شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها
1389/03/19 17:01:00
سرویس کمیسیون ها
هاشمی:

توجهی به رونق گردشگری استان فارس نشده است

**سیدعنایت‏الله هاشمى نماینده مردم سپیدان با انتقاد از وضعیت احداث جاده‏هاى روستایى در ایران مى‏گوید: نبود توجه لازم به احداث این جاده‏ها، باعث شده عمر مفید آن حداکثر ۵ سال باشد.

در کمیسیون عمران مجلس شوراى اسلامى که 2 نماینده از 17 نماینده فارس عضو آن هستند 4 کمیته شامل کمیته حمل‏ونقل، کمیته آب و فاضلاب، کمیته مسکن و شهرسازى و کمیته مدیریت عمران شهرى تشکیل شده و امور مربوط به مسائل جاده‏اى، هوایى، ریلى، دریایى، آب و فاضلاب شهرى و روستایى، ساخت‏وساز مسکن، شهرسازى، بافت قدیم و فرسوده و فعالیت ارگان‏هاى ذى‏ربط که به نوعى در بحث عمران فعالیت دارند در این کمیته‏ها مورد بررسى قرار مى‏گیرد.

 گفت‏وگوى روزنامه خبر جنوب با هاشمى حول محورهاى مختلفى بود که در ادامه مى‏خوانید.

 اگر موافقید در ابتداى این مصاحبه در خصوص مهمترین طرح‏ها و لوایحى که این کمیسیون بررسى کرده توضیح دهید.

 خب، به نظر من تمام طرح‏ها و لوایحى که این کمیسیون بررسى کرده و یا در حال بررسى آن است مهم است و هر کدام در صورت اجرا بخشى از مشکلات عمرانى را برطرف مى‏کند. ما لوایح و طرح‏هاى متعددى را با ساعت‏ها کار کارشناسى بررسى کردیم، طرح احیاى بافت فرسوده، طرح بزرگى است که در صورت اجرا معضلات فرهنگى و اجتماعى این بافت را برطرف مى‏کند و یا بحث اختصاص اعتبار براى قطارشهرى تهران و کلانشهرهاى ایران با حجم 2 هزار میلیارد دلار هم از آن طرح‏هاى ماندگارى بود که 4 ماه پیش به تصویب رسید و با اختصاص تدریجى این مبالغ مشکل کمبود بودجه براى احداث قطار شهرى در کلان شهرهاى بزرگ ایران برطرف مى‏شود.  در حال‌حاضر طرح احداث تونل براى خدمات مورد نیاز در شهرها هم تدوین شده و به زودى در صحن علنى مجلس مطرح مى‏شود.

 لطفاً در مورد طرح احداث تونل بیشتر توضیح دهید.

 ما هر روزه در گوشه و کنار شهرها شاهد خاکبردارى و انجام امور ترمیمى توسط یکى از ارگانهاى متولى خدمات شهرى هستیم مثلاً یک روز در یک محدوده شهر سازمان آب، اقدام به ترمیم لوله‏هاى خود مى‏کند و چند روز بعد مخابرات در همان نقطه باید سیستم خود را به‌روز کند، مسلم است که در چنین حالتى آنچه مى‏ماند، نابسامانى‏هایى مثل ترافیک، تکه شدن آسفالت و مسدود شدن مسیر رفت و آمد است.  علاوه برآن هر سازمان و یا نهاد خدماتى، هزینه‏هاى هنگفتى را صرف این کار مى‏کند.  کمیسیون عمران مجلس براى پایان دادن به این معضلات و کاهش هزینه‏هاى سازمان‏هاى خدماتى، طرحى را تصویب کرده که در طى آن تأسیسات این سازمان‏ها از داخل یک کانال و در یک مسیر از زیرزمین رد مى‏شود.  این تونل ورودى و خروجى‏هاى مشخصى داشته و براى دسترسى به تأسیسات مورد نظر نیاز به حفر گودال و یا کانال نیست.

 پس با این تفاسیر در آینده شاهد هر روز حفر گودال توسط یک سازمان نخواهیم بود.

مشکل این طرح این است که فقط شامل شهرها، بافت‏ها و مناطق جدید مى‏شود، چون در شهرهاى فعلى، به دلیل صرف هزینه‏هاى بالا، امکان اجراى آن از لحاظ اقتصادى مقرون به صرفه نیست.

  از وضعیت شهرها که بگذریم وضعیت جاده‏ها هم چندان مطلوب نیست؛ جاده‏هایى که با پیچ‏هاى تند و دره‏هاى عمیق گاهى باعث وحشت راننده‏ها مى‏شود، نمونه بارز آن هم جاده جدید شیراز- کازرون است. براى جلوگیرى از ساخت این جاده‏ها چه تمهیداتى دارید؟

 در مورد جاده شیراز- کازرون من هم با شما کاملاً موافقم. زمانى که طرح ساخت این جاده مطرح شد خودم فرماندار کازرون بودم. در آن زمان وزارت راه اعتقادى به ساخت جاده جدید نداشت اما با رایزنى‏هاى صورت گرفته از طریق وزیر اطلاعات، مخابرات و ریاست جمهورى آن زمان که آقاى هاشمى بودند بالاخره وزارت راه متقاعد شد باتوجه به حجم ترافیک در جاده قبلى و تلفاتى که داشت جاده جدید ساخته شود اما از آنجا که این جاده با بى‏میلى وزارت راه ساخته شد، کارشناسى‏هاى لازم صورت نگرفت و این جاده با بى‏ملاحظگى ساخته شد که در نتیجه آن باوجود کمک‏هاى مردم در ساخت آن، جاده ساخته شده ایمنى لازم را ندارد و از جاده‏هاى ناایمن فارس به شمار مى‏رود.

  البته جاده‏هاى فارس معضل مشترکى دارند که آن هم باریک‏بودن جاده‏ها و متناسب نبودن آن با تردد خودروهاست.

بله دقیقاً شاید در هیچ کدام از مطالعات دولتهاى مختلف در ساخت جاده، تردد بیش از حد خودرو که از آن مى‏توان به انفجار تردد خودرو در جاده‏ها یاد کرد وجود نداشت. این جاده‏ها با دیدگاه‏هاى بسیار محدود ساخته شد که متأسفانه جاده‏هاى روستایى در این زمینه با مشکلات بیشترى مواجه هستند.

 چرا؟

 چون این جاده‏ها براى تردد خودروهاى سبک ساخته مى‏شود، بدیهى است یک خودروى سنگین، حتى خودروهاى راهسازى که از این جاده‏ها عبور کنند، کل زیرساخت جاده را به هم مى‏ریزد.  متأسفانه بى‏توجهى به ساخت جاده‏هاى روستایى، باعث شده که عمر مفید آن 4 سال و یا نهایتاً 5 سال باشد.  در حال حاضر جاده‏هاى قدیمى و جاده‏هاى روستایى کیفیت لازم را ندارند و هر از چند سالى هزینه‏هاى هنگفتى را براى بازسازى و ترمیم آن به دولت تحمیل مى‏کند.

 کمیسیون عمران براى رفع این مشکل چه تمهیداتى دارد؟

 نظارت نمایندگان مجلس بهترین ابزار براى رفع این معضل است، چندین جلسه با معاونین و مدیران کل وزارت کشور و راه‏وترابرى براى چاره‏اندیشى در این خصوص داشته‏ایم، آنها هم قول مساعد داده‏اند که این موارد را بررسى کنند ما هم امیدواریم که این رایزنى‏ها نتیجه‌بخش باشد.

 اما این سؤال مطرح است که چرا در این سالها به جاده‏سازى بى‏توجهى شد؟

خب، مسائل مختلفى در این زمینه دخیل بود که از مهمترین آن همان درد همیشگى کمبود اعتبار است. نمى‏شود از حق گذشت، وزارت راه واقعاً با کمبود بودجه مواجه است، این وزارتخانه شاید به 10درصد از درخواستش در برنامه چهارم توسعه دست پیدا کرد. اگر بودجه لازم وجود داشت، شاید این معضلات هم کمتر بود.

 آقاى هاشمى از آزادراه شیراز - اصفهان چه خبر؟ برخى مى‏گویند این طرح متوقف شده است.

خیر، این طرح متوقف نشده فقط محل تأمین اعتبار عوض شده است. در ساخت این آزادراه به دنبال استفاده از سرمایه‏هاى بخش خصوصى مثل سازمان بازنشستگى و تأمین اجتماعى هستیم، البته دکتر جهرمى مدیرعامل بانک صادرات موافقت‏هایى براى ساخت این آزادراه کرده است.

 ساخت آن چه منفعتى براى بخش خصوصى دارد؟

عوارضى که در ورودى و خروجى این آزادراهها اخذ مى‏شود عاید بخش خصوصى سازنده آن مى‏شود. در تعیین مبلغ عوارض هم قطعاً سود سرمایه‏گذار مد نظر قرار مى‏گیرد.

 بحث‏هایى در فارس در خصوص وضعیت فعالیت پیمانکاران شکل گرفته است و چندى پیش هم پروانه فعالیت بیش از 120 پیمانکار در فارس باطل شد، سؤالى که مطرح است این که چرا دهها پیمانکار جرأت پیدا مى‏کنند سالها در یک استان فعالیت کرده، مبالغ هنگفتى از دولت بگیرند ولى پروژه‏هاى بى‏کیفیت تحویل دهند؟

 این معضل به آن بر‌مى‏گردد که کمیته‏اى که قبلاً در استاندارى‏ها بر کار پیمانکاران نظارت مى‏کرد منحل شد. در گذشته این کمیته با حضور کارشناسان و نمایندگان دستگاههاى ذى‏ربط، پروژه‏هاى اجرایى در شهرستانهاى مختلف را ارزیابى مى‏کرد و اگر جایى تخلفى مشاهده مى‏شد هم به پیمانکار تذکر داده مى‏شد و هم ملاحظاتى در تخصیص اعتبار پروژه به پیمانکار صورت مى‏گرفت، اما حالا چند سالى است که این کمیته منحل شده و پیمانکاران هم دیگر آن دقت نظر را ندارند.  تنها یک بازرس از یک وزارتخانه مى‏تواند ساخت یک پروژه را تأیید و یا رد کند. خب در چنین مواردى اعمال سلیقه، عدم دقت نظر بازرس و ناظر آن وزارتخانه و حتى رودربایستى ناظر با پیمانکار و همچنین برخى سودجویى‏ها، باعث مى‏شود که تعدادى از پروژه‏ها کیفیت لازم را نداشته باشند. خوشبختانه اقدام استاندارى فارس باعث شده تا پیمانکاران حساب کار دستشان بیاید. البته امیدوارم استاندار فارس کمیته ناظر بر فعالیت پیمانکاران را دوباره احیا کند تا از تخلف در پروژه‏هایى که پولش را دولت با مشقت فراوان تأمین مى‏کند جلوگیرى شود.

 برخى شنیده‏ها حاکى از کاهش 18‌درصدى بودجه‏هاى عمرانى فارس است. شما به عنوان نماینده مردم فارس در کمیسیون عمران مجلس این شایعه را تأیید مى‏کنید؟

خیر، این بحث صحت ندارد چندى پیش استاندار فارس جلسه‏اى با اعضاى مجمع نمایندگان فارس گرفت که با مستندات لازم، مشخص شد بودجه عمرانى فارس کاهشى ندارد و حتى این امیدوارى وجود دارد که این بودجه از درآمد دولت از محل هدفمندسازى یارانه‏ها افزایش نیز داشته باشد.

 پروژه‏هاى عمرانى مصوب فارس در سفرهاى مقام معظم رهبرى و سه سفر هیأت دولت به فارس در چه مرحله‏اى قرار دارد؟

 پروژه‏هاى عمرانى مصوب سفر مقام‌معظم رهبرى پیشرفت 50درصدى دارد مصوبات سفر اول هیأت دولت به فارس پیشرفت 80درصدى، سفر دوم پیشرفت 20، 30 درصدى داشته و هنوز خبرى از اجراى پروژه‏هاى مصوب سفر هیأت دولت شنیده نشده است.

 ظاهراً وضعیت چندان رضایت‏بخش نیست‏.

 متأسفانه خیر.

 چرا؟

 چون برخى از مدیران دستگاههاى متولى اجراى این پروژه‏ها، فقط به امید نمایندگان براى تأمین اعتبار نشسته‏اند. هم‏اکنون آنقدر که نمایندگان براى تأمین این اعتبارات تلاش مى‏کنند، مدیران دستگاهها 10درصد این پى‏گیریها را ندارند. چندى پیش هم من این معضل را در نطق پیش از دستور عنوان کردم و گفتم اگر ما پیگیرى نکنیم بسیارى از پروژه‏ها در استان اجرایى نمى‏شود.  مجمع نمایندگان فارس دو جلسه با استاندار قبلى آقاى رضازاده و استاندار فعلى آقاى احمدزاده برگزار کرد و بر این نکته تأکید شد که استاندار فارس از مدیران دستگاههاى اجرایى بخواهد که در این زمینه بیشتر تلاش کنند. 

 ظاهراً عدم اجراى پروژه‏هاى گردشگرى بیش از سایر پروژه‏ها به چشم مى‏آید.

 متأسفانه در فارس توجهى به رونق گردشگرى نمى‏شود. مثلاً در سپیدان که خودم نماینده مردم آن هستم 6 منطقه گردشگرى بین‏المللى، ملى و استانى و منطقه‏اى مصوب و مطالعات لازم براى ایجاد مناطق گردشگرى صورت گرفت اما هیچ کدام اجرایى نشد حتى برخى مسئولان ارگانها مثل اداره کل میراث فرهنگى فارس سرمایه‏گذارانى را که براى این کار اعلام آمادگى کردند آنقدر در پیچ و خم‏هاى ادارى گیر انداختند که آنها هم از اجراى این طرحها منصرف شدند.

 پس به این ترتیب ایجاد مناطق گردشگرى نمونه در حد حرف مانده است؟

 بله، دقیقاً، اعتبارات که ناچیز است سرمایه‏گذاران هم که توسط خود مسئولان، از ادامه کار صرف‏نظر مى‏کنند به این ترتیب امیدى براى ایجاد این مناطق وجود ندارد.  بودجه‏هاى فعلى حتى براى نگهدارى از مناطق گردشگرى فعلى هم جوابگو نیست چه برسد به آنکه با این اعتبارات بخواهیم مناطق جدید ایجاد کنیم.  شما وضعیت بهشت گمشده که در چند قدمى سپیدان است را ببینید. واقعاً زیبایى این منطقه در بى‏توجهى‏ها از بین رفت ونابود شد. اگر وضع بخواهد به همین ترتیب پیش برود آبشار زیباى مارگون هم که یک منطقه نمونه بین‏المللى است به سرنوشت بهشت گمشده دچار مى‏شود.

 راهکار چیست؟

 همان انتظارات برآورده نشده همیشگى. اینکه مدیران رده‏هاى میانى دستگاههاى اجرایى همکارى و هماهنگى بیشترى براى نگهدارى از مناطق گردشگرى و همکارى با سرمایه‏گذار داشته باشند. توقف طرحهاى سرمایه‌گذارى لطمات سنگینى را به فارس وارد مى‏کند و باعث مى‏شود که به معضل اصلى فارس که بیکارى است دامن بزند. نیاز شدیدى به حرکت و تحول در پاسخ‏دهى به سرمایه‏گذار در فارس وجود دارد.

 سؤالات من تمام شد اگر حرف ناگفته‏اى باقى مانده بفرمایید.

امیدوارم با راه‏اندازى پارک سرمایه‏گذارى مشکلات فارس حل شود.  باور کنید که عمده معضلات این استان مثل حمل و نقل، راه‏هاى ارتباطى، اشتغال، تولید، رونق صنعت و... به دست سرمایه‏گذار حل مى‏شود. امیدوارم استاندار فارس مسئولان را مجبور به فعالیت بیشتر و پاسخ‏دهى به سرمایه‏گذار کند.

اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

آخرین اخبار
Powerd By : Tasvirnet