ایام محرم 1398
1389/02/19 10:31:00
سرویس کمیسیون ها
دیدگاه نمایندگان استان کرمانشاه درباره حذف کنترل موالید

اگر افزایش جمعیت به صلاح بود، علما در گفتنش با کسی تعارف نداشتند

**با اینکه مدتی است از مطرح شدن طرح تخصیص یک‌میلیون تومان به هر نوزاد متولد سال ۸۹ می‌گذرد اما بحث‌ها و رایزنی‌ها در این‌باره هنوز داغ است. موضوعی که در راستای سیاست افزایش جمعیت از سوی رئیس هیأت‌‌دولت مطرح شد و واکنش‌های بسیاری اعم از موافق و مخالف را برانگیخت.

اما آنچه فراتر از مواضع مسئولان و دولتمردان حائز اهمیت است شرایط واقعی کنونی زندگی مردم است. نگاهی اجمالی به هزینه‌های تولد یک نوزاد مبین این واقعیت است که این امر مبلغی بیش از وعده یک‌میلیون تومان که تبدیل به 500هزار تومان شده است برای هر خانواده هزینه دربرخواهد داشت.

به عنوان مثال هزینه زایمان در بیمارستان خصوصی پاسارگاد در پایتخت که بیمارستان تخصصی در این زمینه است برای هر عمل سزارین سه میلیون تومان و برای عمل زایمان طبیعی 5/1میلیون تومان است که هزینه تعداد شب‌هایی که مادر در بیمارستان بستری است تا مرخص شود را نیز باید به این مبلغ اضافه کرد. این در حالی است که مراقبت از مادر و کودک در دوران بارداری نیز هزینه‌های گزافی را روی دوش خانواده‌ها می‌گذارد و البته بعد از به دنیا آمدن کودک هزینه‌هایی مانند شیرخشک ، پوشک ، واکسن و... نیز به همه اینها افزوده می‌شود.

تولد هر نوزاد برای دولت نیز هزینه‌های زیادی را دربرخواهد داشت. به محض اینکه کودک چند سال اول عمر خود را سپری کرد نیاز به آموزش و در بزرگسالی مسکن و اشتغال از مهم‌ترین مسائل مربوط به اوست که تهیه همه اینها برای نوزادانی که پدران و مادرانشان، خود در سال‌های انفجار جمعیت و سیاست افزایش فرزند به دنیا آمده‌اند، نیازمند برنامه‌ریزی چندین‌ساله و آماده‌سازی زیرساخت‌های لازم است. شتابزدگی در این زمینه و عدم‌بررسی جوانب و انجام نگرفتن کار کارشناسی، سیاست افزایش جمعیت را در تضاد با سیاست‌های مربوط به کنترل جمعیت، نظیر تعلق نگرفتن سوبسید به فرزند چهارم به بعد خانواده‌ها، قرار می‌دهد.

از طرف دیگر باید در نظر داشته باشیم که این پول، به صورت مستقیم به پدران و مادران داده نخواهد شد بلکه برای هر فرزندی که متولد می‌شود تا زمانی که به سن قانونی 15 سال برسد در صندوقی به نام صندوقی «آتیه» ذخیره خواهد شد و کودک تا رسیدن به سن قانونی حق برداشت را از آن نخواهد داشت. با درنظر گرفتن تورم عادی 15درصدی در کشور اینکه مبلغ یک‌میلیون تومان تا 15 سال دیگر چه ارزشی خواهد داشت نیز خود جای سؤال دارد.

اما این پیشنهاد و استان کرمانشاه

براساس سرشماری نفوس و مسکن در سال 85 استان کرمانشاه به عنوان یکی از مناطق محروم کشور جمعیتی بالغ‌بر 784هزار و 602 نفر را در خود جای داده است که سیاست کنترل جمعیت در این استان با آغاز اجرای این سیاست در کل کشور در دهه 70 اجرا شده است و طی 20 سال اخیر توانسته موفقیت‌هایی را در این زمینه کسب کند به طوری که براساس گزارش «درگاه ملی ایران» از این نظر رتبه سوم را در کل کشور کسب کرده است.

نگاهی به نمودار هرم سنی این استان نشان می‌دهد که نسبت ثابتی بین تولد زنان و مردان در این استان وجود دارد. در این میان بیشترین فراوانی را مردان و زنان بین 20 تا 24 سال دارند. جمعیتی که در سال‌های 66-64 و در دوران اوج افزایش نرخ موالید در کشور به دنیا آمدند و خود هم‌اکنون در سنین ازدواج و باروری قرار دارند.

با فرض بر اینکه هر زوجی تنها یک فرزند به دنیا بیاورد باید منتظر یک انفجار جمعیت دیگر بود که این امر، قاعده هرم سنی را که به سمت کوچک‌ شدن پیش می‌رود را دوباره طویل خواهد کرد. حال اگر در نظر بگیریم که سیاست «دو بچه کافی نیست» و طرح افزایش جمعیت با وعده‌های یک‌میلیون تومانی در این استان به اجرا درآید قاعده هرم بیش از دو برابر این اندازه خواهد شد و نمودار هرم سنی به سمت مثلث شدن پیش خواهد رفت.

نکته قابل ذکر ‌آن است که این نمودار برای تعیین میزان توسعه‌یافتگی به کار می‌رود. هرچه که نمودار به مثلث شبیه‌تر باشد، «عدم‌توسعه‌یافتگی» را نشان می‌دهد به این معنا که قاعده هرم نشان‌دهنده نرخ موالید بالا و نوک هرم که تیزمانند است نشان‌دهنده عدم وجود امکانات رفاهی و بهداشتی برای رسیدن این جمعیت به سنین بالاتر است، با اجرای سیاست افزایش جمعیت از آنجایی که هنوز در این استان مشکلات بهداشتی وجود دارد و امید به زندگی برای افراد بزرگسال پایین است شاهد دو برابر شدن مشکلات در این استان خواهیم بود.

در همین زمینه سیدجواد زمانی نماینده مردم شهرهای کنگاور و صحنه در خانه ملت و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس به خبرنگار ویژه‌نامه باختر گفت: افزایش جمعیت، زمانی باید تبلیغ شود که جمعیت فعلی مشکلی نداشته باشند و این در حالی است که هم‌اکنون در رابطه با جمعیت فعلی مشکلاتی مانند اشتغال، مسائل تربیتی و مسکن را پیش رو داریم.

سیدجواد زمانی در ادامه افزود: از آنجایی که گفته شده چرا علما در این زمینه اظهار نظر نکرده‌اند باید بگویم اگر ازدیاد جمعیت به صلاح بود علما در بیان آن هیچ تعارفی نداشتند.

وی با بیان اینکه ازدیاد جمعیت در صورتی باید تحقق پذیرد که زمینه‌های آن فراهم باشد، گفت: اگر جمعیت کشور جمعیت پیری بود، نیاز به افزایش جمعیت وجود داشت اما هم‌اکنون که ما جمعیت جوانی داریم با یک لشکر بیکار و بی‌خانه و با هزاران مشکل دیگر روبه‌رو هستیم بنابراین تبلیغ جمعیت کار منطقی‌ای نیست.

مخبر کمیسیون اجتماعی مجلس همچنین افزود: زمانی افزایش جمعیت منطقی است که زمینه تحصیل و امکانات تربیتی و فرهنگی لازم فراهم باشد و مردم مشکلی با مسائل مالی‌و دانشگاه رفتن فرزندانشان نداشته باشند. علاوه بر این مشکلاتی نظیر کمبود مسکن و اشتغال را نیز نداشته باشیم. اما هم‌اکنون خانواده‌ها گرفتار مسائل معیشتی و تحصیلات فرزندانشان هستند، بسیاری از مردم زیر خط فقر زندگی می‌کنند و در کمیته امداد و بهزیستی دیگر جایی برای ثبت‌نام افراد بی‌بضاعت وجود ندارد.

نماینده شهرهای کنگاور و هرسین با تأکید بر این مطلب که در حال‌حاضر مشکلی به نام مشکل کمبود جمعیت نداریم اظهار داشت: پولی که قرار است به بچه‌های متولد 89 داده شود بهتر است به مادران حامله داده شود تا از سوء‌تغذیه فرزند معلول به دنیا نیاورند یا اینکه این بودجه را صرف اشتغالزایی برای جوانان کنیم.

وی در ادامه با بیان این نکته که منکر کمک به نوزادان نیست، گفت: ما اولویت‌های دیگری در کشور داریم و باید اهم و مهم را در نظر بگیریم. این پول زمانی که ما در کشور تورم نداشته باشیم و اقتصادمان رشد کافی کرده باشد شاید تا 15 سال دیگر با ارزش باشد اما زمانی که بدون در نظر گرفتن شوک‌های تورمی، همیشه با یک تورم حداقل 15درصدی مواجه هستیم با یک جمع‌بندی ساده می‌بینیم که 15 سال دیگر با یک‌میلیون تومان تنها می‌توان یک جفت کفش و جوراب خرید،‌ در حالی که با همین پول امروز می‌توان اشتغالزایی کرد و برای بهبود اوضاع مردم کاری کرد.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه نماینده مردم اسلام آباد غرب و دالاهو نیز در این‌باره گفت: من اعتقادم بر این است که نسل آینده ایران نیازمند کار کیفی است نه نگاهی و آماری.

وی در توضیح این نظر خود افزود: توان استقرار نظام دولت- رفاه اصل مهمتری نسبت به نگاه کمی به موضوعات است و ما موظفیم که جمعیت را به سمت زندگی کیفی پیش ببریم. فلاحت‌پیشه با تأکید بر اینکه شاخص توسعه انسانی به معنای تعریف غیرکمی از توسعه است، اظهار داشت: یکی از مهمترین شاخص‌های توسعه انسانی، شاخص زندگی شاد و توأم با آرامش و اطمینان به آینده است. ممکن است انسانی 70 سال عمر داشته باشد اما تمام عمر خود را با استرس زندگی کرده باشد اما در عین حال شخص دیگری 60سال زندگی کند اما امید به زندگی و امکانات رفاهی داشته باشد که من به نوع دوم زندگی کردن اعتقاد دارم.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در ادامه تأکید کرد: مهم نیست که چقدر جمعیت داشته باشیم. بحث‌های کمی همه مربوط به دهه 1990 است اما در هزاره سوم مباحث تماماً کیفی شده است. نظام سیاسی باید عرضه مدیریتی داشته باشد تا جمعیتش در رفاه باشد اما ما جمعیت را افزایش می‌دهیم و کودکانی بیمار با امید به زندگانی کم داریم، کودکانی که در تحصیل با مشکل مواجهند و بیکار هستند.

نماینده اسلام‌آباد غرب و دالاهو با اشاره به اینکه جمعیت جامعه امروز نرخ بالای بیکاری، ناهنجاری‌های اجتماعی، عدم امید به آینده، عدم اشتغال و نرخ پایین سرانه سلامت را تجربه می‌کند، گفت: همه اینها ناشی از افراط در افزایش جمعیت در دهه 60 و نیمه 70 است. چون جمعیت به صورت کمی افزایش پیدا کرده و دولت از نظر ایجاد امکانات رفاهی برای مردم عقب‌ مانده است.

فلاحت‌پیشه در ادامه اظهار داشت: حال که شعار «دو بچه کافی نیست» از سوی دولت طرح شده اگر توانایی ایجاد امکانات رفاهی هم وجود داشته باشد افزایش جمعیت ایرادی ندارد اما متأسفانه باید بگویم که ما در این زمینه موفق نبوده ایم.

وی ضمن انتقاد از نبود نظام بیمه‌ای کارآمد که منجر به ورشکستگی خانواده‌هایی که فرزندان بیمار دارند می‌شود، از عدم استقرار نظام دولت - رفاه که در قانون دوم و سوم و پنجم توسعه مدنظر قرار داشته نیز انتقاد کرد.

فلاحت‌پیشه همچنین اضافه کرد: دولت باید به فکر آینده‌ای با اطمینان خاطر برای مردم باشد و من معتقدم باید نظام دولت - رفاه در ایران شکل بگیرد. ما الان در کشورهای اروپایی که از 50سال پیش کنترل جمعیت داشته‌اند و هم‌اکنون در رفاه هستند شاهد آن هستیم که برای تولد نوزادان جدید علاوه بر خدمات رفاهی که وجود دارد پاداش نیز تهیه می‌کنند اما در کشور ما به دلیل عدم ایجاد زیرساخت‌های لازم اجرای این سیاست، خانواده‌ها و دولت‌های آینده را با مشکل مواجه می‌کند.

در همین حال علیرضا مرندی عضو کمیسیون بهداشت مجلس نیز اجرای قانون تنظیم خانواده را مورد تأیید امام‌خمینی‌(ره) و رهبر انقلاب دانست.

وزیر بهداشت دولت هاشمی رفسنجانی با اشاره به اینکه قانون تنظیم خانواده در دوره تصدی وی در وزارت بهداشت به تصویب رسیده است، گفت:‌ طی نامه‌ای به امام‌(ره) نظر ایشان را درباره این قانون جویا شدم و ایشان نظر مثبتشان را با توجه به احساس ضرورت این مسئله اعلام کرند.

مرندی با تأکید بر اینکه در آن زمان و حتی از آن زمان تاکنون هیچ مرجع تقلیدی علاوه بر امام(ره) نسبت به تصویب قانون تنظیم خانواده اعتراضی نداشته است، گفت: حتی پس از فوت امام‌(ره) در دیداری که با مقام معظم رهبری داشتم از ایشان پرسیدم اگر قانون تنظیم ‌خانواده ذره‌ای اشکال شرعی دارد به بنده اعلام کنند تا حال که پایم لب گور است خطایی مرتکب نشوم اما ایشان فرمودند بروید و کارتان را بکنید.

سیاست افزایش جمعیت با پایان یافتن دوران جنگ و از دهه 70 در کشور آغاز شد و هم‌اکنون با گذشت نزدیک به 20 سال از آغاز اجرای آن هنوز هم در کنترل جمعیت به خصوص در شهرهای کمتر توسعه‌یافته با مشکل مواجه هستیم.

با توجه به نبود زیرساخت‌های لازم و امکانات رفاهی برای جمعیت حاضر، افزایش جمعیت در حالت فعلی به معنای اضافه شدن مشکلات دیگر بر مشکلات کنونی جامعه‌مان خواهد بود و به نظر می‌رسد افزایش جمعیت باید در سیاست‌های کلان کشور قرار بگیرد و اجرای آن در صورت ضرورت، با آمادگی کامل قبلی می‌تواند برای کشور نتایج خوبی به همراه داشته باشد.

اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

آخرین اخبار
Powerd By : Tasvirnet