به گزارش خبرنگار پارلمانی خانه ملت، ابتدا دو فوریت این طرح به رای گذاشته شد که با 120 رای به تصویب مجلس نرسید.
هادی حق شناس نماینده بندر انزلی در دفاع از دو فوریت طرح اظهار داشت: تبصره 13 قانون بودجه در بند «و» دولت مکلف به سهمیه بندی بنزین به شرط ارائه بنزین با قیمت آزاد شده است.
وی افزود: آنچه در حال حاضر در کشور اجرا میشود غیر از مصوبه مجلس است و برمبنای اظهارات وزیر کشور دولت برداشت مجلس را در پارگراف دوم بند «و» تبصره 13 مبنی بر ارائه بنزین با قیمت دوم ندارد.
نماینده بندرانزلی با اشاره به مشکلات ناشی از عدم اجرای کامل بند «و» تبصره 13 گفت: این اقدام باعث شده تا در شهرهای شمالی و شهرهای زیارتی 70 درصد از مسافرتها کاهش پیدا کند که این مساله نیز منجر به این شده که بسیاری از افراد که در بخش گردشگری مشغول بکار هستند مثل کسانی که هتل ساختهاند عملا از کار بیکار شوند.
وی افزود: اگر دولت به تکلیف خودش در ماده 3 قانون برنامه چهارم مبنی بر اینکه ظرفیت پالایشگاهها را افزایش دهد اقدام به توسعه وسایل و حمل و نقل عمومی بپردازد امروز ما با این مشکلات مواجه نبودیم.
حق شناس تصریح کرد: در مصوبه مجلس تاکید شده که هم سهمیه بندی انجام شود و هم قیمت آزاد اعلام شود اما قیمت آزاد به معنای ارائه بنزین به قیمت تمام شده نیست.
اما احمد توکلی در مخالفت با دو فوریت این طرح اظهار داشت: بین دولت و مجلس احساس مشترکی در خصوص تفسیر بند «و» وجود ندارد.
وی با دفاع از اقدام دولت در اجرای سهمیه بندی بنزین گفت: کار دولت تا اینجا قانونی است و مشکلی ندارد.
نماینده تهران خاطرنشان کرد: وقتی در حکومتی بعد از چند سال کش و قوس تصمیمی (سهمیه بندی بنزین) به این بزرگی گرفته میشود از مهمترین اهداف باید این باشد که ما انتظارات مردم را دست کاری نکنیم.
وی افزود: سهمیه بندی بنزین طبیعتا یکسری تبعاتی در کشور از جمله بروز مشکلاتی برای مشاغل فنی و بخش گردشگری دارد.
توکلی تصریح کرد: با تصویب این دو فوریت بی ثباتی در تصمیمات حکومت را نشان میدهد و این به ضرر منافع ملی است.
این گزارش میافزاید: رضا طلایی نیک نماینده بهار و کبودرآهنگ بعنوان موافق این دو فوریت گفت: چنانچه به این دو فوریت رای بدهیم در واقع بر اجرای کامل مصوبه مجلس صحه گذاشتهایم.
وی با اشاره به گزارش دولت در نشست روز یکشنبه مجلس اظهار داشت: طبق این گزارش 25 درصد خودروها از زمان سهمیه بندی تاکنون بیش از سهمیه خودشان استفاده کردهاند. از سوی دیگر کسانی که به نوعی اقتصاد جامعه را اداره میکنند پس از گذشت چن روز از سهمیه بندی با مشکل مواجه شدند، گردشگری از ناحیه این تصمیم دچار خسارت ملی شده است.
نماینده بهار گفت: اگر سهمیه بندی را با اعلام قیمت آزاد نداشته باشیم بازار سیاه شکل میگیرد و در ادامه مساله سهمیه بندی دوم پیش میآید که این روال زیبنده دولت و مجلس نیست.
غلامعلی حدادعادل در ادامه با مخالفت با این طرح دو فوریتی گفت: دولت با اجرای سهمیه بندی بنزین کار سترگی در قانون بودجه را به انجام رسانید. کاری که تاثیرات داخلی و آثار بین المللی برای کشور به همراه داشت.
وی با دفاع از اقدام دولت در اجرای سهمیه بندی بنزین گفت: بعضیها انتظار نداشتند مجلس هفتم این کار را انجام دهد.
نماینده تهران با انتقاد از اعلام قیمت بنزین در شرایط کنونی به واسطه آثار تورمی که بدنبال دارد اظهار داشت: تعیین هرگونه قیمت برای بنزین مبنای قیمتهای دیگر خواهد شد حال چگونه ما میخواهیم بهانه بدست برخی بدهیم که قیمتها سرسام آور شود.
وی افزود: اعلام قیمت آزاد برای بنزین کل موضوع سهمیه بندی را تحت الشعاع قرار خواهد داد. چرا که بسیاری از کسانی که سهمیه آزاد بنزین را میگیرند حمل مسافر را با قیمت آزاد انجام خواهند داد و این مساله به تبع افزایش قیمت دیگر کالاها را نیز در پی خواهد داشت.
حدادعادل خاطرنشان کرد: حتی اگر کشورهای خارجی حاضر بشوند به ما بنزین رایگان بدهند ما نباید بپذیریم چرا که مردم دوباره تغییر رفتار میدهند و ماشینهای شخصی خود را به خیابانها میآورند.
وی با تایید بر اینکه مشکلات ناشی از سهمیه بندی بر هیچ کس پوشیده نیست گفت: دولت در حال بررسی مواردی است که در مرحله اول سهمیه بندی دیده نشده است ما باید با دولت همکاری کنیم تا این مشکلات که در اصل طرح دیده نشده حل شود.
این گزارش میافزاید: بیات نماینده زنجان در ادامه با موافقت با دو فوریت تفسیر بند «و» تبصره 13 اظهار داشت: بر مبنای آمار اعلام شده روزانه 20 میلیون لیتر بنزین در کشور گم میشود.
وی خطاب به رئیس مجلس گفت: گزارشی که خدمت شما تحت عنوان آرامش مردم پس از سهمیه بندی بنزین میرسد با گزارشی که ما دریافت میکنیم متفاوت است.
نماینده زنجان گفت: آنچه مسلم است اینکه ما در سراسر کشور مترو، اتوبوس و مینی بوس به حد کافی نداریم و سهمیه بندی بنزین باعث رکود اقتصادی برخی مشاغل از جمله خرده فروشیها شده است.
وی گفت: دولت باید اعلام کند که چرا بخشی از قانون را اجرا میکند و بخشی از آن را مسکوت گذارده است.
نماینده زنجان گفت: اگر در زندگی روزمره مردم مشکل ایجاد کنیم تاثیر منفی در حاکمیت نظام بر جای خواهد گذاشت.
وی افزود: اجرای سهمیه بندی بنزین کار پیچیدهای نبود چرا که ما تجربه 28 سال سیستم کوپنی را در کشور داریم.
بیان تصریح کرد: آنچه مسلم است اینکه خودروهای دولتی سهم بنزین مردم عادی را استفاده میکنند و این خلاف قانون است.
این گزارش میافزاید: پیشنهاد دهندگان در ماده واحده این دو فوریت سوال کردهاند که آیا منظور از عبارت «نحوه و میزان سهمیه بندی و تعیین قیمت مناسب بنزین غیر سهمیه بندی» مذکور در بند «و» تبصره 13 قانون بودجه سال 1386 کل کشور الزام دولت به تعیین قیمت مناسب بنزین غیر سهمیه بندی برای همگان میباشد و یا دولت مجاز به تعیین و یا عدم تعیین و اعلام قیمت مناسب بنزین غیر سهمیه بندی است؟
طراحان این طرح در پاسخ به این استفساریه گفتهاند دولت ملزم به تعیین قیمت مناسب بنزین غیر سهمیه بندی برای مصرف همگان میباشد.