هدر اصلی
1388/09/09 13:41:00
سرویس سیاسی
مشروح کنفرانس خبری رییس مجلس با خبرنگاران داخلی و خارجی

بعد نظارتی مجلس هشتم شفاف است

**رئیس مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی درباره موضوع هسته ای گفت: غنی سازی در ایران بخشی از سرمایه ملی ما محسوب می شود.

علی لاریجانی در آستانه سالگرد شهادت آیت الله سید حسن مدرس و روز مجلس با بیان اینکه غرب درصدد بیرون بردن این سرمایه ملی است افزود: در صحبت های آقای البرادعی و دیگران - که قدری هم عصبانی بودند و من نمی دانم چرا؟ - بود ، که ما تضمین می دهیم.

وی گفت: شما چه سابقه خوشی در تضمین دارید که به ایران داده و وفا کرده باشید؟

رئیس مجلس با بیان اینکه ایرانی ها بااستعدادند و می فهمند شما در چه مسیری گام برمی دارید افزود: حرف ایران این بود که می خواهیم سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران را تامین کنیم؛ براساس مقررات، آژانس بین المللی انرژی اتمی دو کشور را معرفی کرد که ما خرید انجام دهیم.

لاریجانی با بیان اینکه نمی دانم دلیل عصبانیتشان چیست گفت: اینکه می خواهند از این ماجرا سوء استفاده کنند و مواد غنی شده ایران را بگیرند، این محل کلام است که چرا هنوز در فکر استعمار گذشته شان هستند.

وی افزود: در حال حاضر وضع این طور است که به نظر من غرب سر دو راهی قرار دارد؛ یک راه این است که غرب بپذیرد ایران فناوری هسته ایش را در مسیر نظارت آژانس و مقررات بین المللی انجام دهد و آنها باید تضمین بدهند.

لاریجانی ادامه داد: اگر کشوری درست عمل می کند و نظارت های آژانس و بازرسی ها را قبول دارد، نظام بین المللی باید برای وی تضمین ایجاد کند.

رئیس مجلس گفت: اگر هم نمی خواهد این کار را انجام دهد آن وقت ایران باید مجال دیگری برای خودش تامین کند و دیگر نباید توقع بلاوجه از ایران داشته باشند.

لاریجانی افزود: بنابراین ( ایران ) باید خودش فکر صیانت از خودش باشد؛ دیگر آنها نمی خواهند از ظرفیت بین المللی برای ایجاد تضمین استفاده کنند.

وی گفت: آنها باید در این مسیر پاسخگو باشند که چگونه می توانند با توجه به رفتار سالم و تحت نظارت آژانس ایران ، تضمین کنند؛ اگر این قابلیت را در خودشان می دانند که تضمین کنند، ایران هم همین مسیر را ادامه می دهد.

لاریجانی افزود: در غیر این صورت ایران مجبور است از ظرفیت خودش برای صیانت از امکانات هسته ایش استفاده کند.

وی گفت: فکر می کنیم این دو راهی خیلی مهمی است که غرب باید به آن پاسخ دهد.

 

 

هر کس را منافق نخوانید

 

لاریجانی با بیان اینکه بحث وحدت در کشور ما از نکات کلیدی است، اظهار داشت: پس از انقلاب رکن اصلی کشور ما مردم سالاری دینی است و همه شئونات کشور، براساس اراده مردم از جمله مقام معظم رهبری، ریاست جمهوری، مجلس، شوراها، براساس ارائه مردم صورت می‌گیرد.

وی افزود: باید به موضوع فکری توجه خاصی شود در کلام مقام معظم رهبری نیز تاکید شده است که وحدت در آحاد مردم، سیاسیون و صاحب نظران کلید پیشرفت کشور است.

رئیس مجلس خاطرنشان کرد: برهمین اساس بحث هدفمند کردن یارانه‌ها نیز در فضای آرام که وحدت ملی است اتصال پذیر است بنابراین در کشوری که مخاطره بیرونی و خارجی دارد موضوع وحدت بسیار اساسی است و این مساله زمان خاصی را نیز ندارد.

لاریجانی اظهار داشت: آنچه که در شرایط فعلی مهم است کشمکش‌های سیاسی است که حالت مشمئز کننده در کشور ایجاد کرده است و این مساله اقتضا می‌کند که اطراف قضیه با نگاه ملی و استراتژیک بررسی شود.

وی اظهار داشت: ادامه این مباحث به نفع کشور نیست و منافع ملی کشور دچار سایش خواهد شد و راه‌های مختلفی نیز مقام معظم رهبری پیش روی جریان مختلف باز کرده‌اند و باید این گام‌ها برداشته می‌شد تا ضایعاتی برای کشور به وجود نمی‌آمد.

رئیس مجلس با بیان اینکه در این قضیه درک درستی از شرایط و توجه به راهنمایی‌های رهبر انقلاب کمک خواهد کرد کشور در مسیر درست قرار گیرد گفت: توجه به این راهنمایی‌ها کمک خواهد کرد کشور به همگرایی سوق داده شود و همه باید به این فضا کمک کنند.

وی اظهار داشت: در سخنان رهبر انقلاب نکات مهمی بود که به افراد انگ و تهمت زده نشود و همه از جمله رسانه‌ها تلاش کنند تا فضای سالم و برادرانه در یک مسیر اخوت به وجود آید.

لاریجانی گفت: رهبر انقلاب حتی در مورد شعارهای خیلی تند هم تذکر دادند که هر کسی را منافق و ضد ولایت فقیه عنوان نکنید.

وی خطاب به خبرنگاران گفت: شما که هدایت افکار عمومی را برعهده دارید باید گام‌های اساسی بردارید و فضا را به مسیر اعتدال پیش ببرید.

لاریجانی اظهار داشت: افراطی گری هیچگاه در کشور ما جواب درستی نداده است در انتخابات اخیر مناقشاتی وجود داشته است اما باید توجه کنید که انتخابات تنها موضوع مهم کشور نیست و مسایل مهمی در کشور وجود دارد که قلمرو منافع ملی کشور را مشخص می‌کند و تمرکز بیش از حد بر روی موضوعی می‌تواند همه چیز را دچار سایش کند.

وی اظهار داشت: برخی افراد که در مساله انتخابات نظری دارند باید توجه کنند که همیشه در انتخابات مجلس، ریاست جمهوری، شوراها همیشه از این سنخ مناقشات وجود دارد. اما باید با توجه آنها را پیش برد و اینکه در این زمینه مسایل به وجود آید توان ملی کشور دچار سایش می‌شود.

وی تصریح کرد: درک موضوع و حد و اندازه و فهم درست شرایط کمک خواهد کرد تا مسیر صحیح دنبال شود همه باید به این موضوع کمک نمایند.

 

تخلفات با تایید مجلس به قوه قضاییه ارائه می شود

رئیس مجلس در پاسخ به خبرنگاری گفت: ساز و کارهای متعددی در مجلس وجود دارد که می‌تواند بر فعالیت‌های مختلف در کشور نظارت کند.

وی افزود: برخی از این ساز و کارها مربوط به گزارش‌های مختلفی است که دولت به مجلس می‌دهد و ممکن است برخی گزارش‌ها نیز به موقع ارائه نشود. اما نسخ دیگر کار مربوط کارهایی است که کمیسیون‌‌های تخصصی انجام می‌دهند و براساس آن پیگیری‌هایی صورت می‌گیرد و گزارش‌هایی به مجلس داده می‌شود و گزارش‌ها در مجلس خوانده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: از جمله مسایل گزارشی است که هفته گذشته در خصوص اجرای اصل 44 بخش نخست آن خوانده شد اما برخی موارد نیز توسط دیوان محاسبات پیگیری می‌شود و مجلس نیز در جریان قرار می‌گیرد و در واقع مجلس از طریق کانال دیوان محاسبات پیگیری می‌نماید.

لاریجانی با بیان اینکه بعضی ساز و کارها در آیین نامه جدید به وجود آمده است گفت: کمیسیون‌ها اگر مواردی را از نقض قانون یا تساهل در اجرای قانون دیده باشند می‌توانند با پیشنهاد مجلس ارائه دهند و طبق ماده 44 اگر نمایندگان نظر کمیسیون را تایید کردند به قوه قضاییه ارجاع خواهند داد که رسیدگی شود.

لاریجانی افزود: در حدود یک ماه پیش گزارشی از کمیسیون ارائه شد که مجلس به آن رای داد و به قوه قضاییه ارجاع داد.

وی اظهار داشت: برخی رفتارهای کمیسیون‌ها جنبه بازدارنده دارد و مواردی بوده که کمیسیون‌ها هشدار داده‌اند و قبل از حادثه کمیسیون‌ها هشدار خواهند داد و از تمام ظرفیت‌ها استفاده خواهد شد.

وی افزود: ظرفیت مجلس در تمام کمیسیون‌ها فعال است و علاوه بر آن در ساختار مجلس دو معاونت جدید نیز در همین راستا تشکیل شد.

لاریجانی گفت: معاونت قوانین بخشی تنقیح قوانین را اجرا خواهد کرد و معاونت نظارت نیز موضوعات نظارتی را ساماندهی می‌کند و آنها را برای تحقق سوق خواهد داد.

وی با اشاره به اجرای سیاست‌های اصل 44 و اجرای آن گفت: در زمان تصویب اصل 44 کمیسیون ویژه‌ای نیز برای آن در نظر گرفته شد تا در این زمینه نظارت کند و در خلال این چند ماه گزارش آن در مجلس قرائت شد.

وی تصریح کرد: مجلس نسبت به مسایل مهم کشور کمیسیون‌های مختلف حساس هستند.

 

مجلس نباید در انتخابات ریاس جمهوری دخالت کند

خبرنگاری از رییس مجلس پرسید: در زمان انتخابات ریاست جمهوری، زمانی که فراکسیون اصول‌گرایان قصد داشت از احمدی‌نژاد حمایت کند، عنوان کردید که چون رییس مجلس هستید طرفداری نمی‌کنید اما شاهدیم که دفتر شما برخی جهت‌گیریهایی را صورت می‌دهد که با انتقادات مواجه شده است. آیا شما قصد برخورد با چنین اقداماتی را ندارید؟

علی لاریجانی در پاسخ به این سئوال اظهار داشت: این مطلب شوخی است و این که دفتر ما چنین اقداماتی کرده باشد بنده اطلاع ندارم.

وی افزود: مشاجرات سیاسی بحث دیگری است. وقتی خود بنده روز شنبه بعد از انتخابات به آقای احمدی‌نژاد تبریک گفتم، این سخنان دیگر به مزاح اشبه است.

رییس مجلس خاطرنشان کرد: مجلس باید در این گونه مسائل جایگاه خودش را داشته باشد و من هنوز هم با اینکه مجلس بیاید در مسائل انتخاباتی دخالت کند مخالف هستم و این اعتقاد را دارم که همان طور که جایگاه ریاست جمهوری نیست که در انتخابات مجلس دخالت کند، مجلس هم نباید در انتخابات ریاست جمهوری دخالت داشته باشد.

وی افزود: این امر به فضای آزادی فکر و جریانهای سیاسی و احزاب کمک می‌کند و این که ما از بدنه مجلس در این جهت استفاده کنیم را کار درستی نمی‌دانم.

لاریجانی تاکید کرد: البته فراکسیون‌ها کار خود را انجام می‌دهند و چون یک جریان سیاسی هستند براساس اجماع تصمیم‌گیری می‌کنند.

 

بعد نظارتی مجلس هشتم شفاف است

خبرنگار دیگری از لاریجانی پرسید، کارشناسان معتقدند که برخی مصلحت سنجی‌های مجلس فضا را برای قانون گریزی‌ها باز کرده است چرا بعد نظارتی مجلس کاهش پیدا کرده است؟

رییس مجلس در پاسخ به این سئوال گفت: نمی‌دانم مقصود شما از مصلحت سنجی چیست؟ آنچه من می‌بینم این است که کمیسیون‌ها موارد خلاف قانون را مشاهده می‌کنند و براساس آن نظامات مجلس پی‌گیری می کنند.

وی ادامه داد: اینکه در درون مجلس آراء مختلف وجود دارد بحث دیگری است و این کاملاً طبیعی است. اما اینکه کل قوه مقننه در این امور اهل مصلحت سنجی است من نمی‌پذیرم.

لاریجانی تاکید کرد: هر جا که مجلس احساس کرده چه در بعد سیاسی و چه در بعد اقتصادی لازم است نظرش را اعلام کند، این کار را انجام داده است.

وی گفت: بعد نظارتی مجلس هشتم بعد نسبتاً شفافی است، ممکن است در بعضی موارد اختلالاتی وجود داشته باشد ولی این رفع مسئله نیست.

هیچ کس جسارت حمله نظامی به ایران را ندارد

خبرنگاری از رئیس مجلس پرسید، برخی ناظران اعتقاد دارند پرونده هسته‌ای ایران پس از صدور قطعنامه اخیر شورای حکام به وضعیت اول خود برگشته است. از نظر شما کدام یک از راه‌حل‌های دیپلماتیک، مجازات‌های اقتصادی و یا حمله نظامی محتمل است؟

لاریجانی در پاسخ به این خبرنگار اظهار داشت: این احتمالات همیشه وجود داشته است و ما در شرایط گذشته نیز هیچ کدام از این احتمالات را نادیده نگرفتیم.

وی افزود: در مسیر فعالیت‌های هسته‌ای ما، رژیم صهیونیستی تهدید می‌کرد و همین تهدیدات باعث شد که ما برای صیانت از جایگاه خودمان فکری بکنیم.

رئیس مجلس خاطرنشان کرد: رژیم صهیونیستی هیچ گاه این جسارت را نداشت چون وضعیت داخلی خودش بسیار آشفته است.

لاریجانی گفت: تهدیدات اقتصادی نیز همیشه بوده است و مذاکرات هسته‌ای ما متاسفانه همواره درون یک دالان چانه زنی قرار گرفته و آنها فکر می‌کنند با سیاست چماق و هویچ می‌توانند کار را پیش ببرند.

رئیس مجلس افزود: اینبار چون اوباما گفته بود که ما به حقوق ملت‌ها احترام می‌گذاریم و در دانشگاه مصر اعلام کرده که گوش من به اذان آشنا است و از این سنخ حرف‌ها، بعضی تصور کردند که شاید تنبهی برای آنها ایجاد شده است؛ اما از دید تیزبینان این دور نبود که این اظهارات تنها جنبه تاکتیکی دارد و بعد از چند ماه مشخص شد که هنوزهم روش گذشته خود را دنبال می‌کنند.

لاریجانی یادآور شد: البته ما فکر می‌کنیم هنوز مجال دیپلماتیک وجود دارد تا ایران در چهارچوب ضوابط آژانس به فعالیت‌های خود ادامه دهد و برای آنها نیز همه چیز کاملا روش باشد.

وی تاکید کرد: آنها مختار هستند هر روشی که مایلند برگزینند، ایران متناسب به آن حرکت خواهد کرد.

 

مجلس در راس امور است

 

علی لاریجانی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مجلس چگونه در راس امور قرار می‌گیرد گفت: هدف گیری که امام خمینی (ره) برای مجلس در نظر گرفته‌اند براساس تجربیات گذشته بود که در تاریخ ایران رخ داده است.

رئیس مجلس گفت: اینکه مجلس هر زمان در تاریخ گذشته ایران با رای واقعی مردم حضور داشت جلوی استعمارگران را گرفت و جلوی استثمار را گرفت؛ از مجلس اول که مجلس مهمی بود تا مجلس هشتم که مرحوم مدرس در آن حضور داشت همواره جلوی قراردادهای استثماری را گرفته می شد و هر زمان که دولت‌ها قدرت داشتند و می‌خواستند یک قراردادی را به آهستگی امضا کنند مجلس آن را منحل می‌کرد.

وی ادامه داد: امام خمینی (ره) با تجربه گذشته نظامی را سامان دادند که مجلس در جایگاه اصلی‌اش قرار گیرد و هیچ کس هم حق انحلال مجلس را نداشته باشد این دستاورد فوق العاده بزرگی است که منبعث از تجربیات گذشته ایران بود.

لاریجانی افزود: در قانون اساسی فعلی هیچ کس حق انحلال مجلس را ندارد؛ امام مشخص کردند که مجلس در راس همه امور باشد و هیچ وقت نباید کشور بدون مجلس باشد، باید همه تلاش کنیم به این مساله نزدیک شویم، این یک نگاه تیز هوشانه برای آینده ایران بود.

لاریجانی تصریح کرد: مجلس هشتم بر این باور است که باید این مسیر را به جد طی کند و در این قضیه هم با کسی رودربایستی ندارد اگر هم اخلال و اشکالی در موضوعات ببیند وارد صحنه می‌شود؛ شما حتی در مسایل بعد از انتخابات مشاهده کردید که مجلس کمیته‌هایی را مشخص کرد که در آن برخی از اشکالاتی که در کوی دانشگاه یا مجتمع سبحان یا مجتمع نمایندگان رخ داده بود، جلوی این را با ایستادگی حرف این کمیته متوقف ساخت.

رئیس مجلس تصریح کرد: این کمیته تمام مسایل را نظارت و بررسی کرد و گزارشات آنها تاثیر گذار در تصمیمات در صحنه جامعه بود.

وی افزود: البته ممکن است افرادی ناراحت و دلخور شوند از این مسایل ولی من فکر می‌کنم ارزشی که برای تاریخ ایران خواهد داشت مهمتر از این دلخوری‌های فرد است.

لاریجانی گفت: مجلس باید به این باور همیشه رسیده باشد که حفاظت از منافع ملی کشور اقتضا می‌کند که در برخی از امور رودربایستی نداشته باشیم و مجلس هشتم این مسیر را دنبال می‌کند و البته با ظرفیت‌ها.

نباید در کشور فضای تندروی حاکم شود

خبرنگاری از رئیس مجلس پرسید: مقام معظم رهبری فرمودند در انتخابات دهم برخی خواص مردود شدند، تحلیل شما از علت مردودی خواص چیست و خواص مردود شده در این مرحله چه باید بکنند که دو باره باز گرداند؟

لاریجانی در پاسخ اظهار داشت: در کشور ما از ابتدای پیروزی انقلاب عده زیادی بودند که قصد خدمت داشتند و با اخلاص هم عمل می‌کردند و در راه وظایف خود فداکاری هم می‌کردند اما به هر حال این افراد مراتب مختلفی دارند.

وی افزود: عده قلیلی هم وجود داشتند که نگاه خائنانه داشتند و به انقلاب ضربه زدند، سوابق منافقین و بنی‌صدر از جمله این افراد است.

لاریجانی گفت: مرزبندی این افراد بسیار مهم است و باید به این مساله توجه داشت. مطالب اخیر مقام معظم رهبری هم به این موضع اشاره داشت.

رئیس مجلس تصریح کرد: ثقل جامعه ما و حرکت عمومی کشور در ادوار مختلف افرادی بودند که خدمتگزار کشور بودند منتهی با مراتب مختلف.

وی افزود: به عنوان مثال آقای ناطق نوری شخصیت بارز، ممتاز و مبارز و فعالی در کشور بوده‌اند که مسئولیت‌های مهم بر عهده داشتند و همیشه در همه میدان‌ها فعال بودند.

لاریجانی تاکید کرد: سوال من این است که چه فایده‌ای دارد که ما این افراد را تخریب کنیم؟ چرا باید چون ما یک موضع از یک فرد را نمی‌پسندیم وی را تخریب کنیم؟ آیا این درست است که خدمات گذشته افراد را نادیده بگیریم؟

وی افزود: افراد دیگری هم بودند که همین وضعیت را دارند و مقام معظم رهبری در نماز جمعه پس از انتخابات از آنها یاد کرد و خدماتشان را برشمرد.

رئیس مجلس اظهار داشت: این یک نوع ظرفیت سوزی است که ما توجه به سوابق این افراد نداشته باشیم و بصیرت حکم می‌کند که به این چهارچوب‌ها توجه ویژه داشته باشیم.

لاریجانی تاکید کرد: ما نباید در کشور فضای تندروانه ایجاد کنیم چون در این دالان، حق و ناحق بسیار می‌شود.

وی ادامه داد: ممکن است یک سیاستمدار اشتباهی را در مقطعی مرتکب شود ولی باید مجال بازگشت را به او داد و در مسایل پس از انتخابات همین طور است.

لاریجانی گفت: کسانی در صحنه انتخابات وارد شدند که کارنامه خوبی داشتند اما در این جریان اشتباهاتی مرتکب شدند که توصیه من به این دوستان این است که به این فضا تندروانه در کشور دامن نزنند چون به نفع کشور نیست.

رئیس مجلس اظهار داشت: تاریخ 500 ساله کشور ما نشان می‌دهد که همه نهضت‌ها و جریان‌های مهم تاثیرگذار در تاریخ ایران با حرکت‌هایی بود که روحانیت در راس آن حرکت قرار داشت و هر وقت که مجال را برای روحانیت تنگ کردند این حرکت‌ها با شکست مواجه شد.

لاریجانی گفت: در جریان مشروطه و ملی شدن صنعت نفت هم دیدیم که بعد از کنار رفتن روحانیت، کشور دچار دیکتاتوری شد.

وی افزود: امروز ایران از یک ظرفیت بزرگ مردمی برای اداره کشور برخوردار است و نهادهای کشور براساس رای مردم انتخاباتی شود و اگر مناقشه‌ای هم وجود دارد باید براساس قانون حل شود.

 

غرب نمی خواهد ایران به فناوری هسته ای دست یابد

علی لاریجانی در ادامه مصاحبه مطبوعاتی خود در جمع رسانه‌های خارجی و داخلی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه وضعیت هسته‌ای ایران در آینده به کدام سمت خواهد رفت گفت: این مسیری که ایران می‌رود مسیری تعریف شده است، از این نگاه به این موضوع نگاه کنید که ما در مسایل هسته‌ای مایل هستیم که در چارچوب و نظارت آژانس گام برداریم بنابراین اقتضا می‌کند که به یک راه‌حل دیپلماتیک اعتماد کنیم.

وی گفت: اگر دیگران به دنبال فریبکاری و کلاهبرداری سیاسی باشند، اصلا ایران پیشنهادات را رد خواهد کرد بنابراین آنها باید تصمیم بگیرند در این قضیه که چه مسیری را برای خود تعریف می‌کنند، اگر مسیر دیپلماتیک باشد، ایران مذاکرات را در زمان‌های مختلف بررسی کرده است و تا امروز هم ادامه دارد.

لاریجانی تصریح کرد: اخیرا مباحث جالبی را از زبان آقای البرادعی شنیدم که گفته اند، پرونده هسته ای ایران  را تضمین می‌کنیم.

رئیس مجلس تصریح کرد: در مذاکرات طولانی که آقای روحانی داشتند در نهایت با همه توجهی که داشتند که این مسیر از طریق دیپلماتیک حل شود نهایت کار به اینجا رسید که آنها می‌گفتند که ما این "ابجکتیو گارانتی" را تعریف کنیم و براساس آن به شما فرمان بدهیم که فعالیت هسته ای داشته باشید. 6 الی 7 ماه گذشته و گفتند که ما هیچ گانه "ابجکتیو گارانتی" نداریم بهترین "ابجکتیو گارانتی" این است که شما هیچ فعالیت هسته‌ای نداشته باشید و این پاسخ آنها بود.

رئیس مجلس افزود: این حرف‌ها که رسانه‌ها می‌زنند بیشتر ژست است اما بیشتر آن مذاکرات که در جلسات مختلف خصوصی می‌گفتند جنس واقعی تر دارد. آنها واقعا نمی‌خواهند ایرانی‌ها فناوری هسته‌ای داشته باشند. شهامت داشته باشند و این حرفشان را بگویند، بگویند که ما نمی‌خواهیم ایرانی‌ها فعالیت هسته‌ای داشته باشند؛ چون به نفعشان نیست.

لاریجانی تاکید کرد: رفتار غرب معاهده NPT را زخمی کرده است. به نظر من ظلمی که اینها در این دوره کرده‌اند این بود که این معاهده را به کلی از حیض انتفاء انداختند و هیچ خاصیتی ندارد.

وی گفت: در قانون NPT در چندین جا مقرر شده که آژانس باید کمک کند به کشورهایی که NPT را پذیرفتند و عضو هستند یعنی سوخت مورد نیاز آنها را تامین کند یک گرم سوخت به ایران دادند؟

رییس مجلس تاکید کرد: مطابق  NPTباید کمک‌های فنی به این کشورها کنند واقعا اینها به ایران کمک کردند؟ وی در ادامه گفت: به عنوان مثال همین موضوعی که در خصوص سایت فردو مطرح کرده‌اند حیرت آور است، بازرسان آمدند و دیدند و ایران هم بسیار زودتر در موقع قانونی این مکان را معرفی کرده است که حتی طبق مقررات آژانس لازم نبود معرفی کند.

رئیس مجلس تصریح کرد: آنها به دنبال ماجراجویی می‌روند شاید تصور کردند که یک فشاری ایجاد کنند ممکن است تنازلی صورت گیرد. فکر می‌کنم این تصمیم عاقلانه‌ای نبود به نظرم در مسیر دیپلماتیک راحت‌تر می‌توانند تفاهم کنند.

 

سوخت هسته‌ای به ایران فروخته نشود، خودمان تولید می‌کنیم

خبرنگاری از لاریجانی سوال کرد: دولت بعد از قطعنامه شورای حکام اعلام کرد که 10 سایت غنی سازی جدید راه اندازی خواهد کرد. آیا دولت در فکر این نبوده که این اقدام با یک ضد حمله قوی از طرف امریکا و اسرائیل مواجه می‌شود؟

رئیس مجلس در پاسخ به این سوال گفت: تصمیم گیری در کشور ما براساس یک سیستم کاملا روشن صورت می‌گیرد و زیر نظر مقام معظم ر هبری تمشیت می‌شود.

وی افزود: خیلی روشن است که حفظ دستاوردهای هسته‌ای برای کشور ما یک موضوع کلیدی‌ است و ساده‌لوحانه است که اگر غرب تصور کند ایران زحماتی را که متحمل شده است را در قبال دریافت یک شکلات معاوضه کند.

وی ادامه داد: اگر غرب چنین برداشتی کرده است، اشتباه کرده است.

لاریجانی تاکید کرد: ایران برای راکتور تهران نیازمند سوخت هسته‌ای بود و این را اعلام کرد که آماده خریداری سوخت هسته‌ای است. غرب با یک کلاهبرداری گفت که ما می‌خواهیم سوخت به شما بدهیم. حال سوال ما این است که شما (غرب) کی به تعهداتتان عمل کرده‌اید؟ این یک معامله قلبی است و کسی آن را قبول ندارد.

رئیس مجلس اظهار داشت: ایران سوخت نیاز دارد و قصد خریداری دارد حال اینکه غرب عصبانی شده است باید خودشان توضیح دهند علت چیست.

وی افزود: اگر آنها نمی‌خواهند اینکار را انجام دهند، مشکلی نیست ما خودمان اورانیوم را 20 درصد غنی می‌کنیم و از آن برای سوخت استفاده می‌نماییم. این خلاف قانون و مقررات آژانس نیست.

 

روابط ایران با آژانس به مواضع طرف مقابل بستگی دارد

خبرنگار دیگری از لاریجانی پرسید: ‌پس از اینکه آژانس بین المللی انرژی اتمی قطعنامه‌ای را علیه ایران صادر کرد، دولت اعلام کرد که 10 تاسیسات غنی سازی اورانیوم را راه اندازی می‌کند. این مساله در برخی از رسانه‌های خارجی با عنوان بلوف سیاسی یاد شد. آیا ایران سطح همکاری‌های خود با آژانس را تقلیل خواهد داد یا خیر؟

لاریجانی در پاسخ اظهار داشت: ما در خصوص سطح همکاری‌هایمان با آژانس، کار تخصصی خواهیم کرد و این بستگی به رفتارهای حریف دارد لذا لزومی ندارد که الان ما نظر قاطعی را اعلام کنیم.

وی افزود: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی این مساله را بررسی کارشناسی می‌کند.

رئیس مجلس تاکید کرد: قبول داریم که مقررات آژانس ضعیف شده است اما ما نمی‌خواهیم به NPT کلک بزنیم.

لاریجانی همچنین گفت: اگر برخی رسانه‌ها به برخی تحلیل‌ها مسرور و مبتهج هستند، مانعی نمی‌بینیم. یک زمانی مسرور بودند که ایران نمی‌تواند زنجیره سانتریفیوژ داشته باشد اما بعدها دیدند که می‌تواند. ما نمی‌خواهیم آنها را از سرور خالی کنیم.

 

موضع مجلس در قبال وقایع یمن قاطع است

 خبرنگاری از رییس مجلس پرسید: شما در مجلس، حمله سعودی‌ها را به یمن محکوم کردید اما این اقدام مجلس در برابر تحرک قبلی شما در زمان حمله اسرائیل به غزه تفاوت داشت و تحرک کمتری بود. شما چه راهکاری را در پارلمان ایران در خصوص موضوع یمن پیشنهاد می‌کنید؟

لاریجانی در پاسخ اظهار داشت: در مسائل مهم منطقه‌ای نباید همیشه از یک شیوه استفاده کرد.

وی افزود: موضع مجلس نسبت به اتفاقات یمن فعال بود ولی ما دخالت کشورهای دیگر را در خصوص یمن درست نمی‌دانیم و فکر می‌کنیم به نفع یمن نیست.

رییس مجلس خاطر نشان کرد: از دولت سعودی می‌خواهیم که به رفتارهای خود خاتمه دهد.

لاریجانی گفت: ما شاهد بودیم بیانیه‌ای در این خصوص در مجلس با رای بسیار بالایی تنظیم شد . همچنین ما بحث‌های دیپلماتیک بین مجالس مختلف را دنبال می‌کنیم.

وی افزود: در آستانه برخی نشست‌هایی هستیم و می‌توانیم رایزنی‌هایی در این خصوص در سطح کشورهای آسیایی داشته باشیم.

رییس مجلس تاکید کرد: البته موضوع یمن با غزه متفاوت است . چون در بحث غزه طرف رژیم غاصب اسرائیل بود که باید با شتاب با‌ آن برخورد می‌شد اما در مورد یمن ما با یک کشور اسلامی طرف هستیم.

وی افزود: از یک کشور اسلامی در صحنه بین‌المللی انتظار نیست که در ماه حرام این گونه اعمال را نسبت به مسلمانان انجام دهد.

لاریجانی گفت: گذشته سعودی‌ها در مناقشات بین‌المللی نشان می‌دهد که در بعضی موارد تصمیمات نادرستی اتخاذ کرده‌اند چه در موضوع فلسطین، چه لبنان و چه عراق.

وی افزود: ما دوست داریم که دولت سعودی از یک وقار و جایگاه خوبی در بین کشورهای اسلامی برخوردار باشد.

 

سفرهای استانی دولت قابل تقدیر است

رئیس مجلس در پاسخ به سوال خبرنگار آرمان مبنی بر اینکه سفرهای استانی دولت احمدی نژاد مثمرثمر نبوده است و مصوبات اجرا نشده است از نظر شما سفرهای استانی دولت به مناطق مختلف به مصلحت کشور است؟ اظهار داشت: بنده که جرات ندارم در پاسخ صدای رسا و قرص و محکم شما پاسخ دهم. برداشت بنده از سفرهای استانی شبیه شما نیست. دولت می‌تواند در این سفر جهت‌گیری‌های مختلف داشته باشد، اینکار حسنه‌ای است و زحمت برای دولت ندارد و هزینه زیادی هم برای دولت ندارد.

وی افزود: اما اینکه برخی از مصوبات اجرا نمی‌شود باید در تصویب مصوبات دقت کنند که متناسب با امکانات مصوبه داشته باشد.

لاریجانی تاکید کرد: سفرهای استانی اقدام نیکویی است اما اشکالات آن باید برطرف شود.

وی افزود: در مجلس مصوبه‌ای داشتیم که با همان قیمت یارانه‌ای بنزین عرضه شود و مابقی به قیمت آزاد اما فکر می‌کنم اگر این ضابطه اجرا شود پیگیری می‌شود و تلاش می‌کنیم که مصوبه مجلس اجرایی شود.

خبرنگاری از رئیس مجلس در خصوص واردات بی رویه کالا به کشور سوال کرد که وی در پاسخ گفت: این اشکال در برخی از زمینه‌ها من جمله برنج وجود دارد و ما دنبال ایجاد نظمی در این قضیه هستیم.

اینکه صحنه تجارت ما بسته نباشد خوب است به شرطی که مشکل برای تولید کننده ایجاد نکند.

وی افزود: بخشی از واردات به صورت قاچاق صورت می‌گیرد که با این بخش باید برخورد شود.

رئیس مجلس در پاسخ سوالی مبنی بر اینکه مساجد و کانون‌های دینی برای مبارزه با جنگ نرم چیستۀ اظهار داشت: ما نگاه مثبتی که کانون‌های دینی در مجلس داریم و معتقدیم تقویت آن بخش‌ها حلقه‌های اصیلی را تشکیل می‌دهد.

 

ایران بنای اتکا به هیچ کشوری ندارد

خبرنگار دیگری از لاریجانی پرسید: شما در مورد فرانسه و امریکا اظهار داشتید که تضمین این دو کشور قابل اتکاء نیست از سوی دیگر ما شاهد شعارهای علیه روسیه هستیم آیا رفتار روسیه در قطعنامه اخیرا کلاه برداری سیاسی نیست.

رییس مجلس در پاسخ اظهار داشت: ایران در مسایل مهم خود بنای بر اتکاء به دیگر کشورها ندارد و حوادث بس از انقلاب هم نشان می‌دهد آن جایی که ملت رویای خود بوده موفق بوده است.

وی افزود: اما این دال بر این است که ما مبادلات دیپلماتیک با دیگر کشورها نداشته باشیم در صحنه بین الملل ممکن است برخی کشورها با ما اختلاف نظر داشته باشند. تجربه هم نشان داده که در موضوعات حساس منطقه‌ای که به مواضع ایران توجه نکردند از جمله در عراق بعدا دیدند که اشتباه کردند.

وی افزود: رفتار روس‌ها در نیروگاه هسته‌ای فراز و فرود داشت اما این به معنای این نیست که دشمن ما هستند در مساله 5300 هم اشتباه کردند لذا باید از طریق دیپلماتیک باید منافع خودمان را حفظ کنیم.

وی افزود: وضعیت روسیه مثل آمریکا نیست و موافق طرح برخی شعارها نیستم و فکر نمی‌کنم کار صحیحی باشد.

 

قوه قضاییه به همه ابعاد کهریزک رسیدگی کند

رئیس مجلس در ادامه نشست مطبوعاتی خود در پاسخ به سوالی در خصوص حوادث پس از انتخابات گفت: برای کشور ما هم حفظ نظام و حفظ دستاوردهای انقلاب حفظ تمامیت ارضی و حفظ آزادی‌های اجتماعی و فکری همه آنها مهم است و مجلس باید در جایگاهی باشد که به این مسایل توجه کند.

وی افزود: در مسایل جاری کشور باید با نگاهی که شامل همه این موضوعات باشد توجه می‌کردیم نباید ظلمی به حقوق ملت رخ بدهد. این ظلم بخشی از آن این است که همه سرمایه‌های کشور مورد حمله قرار ‌گیرد و دستاوردهای انقلاب تخریب شود.

رئیس مجلس تصریح کرد: پس از انتخابات برخی از کارهایی که انجام شد ظلم به نظام و انقلاب هم بود که مجلس بر آنها هم حساس است شما دیدید که مجلس در مواقع حساس با بیانیه‌ها و حضور خود نسبت به برخی از افراطی گری در کشور موضع‌گیری داشت و از آن طرف هم نباید به افراد تعدی شود.

وی با اشاره به حوادث کوی دانشگاه و کهریزک گفت: واقعا حادثه کهریزک که مقام معظم رهبری هم فرمودند که حادثه کهریزک خون به دل من کرده است، حادثه کمی هم نبود.

لاریجانی ادامه داد: نوع ورود مجلس و حساسیت به آن هم بازدارنده بود برای اینکه این مسایل صورت نگیرد و هم بسیاری از این گزارشات مفید واقع شد که ما هم آنچه را که بدست آورده بودیم به قوه قضاییه و مراجع دیگر فرستادیم.

وی گفت: این مسیر فعال کمک می‌کند که جلوی این کارها در کشور گرفته شود ما انتظار داریم قوه قضاییه به همه ابعاد موضوع رسیدگی کند که حقی از کسی ضایع نشود و پیگیر هم بودیم.

 

مجلس و اصلاح الگوی مصرف

رئیس مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر پیگیری اصلاح الگوی مصرف در مجلس گفت: در مجلس طرح مهمی برای اصلاح الگوی مصرف انرژی مطرح است و در کمیسیون انرژی بر روی آن کار می‌شود طرح نسبتا جامعی است و فکر می‌کنم به زودی به صحن علنی بیاید.

رئیس مجلس تصریح کرد: این طرح مهمی است مدت‌ها بر روی آن کار شده است.

وی در ادامه گفت: مهمترین بخشی که می‌توان از اسراف در آن جلوگیری کرد بخش انرژی است و امیدواریم با این طرح بتوانیم در این زمینه مجلس گام بلندی را بردارد.

رئیس مجلس در ادامه در خصوص دیگر فعالیت‌های مجلس گفت: فعالیت‌های مجلس لیست طولانی دارد که لازم نیست ما همه آن را در اینجا برشماریم. زیرا مجلس مخفی نیست؛ از رسانه گروهی پخش می‌شود و شما مستقیما در جریان لوایح هستید.

وی افزود: برخی از طرح‌هایی که در مجلس در حال حاضر مطرح است جنبه بنیادین یا قانون مادر است به عنوان مثال قانون محاسبات، قانون تجارت که از دیرباز در کشورمان مورد استفاده قرار می‌گرفت و احتیاج بود که به آن نگاهی جامعی صورت گیرد و کمیسیون خاص را به آن اختصاص داریم که تنها بر روی این قانون کار کند.

وی با اشاره به قانون مجازات اسلامی گفت: این قانون که حدود 1000 ماده دارد و مجلس نظر مشورتی خود را به شورای نگهبان داده و آنها نیز نظر مشورتی خود را به ما دادند و تصور می‌کنم تا یک ماه دیگر این قانون بررسی آن به اتمام می‌رسد مواردی از این سنخ در دست کار کمیسیون‌ها است که برخی از آنها در مجلس تصویب شده است.

رئیس مجلس در سخنان خود با اشاره به بررسی قانون ایمنی زیستی گفت: این قانون که قانونی مهم بود و در ارتباط با مسایل مختلف در تکنولوژی‌های نوین است به تصویب مجلس رسید.

وی با اشاره به برخی موضوعات از جمله خشکسالی و کنکور گفت: مجلس هشتم در واقع نگاهش نگاهی به روز در مسایل است. گاهی هم برخی حوادث روز باعث می‌شود برخی از مسایل زیربنایی است به تاخیر بیفتد من این مساله را نفی نمی‌کنم. هر چه مجلس بتواند از برخی مسایل خرد فاصله بگیرد و به مسایل عمده‌تر بپردازد به نفع کشور است و از این جهت تلاش ما این است که در گرداب مسایل خرد گرفتار نشویم.

 

تاخیر در ارائه بودجه خلاف قانون است

رییس مجلس شورای اسلامی در خصوص ارائه برنام پنجم توسعه، بررسی و بودجه سال 1389 از طرف دولت به مجلس گفت: در خرداد ماه قوه مقننه در قالب نامه‌ای این موضوع را به دولت تاکید کردند تا هرچه سریع‌تر دولت برنامه پنجم توسعه را به مجلس ارائه کند.

وی در ادامه افزود: در خصوص بودجه سالیانه هم بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس بودجه باید تا تاریخ 15 آذرماه به مجلس ارائه شود، به عبارتی هر چه تاخیر ارائه بودجه سال 1389 از 15 آذرماه بیشتر شود  نوعی خلاف قانون به شمار می‌آید.

لاریجانی یادآور شد: دولت باید توجه کند بررسی همزمان قانون برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و نیز بودجه به صورت همزمان کار بسیار سنگینی به شمار می‌آید. از طرف دیگر دولت باید براساس برنامه تعیین شده بودجه را به مجلس ارائه کند لذا ما معتقدیم دولت باید هرچه سریعتر قانون برنامه پنجم توسعه بودجه را مورد بررسی قرار دهند.

 

گزارش کتبی کمیته حقیقت یاب هنوز ارائه نشده است

لاریجانی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه گزارش کمیته حقیقت یاب کی و چگونه قرائت می‌شود گفت: گزارش کمیته‌های حقیقت‌یاب به صورت شفاهی کراراً به من داده شد اما کتبی هنوز گزارش داده نشده است، در عین حال برخی مسایل را پی‌گیری کردیم، هرگاه گزارشی کتبی داده شد می‌توان در خصوص آن تصمیم‌ گرفت که گزارش علنی ارائه شود یا غیرعلنی.

رییس قوه مقننه پاسخ به این پرسش که آیا تشکیل سازمان هدفمندکردن یارانه‌ها با مشکل قانونی مواجه نیست یا هست گفت: سازمان هدفمند کردن یارانه‌ها بستگی به این دارد که این سازمان با چه مکانیزم می‌خواهد کار کند، به عبارتی پاسخ آری یا خیر ندارد.

وی خاطر نشان کرد: آنچه دولت بر آن نظر داشت این بود که صندوقی ایجاد شو تا منابعی در آن قرار گیرد، که این البته مغایر با اصول 53و52 قانون اساسی بود. بنابراین مجلس هم اخطار قانون اساسی داد.

رییس مجلس یاد آور شد: اگر سازمان هدفمندکردن یارانه‌ها بر پایه این امر تشکیل شود که اساسنامه آن در مجلس تهیه گردد و زیر نظر دیوان محاسبات کار کند خوب این موضوع مثبت و سازنده است.

لاریجانی در پاسخ به این سوال که باتوجه به رشد قاچاق کالا در کشور که منجر به تعطیلی تعداد زیادی از کارخانه‌ها شد آیا مجلس قانون بازدارنده‌ای در این خصوص در دست تهیه دارد یا خیر گفت: در قانون بودجه سنواتی، در چندین ماده به موضوع قاچاق کالا تاکیداتی شده است بنابراین نزدیک‌ترین قانونی که می‌توان به آن استناد کرد قانون برنامه پنجم توسعه است.

اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

آخرین اخبار
Powerd By : Tasvirnet