ایام محرم 1398
1388/11/17 10:06:00
سرویس صحن

نظرمرکز پژوهشها درمورد اولویت بررسی برنامه پنجم و بودجه 1389

**مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی نظر کارشناسی خود را در مورد بررسی همزمان برنامه پنجم توسعه و لایحه بودجه سال ۱۳۸۹ کل کشور در مجلس اعلام کرد.

به گزارش خانه ملت، دفتر مطالعات برنامه و بودجه مرکز پژوهشها با اشاره به اینکه لایحه برنامه پنجم توسعه و لایحه بودجه 1389 کل کشور در موعد مقرر در قوانین ذیربط، به مجلس شورای اسلامی تقدیم نشده است افزود: از این رو مجلس شورای اسلامی در بررسی این دو لایحه هم به لحاظ آیین‌نامه‌ای و هم به لحاظ ماهوی با مشکلاتی روبرو است و امکان بررسی هر دو لایحه در مجلس شورای اسلامی تا قبل از پایان سال 1388 به گونه‌ای که برقراری ارتباط بین قانون بودجه سال 1389 کل کشور و قانون برنامه پنجم توسعه امکانپذیر شود، وجود ندارد. لذا باید به یکی از این دو لایحه در بررسی‌ها اولویت داد که به دلایل متعددی اولویت با بررسی و تصویب لایحه بودجه است.

مرکز پژوهشها اضافه کرد: مطابق ماده 8 قانون برنامه و بودجه (مصوب 1351 ) دولت موظف شده که حداقل 6 ماه قبل از پایان هر دوره برنامه، لایحه برنامه دوره بعد را جهت تصویب به مجلس تقدیم کند و بر این اساس دولت موظف بوده که تا پایان شهریورماه 1388 لایحه برنامه را به مجلس شورای اسلامی تقدیم کند ولی این کار در 20 دی ماه انجام شده است.

مرکز پژوهشها ضمن برشمردن احتمالات مختلف برای بررسی همزمان برنامه پنجم و لایحه بودجه سال 1389 در مجلس اضافه کرد: در هر صورت، نحوة برقراری ارتباط بین برنامه پنجم توسعه با بودجه سال 1389 دارای ابهام خواهد بود زیرا اولا لایحه برنامه پنجم فاقد جدول و اهداف کمی است و تطبیق ارقام بودجه با هدفگذاری‌های برنامه امکانپذیر نیست.

ثانیا مصوبات مجلس در خصوص برنامه پنجم توسعه تا زمانی که بررسی‌های صحن علنی تمام نشده باشد و توسط شورای نگهبان تایید نشود نهایی نیست لذا قابلیت تطبیق بودجه 1389 با آن وجود ندارد.

مرکز پژوهشها در پایان آورده است: با توجه به مراتب گفته شده راه‌حل های زیر متصور است:

الف) اولویت دادن به بررسی برنامه پنجم و اتمام آن که در بهترین حالت تا 15/12/1388 طول خواهد کشید. در این صورت می‌توان از ساز و کار بودجه چند دوازدهم برای گردش امور مالی دولت در ماه‌های اول سال 1389 (تا تصویب بودجه سال 1389) استفاده کرد. عدم امکان شروع کارهای جدید (به خصوص با توجه به قانون هدفمندکردن یارانه‌ها) از جمله معایب این روش است.

ب) اولویت دادن به بررسی بودجه 1389 و پذیرش ضمنی نظر دولت در خصوص رعایت چارچوب برنامه پنجم در تدوین بودجه 1389 البته در صورتی که پس از تصویب برنامه پنجم توسعه مغایرت جدی بین آن و بودجه مصوب برای 1389 وجود داشت از طریق اصلاحیه بودجه قابل رفع است.

اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

آخرین اخبار
Powerd By : Tasvirnet