هدر موبایل
1389/02/15 08:46:00
سرویس دیگر رسانه‌ها_
علی مطهری در جمع دانشجویان:

اگر برخی از ما به وظیفه خود عمل نمی‌کنیم کوتاهی از خود ماست

**یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: ما باید به اسلام اعتماد و یقین داشته باشیم راهی بهتر از اسلام وجود ندارد.

به گزارش ایسنا، علی مطهری  که در نشستی با موضوع " شاخصه‌های جمهوری اسلامی" ـ که از سوی انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده پردیس علوم دانشگاه تهران برگزار شد ـ سخن می‌گفت، با اشاره به عمر کوتاه شهید مطهری بعد از پیروزی انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: می‌بینیم که ایشان بسیاری از مسائل اجتماعی و سیاسی را پیش‌بینی کرده بودند؛ بسیاری از مسائلی که در بین قشر تحصیل‌کرده و دانشجوی ما مطرح می‌شد؛ در واقع ایشان محکم‌ترین و بهترین دلایل را برای مسائل بیان می‌کردند؛ چنان‌که دیدیم کتاب آینده انقلاب اسلامی را به چاپ رساندند.

وی ادامه داد: البته این خود نیز موجب اعجاب است که چطور ایشان در موقعی که کمتر کسی پیش‌بینی می‌کرد انقلاب اسلامی ایران پیروز شود به چنین موضوعاتی می‌پرداختند و چنین مباحثی را این‌گونه عمیق بیان می‌کردند؛ البته روش‌ ایشان در مورد همه مسائل این‌گونه بود و این جزء خصوصیات‌شان بود؛ یعنی زودتر از دیگران مسائل را رصد می‌کردند و توجه داشتند جامعه به چه چیزی نیاز دارد و اکنون زمان طرح چه مباحثی است.

وی در ادامه به بیان توضیحاتی در مورد شاخص‌های جمهوری اسلامی ایران از دیدگاه شهید مطهری پرداخت و از جمله این شاخصه‌ها را عدالت عنوان کرد و گفت: ایشان تاکید داشتند اگر به عدالت توجه نکنیم و در واقع انقلاب اسلامی اهمیت لازم را به عدالت ندهد، دچار مشکل می‌شود؛ یعنی وقتی دیگران پرچم عدالت را در دست بگیرند، آن موقع است که انقلاب ما با شکست روبه‌رو می‌شود. البته ایشان این تصور را نداشتند و تاکید می‌کردند این‌گونه نیست چون انقلاب ما پیوند اسلامی دارد ما هرگونه عمل کنیم این انقلاب حفظ می‌شود. ایشان می‌گفتند انقلاب اسلامی ما بالاتر از انقلاب صدر اسلام نیست؛ این انقلاب بعد از 50 سال از مسیر اصلی خود منحرف شد و اگر قیام امام حسین(ع) و یاران‌شان نبود اثری از اسلام باقی نمی‌ماند؛ بنابراین انقلاب ما نیز از خطر انحراف مصون نیست و نباید خیال‌پردازی کنیم که مثلا این انقلاب از انحراف مصون است.

وی همچنین به تعریف شهید مطهری از عدالت پرداخت و یادآور شد: منظور شهید مطهری از عدالت، عدالت سوسیالیستی و یا عدالت سرمایه‌داری نیست. اسلام از عدالت تعریف خاصی دارد و بر جامعه‌ای بدون ظلم، ستم و تبعیض تاکید می‌کند.

فرزند شهید مطهری با بیان این‌که " شهید مطهری می‌گفتند سخن گفتن در باب عدالت کار آسانی نیست و مهم اجرای عدالت است"‌گفت: ایشان معتقد بودند چه بسا کسانی ساعت‌ها در باب حق و عدالت صحبت کنند ولی در عمل زیر بار آن نروند. کسانی می‌توانند احکام خدا را اجرا و عمل کنند که اهل سازش‌کاری، رو دربایستی و رفیق‌بازی نباشند و گرفتار هوای نفس خود نشده باشند، برده شهوت جنسی نباشند، برده مقام نباشند و نتوان آنها را با پول و ثروت خرید. از دیدگاه شهید مطهری نبودن عدالت باعث ایجاد ناهنجاری‌ها و دوری دل‌ها می‌شود، ولی اجرای عدالت باعث همدلی در جامعه خواهد ‌شد.

وی با بیان این‌که " شهید مطهری یکی دیگر از شاخصه‌های انقلاب اسلامی را آزادی فکر و بیان عنوان می‌کردند" افزود: شهید مطهری معتقد است تفکر و اندیشه باید آزاد باشد و انسان حق آزادی تفکر و بیان دارد. حتی ایشان اعتقاد داشتند در نظام جمهوری اسلامی احزاب غیراسلامی هم آزاد هستند تا حرف‌های خود را بزنند، منتهی یک شرط می‌گذاشتند و آن این بود که این احزاب با تابلو و پرچم خود این کار را بکنند و اگر مثلا معتقد با مارکسیسم هستند با همین پرچم فعالیت کنند. ایشان می‌گفتند ما هراسی از مباحثه و مناظره نداریم، به مکتب خود اعتقاد داریم و معتقدیم اسلام دین خاتم و تا قیامت قادر به اداره جامعه است. ایشان حتی معتقد بودند مناسب است در دانشکده ادبیات و معارف کرسی مارکسیسم ایجاد شود و استادانی که واقعا به مارکسیسم اعتقاد دارند تدریس کنند.

وی یادآور شد:‌ بحث ایشان در مورد آزادی شامل آزادی‌های اجتماعی هم می‌شد ؛ البته اینجا راه ما با غربی‌ها از یک جا جدا می‌شود. آن‌ها می‌گویند مرز آزادی اجتماعی، آزادی دیگران است و تا آن‌جا آزاد هستیم که آزادی دیگران را منحرف نکنیم، ولی اسلام می‌گوید مرز آزادی علاوه بر آزادی دیگران، مصلحت خود فرد و جامعه هم هست. ممکن است مثلا شما بخواهید کاری را بکنید که مزاحمتی برای دیگران ندارد ولی اسلام اجازه آن را به شما نمی‌دهد، مثلا در منزل خودتان تصمیم بگیرید، مشروب بخورید ولی اسلام به شما می‌گوید شما حق ندارید به روان و بدن خود لطمه بزنید؛ چراکه شما سرمایه‌های اسلام هستید و مصلحت جامعه اقتضاء نمی‌کند مشروب بخورید.

این مدرس دانشگاه گفت: یکی دیگر از شاخصه‌هایی که ایشان بر آن تاکید داشتند، بحث استقلال فرهنگی و مکتبی بود. ایشان می‌گفتند استعمار سیاسی و اقتصادی آنگاه موفق می‌شود که در استعمار فرهنگی توفیق به دست آورده باشد و اگر مستکبری بتواند ملتی را استعمار فرهنگی کند در استعمار سیاسی و اقتصادی نیز موفق خواهد شد.

وی ادامه داد: شهید مطهری تاکید می‌کردند باید به مکتب خودمان اعتماد کنیم و نباید با تجددگرای‌های افراطی سعی کنیم اسلام را باب طبع زمان خود کنیم؛ مثل اقدامی که مثلا مارکیسست‌ها در بحث مالکیت خصوصی انجام می‌دادند. شهید مطهری نسبت به خودباختگی برخی افراد نسبت به مکتب‌های بیگانه نگران بودند و متاسفانه امروز نیز گاهی می‌بینیم این اتفاق می‌افتد؛ مثلا می‌گویند تعدد زوجات یا برخی احکام اسلام مربوط به 1400 سال قبل بوده است و متناسب با زمان کنونی نیست.

وی با بیان این‌که " ما باید به اسلام اعتماد و یقین داشته باشیم که راهی بهتر از اسلام وجود ندارد" ادامه داد: مثلا غربی‌ها که تعدد ازدواج را رد کرده‌اند چه چیزی جایگزین آن کرده‌اند، آیا جز فحشا و فساد چیز دیگری جایگزین آن کرده‌اند. تعدد زوجات در جای خود راه‌حل یک معضل اجتماعی است. شهید مطهری معتقد بودند تعدد زوجات از حقوق زن است نه از حقوق مرد.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس هم‌چنین گفت: شهید مطهری بر روی نقش زنان در جمهوری اسلامی نیز تاکید می‌کردند؛ البته ایشان تاکید داشتند در این مبحث نباید از راه اعتدال خارج و دچار افراط و تفریط شد. شهید مطهری اعتقاد داشتند در دوره‌ای زنان پرده‌نشین بودند، نقش غیرمستقیم داشتند و در واقع شی بودند و در دوره‌ دیگر زنان نقش مستقیم پیدا کردند و وارد جامعه شدند ولی بعضا این حضور بی‌قید و شرط در جامعه باعث شد احترام‌شان را از دست بدهند، در هر کوی و برزنی اعلام حضور کنند و با کوچک‌ترین اشاره زن در اختیار مرد قرار بگیرد. ایشان معتقد بودند زن باید شخص گران‌بها باشد، استعدادهایش شکوفا شود، فعالیت اجتماعی داشته باشد ولی احترام و ارزش خود را از دست ندهد. ایشان معتقد بودند در این مسیر باید حریم‌ها حفظ شود و افراط و تفریط نشود.

وی همچنین به بحث شهید مطهری در مورد وظایف روحانیت اشاره کرد و گفت: شهید مطهری معتقد بودند روحانیت ما باید بعد از انقلاب تلاشش را چند برابر کنند و می‌گفتند واردات فکری جامعه ما نسبت به گذشته چندین برابر شده است؛ لذا تلاش روحانیت نیز چند برابر شده است و وظیفه روحانیت پاسخ دادن به شبهات و در عمل مبارزه با انحرافاتی است که در جامعه مطرح می‌شود. ایشان معتقد بودند باید دایره‌ای به عنوان امر به معروف و نهی از منکر ایجاد و توسط روحانیت اداره شود و مردم و دولت را در ابعاد مختلف تحت نظارت خود داشته باشند. این نظارت هم نباید فقط شامل پوشش باشد بلکه موضوعات گوناگون را در بر بگیرد.

وی تاکید کرد: ایشان بر مساله امر به معروف و نهی از منکر تاکید داشتند و معتقد بودند باید روحانیت در این ارتباط نقش ویژه‌ای داشته باشد و رهبری نهضت باید بر دوش روحانیت بماند؛ چراکه اگر بر دوش روشنفکران بیفتد نهضت به سرعت تغییر ماهیت و مسیر می‌دهد و ولی‌ فقیه نیز کسی است که بر حکومت اسلامی نظارت دارد و باید مراقبت کند این حکومت از جاده اسلام خارج نشود. شهید مطهری معتقد بودند روحانیون نباید پست‌های اجرایی دولت را بپذیرند و باید استقلال خود را حفظ کنند. روحانیون باید در کنار مردم باشند، پست‌های اجرایی را نپذیرند تا نفوذ‌شان در بین مردم باقی بماند.

 

مطهری پس از این سخنان به پرسش‌های دانشجویان پاسخ داد.

به گزارش ایسنا در ادامه نشست دانشجویی پرسید: « شهید مطهری معتقد بودند قبل از پیروزی انقلاب اسلامی روحیه‌ جهاد و احساس شخصیت در بین مردم ایجاد شده بود و در واقع مردم یک انقلاب درونی پیدا کرده بودند و بعد انقلاب پیروز شد، به نظر شما این روحیه در حال حاضر چقدر در بین مردم وجود دارد؟»

 

مطهری پاسخ داد: شهید مطهری معتقد بودند یکی از علل ایجاد نهضت انقلاب اسلامی دمیده شدن تهاجم به وضع موجود و زنده شدن برخی احکام اجتماعی مثل جهاد و امر به معروف و نهی از منکر بود؛ مسائلی که قبلا بعضا به فراموشی سپرده شده بود و وقتی صحبت از اسلام می‌شد، فقط بحث موعظه و اندرز مطرح بود، ایشان معتقد بودند در سال‌های اخیر این عناصر در بین مردم وارد و باعث شد نهضت اسلامی با سرعت بیشتری به حرکت خود ادامه دهد.

وی ادامه داد: البته این عناصر امروز هم هست و در واقع باید باشد و اگر برخی از ما به وظیفه خود عمل نمی‌کنیم کوتاهی از خود ماست. ممکن است ما برداشت‌های غلطی از برخی مسائل داشته باشیم و راه را بسته ببینیم؛ در صورتی‌که راه باز است. مثلا ما وظیفه امر به معروف و نهی از منکر داریم؛ چراکه یک اصلاح مستمر اجتماعی است و اسلام بارها بر آن تاکید کرده و اگر ما گاهی درست عمل نمی‌کنیم، بحث دیگری است.

این نماینده مجلس گفت: مثلا متاسفانه برخی افراد برداشت غلطی از ولایت فقیه دارند و می‌گویند با توجه به این‌که ولایت فقیه وجود دارد تکلیف از ما ساقط است و اگر نقصی هست، ایشان یا مقامات می‌گویند و بررسی می‌کنند؛ در صورتی که این برداشت غلط است، مگر ولی فقیه باید در تمام جزئیات وارد شود؟ این نگاه غلط است. مثلا در زمان استیضاح مرحوم کردان در مجلس با مشکلی روبرو بودیم و نگاه برخی نمایندگان نگاه عجیبی بود. برخی از آن‌ها می‌گفتند آیا این موضوع را با آقا مطرح کرده‌اید؟! در صورتی‌که ما نماینده هستیم، اختیار و وظایف خود را داریم و باید وظیفه خود را انجام دهیم.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار کرد: در جامعه باید بحث و مناظره آزاد باشد تا آن‌جا که اقدام عملی علیه نظام نشود، اگر به اقدام عملی کشید، خب، طبیعی است که هیچ حکومتی سکوت نمی‌کند،‌ هیچ حکومتی نمی‌شیند ببیند عده‌ای بلند شده‌اند و تخریب می‌کنند.

در ادامه دانشجویی خطاب به مطهری گفت: « چند سالی است بحث عدالت را مطرح کرده‌اند، شعار عدالت در حوزه اقتصادی می‌دهند، ولی این شعار با برخی عملکرد‌ها متفاوت است، رفتارهایی بعد از انتخابات شد ، برخی مطبوعات تعطیل شدند، در بحث مبارزه با مفاسد اقتصادی نیز فقط بحث افرادی چون جاسبی و پسران هاشمی مطرح شدند، ولی به اتهامات اطرافیان رقیب توجهی نشد. تناسب این برخوردها با اندیشه‌های شهید مطهری چیست؟»

علی مطهری در پاسخ با بیان این‌که " من مسوول کل حکومت نیستم که در مورد همه این‌ها بتوانم اظهار نظر کنم" در عین حال درباره آزادی بیان گفت گفت: من بارها گفته‌ام از وضعیت آزادی بیان بعد از حوادث انتخابات شخصا راضی نیستم. خیلی از اقداماتی را که صورت می‌گیرد ضروری و لازم نمی‌دانم، مثل توقیف برخی روزنامه‌ها. در مجلس ما آقای وزیر ارشاد را در کمیسیون خواستیم و از ایشان پرسیدیم چرا روزنامه‌ها بسته می‌شوند؟ دلایلی که ایشان ارائه دادند قانع‌کننده نبود و من از صحبت‌های ایشان دلیل درستی پیدا نکردم؛ مثلا می‌گفتند فلان کس مصاحبه کرده و آمار غلط داده و باعث گمراهی مردم شده است. این سخن قانع‌کننده نیست؛ چراکه فردا آن روزنامه می‌توانست جواب را منتشر کند یا افراد به موضوع پاسخ دهند. بعضا هم موارد انتقادی را که به دولت و شخص رییس‌جمهور شده بود، توهین به رییس‌جمهور و دولت عنوان کردند که من قبول نکردم.

وی خاطرنشان کرد: به عقیده من باید افراد در مورد این مساله صحبت کنند و این‌که فقط یکی دو نفر در مورد مطبوعات صحبت کنند، تاثیری ندارد. خیلی از اصول‌گرایان باید در این مورد صحبت کنند و در این عرصه فعال باشند. هم‌چنین افرادی باشند که روی بحث آزادی بیان حساس باشند؛ چراکه از مشخصه‌های اصولگرایی، پافشاری روی ارزش‌های اجتماعی و فرهنگی است. زمانی اصولگرایان روی مسائلی مانند حجاب تاکید داشتند و اصلاح‌طلبان بر روی آزادی بیان، در حالی‌که باید بر روی هر دو تاکید می‌کردند، ولی اکنون به گونه‌ای شده که برخی اصولگرایان روی هیچ کدام تاکید ندارند و این یک واقعیت است.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد در نظارت بر امور فرهنگی شبیه اصلاح‌طلبان عمل می‌شود، این باعث می‌شود اصولگرایان سکوت کنند.

مطهری در باب عدالت نیز گفت: اراده برقراری عدالت در جامعه وجود دارد و نمی‌توان گفت دولت دهم و نهم دنبال عدالت نبودند. اقدامات خوبی نیز در روستاها و شهرهای کوچک انجام شده که باعث رضایت روستائیان بوده؛ گرچه ممکن است برخی روش‌ها درست نبوده باشد، ولی نمی‌توان گفت عزم اجرای عدالت نبوده است. البته باید به کار بنیادی توجه و اشتغال ایجاد شود. در مورد فلان مقام هم که نام بردید اتهام ایشان هنوز اثبات نشده است، ولی پرونده‌شان در حال بررسی است. این مقام چندین بار خواسته شده و تحقیقات در حال انجام و پرونده در حال رسیدگی است.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس هم‌چنین گفت: در مواردی که مطرح کردید، مقداری از نقص نیز به دستگاه قضایی برمی‌گردد. در دیدار اخیری که با مقامات قضایی داشتیم، احساس کردم برای بررسی پرونده‌ها مقامات مهم استقلال لازم را نداشته‌اند و می‌گویند برای بررسی پرونده فلان مقام منتظر هستیم اجازه مقام بالاتر را بگیریم؛ این روش غلطی است، این یعنی نبود استقلال، البته رییس قوه قضائیه فردی قاطع است و ما امیدواریم در بررسی این نوع پرونده‌ها این قاطعیت را به زودی از ایشان ببینیم.

وی در مورد تضعیف معنویت اسلامی و چرایی آن نیز گفت: معنویت در اسلام مثل مسیحیت نیست که دنیا و آخرت را از یکدیگر تفکیک کند. در اسلام اساسا هیچ دیواری بین دنیا و آخرت نیست. ما اگر از معنویت دم می‌زنیم، معنویت در طول زندگی و در زندگی روزمره ما جاریست، ولی این‌که مثلا نقصی در برخی رفتارها ببینیم و مثلا بگوییم از لج آخوندها آستینم را بالاتر می‌زنم، این منطق درستی نیست؛ این لج‌کردن با خداست. اگر نقصی در رفتارهاست باید این نقص رفع شود، ما نباید به خاطر این نقص با خدا و اسلام در بیفتیم.

وی گفت: مثلا برخی جوانان به من مراجعه می‌کنند و می‌گویند بعد از حوادث انتخابات ما دیگر نماز را گذاشتیم کنار، این حوادث چه ربطی به نماز دارد؟ اگر کسی به نماز معتقد باشد با این چیزها نماز را کنار نمی‌گذارد. باید حساب حکومت و روحانیت را از اسلام جدا کنیم و اگر نقصی در حکومت است، باید برطرف شود؛ زیرا اگر کسی واقعا به اسلام اعتقاد داشته باشد، به خاطر این حوادث نماز و معنویت را کنار نمی‌گذارد.

مطهری همچنین در پاسخ یکی از دانشجویان که در مورد وضعیت فعلی دانشگاه‌ها در حوزه آزادی اندیشه با توجه به نظرات شهید مطهری پرسید، گفت: در مورد برخورد با استادان در دانشگاه‌ها، وقتی یک استاد ریاضی یا فیزیک از فرصت کلاسش برای بیان عقاید سیاسی‌اش استفاده می‌کند باید با او برخورد کرد.

به گزارش ایسنا، وی افزود: وقتی یک استاد جامعه‌شناسی و علوم تربیتی مباحث مربوط به درس خود را مطرح و در ضمن در رابطه با عقاید شخصی خویش صحبت می‌کند، نباید به او اشکال گرفت؛ شهید مطهری نیز در این رابطه با انعطاف فکر می‌کردند و معتقد بودند اگر کسی از روی حقیقت‌جویی به نتیجه‌ای رسد که حتی انکار خدا، نبوت و معاد باشد، در حالی‌که واقعا به دنبال حقیقت بوده باشد، آن فرد در دنیا معذب نخواهد شد؛ چرا که عنادی نداشته است؛ البته به خاطر اعتقاداتش وارد بهشت هم نمی‌شود؛ پس نوع برخورد شهید مطهری با گروه‌ها بر این اساس بوده است.

وی در توضیح بیشتر افزود: به طور مثال شهید مطهری انتقاد زیادی به بازرگان داشت و معتقد بود بازرگان نگاهی علم‌زده دارد؛ اما همچنین اعتقاد داشت او حسن نیت هم دارد و به دنبال حقیقت است؛ گرچه شهید مطهری آنجا که حس می‌کرد عناد و دروغ در کار است، مثل مورد مجاهدین خلق که در دل به مارکسیسم معتقد بودند اما با پوسته اسلامی حرکت می‌کردند، محکم می‌ایستاد؛ پس به اعتقاد من امروز نیز نباید با استادانی که به دنبال حقیقت هستند و به تفکری می‌رسند، حتی اگر با نظر ما مخالف باشند، برخورد کرد.

این نماینده مجلس در ادامه در پاسخ این پرسش که « به نظر شما تفاوت دیدگاه آیت‌الله مصباح یزدی و آیت‌الله مطهری درباره حکومت اسلامی چیست؟» گفت: من به دیدگاه‌های آقای مصباح خیلی مسلط نیستم.

وی همچنین در جواب این سوال که « مصلحت در اسلام چه معنایی دارد و چرا این واژه با ابهام مواجه است؟» گفت: احکام اسلام بر مصالح و مفاسد نفس‌الامری مبتنی است، مصلحت به معنای فایده بیان شده است؛ پس در واقع به معنای زیر پا گذاشتن حقیقت نیست.

مطهری در ادامه پاسخ به این پرسش که « رفتار رییس‌جمهور احمدی‌نژاد در قبال موضوع مشایی تا چه اندازه به ولایت‌مدار بودن او مرتبط می‌شود؟» اظهارکرد: آن موضوع نقصی بود برای احمدی‌نژاد؛ چرا که رهبری فرمودند مشایی عزل شود و آقای احمدی‌نژاد یک هفته تا ده روز مقاومت کرد که این نقطه ضعف او بود و بیش از این نمی‌توان چیزی گفت؛ این نشان داد علاقه‌ به مشایی باعث شد یک هفته‌ای مقاومت کند و این موضوعی است که اصولگرایان افراطی هم آن را قبول دارند.

 

این نماینده مجلس در ادامه در پاسخ این پرسش که « آیا فکر می‌کنید شما در دور بعدی مجلس با توجه به این‌که در دور گذشته اصول‌گرایان افراطی طرفدار شما بودند و دور فعلی بخشی از اصلاح‌طلبان، رای خواهید آورد؟» گفت: درباره دور بعد از حالا نمی‌توان حرف زد؛ هر کس باید وظیفه خود را انجام دهد؛ پس این‌طور نباشد که تدبیر کند چه کاری انجام دهد که دور بعدی رای آورد؛ چرا که این خود نوعی نقطه ضعف و انحراف است؛ پس باید وظیفه خود را انجام دهیم؛ حتی اگر رای نیاوریم.

وی ادامه داد: روش شهید مطهری نیز همین‌طور بود؛ چرا که در آن زمان با وجود علاقه شدید دانشگاهیان به مجاهدین خلق، شهید مطهری این گروه را نقد کرد و با اعتراضات بسیاری مواجه شد. هم‌چنین علی‌رغم این‌که شریعتی را خود مطهری کشف کرد، آنجا که احساس می‌کرد لازم است از او انتقاد می‌کرد و در این رابطه نیز مورد حمله قرار گرفت.

به گزارش ایسنا، مطهری در پاسخ این پرسش که اختیارات و وظایف ولی فقیه در دیدگاه شهید مطهری چیست؟ نیز ‌گفت: شهید مطهری فرصت زیادی پیدا نکردند در این مورد صحبت کنند؛ اما از صحبت‌های کمی که در این رابطه داشتند متوجه می‌شویم حرف و نظریه زیادی در این رابطه داشته‌اند.

وی افزود: آنچه مطرح شده این است که به نظر شهید مطهری ولایت فقیه، ولایت ایدئولوژیک است که شبیه آن را آیت‌الله جوادی آملی نیز گفته است.

مطهری در ادامه درباره روش انتخاب ولی فقیه گفت: ولی فقیه مثل مرجع تقلید از طرف مردم انتخاب می‌شود و این موضوع منافاتی با این که از طریق خبرگان انتخاب شود، ندارد؛ چه بسا که حتی خبرگان راه بهتری باشد؛ چون مردم ممکن است بر اساس ظواهر تصمیم بگیرند و تصمیم‌شان احساسی باشد.

در ادامه دانشجویی درباره حوادث 18 تیر 78 و 24 خرداد 88 و جریان‌های حمله به کوی دانشگاه در این دو تاریخ و اتفاقات رخ داده، پرسید و گفت: « هم‌چنین یکی از نمایندگان گفته در مجلس کمیته‌ای برای بررسی قضایای کوی تشکیل نشده است و امروز شاهدیم روند بازداشت دانشجویان و احضار آنها ادامه پیدا کرده است و اگر شما امروز این‌ها را فریاد نمی‌زنید، به عدول از آرمان‌های شهید مطهری متهم هستید»

فرزند شهید مطهری در پاسخ گفت: مجلس درباره کوی، کمیته تشکیل داد و ریاست آن را آقای ابوترابی بر عهده داشت، هم‌چنین آقایان کاتوزیان و نادران همان شب از کوی گزارش‌هایی تهیه کردند؛ اما متاسفانه این گزارش تا به امروز خوانده نشده است.

این نماینده مجلس اضافه کرد: اگر این روزها سخت‌گیری‌هایی می‌شود، شاید به خاطر سالگرد این وقایع باشد؛ البته نقص زیاد است و باید با هم تلاش کنیم قضیه جمع و جور شود؛ پس این‌که بخواهیم دوباره آتش شعله‌ور شود، عاقلانه نیست.

وی گفت: معتقدم باید از این حادثه برای آینده عبرت گرفت تا اگر دوباره چنین اتفاقی در جمهوری اسلامی رخ داد بدانیم چطور برخورد کنیم.

مطهری همچنین با بیان این‌که باید در آینده بر روی اقناع مردم بهتر کار شود، توضیح داد: متاسفانه در جریان‌های اخیر حساب مردمی که از روی حسن نیت فکر می‌کردند تقلب شده است و البته نظام و رهبری را قبول داشتند، از حساب رهبران این اعتراضات جدا نشد؛ در حالی‌که باید مجوز تجمع به آنها داده می‌شد و صداوسیما نیز آن را پخش می‌کرد و در واقع دولت پاسخ می‌گفت؛ اما متاسفانه ما زود می‌ترسیم که قرار است انقلاب از بین برود و چون می‌ترسیم حرکت تند انجام می‌دهیم؛ در صورتی‌که اگر به مردم فرصت داده می‌شد تا اعتراضاتشان را مطرح کنند ظرف 20 تا 30 روز دو میلیون نفر و یا هر تعدادی که دچار شبهه شده بودند به مرور ریزش می‌کردند و در نهایت تعدادی می‌مانند که تکلیف‌شان روشن بود و آن وقت جامعه نیز می‌پذیرفت باید با آنها برخورد شود؛ چرا که وقتی اتمام حجت شد، هیچ حکومتی نیست که نایستد؛ اما ما به این مرحله نرسیدیم و برخی برخوردها را شروع کردیم. پس باید برای آینده عبرت گرفت؛ چرا که ممکن است این اتفاق دوباره تکرار شود و این خود نشانه آزادی است.

وی در ادامه با اشاره به این‌که « موسوی در زمان انتخابات اعلام کرد برنده است و مردم در خیابان‌ها بمانند» گفت:‌ این کار موسوی اشتباه بود؛ چرا که یک رهبر اجتماعی وقتی هیجانی را ایجاد می‌کند خودش باید آن را کنترل کند، موسوی می‌توانست به عنوان یک منتقد در صحنه سیاسی کشور باقی بماند و در فضای سیاسی موثر باشد؛ اما او نتوانست فضا را کنترل کند؛ در حالی‌که باید هدفش را مشخص می‌کرد.

مطهری با بیان این‌که « موسوی در اثبات خوب آمد، اما در نفی خوب عمل نکرد» گفت: موسوی باید به صراحت می‌گفت شعار « نه غزه، نه لبنان» و « بی‌بند و باری» شعار ما نیست، هم‌چنین باید اعلام می‌کرد در چارچوب اسلام و قانون اساسی عمل می‌کند.

وی همچنین برخی سخنان طرف‌های دیگر مناظره را از یکی از علل ایجاد مسائل پس از انتخابات خواند و گفت: نحوه مدیریت بحران نیز در این رابطه بی‌تاثیر نبوده است.

این نماینده مجلس تصریح کرد: مهم این است که برای آینده عبرت بگیریم، گذشته‌ها گذشته است؛ پس بهتر است این موضوع را مورد توجه قرار دهیم و در آینده برای اقناع مردم بیشتر کار کنیم.

مطهری در هم‌چنین در پاسخ این پرسش که « به نظر شما امر به معروف و نهی از منکر تنها در حیطه شهروندان مطرح است و حاکمان را چه کسی باید نقد، امر به معروف و نهی از منکر کند؟» توضیح داد: امر به معروف شامل حکومت نیز می‌شود و این امری روشن است؛ چرا که یکی از مصادیق امر به معروف و نهی از منکر در مورد حکومت است. حضرت علی (ع) نیز فرموده‌اند مردم وظیفه دارند در خفا و آشکار او را نقد کنند. شهید مطهری نیز در این رابطه گفته‌ است اگر مقام غیرمعصومی در جایگاه غیرقابل انتقاد قرار گرفت موجب فساد خود و جامعه می‌شود؛ پس تابوها باید شکسته شوند و بتوان از حکومت انتقاد کرد و البته طبیعی است این را ‌که درست عمل نمی‌شود و برداشت غلط وجود دارد، یک نفر نمی‌تواند درست کند.

در ادامه یکی از دانشجویان خطاب به مطهری گفت: « ما شما را اهل مسامحه و منافع می‌دانیم به نحوی‌که هیچ‌گاه دنبال حق مردم نبوده‌اید و در حالی‌که شعارتان حق‌مداری و عدالت‌خواهی است در مجلس در مورد توقیف تعداد زیادی از مطبوعات و قضایای کوی دانشگاه و ... آن طور که باید عمل نکرده‌اید؟ پس بهتر است استعفا کنید».

مطهری در پاسخ گفت: می‌گویید استعفا دهید؛ اگر این‌طور شود چند نفری هم که در مورد کهریزک، مطبوعات و کوی کارهایی انجام داده‌اند و پیگیری‌هایی کرده‌اند نخواهند بود؛ البته باید بگویم ما هنوز دنبال این قضیه هستیم؛ اما نگاه‌ها باید عوض شود تا افراد بتوانند حرف‌شان را راحت بزنند.

وی افزود: حرف‌های شما را قبول دارم؛ اما از یک نفر کار آن‌چنانی ساخته نیست؛ نباید ناامید بود و باید تلاش کرد. همچنین باید بگویم در مقابل شما جوانان که یکپارچه آتش و هیجان هستید، بخش دیگری از جوانان هستند که طور دیگری فکر می‌کنند؛ پس شما نیز خود را جای حکومت بگذارید؛ چرا که عده‌ای معتقدند اگر فضا باز گذاشته می‌شد، شاید تعداد کشته‌ها بیشتر از این می‌شد، پس قضاوت در مورد این مسائل آسان نیست.

مطهری هم‌چنین در پاسخ پرسش یکی دیگر از دانشجویان درباره دلایل خوانده‌نشدن گزارش حادثه کوی و این که مجلس به وزارت محصولی رای مثبت داد، گفت : من به عنوان مخالف با انتصاب آقای محصولی صحبت کردم؛ اما این‌که چرا گزارش خوانده نمی‌شود؟ باید بگویم به تنهایی نمی‌توانم گزارش را بردارم و پشت تریبون بخوانم؛ اما به رییس مجلس تذکر داده‌ایم که چرا خوانده نمی‌شود و او نیز پاسخ داده که ان‌شاءالله خوانده می‌شود، هم‌چنین باید بگویم گزارش را رییس این کمیته یعنی آقای ابوترابی باید با پی‌گیری هایی که انجام می‌دهد در مجلس طرح کند.

وی در ادامه با انتقاد از عملکرد میرحسین موسوی و بیان این که او پیش از اعلام نتایج، پیروزی خود را اعلام کرد، گفت: این یک خطا و اشتباه قطعی بود؛ در حالی‌که او می‌توانست بگوید قانع نشدم و اعتراض و اعلام کند به خاطر مصالح مردم سکوت می‌کند تا بتواند به عنوان نیروی بالقوه‌ی سیاسی خود را برای آینده حفظ کند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، در ادامه این جلسه وقتی یکی از دانشجویان از مطهری خواست به آنها قول دهد در مورد قضایای کوی در مجلس پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهد، وی گفت: به شما قول می‌دهم پیگیری کنم؛ اما تضمین نمی‌کنم حتما به نتیجه برسد.

وی گفت: معتقدم این حق دانشجویان است، ضمن این‌که باید وضعیت دانشجویان دیگری که در خیابان‌ها کیوسک آتش زدند هم بررسی شود.

این نماینده مجلس هم‌چنین در پاسخ این پرسش که «با توجه به توقیف روزنامه‌ها و عملکرد صداوسیما، مصلحت چه معنایی دارد و نظر شما درباره طرح عفاف و حجاب که در مجلس مطرح شده و گشت ارشاد چیست؟» توضیح داد: این‌که از مصلحت سوء‌استفاده ‌شود همیشه وجود داشته؛ چنان‌که حتی از آزادی و عدالت هم سوءاستفاده شده و آنها به عنوان ابزار برای هدف‌های خاص بهره‌برداری شده‌اند.

 

وی ادامه داد: طرح عفاف و حجاب که از سوی شورای فرهنگ عمومی تصویب شد، راهکاری برای نظارت است؛ چرا که در ضرورت نظارت شکی وجود ندارد.

وی ادامه داد: در جامعه افرادی داریم که نمی‌خواهند زیر بار بروند؛ درحالی‌که حجاب و عفاف موضوعی شخصی نیست و تاثیر اجتماعی دارد، حکومت نیز در این رابطه وظیفه دارد؛ پس باید حداقلی رعایت شود و راه آن نظارت است؛ البته نظارت حتما نباید به شکل گشت ارشاد باشد؛ به طور مثال باید در سواحل دریا فضای مجزا برای آقایان و خانم‌ها و فضاهای ورزشی کافی در نظر گرفته و آن زمان نظارت انجام شود؛ اما این‌که کار را رها کنیم درست نیست؛ چرا که فقط روسری‌ها را برنمی‌دارند و پیش خواهند رفت.

مطهری با تاکید بر این‌که روح و جان انقلاب ما، امور فرهنگی و فکری هستند، ‌گفت: این‌که در مسائل دیگر مانند موضوعات هسته‌یی پیش رویم، اما به مسائل فرهنگی توجه نکنیم، ارزشی ندارد.

مطهری در ادامه در پاسخ به این پرسش که چرا باب نقد جمهوری اسلامی باید بسته شود و فقط در جلسات نقد گل و بلبل بشنویم، گفت: معنی نقد این نیست که فقط از بدی‌ها بگوییم؛ نقد به معنای بررسی دقیق است.

وی در پایان گفت: نقد توجه صرف به نقاط منفی نیست؛ پس مانعی وجود ندارد که از نقاط مثبت هم بگوییم؛ اما این‌که فکر می‌کنیم یک نماینده مجلس می‌تواند کن‌فیکن کند درست نیست؛ چرا که مجلس 290 نماینده دارد و باید یادآوری کنم که بعد از موسوی و کروبی، یکی از کسانی که بیشتر از همه این دولت را نقد کرده، من بوده‌ام.

 

اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

آخرین اخبار
Powerd By : Tasvirnet