ولادت حضرت امام رضا (ع)
1388/09/25 17:25:00
سرویس صحن
در گفتگوی علی افراشته با خانه ملت

نوآوری های تشکیلات اداری مجلس تشریح شد

**معاون اجرایی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرگزاری خانه ملت، به تشریح نوآوری‌های این معاونت در امور اجرایی مجلس، طی ۱۴ ماه گذشته پرداخت.

وی در این مصاحبه ضمن تاکید بر اهمیت نقش امور اجرایی در بستر سازی برای ایفای هر چه بهتر وظایف قانونگذاری و نظارت مجلس، نوآوری های صورت گرفته در این بخش را حاصل تلاش همه مدیران گذشته و حال مجلس دانست.

متن زیر حاصل این گفتگو است که می‌خوانید:

 

آقای افراشته، معاونت اجرایی مجلس در دوره هشتم چه اقدامات عملی در جهت اصلاح و بهبود زیر ساختهای مجلس به ویژه باز مهندسی ساختار تشکیلاتی مجلس در جهت تقویت ابعاد نظارتی و تقنینی و توان کارشناسی صورت داده است؟

می‌دانید هرگونه اقدام در مجلس منوط به دستور ریاست محترم مجلس و مصوبات هیات محترم رییسه صورت می‌گیرد و به حمدالله در این دوره با دید وسیع و حمایت‌های جدی رییس و هیات رییسه محترم مجلس اقدامات گسترده‌ای در حوزه‌های مختلف صورت گرفته است.

یکی از اقداماتی که ما در این دوره به آن اهتمام ویژه ای نمودیم ‌تدوین ساختار تشکیلاتی مجلس در سه حوزه قانونگذاری، نظارت و اجرایی می‌باشد که این اتفاق در جهت بستر سازی برای قانونگذاری و نظارت و تسهیل و تسریع کارها بود. همچنین می‌توان به ‌ایجاد امکان استفاده از مشاورین و کارشناسان خبره در کمیسیون‌ها اشاره کرد که با ابلاغ رئیس مجلس این افراد منصوب شدند و با این اقدام اتاق فکری در اختیار کمیسیون‌ها قرار گرفت. 

توسعه بدنه کارشناسی مجلس در حوزه قانونگذاری، افزایش توان کارشناسی در حوزه‌های اجرایی و پشتیبانی مجلس و توسعه بسترهای کارشناسی برای ایجاد مجلس الکترونیک از طریق ایجاد مرکز برنامه‌ریزی و فن‌آوری اطلاعات، از دیگر اقدامات صورت گرفته در این راستا است.

 

آیا معاونت اجرایی مجلس نوآوری هایی در ارتباط با گسترش شبکه های  ICT  و ایجاد زیر ساختهای رسانه ای  داشته است؟

ما در این مدت ضمن توجه به امر توسعه بسترهای لازم برای ایجاد شبکه‌های اینترانت و اینترنت در مجلس و تحقق مجلس الکترونیک، توسعه خبرگزاری خانه ملت با هدف اطلاع‌رسانی مستمر، دقیق، سریع در خصوص مجلس را در دستور کار خود قرار دادیم و معتقدیم که این خبرگزاری مطمئن ترین مرکز انتشار اخبار مجلس است و امروز هرکه نیازمند موثق ترین اخبار ازمجلس است به خانه ملت رجوع می کند. همچنین توسعه زیرساخت رسانه‌ای با استفاده از ویدئو کنفرانس و برقراری ارتباطات نمایندگان با موکلین خود برای اولین‌بار، ایجاد استودیوی خبری ویژه مجلس با همکاری صداوسیما، جایگزینی برنامه تلویزیونی مجلس و مردم با برنامه جذاب و پرنشاط خانه ملت، ایجاد جایگاه های مصاحبه برای نمایندگان و سخنگوی هیات رییسه و جلسات صحن، ارتقاء رابطه مجلس با رسانه‌ها از طریق ایجاد دفتر کار مستقل برای رسانه ملی در مجلس و پایگاه اینترنتی خبرنگاران و ایجاد دفتر اداره اخبار از جمله نوآوری های این بخش است.

 

ارتقاء تعاملات مجلس و دستگاه‌های اجرایی و رسانه‌ها از جمله مباحث حائز اهمیت است، معاونت اجرایی چه اقدامات عملی در جهت تحقق این امر انجام داده است؟

در این بخش می توانم به ایجاد دفتر معاونین حقوقی و امور مجلس دستگاه های اجرایی با ایجاد سیستم هوشمند پیگیری درخواست‌ها و تذکرات نمایندگان از وزارتخانه‌ها، طرح تعامل با دستگاه‌های اجرایی در زمینه مکاتبات، پیگیری درخواست های مردم از نمایندگان، و برنامه‌ریزی برای برگزاری نمایشگاه‌های استانی و مشارکت با نهاد ریاست جمهوری برای استقرار و توسعه سامانه گردش طرح‌ها و لوایح، طرح تعامل با مرکز پژوهش‌ها جهت استفاده از قابلیت‌های مرکز و همینطور عقد تفاهم نامه با شهرداری تهران جهت طراحی و احداث پروژه‌های مختلف مجلس و عقد تفاهم نامه با رسانه‌ ملی در خصوص گسترش همکاری‌ها و استفاده از ظرفیت‌های دو طرف جهت خدمت رسانی بیشتر، اشاره کنم.

 

آقای افراشته ، معاونت اجرایی طی 14 ماه گذشته از دوره هشتم ، چه اقداماتی را در جهت توسعه اقدامات فرهنگی در مجلس صورت داده است؟

در این مدت تلاش هایی برای ایجاد فضای معنوی و الهام بخش در مجلس صورت گرفته است که از آن جمله می توان به نصب فرازهای برجسته از رهنمودهای ائمه معصومین(ع) و رهبر فقید انقلاب(ره) و مقام معظم رهبری در قالب بنرها و استندها، نصب فلکسی‌ها و تابلوهایی با مضامین وحدت بخش و مسئولیت آفرین در اطراف مجلس، با هدف الهام بخشی به مسئولین و مردم، اجرای برنامه‌های مختلف و بدیع فرهنگی، بهره‌گیری از تریبون مجلس برای ارائه پیام‌های مکتوب، برنامه‌ریزی برای پخش فرازهایی از فرمایشات امام و رهبری قبل از شروع جلسات علنی مجلس، گسترش فعالیت‌های قرآنی و مشارکت در برنامه فرهنگی بسیج اشاره کرد.

ایجاد نمایشگاه دائمی کتاب، اختصاص منزل شهید مدرس برای ایجاد پایگاه فرهنگی در شهرضا،  ایجاد موزه تاریخ مشروطه در ساختمان مشروطه، طراحی بنای یادبود شهدای گمنام، برنامه‌ریزی برای مسابقه ملی آشنایی با قانون، ایجاد نمایشگاه دائمی کتب تخصصی توسط انتشارات مجلس و کتب حقوقی در کریدور ساختمان کمیسیون‌ها، تدوین منشور اخلاقی کارکنان مجلس شورای اسلامی، برگزاری مسابقه تلویزیونی "آیا میدانید" با هدف آشنایی جوانان و نوجوانان با مجلس شورای اسلامی و نصب سوگندنامه نمایندگان در محل مناسب برای یادآوری مستمر مسئولیت سنگین نمایندگی نیز ازدیگر اقدامات صورت گرفته در جهت توسعه اقدامات فرهنگی در مجلس است.

 

با توجه به نامگذاری امسال به نام سال اصلاح الگوی مصرف و تاکیدات مقام معظم رهبری به این مهم، آیا معاونت اجرایی اقداماتی در این جهت انجام داده است؟

بر اساس مصوبه هیئت رییسه محترم و تاکیدجنابآقای دکتر لاریجانی ریاست مجلس شورای اسلامی معاونت اجرایی مجلس، اصلاح الگوی مصرف را در سه محور مالی، زمان و امکانات و تجهیزات دنبال کرده است. به‌طوری که در بعد مالی بیش از دو میلیارد تومان صرفه‌جویی در هزینه‌های جاری اعمال نموده است گذشته از اینکه با راه‌اندازی تلفن 4 شماره‌ای 09626 و صندوق صوتی برای صفر کردن هزینه تلفن مردم برنامه ریزی نموده است.

همچنین در خصوص اصلاح الگوی مصرف زمان، اقداماتی از جمله بهره‌گیری از فن‌آوریهای اطلاعاتی با هدف مدیریت زمان برای نمایندگان محترم مثل ایجاد مرکز خدمات الکترونیک نمایندگان‌-سامانهISP سامانه برید جراید، سامانه خدمات مبتنی بر گوشی همراه و CMS واحدهای سازمانی و یا ایجاد نمایشگاه دائمی تازه‌های کتاب و توسعه خدمات کتابخانه ویژه نمایندگان انجام گرفته است.

در خصوص اصلاح الگوی مصرف در محور ‌امکانات و تجهیزات نیز می توانم به شناسایی تجهیزات و امکانات بلا استفاده و بهره‌گیری مناسب از آنها اشاره کنم.

 

معاونت اجرایی چه اقدامات عملی در جهت اصلاح فرآیندهای انجام کار در مجلس صورت داده است؟

 بر اساس تاکید جناب آقای دکتر لاریجانی در ابلاغ منشور سازمان، معاونت اجرایی با برنامه‌ریزی برای استانداردسازی فعالیت‌های تکرارپذیر از طریق مستندسازی فعالیت‌ها، ابلاغ برنامه‌های لازم الاجرا در قالب فرصت‌های بهبود و با تعیین دقیق مسئولیت‌ها و زمان‌بندی آن در مسیر طرح تعالی فعالیت‌های اجرایی مجلس و جایگزینی روش سنتی بریده جراید با سامانه بریده جراید الکترونیکی، جایگزینی روش سنتی ثبت نام برای نطق بین دستور با سامانه ثبت نام از طریق موبایل، ‌جایگزینی سیستم سنتی رای‌گیری در کمیسیون‌ها با سیستم هوشمند، توزیع تصاویر از طریق شبکه اینترانت و توسعه سامانه جانامه‌ای مجازی به عنوان جایگزین روش سنتی موجود، گام‌های جدی درجهت اصلاح فرایند امور در مجلس برداشته است.

همچنین جایگزینی سیستم مکاتبات و ارسال و مراسلات دبیرخانه، ساماندهی سوابق قوانین از دوره اول تاکنون جهت تامین سهولت دسترسی، ساماندهی سوابق عکس‌های نمایندگان از دوره اول تاکنون با استفاده از سیستم هوشمند، برنامه‌ریزی برای آرشیو تصاویر صحن از طریق نیوز روم(اتاق خبر)، و جایگزینی سیستم سنتی رای‌گیری در صحن با سیستم هوشمند از دیگر اقدامات در راستای اصلاح فرآیند اموردر مجلس است.

 

 آیا معاونت اجرایی  در 14 ماه گذشته در راستای توسعه بکارگیری فن آوری اطلاعات در اداره مجلس به عبارت دیگر تحقق مجلس الکترونیک  گامی برداشته است؟

 ما برنامه های جدی در این خصوص را در دستور کار خود قرار دادیم که بسیاری از آنها در حال حاضر محقق شده است که از آن جمله می توانم به تقویت پایگاه خدمات الکترونیکی و اطلاع رسانی، ایجاد صندوق صوتی، راه‌اندازی اینترانت و اینترنت صحن، ایجاد وب سایت کمیسیون‌ها، ایجاد و معرفی وبلاگ‌ نمایندگان، سامانه مکاتبات الکترونیکی، ایجاد سامانه جانامه‌ای مجازی، توسعه خدمات مبتنی بر گوشی موبایل، ایجاد سامانه ISP و راه‌اندازی مرکز کنترل آن،ا یجاد پست الکترونیکی نمایندگان و ایجاد امکان دسترسی به اینترانت قوه مقننه (دستورجلسات، مشروح مذاکرات، آخرین وضعیت طرح‌ها و لوایح) اشاره کنم.

همچنین توسعه اتوماسیون اداری، توسعه سیستم الکترونیکی رای گیری در صحن و کمیسیون‌ها، فعال کردن وب سایت مجلس ،توسعه شبکه داخلی واحدها(CMS)، ایجاد امکان انعکاس خبرهای مهم از طریق SMS، طراحی مجدد سامانه گردش قوانین، طراحی مجدد سامانه توزیع تصاویر صحن از طریق شبکه اینترانت مجلس، ایجاد سامانه الکترونیکی بریده جراید، اجرای برنامه‌های آموزشی برای نمایندگان و کارکنان در کمیسیون‌ها و مرکز IT، ایجاد پایگاه الکترونیکی خبرنگاران و ایجاد امکان ارتباط اطلاعات با مجمع تشخیص مصلحت نظام و قوه‌قضائیه از طریق مرکز فن‌آوری از دیگر اقدامات معاونت اجرایی در جهت تحقق مجلس الکترونیک است.

تکریم مراجعین، یکی از محورهایی است که همواره آقای لاریجانی بر آن تاکید دارند، معاونت اجرایی چه اقداماتی در این جهت انجام داده است؟

در جهت تحقق دستور ریاست محترم مجلس ایجاد شرایط مطلوب فیزیکی از حیث مکان، دما و پذیرایی مناسب در سالن انتظار مراجعین، آموزش و انگیزش کارمندان دفاتر ملاقات برای تکریم مناسب ارباب رجوع، تدوین منشور اخلاقی کارکنان مجلس، نظرسنجی از ارباب رجوع در خصوص خدمات مجلس، ایجاد واحد مشاوره در دفتر ملاقات مردمی، ایجاد کتابخانه در سالن مراجعین در مسیر تکریم ارباب رجوع از جمله اقدامات صورت گرفته در راستای تکریم مراجعین و کارکنان است.

اقدامات مهم دیگری که به نظر شما در این دوره صورت گرفته چه بوده است؟

برنامه ریزی و اقدام برای انعکاس فعایت های نمایندگان محترم و مجلس در نشریه های پر تیراژ استانی از دیگر اقدامات قابل ذکری است که ان شاءالله موجب تقویت جایگاه مجلس و اطلاع مردم عزیز کشورمان از فعالیت های مجلس و نمایندگان خواهد شد.

اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

آخرین اخبار
Powerd By : Tasvirnet