حلول ماه ربیع الاول
1388/08/03 11:15:00
سرویس سیاسی
رییس مجلس با اشاره به مذاکرات وین:

غربی‌ها فریبکاری می‌کنند

**رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به مذاکرات اخیر وین راجع به انتقال سوخت به رآکتورهسته‌ای تهران تصریح کرد: غربی‌ها اصرار دارند به سمتی نوعی فریبکاری بروند.

دکتر "علی لاریجانی" در گفت و گو با ایسنا، گفت: من احساس می‌کنم و در سفر اخیر به ژنو  براساس مذاکراتی که داشتیم نیز این تلقی برای من بیشتر شد که غربی‌ها اصرار دارند به سمتی نوعی فریبکاری بروند و یا به نوعی مواردی را به ما تحمیل کنند. به این معنا که مطرح کردند ما زمانی سوخت 20 درصد را به ایران می‌دهیم که شما مواد غنی‌شده خود را به ما بدهید، که ما هیچ ارتباطی بین این دو مساله نمی‌بینیم.

وی  افزود: هر کشوری که طبق ضوابط ، یک رآکتور اتمی دارد کشورهای دارای سوخت باید سوخت آن کشور را تامین کنند البته به نظر می‌رسد که اینان می‌خواهند یک فکر جدیدی را القا کنند و یک شیطنتی در این موضوع داشته باشند و به جای آن‌که سوخت را به ما تحویل دهند می‌خواهند سوخت بگیرند که این تلقی اشتباهی است.

رییس مجلس در پاسخ به اینکه چه تضمینی وجود دارد که غربی‌ها مثل گذشته زیر قول‌هایشان نزنند و به وعده‌هایی که در این مذاکرات می‌دهند عمل کنند؟، گفت: تضمین آن‌چنانی وجود ندارد، اگر تضمینی وجود داشت طبق قوانین آژانس باید سوخت این نیروگاه را به ما بدهند، سوال اینجاست که چرا نمی‌دهند؟ این قضیه معلوم می‌کند که هیچ تضمینی وجود ندارد، لذا ما باید نسبت به این قضیه بسیار هوشیار باشیم. چرا که اینان با نوعی فضاسازی به دنبال این هستند که بر روی اراده‌ ما تاثیر بگذارند.

وی با تاکید به این‌که غربی‌ها می‌خواهند به بهانه‌ی دادن سوخت نیروگاه، سوخت از ما بگیرند که این معادله هیچ توجیه قانونی و عقلی ندارد، ادامه داد: حدس من این است که پشت صحنه، آمریکایی‌ها با برخی از کشورها زد و بندهایی دارند تا به بهانه‌ تامین سوخت نیروگاه اتمی، مواد غنی‌شده در ایران یعنی آن 5/4 درصد را از ما بگیرند و توسط کشورهایی مثل فرانسه و روسیه آن را تبدیل به میوه سوخت کنند. شاید تصور آنها این است که به این طریق این مواد غنی‌شده را از دست ما درآورند که ما امیدواریم ایرانی‌ها به این مساله توجه لازم را داشته باشند.

لاریجانی با اشاره به حوادث تروریستی اخیر در ایران و دلیل ارتباط بخشیدن بین این موضوع از سوی وی با آمریکا عنوان کرد:در این حادثه یک جریان و گروهی پشت قضیه بود که اگر این گروه را بشناسیم آن زمان است که می‌توانیم روابط‌شان را تشخیص دهیم. در حادثه‌ تروریستی قبلی در ابتدا مشخص نبود که چه کسانی دست به این اقدامات می‌زنند اما من از همان ابتدا از طریق نوع ارتباط آنها در سیستان‌وبلوچستان حدس جدی می‌زدم که این نوع اقدامات کار همان جندالله و ریگی است که البته ظرف چند ساعت خودشان این مساله را اعلام کردند.

وی گفت: ما از پیش اطلاعاتی داشتیم مبنی بر این‌که ریگی و جریان جندالله با آمریکایی‌ها و چند کشور دیگر همکاری می‌کنند. علاوه بر این اساسا اگر از نظر رسانه‌ای هم مشاهده کنیم متوجه می‌شویم که رسانه‌های فارسی زبانی که با CIA کار می‌کنند غالبا حامی جریان جندالله و ریگی هستند. بنابراین شواهد و دلایل زیادی وجود دارد برای این‌که مشخص شود پشت صحنه‌ی این حوادث آمریکایی‌ها حضور دارند.

رییس مجلس با بیان این‌که البته شاید مصلحت نباشد که هم اکنون دلایل این قضیه را کاملا رو کنیم، ادامه داد:  البته آمریکایی‌ها باید نسبت به این قضیه پاسخگو باشند که چرا دست به چنین اقداماتی می‌زنند.

وی در خصوص انتظاراتی که در این زمینه از مجامع بین‌المللی وجود دارد، گفت: این مجامع اگر حقیقتا به دنبال ریشه‌کنی تروریزم و جرائم سازمان یافته هستند باید این مسائل را رصد کرده و فورا برای آن تصمیم بگیرند و مشکل را حل کنند. مبارزه با تروریزم نمی‌تواند ابزاری برای ژست‌های سیاسی باشد.

لاریجانی با یادآوری این‌که هم‌اکنون اکثر کشورهایی که به نحوی در این قضیه دخالت دارند و مجامع و نهادهای بین‌المللی حداکثر بیانیه و یا اطلاعیه‌ای صادر می‌کنند، گفت: مسائل تروریستی با بیانیه قابل حل نیست. احتیاج به یک ساز و کار اجرایی دارد تا این مساله حل شود اما خیلی اعتقاد ندارم که آمریکایی‌ها در مبارزه با تروریسم صادق هستند، آمریکا رفتاری که در مساله‌ افغانستان و عراق داشت نشان می‌دهد بیشتر به عنوان یک ژست می‌خواهد از این قضیه استفاده کند تا ابزاری برای اقدامات بعدی‌اش باشد.

لاریجانی با تاکید به این نکته که خیلی امیدی نیست که در صحنه‌ بین‌الملل آمریکایی‌ها اقدام عملی در زمینه‌ مبارزه با تروریزم داشته باشند، گفت: این مساله در حد محکوم و تقبیح کردن باقی می‌ماند.

وی با اشاره به اجلاس صدوبیست‌و یکمین اتحادیه بین‌المللی بین‌المجالس گفت: درهمین کنفرانس بین المجالس بحث این اقدام تروریستی اخیر در سیستان و بلوچستان چندین بار مطرح شد و بسیاری از هیات‌هایی که با ما ملاقات داشتند اظهار همدردی کردند، اما برون‌داد حرکت‌های بین المللی باید اقدامات عملی باشد.

لاریجانی خاطرنشان کرد: از بعد از حادثه 11 سپتامبر که موضوع تروریزم بسیار برجسته شد به نظر می‌رسید این قضیه مستمسکی شد برای اقدامات یک‌جانبه‌نگرانه علیه افغانستان و عراق، لذا ما تردید داریم که اراده‌ قوی برای مبارزه با تروریزم وجود داشته باشد. در بسیاری از موارد خود اینها پشت صحنه به تروریسم‌ها کمک می‌کنند که این مساله را در عراق و افغانستان ما شاهد بودیم. لذا این مساله را هم باید مدنظر داشت که برخی مواقع برای نفوذ و تسلط خود ظاهرا یک موردی را مطرح می‌کنند اما در باطن اقدام دیگری انجام می‌دهند.

وی در خصوص راهکارهای وحدت ملی در کشور با توجه به اتفاقات پیش آمده پیش از انتخابات گفت: در شرایط فعلی بخش‌های مختلف کشور باید به کارهای اساسی برای توسعه‌ کشور بپردازند و همه ذهن‌ها بر روی این قضیه متمرکز شود تا چطور شرایط کشور از نظر اقتصادی رشد کند که این کار بسیار فنی و دقیقی است.

لاریجانی با تاکید بر لزوم استفاده درست از منابع در کشور در این شرایط عنوان کرد: به هرحال یک مناقشات سیاسی بعد از انتخابات به وجود آمده است که باید براساس چارچوب‌های قانونی این مناقشات حل شود البته من منکر نیستم که برخی تلاش‌هایی که در این راستا صورت می‌گیرد می‌تواند موثر باشد، اما احترام به قانون باید پایه اصلی کار باشد.

نماینده قم با اعتقاد به این‌که برخی حرف‌ها و بیانیه‌ها با تندروی نمی‌تواند مشکلی را حل کند، افزود: باید تلاش شود تا براساس یک منطقی همه از قانون تبعیت کنند. همگان باید به این قضیه توجه داشته باشند که برخی حرف‌ها می‌تواند به منافع ملی کشور لطمه بزند.

وی با اشاره به برخی از مباحثی که بعد از انتخابات دهم ریاست جمهوری در کشور مطرح شد افزود: ممکن است از جناح‌های مختلف برخی حرف‌هایی زده باشند، اما افرادی که در این انتخابات مشارکت مستقیم داشتند بیش از دیگران باید حواس‌شان جمع باشد. فردی که کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری می‌شود مدال یک فرد سیاسی ملی را به دوش می‌کشد و چنین فردی هم در وهله‌ اول باید منافع ملی کشور بیش از هر چیز دیگری برایش مهم باشد و لذا نباید حرف و سخنی به زبان بیاورد که به منافع کل کشور لطمه بزند.

لاریجانی به ملاک‌های وحدت ملی اشاره کرد و افزود: باید توجه داشت که ملاک‌های وحدت ملی چیست یعنی هر کسی نمی‌تواند از ظن خود این ملاک‌ها را عنوان کند. این‌که وحدت ملی براساس چه مبنایی رخ می‌دهد نکته‌ مهمی است که برای شکافتن دقیق این مبنا باید به قانون اساسی رجوع کرد و البته سنت‌هایی که بعد از انقلاب در کشور به وجود آمد و تجربیات تاریخی این سال‌ها ملاک‌های این وحدت ملی را مشخص می‌کند.

وی با تاکید بر این‌که در وهله‌ اول برای رسیدن به وحدت ملی باید حول تفکر اسلامی تجمع کرد، گفت: البته تفکر اسلامی با قرائت امام خمینی (ره) مدنظر است. یعنی یک تفکر اسلامی که حیات فردی و اجتماعی را می‌تواند مجتمعا اجرا کنند. نکته دوم بحث قانون اساسی است که به عنوان یک مجموعه می‌تواند همه جریانات و گروه‌ها را دور خود جمع کند که این مورد هم ملاک وحدت ملی است.

رئیس مجلس با تاکید بر پیروی از راه امام خمینی(ره) به عنوان یک شخصیت ممتاز بی‌نظیر در تاریخ انقلاب اسلامی ایران گفت: افکار ایشان همواره می‌تواند ملاکی برای وحدت همه‌ نیروها باشند. البته بحث ولایت فقیه و تبعیت از ایشان به عنوان رهبر انقلاب برای ایجاد وحدت ملی ضروری است. اگر همه‌ این ملاک‌ها را مبنا قرار دهیم فارغ از آن‌که برخی از افراد بگویند که برخی موارد قانون اساسی باید به مروز زمان تغییر کند که هم‌اکنون این مساله محل مناقشه‌ ما نیست، بسیاری از مشکلات حل می‌شوند.

وی گفت:  اگر همه‌ این ملاک‌ها در نظر گرفته شود آن زمان همه‌ افرادی که به این چارچوب اعتقاد داشته باشند ذیل آن قرار می‌گیرند. البته خود افراد نیز نباید به نحوی رفتار کنند که در جامعه این تلقی به وجود آید که برخی افراد از این ملاک‌ها و قانون اساسی عبور کردند.

لاریجانی افزود: بین شخصیت واقعی افراد و آنچه بیرون از آنها ترسیم می‌شود همیشه یک رابطه‌ یک به یک وجود دارد به این معنا که ممکن است یک فردی خودش یک اعتقادی داشته باشد اما تصویری که در بیرون از آن ساطع می‌شود تصویر دیگری باشد، لذا این خود فرد است که باید در این راستا تلاش کرده و تصویر درستی از خود بسازد.

وی تاکید کرد: اگر انعکاس بیرونی افراد مخدوش کردن یکی از عوامل وحدت ملی باشد این به اتحاد ملی صدمه می‌زند و لذا افراد باید در عمل تبعیت‌شان از این عوامل را به نمایش بگذارند.

رییس مجلس در ارزیابی از صد و بیست‌و یکمین اجلاس اتحادیه بین‌المجالس و مباحثی که در این اجلاس مطرح شد و تاثیرگذاری مصوبات این نوع اجلاس‌ها در نوع عملکرد مجالس دنیا گفت: این گونه اجلاس‌ها چون نمایندگان مجالس کشورهای مختلف در آن حضور دارند بیشتر ایجاد نوعی همفکری و تاثیرگذاری بر روی افکار دارد تا پارلمان‌ها به سمت مشخصی حرکت کنند.

وی افزود: لذا موضوع این اجلاس‌ها مستقیما به اجرا مربوط نیست، بلکه پارلمان‌های کشورهای مختلف با یکدیگر رایزنی کرده و یک موضوعی که آن را مهم قلمداد می‌کنند ‌را مبنا قرار می‌دهند تا آن را در کشور خودشان هم دنبال کنند، لذا جنبه‌ سیاسی و سیاست‌گذاری و تاثیرگذاری این اجلاس‌ها البته با واسطه زیاد است.

اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

آخرین اخبار
Powerd By : Tasvirnet