ایام محرم 1398
1389/02/19 12:03:00
سرویس صحن
به شرط ارائه لایحه حفظ و ارتقای سلامت آحاد جامعه

نماینده پاکدشت توضیحات وزیر راه را قانع کننده دانست

**"فرهاد بشیری" نماینده پاکدشت از پاسخ وزیر راه و ترابری به سوال ملی خود درخصوص ایمنی رانندگی و تصادفات راهها به شرط ارائه لایحه حفظ و ارتقای سلامت آحاد جامعه مربوط به ماده ۸۵ قانون برنامه چهارم قانع شد.

به گزارش خبرنگار خانه ملت، نمایندگان مجلس در ادامه جلسه علنی روز یکشنبه به بررسی گزارش کمیسیون عمران در مورد سوال فرهاد بشیری نماینده پاکدشت پرداخت و پس از قرائت گزارش کمیسیون و پاسخ وزیر، نماینده سوال کننده از پاسخ وزیر قانع شد.

"حمید بهبهانی" وزیر راه و ترابری که برای پاسخ به سوال بشیری در صحن علنی حاضر شده بود پس از قرائت گزارش کمیسیون عمران اظهار داشت: تصادفات رانندگی هم اکنون به عنوان یک دغدغه جهانی مطرح است و در حال گسترش در کشورهای در حال توسعه محسوب می شود.

وی افزود: با بیش از 2/1 میلیون نفر کشته و 50 میلیون نفر مجروح در سال که مطابق پیش بینی سازمان بهداشت جهانی از عامل نهم مرگ و میر در سال 1990 به عامل سوم مرگ و میر در سال 2020 تبدیل خواهد شد.

وزیر راه و ترابری درخصوص وضعیت موجود تصادفات رانندگی در کشور تصریح کرد: از سال 1380 تعداد وسایل نقلیه در ایران 3 برابر رشد داشته است و تعداد موتورسیکلت ها که همواره سهم قابل توجهی از تلفات رانندگی را تشکیل می دهند 5/4 برابر رشد داشته که این موضوع بر مشکلات ایمنی افزوده است.

بهبهانی گفت: حدود 60 درصد تلفات رانندگی به راههای برون شهری مربوط می شود که 60 درصد از آن به مبادی ورودی شهرها و نواحی مسکونی آبادی های مجاور و راهها مربوط می شود یعنی سهم تلفات تصادفات به میزان 76 درصد در حوزه شهری، نواحی مسکونی و آبادی های مجاور راههاست که متولیات خاص خود را دارند.

وی ادامه داد: حدود 65 درصد از مجموع تلفات رانندگی در کل کشور به عابر پیاده و موتورسیکلت سواران برمی گردد که به سختی می توان آنها را مدیریت کرد.

بهبهانی خاطرنشان کرد: پاسخ به این سوال که آیا وزارت راه و ترابری متولی ایمنی حمل و نقل است، می تواند بخشی از نکات را روشن کند.

وزیر راه و ترابری یادآور شد: با عنایت به اینکه 71 درصد تلفات رانندگی در محدوده های شهری و مسکونی و آبادی ها و مبادی ورودی شهرها اتفاق می افتد، لذا وزارت راه و ترابری به تنهایی نمی تواند پاسخگوی فعلی ایمنی محسوب گردد.

وی درخصوص مجموعه های موثر در شکل گیری وضعیت ایمنی کشور گفت: در واقع سیاستها و عملکرد 22 دستگاه اصلی و فرعی و متولی مختلف در شکل گیری وضعیت ایمنی رانندگی در کشور موثر است که این 22 دستگاه شامل وزارت آموزش و پرورش، موسسه استاندارد، خودروسازان، وزارت صنایع، صداوسیما، رانندگان، عابران پیاده، NGOها، هلال احمر، وزارت بهداشت، پلیس، وزارت راه و ترابری، مهندسین مشاور، پیمانکاران، معاونت برنامه ریزی و نظارت، استانداریها و شهرداری ها، وزارت کشور، وزارت فناوری و اطلاعات می شوند.

وزیر راه و ترابری در مورد اقدامات انجام شده در کمیسیون ایمنی راهها گفت: ایجاد ادبیات و فضای فکری مشترک، بررسی تصادفات مهم، بررسی و تصویب طرح های ویژه حقوقی تابستانی و زمستانی و هماهنگی آنها، انجام بیش از 100 تحقیق مرتبط با ایمنی راهها از جمله اقدامات صورت گرفته در کمیسیون ایمنی راههاست.

وی درخصوص مجموعه اقدامات انجام شده در حوزه مسائل فنی و مهندسی اظهار داشت: احداث آزادراههای برون شهری با استفاده از صنایع بخش غیردولتی به طول 1800 کیلومتر و احداث بزرگراههای برون شهری با هدف تخفیف جریان رفت و برگشت به طول تقریبی 8 هزار کیلومتر، نگهداری حدود 185 هزار کیلومتر راه موجود در کشور به طور سالانه و بهبود و ارتقای وضعیت راههای روستایی، رفع 1086 نقطه پرحادثه از طریق اقدامات اصلاحی زودبازده و اصلاح 642 نقطه پرحادثه به صورت اساسی در سالهای 1386 و 1388 از جمله این اقدامات بوده است.

اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

آخرین اخبار
Powerd By : Tasvirnet