هدر اصلی
1386/11/08 16:45:00
سرویس صحن
نطق پیش از دستور

کارخانه‌ای: تغییر ساختار و شیوه قانونگذاری می‌تواند توانمندی مجلس را افزایش دهد

نماینده مردم همدان گفت: بدون شک تغییر ساختار و شیوه قانونگذاری می‌تواند توانمندی مجلس شورای اسلامی را در خدمت‌رسانی بیشتر به مردم افزایش دهد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، متن کامل نطق ابراهیم کارخانه‌ای نماینده مردم همدان  به عنوان اولین ناطق جلسه علنی امروز دوشنبه مجلس شورای اسلامی به شرح زیر است:

در ابتدا به روح بلند و ملکوتی معمار فقید انقلاب اسلامی، امام عظیم‌الشأن انقلاب و شهیدان همیشه جاوید ایران اسلامی، خصوصاً هشت هزار شهید نام‌آور استان همدان که چون ستارگانی درخشان بر فراز بام بلند انقلاب اسلامی می‌درخشند، درود و سلام و صلوات می‌فرستم و برای رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی از خدای بزرگ آرزوی طول عمر پربرکت را دارم.

در این فرصت کوتاه مواردی را به استحضار نمایندگان عزیز و ملت بزرگ ایران می‌رسانم:

1 ـ عاشورا رمز استقامت و پیروزی ملتهای جهان: محرم چون نگینی خون‌رنگ  به درخشش خورشید برای همیشه تاریخ عاشورا را در خود جای داده است. عاشورا خورشید درخشانی است که قلبهای شیفتگان راه حق و عدالت و آزادی را به نور عشق و حماسه و عرفان روشن و راه عزت و آزادگی را بر همه آزدیخواهان جهان هموار می‌سازد.

عاشورا پرچم پیروزی اسلام و رمز اقتدار و پایداری ملت بزرگ ایران و همه شهادت‌طلبان تاریخ است.

مقاومت مظلومانه ملت بزرگ فلسطین علیه خون‌آشامان صهیونیست، بارقه‌ای از انقلاب کربلاست. تا زمانیکه مشغل فروزان شهادت در قلبهای پاک، مؤمن و انقلابی این ملت قهرمان و خداجوی می‌درخشد، حماسه مقاومت ملت فلسطین خاموش‌شدنی نیست.

محاصره اقتصادی بیش از یک میلیون زن و کودک و پیر و نوجوان در غزه و بستن راههای ورود آب و نان و دارو به روی آنان، اوج ذلت و زبونی درندگانی است که به جان بشریت افتاده‌اند. این جناب مشترک صهیونیست‌ها و دولت آمریکا، صفحه‌ای سیاه و ننگین از تاریخ بشری است که نام رهبران سازش‌کاران برخی کشورهای عربی که در برپایی این خیانت بزرگ، سکوت اختیار کرده‌اند، برای همیشه تاریخ در آن ثبت است.

2 ـ فرهنگ نیازمند نظام مالی و مدیریتی واحد: این فرموده مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «اگر در تمام عرصه‌های سیاسی، نظامی، صنعتی و اقتصادی موفق باشیم ولی در عرصه فرهنگی ناموفق، در آن صورت دشمن به تمام اهداف خود دست یافته است»، بسیار قابل تأمل است.

در حالیکه توجه به فرهنگ تا به این حد از اهمیت برخوردار است، پاسخگو نبودن هیچ نهادی در امر مهم فرهنگی کشور یک چالش جدی است که می‌بایست مورد توجه جدی مسؤولان امر قرار گیرد.

برای مقابله فرهنگی با دشمن می‌بایست تمام مسؤولان فرهنگی کشور و تمام نهادها و سازمانها و دستگاههایی که به هر نحو از درآمد ملی کشور اعتبار دریافت می‌کنند، در جهت استحکام‌بخشی به خاکریزهای دفاعی فرهنگی تحت نظام مهندسی هماهنگ و واحد به مأموریت فرهنگی خود عمل نموده و این ممکن نیست مگر اینکه در نظام بودجه‌ریزی فرهنگی کشور، تغییر و تحول اساسی صورت گرفته و کل اعتبارات فرهنگی برپایه نظام مالی و مدیریتی واحد، ضمن مشخص‌بودن متولی امر فرهنگ در هر بخش فرهنگی در برابر بودجه دریافتی و مأموریت محوله پاسخگو باشد و این همان چیزی است که ریاست محترم جمهوری در یک اقدام ارزشی بعنوان راهبردی جدید در نظام بودجه‌ریزی فرهنگی کشور آنرا مورد توجه قرار داده است.

بدون شک با تغییر و تحول بنیادی در نظام بودجه‌ریزی پژوهشی و فرهنگی کشور و هزینه‌ هدفمند اعتبارات این دو بخش تحول چشمگیر در عرصه پژوهش و فرهنگ بعنوان دو بال اصلی رشد و بالندگی کشور رخ خواهد داد که در صورت تداوم و اصلاح آن موجبات تحقق اهداف بلند چشم‌انداز توسعه را بیش از پیش فراهم خواهد ساخت.

3 ـ‌ دولت، مجلس و گرانی: شکی نیست که رئیس‌جمهور اسلامی ایران محبوبترین چهره سیاسی، اجرایی و انقلابی در بین همه ملتهای جهان است که معادلات سیاسی بین‌المللی را به نفع جمهوری اسلامی ایران برهم زده و راهی پرشکوه و عزتمند بر سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در عرصه جهانی گشوده است.

در عرصه داخلی نیز تحولی عظیم و بی‌سابقه در تاریخ خدمت‌رسانی انقلاب اسلامی پدید آورده است.

دریغ است که این همه خدمات آنهم در مدتی کوتاه تحت تأثیر گرانی‌های اخیر کمرنگ گردد. فلذا جا دارد دولت خدمتگزار که رسالت اصلی خود را خدمت به اقشار محروم و دردمند جامعه می‌داند، در دفاع از ره‌آورد عظیم انقلاب با تدوین برنامه کلان ضربتی و بسیج هدفمند همه امکانات کشور، مبارزه‌ای بزرگ و پبگیر علیه برهم زنندگان نظم اقتصادی را آغاز و مجلس محترم شورای اسلامی نیز در این مبارزه بزرگ با فوریت در تصویب لوایح پیشنهادی دولت، لبخند رضایت را بر چهره‌های دردمند اقشار متوسط و محروم جامعه که صاحبان اصلی انقلاب هستند، بنشانند و قوه محترم قضاییه که محور اصلی اصلاح و آرامش کشور است، در این مبارزه عدالت‌خواهانه سهم بنیادی خود را ایفاء نماید تا گوهر ذلال انقلاب در میدان مبارزه با فقر و فساد و تبعیض در چشمان مردم تشنه عدالت بیش از پیش قابل رؤیت گردد.

در این جهاد مقدس، حمایت یکپارچه خیل عظیم مردم مؤمن و انقلابی، بزرگترین حامی دولت به مجلس خواهد بود و بدون شک پاسخ محبت مردم جز مبارزه قاطعانه با ظالمانی که عدالت را بر نمی‌تابند، نخواهد بود.

4 ـ مجلس شورای اسلامی نیازمند تغییر و تحول در شیوه قانونگذاری: مجلس شورای اسلامی به مثابه قلب تپنده نظام است که خون قانون را در شریانهای حیاتی کشور جاری می‌سازد. هرقدر این قلب از سلامت و توانمندی بالاتری برخوردار باشد، پیکره نظام اسلامی از سلامت و اقتدار بیشتری برخوردار خواهد گردید. از سوی دیگر مجلس شورای اسلامی مغز متفکر و اتاق فکر نظام است که مسؤولیت تدوین قوانین جامع و کارآمد را در دنیای پیچیده علمی و صنعتی امروز در جهت توسعه و پیشرفت مادی و معنوی کشور برعهده دارد.

بدون شک تغییر ساختار و شیوه قانونگذاری می‌تواند توانمندی مجلس شورای اسلامی را در خدمت‌رسانی بیشتر به مردم افزایش دهد.

آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی نیازمند تغییر و تحول جدی است که متأسفانه در مجلس هفتم این مهم میسر نگردید. ساختار مجلس شورای اسلامی می‌بایست بگونه‌ای باشد که از تمام توانمندیهای علمی، فکری و برنامه‌ریزی نمایندگان ملت جهت تدوین قوانین جامع و نظارت کامل بر اجرای آن استفاده گردد. در شرایط کنونی بخش اعظم وقت نمایندگان مجلس صرف مسائلی می‌گردد که هیچ قانونی برای آن وضع نشده است. در همین رابطه برخی گزارش عملکردها بگونه‌ای است که خدمات دولت نادیده گرفته می‌شود. اینکه مقام معظم رهبری تأکید فرمودند  که «توسعه و عمران از وظایف دولت است نه نمایندگان» در همین راستا قابل ارزیابی است. چنانچه در اجرای فرمایشات مقام معظم رهبری، وظایف نمایندگان ملت بگونه‌ای تبیین گردد که قانونگذاری و نظارت دو رکن اصلی رسالت خطیر نمایندگی مجلس شورای اسلامی باشد و 290 نماینده منتخب ملت تمام توان خود را صرف استحکام این دو رکن اساسی بنمایند، یقیناً تغییر و تحولی عظیم در عرصه خدمت‌گزاری کشور صورت خواهد گرفت که ثمره آن بسیار فراتر از تصور خواهد بود.

5 ـ انتخابات مجلس شورای اسلامی امتحانی الهی: ملت بزرگ ایران با آغاز مراحل انتخابات مجلس شورای اسلامی در آستانه تصمیمی بزرگ قرار گرفته است که می‌بایست با تدبیر و درایت مسیر درست حرکت چهارساله آینده کشور را ترسیم نماید.

چنانچه حاصل این امتحان الهی منجر به انتخاب نمایندگانی مؤمن، انقلابی، دردآشنا و کارآمد گردد که منافع ملی و مصالح نظام را بر هر مصلحت شخصی و گروهی دیگر ترجیح دهند، یقیناً برکات این انتخاب ارزشمند متوجه مردمی خواهد گردید که به این انتخاب بزرگ درست زده‌اند.

مردم بیدار ایران اسلامی هوشیارتر از آنان هستند که شعارهای فریبنده و زودگذر انتخاباتی را به حساب نحوه عملکرد داوطلبان و جریانهای سیاسی پس از ورود به مجلس شورای اسلامی تلقی نمایند.

پس از گذشت 30 سال از پیروزی انقلاب اسلامی تمامی افراد و جریانهای سیاسی، امتحان خود را در پیشگاه ملت بزرگ ایران پس داده‌اند و ملت مؤمن و انقلابی ایران خدمتگزاران صدیق و دردمند خود را بخوبی شناخت است. کسانی که قصد داشتند افتخارات این ملت بزرگ و سلحشور را به پای بیگانگان قربانی کنند، باید بدانند ملت هوشیار ایران دوران اسارت‌بار خروج آنان از حاکمیت و طرح سه‌فوریتی تسلیم آنان را در برابر بیگانگان از یاد نبرده است و با هوشیاری تمام عقبه جریانهای سیاسی وابسته به دشمن را رصد می‌کند. چه‌بسا در پس یک جریان غیرشفاف سیاسی کسانی در تاریکخانه‌ها خزیده باشند که با به قدرت‌رسیدن آن جریان صحنه‌آرای نقشه‌های سیاسی شوند که در زیر نور چراغ دشمن طراحی شده است.

از سوی دیگر کسانی که با تطمیع نظر افراد مسأله‌دار با توزیع پول و کالا تحت عناوین مختلف و براه‌انداختن سفره‌های رنگین قصد جلب آراء مردم را دارند، بدانند این شیوه ضداخلاقی اهانت به مردمی است که رأی آنان نماد فکر و اندیشه و شخصیت آنان است.

چند پیشنهاد:

1 ـ از رئیس‌جمهور محترم می‌خواهم، ترتیبی اتخاذ فرمایند تا با پرداخت مطالبات کامل فرهنگیان شرایطی فراهم گردد که توجه به کیفیت آموزش و اهداف فرهنگی انقلاب تحت شعاع مشکلات مالی معلمان قرار نگیرد و آن نظام آموزشی کشور بدور از هرگونه دغدغه به رسالت اصلی خویش بپردازد.

2 ـ از دولت خدمتگزار می‌خواهم در یک اقدام انقلابی و ساختارشکن تحولی اساسی در نحوه توزیع عادلانه عمرانی کشور برپایه جمعیت و شاخصهای برخورداری بوجود آورد. این اقدام مکمل نحوه جدید بودجه‌ریزی کشور و موجب پرهیز از بسیاری مکاتبات و پیگیریهای مدیران دستگاههای اجرایی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواهد گردید.

3 ـ از ریاست مجلس شورای اسلامی و کمیسیون تلفیق می‌خواهم که مبلغ 30میلیارد تومان که برای اولین بار به رزمندگان مؤثر اختصاص یافته است را به حداقل مبلغ 50 میلیارد تومان افزایش دهند.

4 ـ از ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران می‌خواهم دستور فرمایند با تدوین سریعتر آیین‌نامه‌های اجرایی لایحه مدیریت خدمات کشوری موسوم به لایحه نظام هماهنگ حقوق کارکنان دولت موجبات اجرایی‌شدن این لایحه مهم کشوری را فراهم نمایند.

 

اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

آخرین اخبار
Powerd By : Tasvirnet