شهادت حضرت علی (ع) و شبهای قدر
1399/10/16 15:56:00
سرویس استان ها
شریفیان تاکید کرد:

باید تحولی جدی در نظام خدمات و حمایت اجتماعی ایجاد شود/ ایجاد نظام متمرکز تامین اجتماعی اقدامی فرابخشی است

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس موضوع ایجاد نظام متمرکز تامین اجتماعی را اقدامی فرابخشی دانست و گفت: باید تحولی جدی در نظام خدمات و حمایت‌های اجتماعی ایجاد شود.
باید تحولی جدی در نظام خدمات و حمایت اجتماعی ایجاد شود/ ایجاد نظام متمرکز تامین اجتماعی اقدامی فرابخشی است نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس موضوع ایجاد نظام متمرکز تامین اجتماعی را اقدامی فرابخشی دانست و گفت: باید تحولی جدی در نظام خدمات و حمایت‌های اجتماعی ایجاد شود. https://cdn.icana.ir/d/019/202012103159058184.jpg باید,تحولی,جدی,در,نظام,خدمات,و,حمایت,اجتماعی,ایجاد,شود/,ایجاد,نظام,متمرکز,تامین,اجتماعی,اقدامی,فرابخشی,است Icana
به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت؛ مهدی شریفیان در وبینار تخصصی "نظام متمرکز تامین اجتماعی برای آحاد مردم" گفت:  به دستور رهبر معظم انقلاب، دولت مکلف شده است که امکانات استقرار نظام متمرکز تامین اجتماعی را بررسی و شرایط استقرار آن را مهیا کند.

وی افزود: در اصل ۲۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آمده است که برخورداری از تامین اجتماعی از نظر بازنشستگی، بیکاری، پیری، ازکارافتادگی، بی‌سرپرستی، درراه‌ماندگی، حوادث و سوانح، نیاز به خدمات بهداشتی درمانی و مراقبت‌های پزشکی به صورت بیمه و غیره، حقی است همگانی. دولت موظف است طبق قوانین از محل درآمدهای عمومی و درآمدهای حاصل از مشارکت مردم، خدمات و حمایتهای مالی فوق را برای یک یک افراد کشور تامین کند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: به این ترتیب «نظام جامع تامین اجتماعی» مقوله‌ای است که ممکن است بسیاری از سیاست‌گذاران با کارکردهای آن آشنا نباشند و حتی ممکن است آن را محدود به سازمان تامین اجتماعی بدانند، در حالی‌که این سازمان با تمام ذخایر و دارایی‌هاش، نهادی غیردولتی محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: سازمان تامین اجتماعی نهادی است که هم قانون مختص و هم ذی‌نفعان مشخص خود را دارد که در نهایت باید به بیمه‌شدگان و بازنشستگان خود پاسخگو باشد نه ۸۰ میلیون نفر جمعیت کشور، در حالی که "نظام متمرکز تامین اجتماعی" که در فرمایش مقام معظم رهبری آمده است  موضوعی است که شامل تمام مردم کشور می شود و باید با یک برنامه ریزی چند لایه آن را تا اجرای کامل راهبری کرد. یکی از همان تصمیماتی که ما روی آن کار کرده و حرف داریم همین موضوع ایجاد یک تمرکز ویژه برای ارایه خدمات اجتماعی است.

شریفیان گفت: پیش زمینه این تحول ایجاد بانک اطلاعات دقیق، با قابلیت به روز رسانی، متمرکز و ویژه است که اقشار نیازمندِ حمایت به طور دقیق در آن شناسایی شوند و علاوه بر رسیدگی به مسائل مختلف آنان، همزمان راهکارهایی برای رفع دائمی مشکلات گروههای مختلف پیش بینی شود.

وی اظهار کرد: باور من این بوده و قبل و بعد از حضور در نمایندگی مجلس اعلام کرده و پیگیر آن هستم که باید تحولی در ارائه خدمات اجتماعی شکل بگیرد چرا که ساختار فعلی با توجه به آینده جمعیتی کشور دیگر پاسخگوی خدمات‌رسانی در حوزه خدمات اجتماعی نیست و با توجه به تجربیات ارزنده ای که در طول 40 سال گذشته شکل گرفته حالا می توان با اطمینان بیشتری نسبت به اتخاذ تصمیمات تحولی اقدام کرد.

عضو ناظر مجلس در شورای عالی اداری در رابطه با نظام متمرکز تامین اجتماعی گفت:  اصل 29 قانون اساسی به طور پراکنده در وظائف سازمان های مختلف قرار داشته و بنیادها و نهادهای مختلفی هم مشغول به اجرای بخش هایی از این قانون هستند اما به فرمایش رهبر معظم انقلاب این فعالیت های پراکنده باید در یک نظام جامع تمرکز یابد و به این ترتیب است که می توانیم از همپوشانی ها و محرومیت هایی که بوجود آمده پیشگیری کنیم.

وی اذعان کرد: این کار البته باید خیلی قبل تر از اینها انجام می شد. در دولتهای مختلف ما شاهد این مسئله بودیم که از منابع سازمان تامین اجتماعی که اندوخته کارگران و بازنشستگان به حساب می آید برای رفع کم و کاستی های حمایت های اجتماعی هزینه شده و بخشی از این مطالبه انباشت  ه ای که سازمان تامین اجتماعی از دولت دارد، مربوط به همین هاست.

شریفیان با اشاره به اینکه موضوع ایجاد نظام متمرکز تامین اجتماعی یک مسئله فرابخشی است که به حق در دغدغه های رهبر انقلاب اسلامی هم دیده شده است، افزود: در همین موضوع کرونا ما شاهد بودیم بدون وجود مشارکتهای مردمی و محلی حمایت کارآمدی از مردم آسیب دیده ممکن بود اتفاق نیفتد. در دیگر بحران ها مثل سیل و زلزله و ... هم این نظام متمرکز مورد نیاز است . من فکر می کنم مجلس یازدهم هم در راستای رویکردهای تحولی که دارد قطعا از ایجاد این نظام متمرکز حمایت خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی در اجرای امر رهبری پیشقدم شده تصریح کرد: قبلا هم اشاره کرده ام که فضای حل مسائل اجتماعی باید از موضوع رقابت های سیاسی دور بماند. در موضوع نظام متمرکز تامین اجتماعی برای تک تک افراد جامعه، باید این رویکرد غالب شود یعنی برای تکمیل این طرح مهم و راهبردی همه دستگاهها اعم از مجلس، دولت و دستگاه قضا باید در صف واحد قرار گیرند.

عضو هیئات رئیسه فراکسیون مقابله با آسیب‌های اجتماعی افزود: از طرف دیگر این طرح برای مدتی طولانی باید در کشور ایجاد شود. اگر نیاز قانونگذاری وجود دارد و یا اگر لازم است حتی یک مجموعه متولی جدید برای طراحی، تدوین، مطالعه و اجرای آن ایجاد شود می توان آن را بررسی کرد.

وی گفت: در ضمن باید آینده پژوهی مناسبی برای این طرح انجام شود. بدون نگاه به آینده و بدون در نظر گرفتن همه شرایط لازم و مناسب، این طرح به نتیجه مطلوب نخواهد رسید. منابع پایداری اعم از ظرفیت های مالی بنیادهای مختلف در کنار هم باید قرار بگیرند و از ظرفیت های مشارکت مردمی هم در این تامین منابع استفاده شود تا برای مدت زمانی طولانی بتوانیم این نظام متمرکز را راهبری کنیم.

نایب رئیس فراکسیون شاهد مجلس با اشاره به فراخوان ملی در خصوص جمع‌سپاری طرح ها و ایده ها در زمینه "نظام متمرکز تامین اجتماعی برای آحاد مردم" اظهار کرد: این اقدام ایده خوبی است که موسسه عالی پژوهش های تامین اجتماعی در دست انجام دارد. باید از فکر و مشورت همه افراد با سلیقه ها و دانش های مختلف بهره مند شد. در تدوین نظام متمرکز تامین اجتماعی همه نظرات باید جمع آوری شده و برآیند این نظرات منجر به تدوین یک طرح جامع و کامل شود.

وی تصریح کرد: باید اجازه بدهیم ذینفعان این طرح که همه مردم کشور هستند در جریان تدوین و تهیه طرح دخالت داشته باشند و نظر بدهند و پیشنهادات با جمع سپاری به معنای واقعی جمع آوری و بررسی شود.

دبیر اول فراکسیون اقتصاد دانش بنیان تصریح کرد: فقط این نکته ای که مجددا به آن می پردازم و اهمیت ویژه ای دارد اینکه نباید بارِ این طرح تنها بر دوش سازمان تامین اجتماعی قرار گیرد. باید روشن شود که این طرح چیزی فراتر از بیمه شدگان و مخاطبان سازمان تامین‌‎اجتماعی است. سازمان تامین اجتماعی البته بخشی از این نظام متمرکز است اما همه آن نیست.

وی با اشاره به موارد قانونی مطرح شده در خصوص لزوم انجام اقدامات پسینی و پیشینی در مقابله با ایجاد نابرابری اجتماعی ادامه داد: در قانون اساسی هم البته در بخش های دیگری به جز اصل 29 به وظایف دولت در این زمینه اشاره شده است . مثلا اصل سوم، اصل بیست و یکم و اصل چهل و سوم قانون اساسی به مواردی در مورد وظایف دولت برای رفع نابرابری ها اشاره شده است که در طراحی نظام متمرکز تامین اجتماعی می بایست ظرفیت های این مواد قانون اساسی هم مورد استفاده قرار گیرد./

پایان پیام

اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

آخرین اخبار
Powerd By : Tasvirnet