقای حضرتی افتاد و ایشان مسئولیت را برعهده گرفتند.

این اتفاق باعث نشد از فعالیتان بکاهید؟

در کمیسیون تقریبا همه کارهای اصلی را به اتمام رسانده بودیم، گزارش ارزش افزوده در صحن بود،  گزارش مبارزه با قاچاق کالا و ارز، بانکداری، گزارش اصلاح قانون بانک مرکزی، صندوق مکانیزه تمام شده بود با این حساب 70 تا 80  درصد کارها به اتمام رسیده بود، فقط در صحن موضوعات مان را پیگیری می گیردیم تا مصوبات بیرون بیاید. بنابراین عمدتا کارهای متفرقه باقی مانده است که کمک می کنم برخی از آنها تمام شود. از سوی دیگر مقداری فرصت بیشتر شد تا به حوزه انتخابیه برسم، ضمن اینکه سعی کردم با همان قدرت و فوریت کارهای باقی مانده کمیسیون را جلو ببرم. موضوع بحث مبارزه با قاچاق کالا و ارز که لایحه آن مقداری مشکل داشت را حتی زمانی که مسئولیت کمیسیون را برعهده همکارم واگذار کردم را دنبال می کنم. چند جلسه خارج از کمیسیون و در جای دیگر برای این موضوع برگزار کردیم تا گزارش را نهایی و به صحن علنی برود که در دستور کار است. فضای حاکم بر کمیسیون دوستانه است برای من ریاست و غیر ریاست اهمیت نداشته و کاری که باید جمع می شد را جمع کردم، خوشحالم که به حمدالله شاکله کارهای اصلی بسته شده و الان تک تک آنها در صحن تصویب می شود و امیدواریم که اثرات آن بتواند ساختار اقتصادی ایران را تحت تاثیر خود مثبت قرار دهد.

به واسطه اینکه ریاست کمیسیون اقتصادی را بر عهده داشتید در جلسات شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا حضور داشتید، آن زمان هم موضوع افزایش قیمت بنزین مطرح بود؟

آن زمان بحث افزایش قیمت بنزین مطرح شد، یادم هست زمستان سال گذشته(سال 97) پیگیر موضوعی بودیم که برای بودجه سال 98 در بحث بنزین و حامل های انرژی چه اعدادی را لحاظ کنیم. در کمیسیون اقتصادی مجلس نظرات متفاوت بود اما بنده به عنوان رئیس کمیسیون اقتصادی کاری را با همکاری مرکز پژوهش ها و تعدادی از همکارانم در دانشگاه تهران و متخصیص پیگیری کردیم تا پیشنهاد کنیم برای سال 98 در حوزه بنزین چه کاری انجام دهیم. گزارشی که روی آن کار کردیم با توجه به شرایط و مقتضیات زمانی بود. ما در سال 96 با آغاز التهابات ارزی مواجه بودیم و در سال 97 با جریانی که به دلیل بی تدبیری و سوءمدیریت دولت و اتخاذ سیاست های کاملا اشتباه در حوزه ارزی بود با شوک ارزی مواجه شدیم. پیامد های این اتفاقات باعث شد ارزش پول ملی به یک سوم کاهش پیدا کند و آثار تورمی سنگینی در اقتصاد کشور پیدا شود. وقتی بحث افزایش قیمت بنزین یا تغییر قیمت حامل های انرژی مطرح شد، از آنجایی که جامعه به دلیل آثار تورمی ناشی از شوک ارزی با شرایط خاصی رو به رو شده بود با افزایش قیمت بنزین مخالفت کردم چرا که تورم ناچیزی که بابت تغییرات قیمت حامل انرژی بر اساس ادبیات کارشناسی مطرح می شود، می توانست آثار منفی بر جامعه بگذارد. ما در گزارش موضوع عدم افزایش قیمت را مبنا قرار دادیم و این را به صورت مدل عواض آوردیم. این گزارش حاصل کارکارشناسی در بازه زمانی سه تا چهار ماهه بود،  برای طراحی این مدل با وزارت نفت  و مجموعه خدمات حمل و نقل جلسه گذاشتیم.

حاصل گزارش شما چه بود؟

 پیشنهادی که در گزارش آوردیم مدل عوارض را در حوزه حامل های انرژی آورده بودیم که اولویت اول بنزین و اولویت دوم گازوئیل بود. در سایر حامل ها بحثی نداشتیم اما در مورد بنزین گفتیم شبیه به عوارض برق عمل شود. در ایران بهای برق به صورت عوارض یا به صورت پلکانی عوارض محاسبه و بر اساس میزان مصرف برق عوارض مازاد پرداخت می شود. پیشنهاد ما این بود که قیمت بنزین در سال 98 همان لیتری هزار تومان بماند، تاکید داشتیم این نرخ در 2 بخش از جمله حمل و نقل عمومی که اثر منفی برسایر  قیمت های می گذارد ثابت باشد در مصارف شخصی به هر میزانی که مصرف  بیش از میزان استاندارد اتفاق می افتد، عوارض گرفته شود. در گذشته این مشکل را داشتیم که تاکسی ها و وانت بارها سهمیه بنزین می گرفتند اما این سهمیه را آزاد می فروختند و کار نمی کردند، یکی از مشکلات ما این بود که این مسئله باب شود. با شرکت های جدید حمل و نقل از جمله اسنپ و تپسی و امثال این ها صحبت کردیم و با آنها به توافق رسیدیم که مدل پیمایش را پیاده کنیم. میانگین پیمایش هر خودروی عمومی که به تایید سامانه پیمایشی می رسد لحاظ شود تا به همان میزان با قیمت بنزین دریافت کنند، با این روش هیچ اثر تورمی بر اقتصاد کشور شاهد نمی بودیم. در بخش مصارف خصوصی پیشنهاد این بود که سهمیه بنزین در ماه 60 لیتر به قیمت هر لیتر هزار تومان باشد و مازاد مصرف در قالب جدول عوارض پلکانی محاسبه شود. عوارض هم برای مواردی چون عوارض آلایندگی، عوارض استفاده از زیر ساخت ها از جمله جاده، آسفالت و معابر و عوارض ترافیک که در جامعه ناشی می کند، لحاظ شود بنابراین هرکه مصرف بیشتری داشت عوارض بیشتری پرداخت می کرد. حتی پیشنهاد داده بودیم افرادی مصرف کمتری دارند پاداش بگیرند.

این مدل قابلیت اجرایی شدن داشت؟

تمام موارد پیشنهاد قابلیت اجرایی شدن دارد، نرم افزار آن به دلیل شرایطی که امروز در کشور با توجه به توسعه فضای نرم افزاری، مجازی و تجارت الکترونیک حاکم است قابلیت اجرا دارد. اعتقاد داشتیم قیمت بنزین برای همه چه خدمات دولتی چه خدمات خصوصی لیتری 1000 تومان باشد. در واقع روش پیشنهادی ما  تحت عنوان عدم افزایش قیمت و مدل وضع عوارض مطرح بود.

البته در این مدل درآمد خیلی زیادی پیش بینی نکردیم اما برای کاهش مصرف ریل گذاری می کردیم. پیشنهاد کردیم اگر فردی قصد صادرات بنزین را با کارت خودروش را دارد و بیش از متوسط مصرفی که لحاظ شده بنزین زد، با نرخ فوب خلیج فارس با او محاسبه شود، طرف می توانست بنزین را از جایگاه های سوخت در خط مرز، خریداری و صادر کند و پولش را داخل کشور بیاورد، این روش مزیت های زیادی داشت.

در نهایت این گزارش به شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا رسید؟

گزارش را در سال 97  جمع بندی کردیم و بهمن ماه سال 97 گزارش را خدمت ریاست مجلس ارائه کردم، ایشان هم گفتند با کلیت موافق هستند، کارشناس های مرکز پژوهش ها هم اعلام موافقت کردند، گزارش را در جلسه سران قوا مطرح کردیم. البته شورای هماهنگی سران قوا، پیش جلسه ای دارد که روسای قوا در آن جلسه حضور ندارند، جلسه اصلی هم که از مجلس سه نماینده با حضور رئیس مجلس، از دولت سه وزیر با حضور رئیس جمهور و سه نفر از قوه قضاییه با حضور رئیس قوه قضاییه تشکیل می شود. اول گزارش را در جلسه به عبارتی فرعی سران قوا یا جلسه مقدماتی سران قوا بردیم، مفصل بحث شد، نقاط ضعف و قدرتش بیان شد، کلیات آن مورد تایید بود اما تعدادی از اعضای جلسه از جمله بانک مرکزی و وزارت نفت مخالفت هایی داشتند، ما گفته بودیم که قابلیت اجرا دارد چرا که همه موارد را به صورت آپشنال دیده بودیم و می توانستیم تغییر دهیم تا دولت برای هر حالتی اختیار تصمیم گیری داشته باشد. تاکید داشتیم این مدل اثر تورمی، آسیب ها و مشکلات ناشی از دو قیمتی بودن را ندارد و به راحتی قابلیت اجرا دارد. تاکید داشتیم پیش از این مدل پیشنهادی ما در ایران اجرا شده است و نمونه آن عوارض برق و طرح و ترافیک  تهران است. بنابراین این مدل در ایران نهادینه شده بود و قابلیت تعمیم داشت.

در جلسه چه گذشت؟

در آن جلسه مخالفت هایی از سوی بانک مرکزی  و وزارت نفت مطرح شد، با این حال در مورد کلیات توافق نسبی صورت گرفت و در نهایت در جلسه اصلی سران قوا مطرح شد، به یاد دارم در یکی ازجلسات سران قوا، ما در خواست وقت کردیم و به بنده وقت داده شد تا طرح موضوع کنم. نزدیک نیم ساعت مباحث مربوط به این کار را ارائه کردم اما به نظر می رسید نظر رئیس جمهور و دولت متفاوت از پیشنهاد ما بود و اظهارنظرها  در راستای مخالفت بود. وزیر نفت گفت که ما نمیتوانیم اجرا کنیم، کار  سخت وپیچیده است، توضیحاتی می دادند که از نظر ما به دلیل اینکه فضای جدید کشور متفاوت از فضای 20 سال گذشته به جهت زیر ساخت های نرم افزاری بود و می توانیم همه لینک های اطلاعاتی و سامانه اطلاعاتی را بهم وصل کنیم، اعتقاد  داشتیم که امکان اجرایی شدن دارد. با این وجود آقایان دولت با پیشنهاد ما مخالفت کردند، آن پیشنهاد عملیاتی نشد. سال به پایان رسید و در کمیسیون تلفیق هیچ تصمیمی برای تغییر نرخ بنزین اتخاذ نشد. تا خرداد هم که رئیس کمیسیون اقتصادی بودم و در جلسه هماهنگی اقتصادی سران قوا حضور پیدا می کردیم این موضوع دیگر در دستور کار نیامد و اگر آمد با نظر موافق همراه نشد. ظاهرا در تابستان آقای رئیس جمهور مجدد درخواست کرده اند و گزارش تهیه شد. در تابستان امسال آقای دکتر لاریجانی به دلیل اهمیت موضوع جلسه غیر علنی گذاشتند در این جلسه نزدیک 3 تا 4 بار مدل های مختلف مورد بحث قرار گرفت.

طرح مدیریت مصرف سوخت را چطور دیدید؟

انتقاد جدی به دولت وارد است، دولت دکتر روحانی روزی که روی کار آمدن، کارت سوخت خودرو را حذف کرد که و درست نبود، اما همان دولتی که کارت سوخت را قبول نداشت و پرداخت یارانه نقدی را نمی پذیرفت، اکنون پیشنهاد دهنده کارت سوخت و یارانه نقدی است، این تناقضات رفتاری بیشتر جامعه را دچار تشدت و مشکلات کرده است. بلافاصله که متوجه اجرای این روش شدم، یادداشتی را در فضای مجازی منتشر و مطرح کردم امروزی که ما کم کم بعد از شوک ارز سنگینی به اقتصاد کشور، شرایط تعادل نسبی را  در فضای بازارها می بینیم و شاهد تخلیه تورم بعد از این شوک ارزی هستیم، این تصمیم حتما اثر منفی در فضای اقتصادی کشور و بر معشیت مردم دارد. 

الان مجلس چه برنامه ای برای مدیریت مصرف سوخت دارد؟

آن چیزی که در دستور کار قرار دارد، این است که بتوانیم قیمت ها را تعدیل و مدیریت کنیم تا آثار ناشی از تغییرات قیمت بنزین بر مردم به کمتری حد برسد و در واقع افزایش قیمت ها آثار کمتری داشته باشد و مدیریت کنیم جهت گیری سال های بعدی به ویژه در بودجه سال 99  منطقی شود. می دانید بعد از انقلاب ما 14 بار تغییر قیمت بنزین داشتیم، این تغییر قیمت پانزدهمین باری بود که اتفاق می افتاد، ما نرخ تورم را در تمام دفعات محاسبه کردیم، گزارش هایی که ما از حوزه تورم داریم نشان دهند که تغییرات قیمت بنزین از هزار به هزار و 500 تومان تقریبا 2 درصد تورم محاسباتی به دنبال خواهد داشت، از هزار به 3 هزار تومان تقریبا تورم 3.2 درصد خواهد بود در مجموع تورم 5.2 درصد محاسبه می شود، اما این تورم تحقق یافته نخواهد بود، تورم تحقق یافته در واقع تورم محاسباتی به علاوه تورم انتظاری است، تورم انتظاری، میزانی است که ذهن مردم شکل می دهد. مسلما به ازای کارکرد خوب دولت توقع انتظاری می تواند به حداقل ممکن و تورم محاسباتی نزدیک تر شود، در غیر اینصورت می تواند اعداد را چند برابر کند. بنابراین دنبال این هستیم نظارت بر قیمت ها را در قالب نظارت های نوین و مدرن داشته باشیم، امروز دیگر نمی توان مغازه به مغازه قیمت ها را بررسی کرد، الان در دنیا فروشگاه الکترونیکی و عرضه الکترونیکی وجود دارد و همه می توانند به قیمت ها دسترسی پیدا کنند. دولت می تواند همه استان ها را مجهز کند و با توجه به زیر ساخت های خوبی که وجود دارد این کار را عملیاتی کند. با روش نوین قیمت، عرضه و مکان عرضه مشخص می شود بنابراین نیاز نیست که با ساختار سنتی بازار را مدیریت کرد ادبیات باید تغییر کند، اراده دولت در مدیریت بازار باید تغییر کند، اگر این اتفاق بیافتاد می توان با همین روش افزایش قیمت بنزین بازار را مدیریت کرد البته در بحث سیاست های جبرانی حتما باید تجدید نظر کنیم.

از سوی دیگر باید بر روی عدد و رقم هایی که به عنوان یارانه پرداخت می شود، بازنگری شود بتوانیم میزان مصرفی که به دلیل افزایش قیمت کاهش پیدا می کند به مجموع درآمد اضافه شود. اعتقاد داریم درآمد ناشی از افزایش قیمت بنزین بیش از آن چیزی است که دولت اعلام می کند. از سوی دیگر انتظار می رود سیاست های حمایتی در بحث اشتغال را عملیاتی کنیم. نگرانی بعدی این است که هر مقدار پول نفت در جامعه مستقیم توزیع شود اثر افزایش حجم نقدینگی و آثار تورمی  به دنبال دارد، از طرف دیگر اثر منفی بر قدرت خرید مردم خواهد داشت. بنابراین باید بازنگری جدی لحاظ شود، اکنون دو طرح یک فوریتی در دستور کار کمیسیون اقتصادی وجود دارد که امیدواریم بتوانیم عملیاتی کنیم و مجموع این نکات را بیاوریم.

 برنامه جامع ما در بحث بودجه خواهد بود، در بودجه 99 مبنای منطقی و تخصصی می بینیم تا فرمایشات رهبر انقلاب که فرمودند هم کار کارشناسی شود هم آسیب ها شناسایی و اشکالات مشخص شود، اجرایی شود. طبیعتا اشکالات را احصا می کنیم، امیدواریم کار جامعی برای سال 99 انجام دهیم تا مشکلات مردم در بحث قیمت و سهمیه های خدمات عمومی و نظارت دولت بر قیمت ها آثار و مشکلات این بخش را به حداقل برساند از طرفی هم منافع ملی را حداکثر کند.

شما نماینده ای کم حاشیه محسوب می شوید، اما در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان یکی از طولانی ترین پرونده ها را به خود اختصاص دادید. پرونده شکایت از شما به کجا رسید؟ آیا به قوه قضاییه ارجاع داده شد؟

این پرونده بعد از استیضاح وزیر کار شکل گرفت. وزیر شکایتی را به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مطرح کردند، جالب این بود که جای شاکی و متشاکی جابجا شده بود. در جلسه هیات نظارت بر رفتار نمایندگان، اسناد و مدارک را ارائه کردیم، در آنجا نظر ادعایی وزیر استیضاح شده تعاون، کار و رفاه اجتماعی که الان دبیر و سخنگوی دولت هستند رد و تمام شد. بعد از مدتی شنیدم شکایت دومی روی پرونده من است، پیگیر شدم گفتند شاکی پسران آقای ربیعی هستند، عنوان شد که در جلسه استیضاح نام آنها را برده اید. اینجا مقداری کار فرق کرد و مقداری دغدغه ما بیشتر شد و این سوال مطرح بود که آیا بعد از رد شدن ادعای وزیر در خصوص موضوع استیضاح پسران  وزیر معزول هم می توانند از یک نماینده شکایت کنند؟ در ارتباط با این موضوع اسناد همانی بود که برای پرونده شکایت اول ارائه کرده بودم، من کل پرونده ها و اطلاعات را بر اساس روش هایی که به دنبال آن بودیم منتشر و حتی در صحن علنی در اختیار نمایندگان قرار دادم. بنابراین دلیل طولانی شدن پرونده من در هیات نظارت طرح شکایت دوم و اصرار به بررسی مجدد آن بود. برای بررسی پرونده از اسناد ارائه شده استعلام گرفتند، اطلاع دارم چند مرجع اشکالات و اتفاقات این پرونده را تایید کردند و بعضی از مراجع هنوز نظری ندادند، در هر صورت بنده حاضرم حتی در دادگاه با جزییات تمام حرف هایی که در صحن علنی زدم را با صدای بلندتر بگویم.

اینکه می گویند کرمانی ها جریان پر نفوذی دارند، کاری به دیدگاه سیاسی هم ندارند و اگر کنار هم قرار بگیرند کار را پیش می برند، تا چه اندازه درست است؟

نمی توان گفت این حرف به صورت مطلق درست است، اما به هر حال همکاری خوبی دارند. زمانی مجلس  دست کرمانی ها بود. در مجلس پنجم سه فراکسیون وجود داشت، فراکسیون اصولگریان، فراکسیون اصلاح طلبان و یک فراکسیون اعتدال بوده، رئیس فراکسیون اصولگرایان آقای باهنر بود، ریاست فراکسیون اصلاح طلبان برعهده آقای مجید انصاری بوده و رئیس فراکسیون اعتدال هم آقای طاها هاشمی بود که هر سه از کرمان بودند، یعنی سه نماینده کرمانی رئیس سه فراکسیون آن دوره مجلس بودند، می گفتند یک مشکلی در یک جلسه ای پیش آمده بود که گفتند اگر کرمانی ها مشکل را حل کنند مشکلات کشور  حل می شود بنابراین چنین روحیه ای وجود دارد. در طول سال های اخیر کار خوبی انجام شده است، انجمن توسعه در تهران با حضور مدیران قبلی و جدید که شامل همه طیف ها و گروه های سیاسی می شود شکل گرفته است، در این جلسات صرفا در زمینه توسعه استان اقدام می شود ممکن است سر مسائل سیاسی اختلاف نظر داشته باشیم اما بر سر توسعه استان اختلافی وجود ندارد، این انجمن توانسته در جاهایی کمک کننده باشد ولی اینکه به صورت تام و کامل باشد و بگویم واقعا اینجوری است باید گفت مصادیقی وجود دارد که چنین نباشد.

اینکه می گویند در کرمان یک بیکار هم نیست صحت دارد؟

نه خیر، در مرکز و شمال استان کرمان وضعیت اشتغال به نسبت در جنوب استان که محرومیت های درد آوری داریم، بهتر است در جلسات مجمع نمایندگان استان همواره اولویت را به بخش جنوب می دهیم. در مجموع شرایط ما در شاخص اشتغال خیلی مطلوب نیست و در حد متوسط کشور است.

محمدرضا پورابراهیمی چه آینده ای برای خود متصور است؟

عضو هیات علمی دانشگاه تهران هستم وکار اصلی بنده معلمی است که به این موضوع افتخار می کنم چراکه  قبل از هر عنوانی افتخار معلمی دانشگاه را دارم، هر چیزی دارم از دانشگاه و به برکت خون شهدا و جود امام و رهبری است، افتخار می کنم که بتوانم به عنوان سرباز رهبری عمل کنم. بنابراین اگر توفیقی شد که در مجلس آینده باشم در هر جایگاهی در  مجلس فضای انجام  خدمت باشد حضور پیدا می کنم، اگر در مجلس نبودم به دانشگاه تهران، بر سر کلاس و تخته بر می گردم، گچ و ماژیک را بر می دارم و تدریس می کنم.

گفت‌وگو از نسترن دقیقی/

پایان پیام

 

اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

آخرین اخبار
Powerd By : Tasvirnet