هدر موبایل
1389/02/20 11:53:00
سرویس سیاسی
مرکز پژوهشهای مجلس بررسی کرد

سیر تحول برنامه‌ریزی در جهان

**مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی سیر تحول برنامه‌ریزی در جهان را بررسی کرد.

به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهشها، دفتر مطالعات برنامه و بودجه این مرکز ضمن بررسی تجربه برنامه‌ریزی در برخی از کشورها خاطرنشان ساخت که به طور سنتی، برنامه‌ریزی جامع در کشورهای در حال توسعه با اقتصاد مختلط بوده و از نظر زمانی به سه گروه بلندمدت (چشم‌انداز 10-20 ساله) ، میان مدت(5 ساله) و کوتاه مدت (سالیانه)، از نظر فراگیری به برنامه‌های کلان، بخش‌ها و زیربخش‌ها و پروژه‌ها و از نظر جغرافیایی به ملی و منطقه‌ای تقسیم شده‌اند.

مرکز پژوهشها افزود: دقت در سیر تحول برنامه کشورها نشان می‌دهد که وقتی اصول و سیاست‌های توسعه‌ای برای مجریان مشخص‌تر و محدودتر بوده‌اند برنامه‌ها آسان‌تر به اهداف خود رسیده‌اند، لکن تحول تدریجی در دگرگون سازی نوع، روش و محتوی برنامه‌ها و تغییر جهت فعالیت‌ دولت‌ها ]خصوصا در عرصه توسعه اجتماعی و خدمات زیربنایی[ از دستوری به ارشادی و رهنمودسازی، سرعت و میزان موفقیت برنامه‌ها و دستیابی به اهداف را بسیار بالا برده است. به عبارتی سیر تاریخی نشان می‌دهد که بخش عمومی و دولت‌های مرکزی و ایالات به هدف‌های برنامه می‌گرویدند، اما برای بخش خصوصی، برنامه در محیطی مقررات‌زدایی شده نقش ارشادی ایفا کرده و بیشتر به سمت رهنمودسازی رفته است.

در ادامه این گزارش آمده است: در حال حاضر در کشورهای پیشرفته ، در برنامه‌ها، صرفا راهبردهای برنامه ذکر و اهداف اولویت‌دار قابل دسترس بیان شده و با سازوکارهای مختلف علاوه بر دستگاه‌های دولتی مشارکت نهادها و سازمان‌‌های مستقل و خصوصی نیز جلب می‌شود. علاوه بر این برنامه‌ها بیشتر به سمت تعیین راهبردها، سازگاری اهداف و اولویت‌ها با ابزارها و وسایل، تصمیم‌گیری های آنی و مدیریت بحران‌ها و استفاده از تمامی ظرفیت‌های کشور با قید هماهنگی دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی پیش رفته و موضوعات مختلف اجتماعی، زیست محیطی، فرهنگی و مباحث کیفی نیز علاوه بر مسائل اقتصادی مورد توجه خاص قرار گرفته است.

این گزارش می‌افزاید: بیشتر کشورهای پیشرفته صنعتی نظام حکومتی یا فدراتیو دارند یا اگر هم حکومتشان بسیط باشد با تمرکز‌زادیی‌های پی در پی از دو طریق تفویض اختیار و برپایی دولت‌های تمام عیار شامل قوای مجریه و مقننه منطقه‌ای و محلی (شهرداریها) شبیه حکومت‌های فدراتیو شده‌اند. از این رو در این کشورها برنامه‌ریزی یک شکل و یکنواخت برای همه مناطق و نواحی کشور کنار گذاشته شده و اموری از این دست به مناطق (استان و شهرستان) و شهرداری‌ها- که در کشورهای پیشرفته غالبا یکی از تقسیمات کشوری است - واگذار شده است.

کما اینکه کشورهایی مانند آلمان فدرال، هلند، ژاپن و کره جنوبی برنامه‌ریزی مرکزی (ملی) سنتی را کنار گذاشته‌اند و در عوض در آنها برنامه‌ریزی‌های زیست محیطی و قضایی رونق فراوان یافته است. سرشت برنامه‌ها نیز خواه در سطح ملی خواه در سطوح منطقه‌ای و محلی از کمی و انعطاف‌‌ناپذیر به کیفی، راهبردی (استراتژیک) و محدود و اولویت‌دار تغییر یافته است. حتی گاهی برنامه‌ریزی ملی چیزی بیش از رهنمودهای کلی نیست.

اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

آخرین اخبار
Powerd By : Tasvirnet