حلول ماه ربیع الاول
1389/02/23 11:25:00
سرویس کمیسیون ها
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات خبر داد:

15 درصد جمعیت بالای 6 سال ما بی سواد هستند

**عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر تغییر و تحول بنیادین در آموزش و پرورش، خاطرنشان ساخت: آموزش و پرورش امروزی ما قادر به برآورده کردن توقعات جامعه نیست.

غلامحسین مسعودی ریحان در گفت وگو با خبرنگار خانه ملت در پاسخ به این پرسش که چه احساس نیازی منجر به این شده که بحث تغییر و تحول بنیادین در آموزش و پرورش مطرح شود، گفت: تحول جزو ضروریات اجتناب ناپذیر جامعه است که در هر برهه زمانی، جوامع به آن نیاز دارند.
نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه آموزش و پرورش بنیان توسعه است، افزود: اگر ما می خواهیم به توسعه دست یافته و جامعه توسعه یافته داشته باشیم باید نیم نگاهی به آموزش و پرورش داشته باشیم.
وی با بیان اینکه انسان به عنوان محور توسعه، در آموزش و پرورش توسعه می یابد، خاطرنشان کرد: ما باید به بحث آموزش و پرورش به صورت جدی توجه کنیم که آیا آموزش و پرورش امروزی ما توقعات جامعه را برآورده می کند یانه.
وی با اعلام اینکه آموزش و پرورش امروزی ما قادر به برآورده کردن توقعات جامعه نیست به اهمیت کیفیت و استاندارد در تولیدات محصولات صنعتی اشاره  کرد و افزود: اگر کالایی در کارخانه ای تولید شود که آن استاندارد و کیفیت لازم را نداشته باشد، کسی آنرا نمی خرد.
مسعودی ریحان با اعلام اینکه در آموزش و پرورش هم باید بحث استاندارد سازی رعایت شود به ذکر مثالی اشاره کرد و گفت: باید توجه شود آن دانش آموزی که دیپلم در رشته های نظری ، فنی و حرفه ای و کارودانش می گیرد در رشته تحصیلی خود مثلا با تحصیل در رشته های فنی و حرفه ای یا کار ودانش یک تکنسین یا کارگر ماهر بیرون می آید یا نه.
وی با بیان اینکه که اگر این نیروها ماهر تربیت شده اند باید جذب بازار کار شود به طرح این پرسش پرداخت که پس چرا این فارغ التحصیلان، جذب بازار کار نمی شوند؟
این عضو کمیسیون آموزش خود دلیل این امر را نبود استاندارد های لازم در امر آموزش دانست و اعلام کرد: برای رسیدن به استانداردهای لازم نیاز به تغییر و تحول بنیادین در آموزش و پرورش داریم.
مسعودی ریحان در بخش دیگری از این گفت وگو، مهمترین وظیفه آموزش و پرورش را تغییر رفتار در بچه ها اعلام کرد و با اشاره به رفتارهایی که امروزه از برخی دانش آموزان ما بروز می کند، این پرسش را مطرح کرد که آیا این رفتارها مطابق با هنجارهای جامعه ما است یا خیر؟
نماینده اهر با بیان اینکه امروزه ما می بینیم که رفتارهای دانش آموزان ما  براساس این هنجارها نیست، افزود: وقتی می بینیم که این رفتارها با هنجارهای جامعه ما مطابق نیست و آموزش و پرورش نمی تواند این تغییر را ایجاد کند، لزوم تغییر بنیادین در آموزش و پرورش احساس می شود.
عضو کمیسیون آموزش موضوع دیگر برای توجه به تحول بنیادین در آموزش و پرورش را بحث تغییر سخت افزای در این وزارتخانه عنوان کرد و با اعلام اینکه از 30 قبل تا کنون ما هیچ وقت نتوانسته ایم بی سوادی را در کشور ریشه کن کنیم، یادآورشد: درحال حاضر15 درصد از جمعیت بالای 6 سال ما در جامعه بی سواد هستند که این آمار در دنیا واقعا قابل تامل است.
وی با بیان اینکه هر سال نیز به خیل این بی سوادان در کشورافزوده می شود، خاطرنشان کرد:وقتی ما نمی توانیم بچه ها را به مدرسه آورده و یا از ترک و یا افت تحصیلی آنها جلوگیری کنیم، این امر نیاز به تحول در آموزش و پرورش دارد.
عضو کمیسیون آموزش مجلس با تاکید بر برنامه ریزی دقیق در بحث تغییر و تحول بنیادین در آموزش و پرورش، تصریح کرد: براساس این برنامه باید فرصت ها و تهدیدها را دیده ، فرصت ها را تقویت کرده و تهدیدها از بین  بیریم.
مسعودی ریحان با مهم دانستن نقش معلم در آموزش و پرورش و با تاکید بر توجه به معیشت آنان در جامعه، خاطرنشان کرد: اگر به معیشت معلمان توجه نشود ، معلم انگیزه ای برای رفتن به کلاس نداشته و تمام مشکلاتی که عنوان شد، بوجود خواهد آمد.
وی با تاکید دوباره بر افزایش انگیزه معلمان و وجدان کاری درجامعه، تصریح کرد: اگر ما می خواهیم وجدان کاری را در جامعه بالا ببریم معلمان نخستین کسانی هستند که با ایجاد انگیزه برای آنها می توانیم وجدان کاری را از طریق تاثیرگذاری آنها بردانش آموزان در جامعه تقویت کنیم.

اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

آخرین اخبار
Powerd By : Tasvirnet