ایام محرم 1398
1389/04/17 08:30:00
سرویس فرهنگی
امیر طاهرخانی:

حذف پیش‌دانشگاهی، فرصت مطالعه را از دانش‌آموزان می‌گیرد

**چندی پیش وزارت آموزش و پرورش طرحی را ارائه کرد که طی آن سه مقطع تحصیلی ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان به دو مقطع شش‌ساله تبدیل می‌شود و مقطع پیش‌دانشگاهی نیز از نظام آموزشی حذف می‌شود.

 این طرح با مخالفت‌ها و موافقت‌های صاحب‌نظران مختلف روبرو شد. بسیاری از انتقادها از درون مجلس و از کمیسیون آموزش و تحقیقات مطرح شد. انتقادهایی دلسوزانه و مشفقانه که تنها برای حل معضلات و یافتن بهترین راه چاره برای پر کردن خلأ‌های موجود در سیستم آموزشی مطرح شد. یکی از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات "امیر طاهرخانی" نماینده مردم تاکستان است که در گفتگو با نشریه ولایت قزوین این طرح را مثبت اما خام خواند. متن گفت و گوی وی چنین است:

شما به عنوان عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات به طرح وزارت آموزش و پرورش مبنی بر اینکه دوره‌های آموزشی به دو دوره شش‌ساله تغییر یابد اشراف کامل دارید. این طرح را چگونه می‌بینید ؟

طرح تغییر ساختار آموزشی مدارس به دو مقطع شش‌‌ساله اقدامی مثبت و در عین‌ حال خام است که نیاز به کارشناسی بیشتری دارد. از دیرباز تاکنون روال تغییر ساختار آموزشی وجود داشته‌ است. هر کدام از وزرای آموزش‌ و ‌پرورش با توجه به توصیه‌های مختلف مقام معظم رهبری و طرح‌های جامع علمی کشور اقدام به تغییر ساختار آموزشی کشور کرده ‌اند اما آنچه در این میان اهمیت دارد، ‌عدم توجه به آسیب‌‌ها و نقاط ضعف ساختارهای قبلی است که خود می‌تواند تبعات و آسیب‌‌های دیگری را در پی داشته باشد.

هدف وزارت آموزش پرورش از ارائه این طرح چیست؟

هدف وزرای آموزش ‌و ‌پرورش برای تغییر ساختار در جهت تحول بنیادین بوده است. ‌هر تحولی که منجر به تحقق اهداف از پیش‌تعیین‌شده شود، ‌اقدامی ارزشمند است ولی لازمه موفقیت آن این است که با یک مطالعه میدانی فراگیر و همه‌جانبه و با تعیین راهکارها و روش‌ها انجام شود.

آیا این برای این طرح کار کارشناسی صورت گرفته است؟

طرح تغییر ساختار آموزشی به دو مقطع شش‌ساله اقدامی مثبت است اما در عین ‌حال این طرح، ‌خام است و نیاز به کارشناسی بیشتری دارد ‌زیرا به آسیب‌های آن توجه نشده ‌است و امکان دارد آن چیزی که در نهایت ارائه و عمل می‌شود، ‌تفاوت زیادی با ساختار قبلی نداشته‌ باشد.

پس از منظر شما این طرح به مطالعه بیشتر نیازمند است اما اگر بخواهیدنقطه مثبت این طرح را ذکر کنید، به کدام نکته اشاره می‌کنید؟

ورود به مقطع پیش‌دبستانی در ساختار رسمی آموزشی از نقاط مثبت این تغییرات است. ‌از جهت محتوایی وارد‌ کردن درس زبان انگلیسی به مقطع ابتدایی و نیز حذف پیش ‌دانشگاهی از دیگر نقاط مثبت این طرح است ولی سئوالات و ابهام‌‌هایی نیز در رابطه با آن مطرح‌ است.

چه سئوالاتی؟

نبود جایگزین برای مقطع پیش‌دانشگاهی یکی از ابهامات این طرح است ‌زیرا مقطع پیش‌‌دانشگاهی علی ‌رغم غیرمفید بودن و لزوم حذف آن از مقاطع درسی، ‌در عین‌حال فرصتی برای مطالعه دانش‌ آموزان داوطلب کنکور فراهم می‌کند که به نظر می‌رسد با حذف آن، این فرصت از دانش‌آموزان گرفته می‌شود.

نظام آموزشی ایران تاکنون شاهد تغییرات زیادی بوده است. نظام قدیم، جدید، سالی واحدی ،ترمی‌واحدی و... علت این همه تغییر چیست؟

اعمال سلیقه مدیریتی و نگاه تبلیغاتی علت تغییر مکرر ساختار آموزشی در آغاز کار هر کدام از وزرای آموزش ‌و ‌پرورش است. ‌البته این نگاه تبلیغاتی در رابطه با وزیر فعلی مطرح نیست؛ ‌هر چند در آینده نیز مجدداً شاهد تغییر ساختار آموزشی با آمدن وزرای جدید خواهیم بود.

آیا تمام مشکل به سیستم آموزش و پرورش بر می‌گردد؟

از آنجایی که عدم نظارت بر موضوع تغییر ساختار یک واقعیت است، ‌شورای‌ عالی آموزش ‌و ‌پرورش به دلیل مرتبط‌ بودن با سیستم این وزارتخانه و شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی نیز به خاطر ریاست رئیس جمهور بر آن و همخوانی این مقام با سیستم آموزش ‌و ‌پرورش در هر دوره زمانی، ‌نظارت چندانی بر تغییر ساختارهای آموزشی نداشته‌اند؛ ‌‌‌این در حالی ‌است که مجلس و کمیسیون آموزش و تحقیقات، بیگانه قلمداد شده و به نصایح کارشناسی آن توجهی نمی‌شود.

برای حل آن چه توصیه ای دارید؟

توصیه‌ای که می‌شود به کمیسیون آموزش‌ و ‌تحقیقات و وزارتخانه‌های آموزش ‌و ‌پرورش و علوم ‌و ‌تحقیقات ارائه داد، این است که طرح تحول بنیادین را باید بر اساس سند چشم‌انداز و برنامه‌های پنج‌ساله تدوین کرد و ‌این طرح باید اراده کل نظام را در پشت سر داشته باشد و در معرض آراء صاحبنظران مختلف قرار‌گیرد، ‌به‌گونه‌‌ای که فراتر از اراده وزیر باشد و با آمدن هر وزیر جدید تغییر‌ نکند. همچنین ‌سند ملی آموزش‌ و ‌پرورش و برنامه درس ملی به ‌میزان کمی در معرض دید کارشناسان خبره قرار گرفته‌ است و لازم است کارشناسان در بخش‌های مختلف به‌ ویژه در کمیسیون آموزش ‌و ‌تحقیقات مجلس که ماهیتی تخصصی و کارشناسی دارد، ‌نسبت به این طرح نظر دهند تا پس از رفع نقاط ضعف، اجرایی شود زیرا این موضوع به اندازه سند چشم‌انداز بیست‌ساله اهمیت دارد.

بگذارید کمی از دولت جدا شویم. نگاه نمایندگان مردم ، به خصوص اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به عنوان مهمترین متولیان امر آموزش در مقام قانونگذاری به این طرح چگونه است؟

فضای کلی حاکم بر کمیسیون آموزش‌ و ‌تحقیقات مجلس نسبت به طرح تغییر ساختار آموزشی موافق است. در عین‌حال‌ نمایندگان عضو کمیسیون در رابطه با این طرح انتقادات و نظراتی دارند که انتظار می‌رود به این نظرات توجه‌ شود؛ همچنین اگر در وزارتخانه نسبت به این طرح اجماع و آمادگی کامل نباشد،‌ اجرای آن با مشکل روبه رو می‌شود. باید تأکید کنم که بهره‌گیری از نظرات کارشناسان موازی در بخش‌های لازم است و‌ در دسترس‌ترین کارشناسان نمایندگان مجلس و کارشناسان بدنه آموزش‌ و ‌پرورش هستند که می‌توانند امین باشند و هر مقدار که از نظرات بیشتری در این رابطه بهره‌ گرفته‌شود،‌ در میزان قدرت اجرایی نیز مفیدتر و مؤثر‌تر خواهد ‌شد.

اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

آخرین اخبار
Powerd By : Tasvirnet