شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها
1389/03/23 17:27:00
سرویس فرهنگی

مقاله حدادعادل درباره کتاب منتشرشده کتابخانه مجلس

**غلامعلی حدادعادل نویسنده و پژوهشگر و رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در شماره ۱۲۱ نشریه «آیینه پژوهش» که به صاحب‌امتیازی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و مدیر مسئولی «محمد تقی سبحانی» منتشر شده است، یادداشتی با عنوان «حسن کاشی شاعر شیعی قرن هفتم و هشتم» بر کتاب منتشر شده از سوی کتابخانه مجلس نگاشته است.

به گزارش خانه ملت به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی، حدادعادل در ابتدای یادداشت خود می‌نویسند: «کوتاه زمانی پس از انتشار کتاب «هفت بند هفتاد بند» که حاوی هفت بند معروف کمال‌الدین حسب محمود کاشی و هفت‌بندهای دیگری است که به اقتفای او سروده شده، دیوان اشعار او نیز نخستین‌بار به کوشش «سید‌عباس رستاخیز» و با مقدمه «حسن عاطفی» منتشر شد.

 

اظهار خوشوقتی از سرعت گرفتن و سامان یافتن انتشارات کتابخانه مجلس

وی ادامه می‌دهد: هر دو کتاب از انتشارات کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی است و جا دارد با اظهار خوشوقتی از سرعت گرفتن و سامان یافتن انتشارات این کتابخانه، از رئیس محترم کتابخانه و آقایان رستاخیز و عاطفی به ویژه به سبب انتشار دیوان «حسن کاشی» تشکر کنیم.

 

شعر حسن کاشی در آن زمان به منزله یک رسانه در تبلیغ و ترویج تشیع در ایران موثر بوده است 

حداد در بخشی از این مقاله در اشاره به شعر «حسن کاشی» آورده است: شعر حسن کاشی در آغاز گسترش تشیع در ایران مورد توجه و اقبال علاقه مندان به این مذهب بوده و در محافل و مجالس خوانده می‌شده و شعر‌خوانان و مدیحه‌خوانان اشعار وی را به خاطر می‌سپرده‌اند و می‌خوانده‌اند و شایدبتوان از تأکید بلیغ میرزا عبدالله این طور استنباط کرد که شعر حسن کاشی در آن زمان به منزله یک رسانه در تبلیغ و ترویج تشیع در ایران موثر بوده است.

 

قصاید دیوان حسن کاشی دچار تقید و تکلف نیست

حداد در ادامه مقاله به پاره‌ای از اشعار حسن کاشی اشاره می‌کند و می نویسد: نکته مهمی که با خواندن اشعار حسن کاشی در این دوران به دست می‌آید این است که که قصاید وی در مدح امیرالمومنین و خاندان وی هر چند محکم و بی عیب است، بر خلاف قصاید شاعران درجه اول پیش از وی، دچار تعقید و تکلف نیست، بلکه به فهم مردم نزدیک است... غرض او از شاعری، نشان دادن  تسلط بر فنون و صناعات عری نبوده ، بلکه او شعر را همچون  ابزاری یا رسانه ای در خدمت اعتقادات خود به کار می گرفته و از هر چه با این مقصود ناسازگار بوده دوری می جسته است.

حداد در این مقاله تنها به بررسی شعر و ویژگی‌های شعری حسن کاشی بسنده نکرده است، بلکه علاوه بر دیدی کلی به یوان حسن کاشی که از سوی کتابخانه مجلس منتشر شده نگاهی نیز به مقدمه «حسن عاطفی» بر این کتاب کرده است. وی در این نگاه عنوان می‌کند، عاطفی در این مقدمه اثبات می کند که تاریخ محمدی که تاریخ دوازده امام به نظم است از حسن کاشی نیست.

در ادامه نیز حداد به ابیاتی از حسن کاشی اشاره می‌کند که در آن شاعر اشاراتی حاکی از این دارد که کاشی نیز به مانند ناصر خسرو،در مقطعی از حیات خود به توبه و انقلاب حال روی آورده و راه و رسم تازه‌ای برگزیده است و عنوان می‌کند که چرا در مقدمه عاطفی و در شرح حال شاعر به این ابیات توجه نشده است.

حداد در ادامه مقاله خود نکاتی از تصحیح این کتاب را بیان می‌کند و در عین حال تلاش دارد تا مواردی که را به سهو تصحیح نشده‌اند، بیان می‌کند تا در چاپ‌های بعدی اصلاح شود.

یادداشت «غلامعلی حداد عادل» بر دیوان حسن کاشی، علاوه بر اینکه حاکی از نگاه همه جانبه و شناخت کافی نویسنده از موضوع دارد، نسبتاً جامع و کامل به همه ابعاد از زندگانی گرفته تا شرح و نقد اشعار شاعر، چگونگی تصحیح، مقدمه و چاپ دیوان پرداخته است.

این شماره نشریه «آیینه پژوهش» مطالب دیگری با عناوینی هم‌چون «پیوند فقه و حدیث: مجموعه‌های رسمی اخبار امامیه»، «تأثیرات عمیق گوستاو فلوبل و ژول لابوم بر فهرست‌نگاری قرآن»، امام مهدی در آیینه قلم » و... را نیز در خود دارد.

دیوان حسن کاشی، سرودة کمال‌الدّین حسن بن محمود کاشی، به کوشش سیّدعباس رستاخیز، در شمارگان  هزار نسخه به قیمت 3500 تومان در 217 صفحه به کوشش کتابخامه مجلس شورای اسلامی در سال 1388 منتشر شده است.

اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

آخرین اخبار
Powerd By : Tasvirnet