ولادت حضرت امام رضا (ع)
1389/02/23 13:01:00
سرویس سیاسی
رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد:

تدوین نقشه راه برای آموزش و پرورش

**وزارت آموزش و پرورش باید برای رسیدن به اهداف والای تعلیم و تربیت نقشه راه تهیه و تدوین کند.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت علی لاریجانی در چهارمین همایش سالانه همکاری های آموزش و پرورش و حوزه علمیه گفت: وزارت آموزش و پرورش باید به اتخاذ استراتژی دقیق و متناسب مشخص کند چگونه اهدافش را محقق کند.
وی در ادامه افزود: به نحوی که باید آموزش و پرورش تعیین کند در کجا قرار دارد قرار است به کجا برسد و چگونه باید اهدافش را تحقق بخشد.
لاریجانی با اشاره به این که جایگاه آموزش و پرورش رکن مهمی در نظام اسلامی دارد افزود: از ابتدای پیروزی شکوهمند انقلاب توجه به این بخش به عنوان یک موضوع مهم و اساسی مدنظر مسوولان نظام قرار دارد.
رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: استفاده از بهترین نیروهای انقلاب از جمله شهیدان رجایی و باهنر نشان دهنده فهم درستی است که انقلاب به موضوع آموزش و پرورش دارد.
رئیس قوه مقننه افزود: البته گاهی توجه به آموزش و پرورش به دلیل برخی شرایط خاص و موسمی کشور از حرکت باز ایستاد.
رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مشی آموزش و پرورش باید براساس نصوف اسلام و منهجی که بزرگان انقلاب و نظام مشخص کرده اند قرار گیرد.
لاریجانی یادآور شد: بیان مساله تعلیم و تربیت درخصوص آموزش و پرورش با صدای بلندی که توسط مسئولان اعلام می شود نشان دهنده نگاه ویژه به این وزارتخانه است.
رئیس مجلس شورای اسلمی تصریح کرد: این سرمایه ای است که در کل مسئولان نظام همواره توجه به جایگاه تعلیم و تربیت دارند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید مقام معظم رهبری در برنامه پنجم توسعه را در مباحث آموزش و پرورش نشانه بارزی از اهمیت تعلیم و تربیت در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دانست.

وی با اشاره به این که باید متناسب با اهمیت آموزش و پرورش مشکلات معلمان را رفع کرد پرداخت و افزود: بودجه جاری آموزش و پرورش باید براساس منطق قرار داده شود و معلمین همواره از آرامش خاطر معیشتی برخوردار باشند.

لاریجانی سپس به محتوای کتابهای درسی اشاره کرد و افزود :هر چند در کتابهای درسی تغییرات زیاد صورت گرفته اما باید دید این عمل دغدغه ای را در میان دانش آموزان ایجاد کرده است، یا براساس اراده قرار گرفته اند، بررسی ها نشاندهنده این است در این بخش خلاءهایی وجود دارد رئیس قوه مقننه مهمترین دلیل کاستی در نظام آموزش و پرورش را مشکلات معیشتی و مسائل استخدامی، بکارگیری نیروهای مردمی در آموزش و پرورش و لزوم بازنگری در کتب درسی بیان نمود .

رئیس مجلس شورای اسلامی یکی از راههای رسیدن به اهداف آموزش و پرورش را ارزیابی دقیق و جامع نسبت به مسیر طی شده در وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد .

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بایدبه  استقرار آموزش و پرورش به عنوان یک رکن مهم و اساسی توجه شود پرداخت و افزود :باید نگاه به آموزش و پرورش همانند مقوله فرهنگ نگاهی ابزاری نباشد.

لاریجانی در ادامه افزود: کسانی که فکر می کنند باید به آموزش و پرورش نگاه ابزاری داشت مانع از رشد و باروری در میان نیروهای آموزش و پرورش می شوند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: اگر می خواهیم معلم از نفوذ کلام برخوردار باشد باید استقلال در آموزش و پرورش را حفظ کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در سالهای گذشته برخی در آموزش و پرورش قرار می گرفتند که تنها سیاسی بودند این موجب می شد تا استقلال آموزش و پرورش تحت تاثیر قرار گیرد.

رئیس قوه مقننه یادآور شد: اگر حوزه همچنان از جنبه مثبت سازندگی برخوردار است مربوط به این علت است که از سازوکار مستقل و مردمی برخوردار است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: شهید مطهری همواره بر استقلال حوزه علمیه تاکید کرد و معتقد بود نباید به حوزه نگاه ابزاری داشت.

لاریجانی مردمی بودن آموزش و پرورش را یکی از موضوعات مهم دانست و گفت: باید با توجه به این که همه مردم با آموزش و پرورش به نوعی مرتبط هستند باید از پتانسیل آنها استفاده کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد آموزش و پرورش باید بده بستان بسیار جدی و نزدیکی با مردم داشته باشد تا بتواند تاثیرگذاری بیشتری را اعمال کند.

وی یکی از وظایف معلمان را از هنگام تولد تا مرگ نگاه آموزشی دانست و افزود: باید ساختار آموزش و پرورش مهیا باشد نباید دربهای آموزش و پرورش نسبت به افکار نو، افراد و کسانی که باری را می خواهند از دوش آموزش و پرورش بردارند بسته باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: عدالت بر این است که مسابقه ایجاد شود افراد مختلف با اراده های متفاوت در آن شرکت جویند. دولتها هم باید حامی و حمایت کننده باشند. نباید بلوکه کننده همه چیز باشند چرا که این حرکتها ارتقابخش نیست بلکه استعدادکش است. رئیس قوه مقننه یادآور شد شهید مطهری در نقدی که بر سوسیالیسم داشت می فرماید اشکال سوسیالیسم تمرکزی بود که در آن دیده می شد این حرکت مانع از رقابت می گردید. بنابراین فرهنگ هم نمی تواند متمرکز باشد باید مسیرها باز باشد.

لاریجانی نیز یادآور شد: باید قبول کنیم انسانها استعداد متنوع دارند چرا که انسان فطرتا از استعداد متنوع برخوردارند. یک نظام وقتی درست کار می کند که از استعدادها به نحو متوازن استفاده کند و آنها را ارتقا بخشد.

لاریجانی با اشاره به این که سالانه اساتید و آموزگاران زیادی در مدارس و دانشگاه ها بازنشسته می شوند پرداخت و افزود: باید توجه داشت در جاهای علمی بازنشستگی معنا ندارد حتی برخی اساتید که به سن بازنشستگی می رسند وجود آنها باعث افتخار دانشگاه چون با فکر، اندیشه و تربیت دانشجویان و دانش آموزان سرو کار دارند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: باید از سازوکار جدیدی در بازنشستگی و استفاده مجدد از معلمان اتخاذ شود. چرا که بدترین کار این است کسی که 30 سال وظیفه اش تربیت و تعلیم بوده یکباره منزوی (بازنشسته) شود. عقل حکم می کند باید از ظرفیتها به نحو بهینه استفاده کرد.

لاریجانی خاطرنشان کرد: در تفکر اسلامی معنویت ریشه در ایمان دارد جنبه هدفی دارد نه ابزاری، فرد اگر با ایمان نباشد به کمال نمی رسد.

رییس قوه مقننه یادآور شد: اگر جامعه ایمان نباشد نمی تواند به سوی مدینه فاضله حرکت کند، در عین حال نمی توانیم مدینه فاضله تعریف کنیم که فاقد معنویت باشد.

وی به تفاوت ایمان در جامعه دارای معنویت و فاقد معنوی پرداخت و افزود: در جامعه معنوی فرد با ایمان درعین حال که منظم و نظم را نوعی فضیلت می داند، اما فرد در جامعه غیرمعنوی به صورت کارکردی منظم است و نظم آن بستگی به شرایط زمانی، مکانی دارد.

رییس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: سلامت معنوی ریشه در ایمان و هدف دارد و باید دقیقاً جنبه های معرفتی و عملی آن شناخته شوند.

وی افزود: نگاه معرفتی باید براساس خصوصیات ایمانی ساخته شود و معرفت اسلامی هم که زیربنای ایمان است. و ایمان از معرفت صحیح می شد.

رکن دیگر سلامت معنوی به عمل باز می گردد. چگونه تربیت را سامان بخشیم، نظام فکری اسلامی هم به معرفت، هم تنظیم اراده که عمل صالح به وجود می آید توجه ویژه دارد.

لاریجانی با اشاره به اینکه ساماندهی در نظام تعلیم و تربیت نیازمند طراحی پله پله است پرداخت و افزود: باید در نظام تعلیم و تربیت آموزش متناسب با شرایط دانش آموزان طراحی شود.

وی تصریح کرد: برخی کتابهای دینی مدارس رابطه انسان و خدا را از دیدگاه فلسفه بررسی می کردند اما احساس می شد در مدارس فاقد جذابیت است حال آنکه باید ادبیات عرفانی، اسلامی، قرآنی و تاریخ هم استفاده شود.

رییس قوه مقننه در خصوص دلیل جذاب نبودن برخی دروس در مدارس گفت: این وجود برهان نظم و برخی موارد دیگر به دلیل اینکه دانش آموزان برداشتی از آن ندارند و سئوال های هستی هم برای آنها ایجاد نکرده فاقد جذابیت هستند.

وی یادآور شد: سئوال هایی از کجا آمده ام، برای چه آمده ام، به کجا می روم، آیا نسبت کمالی داریم یا معلقیم و ... هنگامی که سئوال برای دانش آموزبه وجود می آید باید برای آن پاسخی هم در نظر گرفت و دنبال آن رفت برای او لذت آفرین می شود در غیر این صورت اگر برای او سئوال مند نشود او به حفظ کردن سئوال می پردازد.

رییس مجلس گفت: باید کارشناسان بررسی کنند برای سنین مختلف از چه ادبیاتی باید استفاده کرد.

وی افزود: برخی چنین فکر می کنند پس از انقلاب همه کارها باید درآموزش و پرورش انجام شود، اما باید توجه داشت، خانواده، اجتماع و رسانه ها اگر در راستای هم حرکت کردند می توانند موفق باشد.

وی خاطرنشان کرد: مدارس باید ارتباطشان را با عالم دینی محله، حوزه علمیه برادران وخواهران نزدیکتر کنند. این کار بسیار پراهمیتی است اما داشتن طرح جامع بسیار لازم و پراهمیت تر.

رییس مجلس شورای اسلامی باردیگر تاکید کرد: آموزش و پرورش باید از ظرفیت های مردمی به نحو درست و مقتضی استفاده کند.

لاریجانی خاطر نشان کرد: گر چه درسال های اخیر قدم های خوبی در جهت رفع مشکل معلمان برداشته شده اما تا هنگامی که مشکلات معیشتی واقتصادی آنها رفع نشود نمی توان انتظار بیش از حد داشت.

پیش از سخنان علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی حمیدرضا حاجی بابایی در خصوص همایش و ضرورت همکاری هر چه بیشتر حوزه های علمیه و وزارت آموزش و پرورش سخنانی را ارائه کرد.


 

اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

آخرین اخبار
Powerd By : Tasvirnet