انوشیروان محسنی بندپی، در گفتوگو با ایسنا، درباره تشکیل سازمان غذا و دارو، افزود: از مجلس ششم بحث ایجاد سازمانی به عنوان سازمان غذا و دارو در کمیسیون بهداشت مطرح و در حال تبادل نظر بود تا با توجه به اهمیت بسیار زیاد غذا و دارو، سازمانی شکل گیرد که توانمندی و کارآمدی و نظارت عالی بر مواد غذا و دارو را داشته باشد.
نماینده مردم نوشهر و چالوس در خانه ملت ادامه داد: متاسفانه این امر تحقق نیافت تا اینکه بر اثر تغییر معاونتهایی که در وزارت بهداشت شکل گرفت معاونت غذا و دارو تبدیل به مرکز شد یعنی باز هم سیاست در جهت کاهش ساختار یا شاید هم کاهش اعمال حاکمیت، مدیریت و نظارت بر این معاونت بود.
به گفته وی، تجربهای که از دیگر کشورها در راستای ایجاد سازمان غذا و دارو کسب شده، نشان میدهد چنین ساختار و تشکیلاتی موفق است، لذا کشور ما هم باید به همان نسبت جلو برود، البته برخی معتقدند اگر سازمانی شکل گیرد و باز هم زیر نظر وزارت بهداشت باشد تغییری ایجاد نمیشود، در صورتی که بر اثر تشکیل سازمان خود به خود یکسری اختیارات خاص بر اساس چارت و تشکیلات خاصی که مدنظر است برای این سازمان ایجاد میشود ضمن اینکه اختیاراتی هم توسط قانون میتوان در چارچوب این سازمان و بازنگری تشکیلات و اهداف آن گنجاند و بعد هم از این سازمان پاسخگویی خواست.
نایب رییس کمیسیون بهداشت همچنین خاطرنشان کرد: ایجاد این سازمان در موارد بسیار اساسی و کلی با بحث سلامت غذا، امنیت غذا، تغذیه سالم، کیفیت داروها و بحث موارد خوردنی و آشامیدنی ارتباط پیدا میکند و از یک تشکیلات کاری، اجرایی و نظارتی برخوردار میشود، علاوه بر اینکه مطالعه کشورهای موفق هم در این زمینه صرف نظر از این که این سازمان وابسته به وزارت بهداشت یا هر نهاد دیگری باشد این است که باید در مرحله اول بپذیریم وظایف و اعمال حاکمیت و برنامهریزی از مجموعهای میخواهیم که مستقیما با سلامت آحاد جامعه در ابعاد مختلف سر و کار دارد. اگر این را بپذیریم، بقیه مسایل را با بررسی کشورهای موفق دنیا حتی کشورهای آسیایی که در این زمینه به جمعبندی کلی رسیدهاند میتوانیم حل و فصل و یک سازمان مستقل ایجاد کنیم که یا زیر نظر وزارت بهداشت یا وابسته به یک نهاد دیگر باشد.
نماینده نوشهر و چالوس در مجلس تاکید کرد: با شکلگیری این سازمان و تعریف شرح وظایف و ساختار متناسب و اعمال قانون از موازی کاری و اعمال سیاستهای موازی جلوگیری میشود، اما پیش از این، همه چیز باید مشخص شود که واقعا این سازمان قرار است در چه زمینهای تشکیل شود و چه اختیاراتی را میتواند دارا باشد، اگر قرار است همان دوباره کاریها باز هم در ذیل تشکیل این سازمان انجام شود و ادامه یابد و دوباره بخشهای مرتبط با این سازمان تحت پوشش وزارتخانهها یا سازمانهای دیگر باشند، تشکیل سازمان غذا و دارو فایدهای عاید کشور نخواهد کرد و مجددا دوبارهکاریها و تعدد مسوولیتها باعث میشود که نتوانیم پاسخگویی لازم را از هیچ دستگاه دولتی داشته باشیم.
عضو هیات رییسه کمیسیون بهداشت درباره تغییر ساختار وزارت بهداشت و تبدیل معاونت غذا و دارو به مرکز غذا و دارو گفت: مسوولانی که در سازمان مدیریت و بخشهای مرتبط دیگر حضور دارند نباید این محدودیت را برای وزارت بهداشت ایجاد کنند چراکه معاونت غذا و دارو میتواند فعالیت سه وزارتخانه را در مجموعه فعالیتهایش تحت پوشش قرار دهد اما متاسفانه زمانی که قرار شد معاونت بهداشتی شکل بگیرد اعلام شد باید از سر جمع معاونتهای دیگر کم شود که معاونت غذا و دارو به مرکز تبدیل شد.
محسنی بندپی در خاتمه خاطرنشان کرد: برای عبور از این چالش مجلس و وزارت بهداشت باید چانهزنی را افزایش و پیگیر کار باشند، نباید مجموعه معاونتهای وزارت بهداشت را با وزارتخانههای دیگر مشابه دید، چراکه همین مساله غذا و دارو به اندازه یک وزارتخانه کار دارد و حجم وسیعی از کار را این بخش عهدهدار است، اگر اعتقاد داشته باشیم که معاونت غذا و دارو میتواند در چرخه درمان و پیگیری و نظارت و در تولید داروها و واکسنها و نحوه توزیع آنها امنیت لازم را تامین کند میطلبد که یک تشکیلات قوی با اختیارات اجرایی بالا و قابلیت نظارت داشته باشیم.