هدر موبایل
1389/02/19 10:53:00
سرویس کمیسیون ها
نماینده اسفراین:

قوه مجریه برای توسعه استان‌ها، حلقه‌های صنعتی را تکمیل کند

**خراسان‌شمالی با مصوبه هیأت دولت در سال ۸۳ از استان خراسان سابق جدا شد و از آن پس مردم این استان شرایط متفاوتی را تجربه کردند. توهم رفاه و توسعه‌یافتگی کاذبی که در زیر سایه وجود حرم مطهر امام رضا(ع) برای این بخش به وجود آمد از بین رفت و عوایدی که از بابت صنعت گردشگری در این استان بزرگ مانند خونی در رگ‌های سایر شهرستان‌ها تزریق می‌شد مختص به خراسان رضوی گردید و از آن پس بود که دو استان دیگر جدا شده از خراسان به فکر ایجاد منابع و زیرساخت‌های لازم برای توسعه استان‌های خود افتادند.

با این وجود آمار و ارقام نشان می‌دهد که در این چند سال اتفاقات خوبی برای خراسان شمالی رخ داده‌است. نرخ باسوادی نزدیک به 80 درصد و نرخ بیکاری حدود 6 درصدی که نصف میزان نرخ بیکاری اعلام شده از سوی دولت در کل کشور است از شاخص‌هایی است که امیدها را در این‌باره افزایش می‌دهد.

اما با این حال هنوز راه درازی برای رسیدن به توسعه پایدار در این استان وجود دارد.

در همین زمینه گفت‌وگوی روزنامه خراسان شمالی با هادی قوامی نماینده مردم خراسان شمالی از حوزه انتخابیه اسفراین در مجلس را می خوانید.

قوامی متولد 1346 در شهر اسفراین است و علاوه بر نمایندگی مردم اسفراین در مجلس، استادیار دانشگاه فردوسی مشهد نیز هست. قوامی دکترای خود در رشته اقتصاد، گرایش برنامه‌ریزی و منطقه‌ای را از دانشگاه تربیت مدرس اخذ کرده است.

وی توجه به زیرساخت‌هایی نظیر راه، آب، برق و گاز را از مهم‌ترین عوامل دستیابی به توسعه در استان خراسان شمالی دانست که سرمایه‌گذاران را برای سرمایه‌گذاری و هزینه‌کردن در این استان ترغیب خواهد کرد.  

به نظر شما با چه برنامه‌ای می‌توان استان خراسان شمالی را به شاخص‌های توسعه نزدیک کرد؟

برنامه‌هایی را که برای ایجاد و توسعه زیرساخت‌ها لازم است را باید در این زمینه انجام دهیم. مثلاً در رابطه با راه و جاده‌سازی شاخص استان ما 35 درصداست این در حالی است که این میزان در کشور 70 درصد است و ما باید کاری کنیم که به این میزان نزدیک شویم.

باید توجه داشت که توسعه زیرساخت‌هاست که باعث جذب و استقرار واحدهای صنعتی می‌شود. سرمایه‌داری که قصد سرمایه‌گذاری در جایی را دارد به وجود این زیرساخت‌ها توجه می‌کند و تا وقتی که اصولی‌ترین امکانات و زیرساخت‌ها نظیر آب و برق و گاز وجود نداشته باشد سرمایه‌گذار نیز رغبتی برای سرمایه‌گذاری در آن منطقه نخواهد داشت. باید به این نکات توجه شود و سایر زیرساخت‌ها نظیر آب و برق و امکانات زیربنایی در این استان فراهم شود.

مهم‌ترین موانع پیش روی توسعه استان را در چه می‌بینید؟

به نظر من مدیران ناکارآمد و کارنابلد یکی از مهم‌ترین موانع در این زمینه هستند به خصوص مدیران در سطح عالی که اگر استان و ظرفیت‌ها و کمبودهای آن را نشناسند و نتوانند در رابطه با حذف موانع اداری استان کاری بکنند تبدیل به بزرگ‌ترین مانع بر سر راه حرکت به سمت توسعه یافتگی می‌شوند. زمانی که فضای کسب و کار خراب باشد کسی ترغیب به سرمایه‌گذاری نمی‌شود و زمانی که طرح‌ها زودبازده نباشند و سرمایه‌گذار باید برای کسب سود و بازگشت سرمایه‌اش زمان زیادی را منتظر بماند انگیزه‌اش کم می‌شود، بنابراین مدیران باید در اینجا جاذبه لازم را برای جذب این سرمایه‌ها داشته باشند.

توسعه راه‌آهن در این استان را در رابطه با حرکت به سوی توسعه چگونه ارزیابی می‌کنید؟

بحث راه‌آهن جوین- اسفراین که قرار است به بجنورد ادامه پیدا کند را با پیگیری‌هایی که بنده انجام دادم توانستیم در بودجه 89 قرار دهیم و به این بودجه پیوست کنیم و این یکی از از زیرساخت‌های مهم استان است که با بودجه 10 میلیارد تومانی در سال جاری آغاز به کار می‌کند. البته راه‌آهن مشهد- بجنورد - گرگان نیز هست که علی‌رغم آنکه راه‌آهن طولانی‌ای است و بودجه کمی دارد به لایحه بودجه 89 پیوست شده است.

اولویت‌هایی که برای توسعه استان لازم است به مسئولان اجرایی تأکید کنید در بخش‌های صنعت، کشاورزی و خدمات کدامند؟

تکمیل حلقه‌های صنعتی صنایع موجود مهم‌ترین کاری است که باید مسئولان اجرایی بر آن تمرکز کنند. به عنوان مثال در اسفراین باید حلقه‌های مفقوده فولاد و لوله‌گستر تأمین شود. همچنین در پتروشیمی و آلومینیوم نیز باید این کار صورت بگیرد تا تکمیل صنایع سبب کامل شدن چرخه بخش صنعت شود. تکمیل صنایع پیشین و پسین صنایع موجود از اولویت‌هایی است که ما بر آن بسیار تأکید داریم و باعث تندتر شدن آهنگ رشد و توسعه‌یافتگی استان خراسان شمالی می‌شود که البته باید اشاره کنم زیرساخت‌های لازم برای تکمیل این حلقه‌های مفقوده در استان ما وجود دارد.

اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

آخرین اخبار
Powerd By : Tasvirnet